Gå til innhold

Er kjæresten min for kontrollerende eller..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare dele noen tanker med dere. Venninna mi sier jeg bør slå opp men jeg vet ikke..

Jeg har vært sammen med kjæresten i et halvt år. De første månedene var alt perfekt. Jeg svevde på en sky, ingen har noensinne behandlet meg så bra eller gitt meg så mye oppmerksomhet før. Han kunne ikke vært utro og er 100% lojal mot meg. Selv har jeg mest dårlige forhold bak meg, som bare har vært kortvarige.

Problemene startet etter en kveld vi var ute på byen. Jeg og venninna mi ble sørpefulle (var på konsert med min kjæreste og noen venner av han) og hadde sosa rundt i over en time uten at han fikk tak i meg. Dette tar jeg så klart kritikk for, jeg har helt blackout fra denne kvelden og husker ingenting. Kunne skadet meg og i det hele tatt. Har sagt unnskyld for dette mange ganger og det har ikke skjedd igjen at jeg har blitt så full.

Men problemet er at hver gang vi er på byen eller drikker sammen så begynnr han å ta opp denne episoden, kjefter på meg og anklager meg for å ha vært utro den timen jeg hadde blackout fra konserten.. Og det vet jeg med 100% sikkerhet at jeg aldri ville gjort!

Blir også anklaget for å flørte med kompisen hans (snakket helt vanlig med han, det er alt) også er det gærent at jeg reiser så mye som jeg gjør. For da kan masse menn sikle på meg.

Den sydenturen med venninnegjengen i sommer må jeg nok droppe.. hvis jeg vil bevare husfreden.

Hva hadde dere gjort folkens? Jeg elsker han virkelig, og han er helt fra seg ved tanken på å miste meg..

Anonym poster: d34523907d1611d61ebf5ea04c4fa1c4

Gjest Amazing Cunt Wig
Skrevet

Jeg hadde løpt for livet og aldri sett meg tilbake!

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde løpt for livet og aldri sett meg tilbake!

Mener du det? Tror du ikke det er håp? Jeg har tatt et alvorsord med han, senest i helgen. Da begynte han nesten å grine og sa at det verste som kunne skje var at han mistet meg. Skal sies at vennene hans ikke er helt gode.. de har sagt at de vil prøve alt de kan å ha sex med meg. Ekle gutter som kjøper seg horer og ligger med kjærestene til kompisene sine. Jeg hadde ikke tatt i de med tang om jeg var singel en gang!

Er snakk om huskjøp og giftermål her, men jeg vil se forbedringer før vi tar forholdet videre på noen som helst måte. Vi bor ikke sammen, han bor noen timer unna meg. Men jeg takker for alle synspunkter :)

TS

Skrevet

Selvfølgelig er det håp for forholdet deres! Sett deg ned og ta en ordentlig prat med han. Si klart i fra at du er klar over at du ikke burde drikke så mye, men at du ikke gjorde noe feil utover det, så nå får han se til å oppføre seg eller så har ikke forholdet deres noen framtid.

Hvis du ikke har hatt sjalusiproblemer før tror jeg dette kan fikses!

• Liker 2
Skrevet

En persons venner sier mye om den personen... Og han stoler ikke på deg. Jeg ville ikke fortsatt med han

Anonym poster: 326a403db45eb1b48653003474ff4a7b

• Liker 1
Skrevet

En persons venner sier mye om den personen... Og han stoler ikke på deg. Jeg ville ikke fortsatt med han

Anonym poster: 326a403db45eb1b48653003474ff4a7b

Han er ikke som sine venner, dette vet jeg. De syns han er kjip og gammeldags. Han fester lite og prøver å få seg jobb her jeg bor. Trodde JEG var sjalu, men dette er ekstremt.. Jeg hater utroskap og kunne aldri gjort det mot noen.

Syns det virker som bare slit å ha forhold jeg. Skjønner nesten ikke at folk gidder. Men som sagt, jeg elsker kjæresten min og vil gi det en sjanse.

Noen som er/har vært sammen med en sjalu person som har forbedret seg?

TS

Skrevet (endret)

At du må droppe en sydentur for å beholde husfreden sier sitt. Hva blir det neste? Jeg kan nesten forutse det. Han kommer til å kalle en av vennene dine løs og vil ikke at du skal være sammen med henne, for da kan du bli fristet til utroskap. Du ser hvor dette går?

Endret av Evilposelos
  • Liker 7
Skrevet

Hvis du skal få det noe bra i dette forholdet så er DU nødt til å prate med kjæresten din, og det skal være uaktuelt at du skal ofre noe som helst av turer til syden ellerbyturer for han. Du har vært sammen med han i seks måneder pg han begynner å ville kontrollere deg, det er IKKE positivt. Og lar du han kontrollere deg så blir det ikke bedre, det blir verre. Han må tåle at du drar på ferie med venninner eller at du drar på byen uten at det skal bli krig fordi du ikke kan redgjøre for hvert minutt. Du skjønner vel selv at dette ikke er et bra tegn?

