Gå til innhold

Hvor mye kan jeg forvente å gå ned i begynnelsen på lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 168cm høy og veier 112kg og må nå virkelig få gjort noe! Knakk begge beina i en snowboardulykke i fjor og ble sittende en lang stund i rullestol og måtte ha 1 operasjon på venstre fot og 4 operasjoner på høyre fot. Var veldig aktiv før dette, og vekta økte drastiskt når jeg da ble sittende i rullestol i over et halvt år!

Jeg er nå blitt så nært som 100% bra nå og jeg vil begynne med et kosthold med lite karbohydrater, ettersom jeg har diabetes og dette er gunstig for mitt blodsukker. (Går ikke på medisiner for insulin).

Jeg vil da høre fra noen som har et lavkarbo-kosthold: Etter høyden og vekten min tatt i betraktning; hvor mye kan jeg forvente å gå ned i begynnelsen og hvor lang tid tar det i det hele tatt før man begynner å gå ned? Tenker å holde meg til max 20 karbohydrater for dag (??) kommer til å trene mellom 1-2 timer hver dag; styrke og kardio.

PS: Det er nå så mange forskjellige ting ute å går; har hørt "ketolyse, Atkins" mm. så jeg vet ikke forskjellen og de korrekte termene, jeg sier nå bare lavkarbo fordi jeg vil eliminere så mye karbohydrater som mulig, men ikke ta det 100% bort. Jeg gjør dette i hovedsak for å gå ned i vekt og stabilisere blodsukkeret.

Anonym poster: 515d6e4401f28d40dc59798f83a01607

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig individuelt hvor mye man går ned, så det er umulig for noen å svare på.

Kan derimot si at du nok vil miste mye vann i begynnelsen, noe som vil gi deg en "kickstart" på noen kg ned i løpet av de første ukene :)

Om du er flink til å få i deg nok fett, vil det også hjelpe på forbrenningen. Etter det jeg har lest, og selv erfart, vil et høyt inntak av fett (70-80%) hjelpe på med forbrenningen av kroppsfett. Avocado og fet fisk har sunt fett du trygt kan spise mye av!

Husk uansett at du ikke kan spise ubegrensede mengder selv om du spiser lavkarbo. Selv om du ikke trenger å telle kalorier, er det lurt å følge med på at du ikke ligger på et for høyt inntak om dagen. Mange går i den fella at de stapper uhemmet i seg med mat, fordi "jeg spiser lavkarbo, så jeg legger uansett ikke på meg". Spis rolig og spis deg mett, men ikke spis til du er stappmett :)

Anonym poster: 37b77903242ea0a9d038612a0b4aafa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

112 kg... At du har latt det gå så langt er helt vilt. Å bli sittende i rullestol er ingen unnskyldning. Jeg sitter stort sett stille, er like høy som deg og veier 54 kg - godt under halvparten av hva du gjør. Lavkarbo er ingen mirakeldiett, og ved å lage dette innlegget ser jeg jo at det er det du tror. Du forventer å bli syltynn over natta. Å bli slank for deg vil ta maaaange måneder. Gå i kaloriunderskudd, og du vil gå ned i vekt. Simple as that.

Anonym poster: 73919f44b9dad6e11428eedbff017ca3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gå i kaloriunderskudd, og du vil gå ned i vekt. Simple as that".

Joda. Det er sant. Men det er jo som å si at glasset blir tomt når du heller ut innholdet.

Man legger på seg av å spise for mye også, men jeg tviler sterkt på at dette er en bevisst handling hos flertallet av dem som har masse de vil bli kvitt. Selv om det er enkelt.

Lavkarbo er ingen mirakeldiett, eller livsstil. Forskningen som finnes nå tilsier at det er lettere å holde seg til, og gir bedre resultat kortsiktig, enn tradisjonelle fettrestriktive dietter.

I begynnelsen mister man en del glykogen som binder over dobbelt så mye vann. Det er i denne fasen det meste av ubehaget vil være. Ca 2 uker.

