Gå til innhold

Hvordan vet vi at det nærmer seg slutten? (kreft)


Gjest Marit

Anbefalte innlegg

Svigerfar ble diagnostisert med endetarm/tykktarm - kreft for ett år siden. Han har ikke ønsket behandling (ikke spør hvorfor, han er bare ekstremt spesiell!) Nå vet vi det har spredd seg til skjelettet - og nyrer, lunger og andre organer er under utredning. Han har sagt han ikke vil informere oss, han gir kun slike små drypp. Spredningen til skjelettet fant vi ut via en lege som forstår den vanskelige situasjonen vi pårørende er i.

Vi har sett ham med 2 ukers mellomrom de siste månedene(bor et stykke unna), og hver gang ser vi hvordan han forfaller. Nå har han lagt på seg 7 kg i vann. Han er pløsete og skeiv i ansiktet og hele resten av kroppen. Han klarer knapt reise seg av stolen lenger, og hygienen funker ikke. Han ser gusten og grå-gul ut og lukter vondt. Han må også bruke innlegg i truse pga han klarer ikke holde på tingene.

Noen som vet hvor fort det kan gå når det er slik spredning? for alt vi vet har han mest sannsynlig også kreft i lunger/nyrer eller lever...Slik ser han ut. Men han nekter svare.

Dette er en usedvanlig vanskjelig situasjon, og vi skulle ønske vi visste en prognose. Legene er medlidende med oss, men har jo faktisk taushetsplikt.

Er vann i kroppen et dårlig tegn? Jeg vil gjerne ha ærlige svar....

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

når man begynner å få så tydelige tegn som gulning i hiden, er det desverre ikke sikkert det er så lenge igjen. Hvor lang tid er helt umulig å si, eneste som har forutsetninger for å si noe om det, er legen.

:klem: til deg, det er ikke en lett situasjon.

Anonym poster: 3b38832c8d9609ca41ba4be9d81ce24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man begynner å få så tydelige tegn som gulning i hiden, er det desverre ikke sikkert det er så lenge igjen. Hvor lang tid er helt umulig å si, eneste som har forutsetninger for å si noe om det, er legen.

:klem: til deg, det er ikke en lett situasjon.

Anonym poster: 3b38832c8d9609ca41ba4be9d81ce24d

Takk! Han er altså ikke sånn veldig gul. Mer grå-gusten, men litt gulskjær...Aner ikke om han har fått leverkreft, noe jeg vet forårsaker slik gulhet. Det samme gjør vel nyrekreft tror jeg, noe jeg mistenker.

Hva slags krefttype er det som gir mest vann i kroppen? er ikke det lever og nyrekreft tro? Hm, vanskelig dette. Vi blir bare gjettende om alt. Skulle så gjerne hatt noe å forholde oss til. Har han 1 måned igjen eller 6 liksom? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med vann i kroppen, men mistet min mor i tykktarmskreft.

Utrolig vondt å se hvordan den man er så inderlig glad i sakte men sikkert forsvinner.

Det gikk ett år fra diagnose til hun var borte.

Hun fikk stråling og cellegift underveis, men de så etterhvert at de ikke kunne hjelpe henne.

Det hadde spredd seg til skjelett og hjerne. På det siste lå hun bare der og vi visste ikke om hun hørte når vi snakket til henne eller ikke. Vondt!

Det eneste hun gjorde var å klemme oss i hendene når vi holdt henne.

Selv om vi forstå hvor dette bar så hadde vi håp helt til siste andetak.

Kan dessverre ikke si så mye mer enn at jeg føler med dere og at dere må være sterke.

Klem :hug:

Anonym poster: d5f06cc324bee60176d14c6a0459ba22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med vann i kroppen, men mistet min mor i tykktarmskreft.

Utrolig vondt å se hvordan den man er så inderlig glad i sakte men sikkert forsvinner.

Det gikk ett år fra diagnose til hun var borte.

Hun fikk stråling og cellegift underveis, men de så etterhvert at de ikke kunne hjelpe henne.

Det hadde spredd seg til skjelett og hjerne. På det siste lå hun bare der og vi visste ikke om hun hørte når vi snakket til henne eller ikke. Vondt!

Det eneste hun gjorde var å klemme oss i hendene når vi holdt henne.

Selv om vi forstå hvor dette bar så hadde vi håp helt til siste andetak.

Kan dessverre ikke si så mye mer enn at jeg føler med dere og at dere må være sterke.

Klem :hug:

Anonym poster: d5f06cc324bee60176d14c6a0459ba22

Kjære deg. Jeg vil bare si at jeg føler med deg. Dette var utrolig leit å lese, og du rører meg ved at du deler. Takk for det.

