Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Var mye fint til ikke så værst priser der! Har sett bodyene fra apoteket.

Tviler på at det blir så varmt på sensommeren at vi trenger noe kortermet. Når de er så små holder de ikke så godt på varmen selv, så det skal mye til for at jeg begynner å kle av en helt fersk unge. ;) Vi skal til syden når lillebror er ca 3,5 mnd og jeg tror ikke jeg bryr meg så mye om å kjøpe sommerklær til han.

Jeg har forresten begynt å legge merke til en liten brun stripe nedenfor magen. Synes ikke akkurat at den er så pen, men den er en del av svangerskapet så den er likevel velkommen.

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi går for langermet i tynn ull til mini siden terminen er såpass sein. Her er det også sjeldent varmt. I fjor savnet jeg kortermet ullbody til storebror, men han var født i mai.

Nå har jeg planlagt navnefesten til mini! Tidlig ute ja... :fnise:

Av erfaring vet jeg at hodet mitt slutter å fungere sist i svangerskapet og etter fødselen, så nå er alt planlagt i god tid. Skal ha navnefest, så dato og sted er fast. Har planlagt hvem som skal inviteres, klær, mat og kake etter seremonien, og kake.

Man blir ofte mer strukturert etter å ha blitt mor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! så tidlig ute med planleggingen, men sikkert praktisk!

selv tror jeg ikke det blir noe dåp eller navnefest, ingen dåp da ingen er medlem av noe trossamfunn, og ingen navnfest, for ingen i familien går overens, tror nok det blir koseligst å la være. Er det veldig rart å ikke ha noe tro..

Ser mange sverger til ull, men syns det er så innmari dyrt, så det var mye på salg når jeg var kort på vei, det ble litt for risky å kjøpe da, men det blir vel fler salg...

ser flere av dere allerede har kjent spark, så heldige :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere skal ha body unner klær, f.eks genser (for man har det, har man ikke? :fnise: ), da bruker dere også langarma body, eller? Dette på høst/vinter altså :)

Så koseligt å allerede ha planlagt navnefest da :) Greit å være tidlig ute. Jeg trur jeg kommer til og være litt tidlig selv, i og med at hele familien våres bur langt vekke, å må fly ned her, som koster mye penger. Så greit å kunne gi beskje i god tid :Nikke:

Hvem kommer dere til og invitere? Bare nær familie, og faddere? (Er det faddere når det er navnefest? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerdet tenkt litt på navnefest vi også. Det blir humanetisk navnefest på nyåret. Datoene i år passer ikke, enten er lillebror bare ca 6 uker og jeg orker ikke å ha noe stress så tidlig, og den andre datoen er 3 dager etter vi kommer hjem fra to ukers ferie, så vi venter.

Vi har ikke faddere og ber bare besteforeldre og tanter/onkler med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere skal ha body unner klær, f.eks genser (for man har det, har man ikke? :fnise: ), da bruker dere også langarma body, eller? Dette på høst/vinter altså :)

Så koseligt å allerede ha planlagt navnefest da :) Greit å være tidlig ute. Jeg trur jeg kommer til og være litt tidlig selv, i og med at hele familien våres bur langt vekke, å må fly ned her, som koster mye penger. Så greit å kunne gi beskje i god tid :Nikke:

Hvem kommer dere til og invitere? Bare nær familie, og faddere? (Er det faddere når det er navnefest? )

Egentlig brukte vi mest body og strømpebukse på mini første året :ler: Om vi skulle ut tok jeg en ulljakke eller dress over og hadde han rett i vognposen, så tror ikke jeg brukte gensere i noen særlig grad før han sluttet med body. Om du bruker mye gensere høres det lurt ut med kortermet under :jepp:

Har også begynt å tenke litt på navnefest. Men tror ikke det blir human-etisk. Vi har nok bare hageselskap og inviterer den utvidede storfamilien, pluss pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brukt nesten bare body, strømpebukse (og tynn ullbukse over om det trengs), med ulldress over. Evt. ulljakke og ned i vognposen. Alltid langermet på vinteren. Eneste gangene jeg har savnet kortsermet er på veldig varme dager. Da synes jeg ulla puster bedre enn bomull, og langermet blir unødvendig. Naken unge ble veldig klamt syntes vi, så en kortermet body som puster hadde vært kjekt. Men så var altså storebror liten på varmeste sommeren da.

Vi ber besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler med barn. + tre gammeltanter som ofte blir med på slikt. :) Blir 14 voksne og 6 unger med oss foreldrene. Ingen faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har handlet gravidetøy på Nelly og kan si noe om kvaliteten?? Og har noen kanskje tips om andre butikker (gjerne nett) som har ålreite klær??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke handlet gravidklær på nelly, men vanlige. Å jeg har vært fornøyd mener jeg og huske.

Har du sett på mamalicius? (ble plutselig veldig i tvil om det var det den het :fnise: Men det er noe i den duren hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ang ulltøy, det går bra å bruke tynnt ulltøy på sommeren, det blir ikke for varmt?

