Gå til innhold

Hcg etter spontanabort


SaltnPepa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde en spontanabort for et par uker siden. Begynte å blø mandag, og det fortsatte resten av uken. Det ble tatt hcg 27.11 som var på 167 og 29.11 var den på 219. Altså veldig svak økning. Jeg var da ca 5+4. Fastlegen min sa at han var forsiktig optimistisk, men at vi bare måtte vente å se det an.

Uken etter valgte jeg å oppsøke priv gynekolog, da jeg ikke ønsket å gå i uvisshet, og fordi jeg ikke lenger hadde noen graviditetstegn. Fikk der konstatert at det ikke var noe å se, altså at jeg hadde hatt en spontanabort, og at det så ut som om alt av rester var kommet ut. Urinprøve slo fortsatt ut på hcg. Fikk videre beskjed om at jeg kunne ta en test denne uken, og at hcg burde være ute av kroppen innen jul.

Denne uken hadde jeg en liten blødning på mandagen (ikke friskt blod). Etter det har jeg de siste dagene hatt litt trykkfølelse og murringer i magen. I går observerte jeg tykt, eggehvitteaktig slim etter toalettbesøk, og tenkte at da satte kroppen i gang med eggløsning på nytt.

I dag kjøpte jeg en clearbluetest med ukeindikator. Tok testen litt utpå dagen, og den viste gravid 2-3 uker. Ble litt overrasket da jeg tenkte at hcg verdien ville være lavere enn til å slå ut på 2-3 uker siden befruktning i og med at det er 2 uker siden abort og testen ble tatt utpå dagen.

I dag fikk jeg også eggløsningstester fra billigtester i posten og klarte ikke dy meg. Tok en test som viste en teststrek som var mye kraftigere en kontrollstreken.

Det blir vel mest spekulasjoner, men er intr i å høre om noen av dere har synspunkter på dette. Er det slik at eggløsningstesten slår ut positivt fordi jeg fortsatt har hcg i kroppen? Og er det noen som har noen tanker rundt hva resultatet på ukeindikatoren tilsier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eggløsningstesten slår ut på hcg.

I og med at hcg er på 219 29.11, og du fortsatt får 2-3 uker, ville jeg tatt blodprøver or å undersøke dagens nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en spontanabort for 4 år siden og testet negativt hjemme 4 dager etterpå. Jeg hadde var akkurat 7 uker på vei når det skjedde en søndag, og var hos legen dagen etterpå som tok en vanlig graviditetstest og den var positiv, og siden jeg hadde dagen før begynt å blø, hadde veer og en stor klump kom ut så antok legen at det var en spontanabort. Jeg ble bedt om å ta en test hjemme en uke etterpå og hvis den var positiv en ny test en uke etter der. Og ta kontakt hvis den også var positiv. Jeg fikk aldri noen tall på mitt hcg-nivå fordi det var ikke nødvendig å måle det, hadde ikke bruk for det siden svangerskapet var jo over. (jeg skulle egentlig på første legetime pga gravid 10 dager etter SAen skjedde, og hadde jeg ennå vært gravid da så hadde det jo blitt målt) Men jeg klarte ikke vente en uke og testet som sagt negativt 4 dager etter spontanaborten.

Jeg ville ikke brydd meg så veldig om hcg-nivået, for noen kan det sitte lenge i etter en spontanabort. Så hvorfor måle det på nytt når man ikke er gravid? Det blir jo noe helt annet når man er gravid, da er nivået viktig. Og ja eggløsningstesten ble nok positiv pga spontanaborten.

Tenker du at du kanskje ennå kan være gravid (det har jo skjedd at noen får beskjed om at det var en spontanabort men så var det ikke det), så test deg på nytt om ca en uke, og er den ennå positiv så kan du jo be om en legetime.

:hug:

Anonym poster: bf41168ded62427b5ae602d924c0de0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra dere begge!

Jeg er i slutten av 30-årene og var førstegangsgravid nå. Tenker som så at vi bare må prøve igjen. Vi begge er intr i å prøve igjen så fort som mulig. Derfor har jeg et håp om at det er eggløsningssmerter jeg har kjent de siste dagene, og en tanke som ble forsterket av utfloden jeg observerte i går. Men jeg er ikke så kjent med hvor sannsynlig det er at man får eggløsning igjen så pass raskt og i tillegg til at hcg tydeligvis sitter igjen i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så sa gynekologen jeg var hos at jeg burde teste negativt innen jul. Hvis jeg ikke gjorde det kunne det være at det satt igjen rester, evt at jeg kunne være gravid på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt er at jeg var hos fastlegen i går. Fikk tatt ny blodprøve av hcg. Denne gangen var verdien 455. Fastlegen skjønner ikke hva årsaken til dette er, så han anbefalte meg å ta en ny ultralyd. Fått time i kveld.

Må si jeg er litt forvirret akkurat nå. Nivået er for lavt til at det kan være samme graviditet som jeg fikk beskjed om at endte i SA. Kan jo evt dreie seg om rester som sitter igjen? Noen som vet om hcg vil fortsette å stige om SA ikke er komplett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

Heisann! Gammel tråd dette men, jeg er i samme situasjon som deg nå. Hadde SA for tre uker siden. Min hCG var 48 for 2,5 uker siden. Men så fikk jeg positiv gravidtest nå, 2,5 uke senere, og da jeg målte hCG var denne plutselig på 52 - aner ikke om det er rester som plutselig begynner å produsere hCG, eller om det er en ny graviditet 😲

Anonymkode: 6ed90...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heisann! Gammel tråd dette men, jeg er i samme situasjon som deg nå. Hadde SA for tre uker siden. Min hCG var 48 for 2,5 uker siden. Men så fikk jeg positiv gravidtest nå, 2,5 uke senere, og da jeg målte hCG var denne plutselig på 52 - aner ikke om det er rester som plutselig begynner å produsere hCG, eller om det er en ny graviditet 😲

Anonymkode: 6ed90...59b

Ny graviditet. Rester kan ikke begynne å danne hcg 😅 Gratulerer. 

Anonymkode: 7f5d0...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - var det du som startet tråden forresten? :)

Jeg har gått gjennom en MA før, da var det kun tom fostersekk og ikke noe foster, men hCG steg helt til uke 8. Tenker derfor at "rester" kan produsere hCG. 

Anonymkode: 6ed90...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...