Hvis han ikke vil miste deg, så er han nødt til å skjerpe seg. Det er greit å være usikker, men det er ikke greit å kontrollere andre mennesker. Du kan ikke la han kontrollere deg for å bevare husfreden, for da kommer du til å leve sånn bestandig med han, for han vil ikke forandre seg og bli "bedre", hvis du fortsetter og la han kontrollere.

Skrevet

Han er ikke som sine venner, dette vet jeg. De syns han er kjip og gammeldags. Han fester lite og prøver å få seg jobb her jeg bor. Trodde JEG var sjalu, men dette er ekstremt.. Jeg hater utroskap og kunne aldri gjort det mot noen.

Syns det virker som bare slit å ha forhold jeg. Skjønner nesten ikke at folk gidder. Men som sagt, jeg elsker kjæresten min og vil gi det en sjanse.

Noen som er/har vært sammen med en sjalu person som har forbedret seg?

TS

Det skal ikke være et slit å være i et forhold! Det er klart at det går opp pg ned i et forhold, men synes du at det er så slitsomt at du ikke skjønner at folk orker så er det absolutt ikke et bra tegn.. Kanskje venninna di er inne på noe..

Gjest Amazing Cunt Wig
Skrevet

Mener du det? Tror du ikke det er håp? Jeg har tatt et alvorsord med han, senest i helgen. Da begynte han nesten å grine og sa at det verste som kunne skje var at han mistet meg. Skal sies at vennene hans ikke er helt gode.. de har sagt at de vil prøve alt de kan å ha sex med meg. Ekle gutter som kjøper seg horer og ligger med kjærestene til kompisene sine. Jeg hadde ikke tatt i de med tang om jeg var singel en gang!

Er snakk om huskjøp og giftermål her, men jeg vil se forbedringer før vi tar forholdet videre på noen som helst måte. Vi bor ikke sammen, han bor noen timer unna meg. Men jeg takker for alle synspunkter :)

TS

Ja, løp som bare faen! Jeg tuller ikke...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes da dette er et klasseeksempel på et unormalt kontrollbehov - hvem gjør sånt egentlig? I hvilken verden er det normalt å kjefte på folk for ting som ikke finner sted i virkeligheten, og dét mange ganger? Og hvorfor i all verden kan noen finne seg i å bli behandlet sånn - det er det jeg lurer mest på.

Det er jo helt vanlig at de farlige typene er verdens snilleste, mest trofaste osvosv. i begynnelsen, de som gjerne sender deg blomster og virkelig smører på, før de så begynner å kontrollere, kritisere, pirke og bestemme, og sakte men sikkert har de deg i fella, hvor du ikke tør å åpne kjeften fordi du er redd for at partneren skal bli sint, lei seg eller lignende, hvor du lar ham styre hvem du er sammen med, når, hvor og hvordan, og rett og slett tråkker på glasskår rundt ham. Så, når du endelig får opp øynene og 'tar en alvorsprat', så kommer tårene - "jeg klarer meg ikke uten deg, jeg elsker deg over alt på jord!!" - standard psycho-svar, og så snører han deg inn igjen, og luller deg inn i et falskt håp om at "jeg skal forandre meg for deg" blablabla, og før du aner det er du tilbake der du startet.

Det finnes ingen mann som er så überfantastisk at han kan unnskyldes for noe sånt.

Edit: skrivefeil..

Endret av Strixvaria
  • Liker 7
Skrevet

Setter pris på svar fra dere, virkelig! Nå har jeg mye å tenke på. Han kommer på besøk til meg neste uke. Får se hvordan det går. Jeg har vært sammen med en sosiopat før, dette vet kjæresten min og. Jeg er ekstremt var for psykopatiske trekk, er vel derfor jeg vurderer om jeg skal bli eller gå..

TS

Skrevet

Setter pris på svar fra dere, virkelig! Nå har jeg mye å tenke på. Han kommer på besøk til meg neste uke. Får se hvordan det går. Jeg har vært sammen med en sosiopat før, dette vet kjæresten min og. Jeg er ekstremt var for psykopatiske trekk, er vel derfor jeg vurderer om jeg skal bli eller gå..

TS

Har han flere psykopatiske trekk i tillegg til dette kontrollbehovet? Hvordan var han du tidligere var sammen med ( sosiopaten ) og hvordan oppdaget du det?

Hilsen fra ei som lurer på om hun er sammen med en ... ( løgner, lite empati, gir meg skylda når det er han osv, osv )

Gjest oreokaka
Skrevet

Selvfølgelig er det håp for dere. Snakk med han, ordentlig. Si at du syntes det er kjedelig at han trekker opp den hendelsen hele tiden, osv. Kjæresten min var også en smule kontrollerende før, helt til vi satte oss ned og tok en skikkelig alvorlig prat sammen og snakket om hva vi syntes var galt og riktig i et forhold osv. Nå har vi det perfekt(ja, perfekt for oss), og er kjempeflinke til å snakke sammen. Vi er åpne og ærlige, og vet hvor "grensen" går. Veldig glad vi tok praten. Ingen sjalusi eller kontrollering lengre, ettersom at vi er mer åpne mot hverandre. Aner ikke om vi hadde vært sammen den dag idag, hadde det ikke vært for den samtalen.