I stedet for å forklare alle tips og tricks anbefaler jeg deg å lese boken "the art and science of low carbohydrate living" av J. Volek m.fl.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare det å si at å gå i kaloriuderskudd, så kan man spise hva man vil og ikke tenke på om man spiser mye karbohydrater eller ikke synes jeg er teit sagt når vedkommende har diabetes! Da betyr det at det er greit å spise 2brødskiver til frokost, lunch, middag og kvelds, og på den måten gå i kaloriundersudd, og bare drite i at blodsukkeret blir skyhøyt pga. karbohydratene som blir om til sukkeralkoholer?! Høres ut som en lur plan!

Anonym poster: 515d6e4401f28d40dc59798f83a01607

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare det å si at å gå i kaloriuderskudd, så kan man spise hva man vil og ikke tenke på om man spiser mye karbohydrater eller ikke synes jeg er teit sagt når vedkommende har diabetes! Da betyr det at det er greit å spise 2brødskiver til frokost, lunch, middag og kvelds, og på den måten gå i kaloriundersudd, og bare drite i at blodsukkeret blir skyhøyt pga. karbohydratene som blir om til sukkeralkoholer?! Høres ut som en lur plan!

Anonym poster: 515d6e4401f28d40dc59798f83a01607

Kverulant.

Anonym poster: 73919f44b9dad6e11428eedbff017ca3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS spør ikke om hvorfor hun har blitt som hun har blitt. Det skjedde, nå vil hun gjøre noe med det! Fortid er fortid. Dette er en tråd for hva hun skal gjøre fremover.

TS, du vil nok miste en del vannvekt som en annen sa i starten. Jeg har dessverre ikke så mye peiling på lavkarbo. Jeg trener mye kardio og presterer veldig dårlig med lite karbs. Men så lenge du ligger på greit underskudd og trener så burde du iallefall klare å gå ned 0,5-1 kg i uka :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS spør ikke om hvorfor hun har blitt som hun har blitt. Det skjedde, nå vil hun gjøre noe med det! Fortid er fortid. Dette er en tråd for hva hun skal gjøre fremover.

TS, du vil nok miste en del vannvekt som en annen sa i starten. Jeg har dessverre ikke så mye peiling på lavkarbo. Jeg trener mye kardio og presterer veldig dårlig med lite karbs. Men så lenge du ligger på greit underskudd og trener så burde du iallefall klare å gå ned 0,5-1 kg i uka :)

Anbefaler forresten den boken til deg også, selv om du ikke spiser eller har tenkt til å spise lavkarbo. http://www.amazon.com/Art-Science-Low-Carbohydrate-Living/dp/0983490708

Den gir god innsikt i hvordan en kan forvente seg og motvirke de vanligste bivirkningene enkelte får i begynnelsen. Det gir også kanskje litt mer kjøtt på beinet i forhold til de mange diskusjonene som finnes her på forumet om lavkarbo.

Boken er skrevet av de ledende forskerne innenfor feltet.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

112 kg... At du har latt det gå så langt er helt vilt. Å bli sittende i rullestol er ingen unnskyldning. Jeg sitter stort sett stille, er like høy som deg og veier 54 kg - godt under halvparten av hva du gjør. Lavkarbo er ingen mirakeldiett, og ved å lage dette innlegget ser jeg jo at det er det du tror. Du forventer å bli syltynn over natta. Å bli slank for deg vil ta maaaange måneder. Gå i kaloriunderskudd, og du vil gå ned i vekt. Simple as that.

Anonym poster: 73919f44b9dad6e11428eedbff017ca3

Dust.

Anonym poster: e0a69d8ae2bfcbcc3f139b9aa09b7b3d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet på Lavkarbo ,gikk jeg ned ca 0,5kg i uka. Og etterhvert nesten en kilo pr. uke. 0,7 og 08,kg.

Det helt uten trening. Masse lykke til TS. Og lukk øra for den idiotiske kommentaren fra ab.3.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt hvor mye og hvor fort man går ned. Men første uka går de fleste ned 1-3 kg alt etter hvor mye vann man har i kroppen. Som Supraspinatus sier så binder karbohydrater vann i kroppen. Og kun utifra høyde så kan vi ikke si hva din idealvekt er. BMI er bare veiledende. Noen har smal beinbygning og kan være undervektige ifølge BMI, men være normalvektige og friske. Andre har bred beinbygning og mye muskler og kan være kraftig overvektige ifølge BMI, men være normalvektige og friske. Og angående farten, så går menn ned fortere enn kvinner, ynge går ned fortere enn eldre (eller var det motsatt?) og epleformede går ned fortere enn pæreformede. Men vanligvis ligger det på 0,5-1 kg i uka.