Det er alltid vondt å miste noen, enten det er kreft eller annet. Har selv mistet flere i kreft tidligere og ja, det er bare vondt og vanskelig.

Desto vanskeligere blir det når den syke ikke vil informere. Men tenk det...du mistet mamman din etter ett år med tykktarmskreft. Min svigerfar har hatt tykktarm OG endetarmskreft ubehandlet i ett år nå. Jeg er overbevist om spredning til lever og nyrer og. Iallefall nyrer...Har hørt det kan gå fort når det har gått til skjelettet... :(

Vanskelig og vondt å være pårørende.

Igjen takk. Sender en god klem din vei <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så individuelt at det kun er legen som kan si noe... dessverre!

Hvis det er spredning til lever, som du prater på, kan det gi gulskjær i huden og i det hvite i øynene.

Kommer det så langt er det ikke lenge igjen.

Mye vann i kroppen og at han sliter med å holde på det er jo heller ikke gode tegn da...

Vet ikke helt hva jeg skal si. Skjønner at du har det vondt og er i en vanskelig situasjon. Føler med deg!

*stor klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er umulig å si sikkert hvor lang tid noen har igjen å leve, selv for en lege. Men med kreft med spredning og uten behandling.

Statistisk sett lever kun 5 % av pasienter med tykktarm-/endetarmskreft med spredning etter 5 år (etter de fikk diagnosen). Hvor lenge man kan leve med det, avhenger av blant annet hvor langt spredningen hadde kommet da de fikk diagnosen, hvor god form man var i før man ble syk og hvor spredningen skjer - det hyppigste ved slik kreft er lever og lunger, samt direkte til bukvegg og nærliggende organer. Organer som blir infiltrert av kreftcellene, mister etter hvert sin funksjon, og dette er som regel det de dør av. En lever som ikke virker, skiller ikke ut giftstoffer, og nyrer som ikke virker får ikke regulert vann- og saltbalanse og syre-basebalanse(for eksempel). At han er gusten/gul og samler vann kan tyde på at organene begynner å svikte.

Håper ikke dette var et altfor brutalt svar.

Anonym poster: 43de8bbac3cd2dcc9fca7d817f34ff99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar ble diagnostisert med endetarm/tykktarm - kreft for ett år siden. Han har ikke ønsket behandling (ikke spør hvorfor, han er bare ekstremt spesiell!) Nå vet vi det har spredd seg til skjelettet - og nyrer, lunger og andre organer er under utredning. Han har sagt han ikke vil informere oss, han gir kun slike små drypp. Spredningen til skjelettet fant vi ut via en lege som forstår den vanskelige situasjonen vi pårørende er i.

Vi har sett ham med 2 ukers mellomrom de siste månedene(bor et stykke unna), og hver gang ser vi hvordan han forfaller. Nå har han lagt på seg 7 kg i vann. Han er pløsete og skeiv i ansiktet og hele resten av kroppen. Han klarer knapt reise seg av stolen lenger, og hygienen funker ikke. Han ser gusten og grå-gul ut og lukter vondt. Han må også bruke innlegg i truse pga han klarer ikke holde på tingene.

Noen som vet hvor fort det kan gå når det er slik spredning? for alt vi vet har han mest sannsynlig også kreft i lunger/nyrer eller lever...Slik ser han ut. Men han nekter svare.

Dette er en usedvanlig vanskjelig situasjon, og vi skulle ønske vi visste en prognose. Legene er medlidende med oss, men har jo faktisk taushetsplikt.

Er vann i kroppen et dårlig tegn? Jeg vil gjerne ha ærlige svar....

Takk.

Min gammelonkel (morfars bror) hadde kreft. Vet ikke hvilken form for kreft det var, da min morfar ikke viste det, men dette berørte til sist hans skjelett (eller MUSKLER). Etter dette gikk det forholdsvis fort.. Noen måneder etter var han borte.. Heldigvis slapp han mer smerte <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar- jeg syns ingen av dem var for brutale, bare realistiske og ærlige. Setter stor pris på det. Takk. Jeg antar det er spredning til lever også, siden huden har noe gulaktig skjær og ja, det hvite i øynene er ikke lenger hvitt. Men han nekter si noe, vet jommen ikke hvordan vi skal konfrontere han på dette. Vanskelig. vanskelig at leger har taushetsplikt også.

MYE vann i kropp gjør vel at cellene svikter etterhvert. Og med skjelettkreft og alt annet i tillegg...vel jeg håper det går fort for å være ærlig.

Takk igjen for alle svar.

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...