• Liker 1
Skrevet

et ultimatum med psykolog hjelp for han kunne kanskje virket.

ellers tror jeg ikke mennesker kan forandre seg hvis de ikke vil det selv.

Anonym poster: 91b9b37fac6a23b92599d46856528f84

Skrevet

Altså, bare å skrive "løp som et helvete!! Aldri se deg tilbake!!" vil jo ikke hjelpe denne jenta. Akkurat som at hun vil følge det rådet? Hvis det var så lite som skulle til, ville hun jo ikke ha skrevet her.

Men kjæresten din virker alt for kontrollerende. Det er grenser for hvor mange ganger du skal behøve å unnskylde deg for den ene kvelden. At han i tillegg hopper til konklusjonen om at du må ha vært utro i løpet av den timen, forteller mer om hans kontrolleringsbehov og sjalusi enn din utilregnelighet, mtp at du ikke har vært utro mot ham før (så vidt jeg leser).

"Den sydenturen må jeg nok droppe", skriver du. Ser du ikke hva han gjør med deg? Du skal da for pokker ikke behøve å ofre ting du gleder deg til for å bevare noen husfred? Ikke bli den patetiske tøffelen som lister deg rundt på eggeskall. Fortell ham hva du kan og ikke kan akseptere!

• Liker 2
Gjest Amazing Cunt Wig
Skrevet

Altså, bare å skrive "løp som et helvete!! Aldri se deg tilbake!!" vil jo ikke hjelpe denne jenta. Akkurat som at hun vil følge det rådet?

Vel, noen ganger er det best å levere den totale usminkede sannhet, og jeg kunne sikkert skrevet "Dette lover ikke godt, og jeg er enig med vennina di om at du bør bryte ut av forholdet!"

Innholdet er egentlig det samme :)

Skrevet

Er det egentlig så rart at han blir bekymret.....? Du drikker deg "sørpefull", og er ofte ute å fester. Og nå vil du til syden med venninner. Kanskje han har tidligere dårlige erfaringer? Dette er ikke psykopatiske trekk, men sjalusi og usikkerhet. Han viser jo at han bryr seg mye om deg, og bare er redd for å miste deg. Hadde vært mye verre hvis han ikke brydde seg i det hele tatt, bare lot deg gjøre som du ville. Men det kan jo være at dere har ulike verdier - på hva som er akseptabelt og ikke...

Gjest Amazing Cunt Wig
Skrevet

Er det egentlig så rart at han blir bekymret.....? Du drikker deg "sørpefull", og er ofte ute å fester. Og nå vil du til syden med venninner. Kanskje han har tidligere dårlige erfaringer? Dette er ikke psykopatiske trekk, men sjalusi og usikkerhet. Han viser jo at han bryr seg mye om deg, og bare er redd for å miste deg. Hadde vært mye verre hvis han ikke brydde seg i det hele tatt, bare lot deg gjøre som du ville. Men det kan jo være at dere har ulike verdier - på hva som er akseptabelt og ikke...

Psykopatiske trekk er å trekke det litt vel langt ja, men dette er langt utenfor hva som bør aksepteres av sjalu og usikker adferd. Begge deler kan ha romantiske trekk i små doser, men i dette tilfelle handler det nok mer om behov for kontroll på noe han føler han ikke kan kontrollere.

Om de har ulike verdier, er det heller ikke særlig konstruktivt å dra mannen til alters, med mindre man er sadomasochistisk anlagt da selvsagt!

• Liker 1
Skrevet

Dette skal du IKKE høre på, TS.

Fordi: greit at det ikke er lurt å drikke seg sørpe full - men alle gjør vi feil. På den ene eller andre måten. Du har unnskyldt deg for det og da må han enten akseptere det fullt ut, eller avslutte forholdet med deg. Han skal ikke holde på sånn som nå, at han trekker det fram og "bruker det mot deg" ved enhver anledning som passer HAN. For det er nemlig kontrollering - som går langt over normal sjalusi.

For å si det sånn: hvis mannen min hadde klikka i vinkel fordi jeg gjorde noe dumt EN gang så hadde vi ikke vært sammen i dag. Og jeg har gjort ting mot han som er verre enn å bli full og ikke kunne redegjøre for en time i en kveld. (nei - ikke utroskap). Men det har han aldri brukt mot meg, når vi hadde snakka gjennom det.

Du skal heller ikke "droppe sydenturen med veninner for husfredens skyld". Hvis du har lyst til å reise til syden med veninner, så gjør du det. Ikke først og fremst for å trosse han, men fordi du har ditt liv.

Og jeg ville sett det som et stort faretegn når han driver med "vil ikke miste deg buhu"-taktikken. For det er ofte taktikk, for å gi deg følelsen av at du er uunværelig for han, og DA kan du jo ikke gå fra han....

tenk deg godt om, ta en skikkelig prat med fyren og evt. se hva som skjer. Men vær på vakt, for det du har listet opp er ikke gode tegn og hvis det fortsetter sånn så er ikke dette et bra forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...