Men vektnedgangen går kjappest i begynnelsen og så flater den ut jo nærmere idealvekta du kommer. Av og til opplever man også å stå stille i uker eller måneder for så å gå ned igjen. Jeg tar det som det kommer og stresser ikke over om jeg står stille en periode.

Jeg vil anbefale å erstatte karbohydratene med naturlig fett. Hold deg unna ødelagte fettsyrer som margarin. Det er ingen god idé å erstatte karbohydratene med protein. Protein er en viktig byggestein, men fungerer dårlig som energikilde. Så hvis du spiser under 20g karbohydrater om dagen må du spise en del fett for å få energi. Det som vanligvis blir anbefalt blant lavkarbo er denne fordelingen:

70-80% fett (155-178g hvis man spiser 2000 kcal)

20-25% protein (100-125g hvis man spiser 2000 kcal)

0-5% karbohydrat (0-25g hvis man spiser 2000 kcal)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler forresten den boken til deg også, selv om du ikke spiser eller har tenkt til å spise lavkarbo. http://www.amazon.com/Art-Science-Low-Carbohydrate-Living/dp/0983490708

Den gir god innsikt i hvordan en kan forvente seg og motvirke de vanligste bivirkningene enkelte får i begynnelsen. Det gir også kanskje litt mer kjøtt på beinet i forhold til de mange diskusjonene som finnes her på forumet om lavkarbo.

Boken er skrevet av de ledende forskerne innenfor feltet.

Flott at det funker for deg. Men jeg trenger jasminrisen, frukten og godteri i helgene for å klare å prestere, samt fordi jeg koser meg med det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20g karbo per dag er ganske strikt, og faller under kategorien ketogent kosthold. En bør da være noe restriktiv med proteiner også slik at man får mer ideell ketonkonsentrasjon i blodet.

Forøvrig kan man fint spise mer karbo <100g og gradvis trappe ned mot <50g. Det gjorde jeg selv, eller for å være ærlig så teller jeg ikke, men jeg har blitt strengere og strengere. Det har ikke påvirket treningen i stor grad.

Flott at det funker for deg. Men jeg trenger jasminrisen, frukten og godteri i helgene for å klare å prestere, samt fordi jeg koser meg med det :)

Ja, ja. Det var ikke for å "omvende" deg, men jeg har sett deg flere ganger i debattene og det kan jo være greit å lese opposisjonens utgangspunkt. Forøvrig skriver Volek veldig mye om idrett, prestasjon og spesielt ketogene kosthold. Veldig interessant at det som for få år siden var regnet som det eneste ideelle kostholdet for idrettsutøvere som vil prestere nå viser seg å måtte dele plassen med andre typer kosthold.

Jeg leste ikke denne boken før nylig (mulig den er ganske ny), og det angrer jeg på at jeg ikke gjorde før. Bra skrevet og tilnærmet fri for propagandalignende skryt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Lykke til! Du har så sinnsykt mye god mat i vente, du aner ikke!

Jeg byttet om tvert og bare ga opp alt på en gang. Noe får hodepine, føler seg slappe og slikt den første uken, noen så lenge som to, men jeg har allerede kronisk hodepine, så jeg vet ikke. Jeg følte meg ikke så veldig slapp heller, og jeg merket at jeg fikk mer energi etter bare tre-fire dager. Det viser seg at kroppen min ikke tåler mel særlig godt, og når jeg kuttet ut det så skjedde det drastiske saker med kroppen. Jeg mistet magefett ganske fort (hadde da også MYE å miste, har så langt mistet over 30 cm rundt midjen), hadde MYE vann i kroppen som forsvant. Så vektmessig merket jeg de første vann-kiloene, men mest av alt merket jeg at kroppen ble fastere og mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...