Ang nettbutikker, kan jeg anbefale mamalicious ihvertfall, gode priser og godt utvalg synes jeg :)

Sånn ellers går dagene som vanlig, eneste som gjør at jeg kjenner jeg er gravid er bekkenet og at magen vokser. Ikke noe nevneverdig bevegelse (sett bortifra kilingen) ennå, eller ikke som jeg kan definere som det ihvertfall. På torsdag er det ny kontroll hos legen.

Hvordan gjør man det på sommeren/tidlig høst, sånn med tanke på hva man har i vognen? Voksiposen blir vel altfor varm, så jeg tenkte saueskinn i bunn, og teppe over? Evt tynn dyne? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også lammeskinn i bunn, og dyne og kanskje et teppe når det er nødvendig over. Ganske sikker på at vi får et sånt Mor Signe-teppe til lillemor også. De er helt fantastiske!

:)

Ull og silkemiks er deilig i klærne. Og om ulla ikke er for tykk ventilerer den ganske godt også. Den regulerer liksom varmen bedre er mitt intrykk.. I tillegg er den ikke kald når den blir våt av f eks svette, gulp, melk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er formen veldig bra. Bekkenet har gnålt litt etter skigåing, men i går gjennomførte jeg en time spinning som gikk bra! Anbefaler lett og sittende(!) spinning. Det er ganske bekkenvennlig. Og husk å tøye ut etterpå. Ellers er litt kveldstrøtt og merker at treningen gjør meg mye mer sliten enn før, men ut over det er det bare voksende mage og pupper som merkes.

Ang bevegelse er det skikkelig magedans hele døgnet her.. Hvis kjære ligger med hånden på magen kjenner han tydelig at hun beveger seg og sparker der inne. Magen spretter litt av og til når hun får inn noen fulltreffere. :rodmer: Om natta ligger jeg sånn halvveis på magen/siden og da protesterer hun litt :fnise: Tror jeg har en livmor som ligger laaangt ute på kroppen eller noe? :klo: Føler meg veldig heldig som kjenner så mye.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bevegelse er det skikkelig magedans hele døgnet her.. Hvis kjære ligger med hånden på magen kjenner han tydelig at hun beveger seg og sparker der inne. Magen spretter litt av og til når hun får inn noen fulltreffere. :rodmer: Føler meg veldig heldig som kjenner så mye.. :)

Samme her! :hjerte:

Jeg har kjøpt noen Janus bodyer i ull/silke og de kjennes bare så deilige ut! Helt ok pris også! Men lurer kanskje på om det var noen rester...

Er ikke så begeistret for lammeskinn jeg, så her blir det helseteppe i ull under dyna. De ligger jo godt beskyttet mot vind nedi bagen med trekket over. Har også Emmaljunga Quadrolift, og Easygrowpose (ikke samtidig ;) ) etter storesøster til vinteren!

Jeg liker også Mamalicisous! Og så er HM greit til sånn basic som tights og sånn. Ellers bruker jeg mye lange singletter og vanlige topper/jakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi fått oss vogn, en Emmaljunga Edge Duo. Brukt, men i fin stand, kjøpt av foreldrene mine. :)

Får vogna levert i morgen, så er litt spent.

Da får jeg også en kjole fra mamalicious, og en jakke fra Ellos, også fra min mor. Jeg er sikker på at om min mor hadde fått lov til det, så hadde hun handlet inn alt vi kommer til å trenge. :ler: Men det får hun ikke, jeg har da tross alt søsken som også må tenkes på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ang ulltøy, det går bra å bruke tynnt ulltøy på sommeren, det blir ikke for varmt?

Ang nettbutikker, kan jeg anbefale mamalicious ihvertfall, gode priser og godt utvalg synes jeg :)

Sånn ellers går dagene som vanlig, eneste som gjør at jeg kjenner jeg er gravid er bekkenet og at magen vokser. Ikke noe nevneverdig bevegelse (sett bortifra kilingen) ennå, eller ikke som jeg kan definere som det ihvertfall. På torsdag er det ny kontroll hos legen.

Hvordan gjør man det på sommeren/tidlig høst, sånn med tanke på hva man har i vognen? Voksiposen blir vel altfor varm, så jeg tenkte saueskinn i bunn, og teppe over? Evt tynn dyne? Noen tips?

Jeg sverger til ull uansett, den ventilerer og holder barnet tørt og godt selv om det er varmt. NameIt har veldig tynn ull, og blandinger med silke eller bambus er også fint. Vi har noen gode ull/bambusbodyer fra Norheim, men de finnes bare fra str. 62 og oppover.

I vogna brukte vi lammeskinn og Mor Signe ullpledd, eller ei tynn/tykkere dyne over. Tror vi tok i bruk vognposen i oktober i fjor. Har kjøpt nytt lammeskinn og satser på samme greia i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin; hva anbefaler du å kjøpe til nyfødt på sommeren? (vi har termin 1 august)

Får man bruk for søte kjoler og sparkedresser uten bein? Sånne shortsdresser liksom..? :klo: Tenker at kjoler og sånt kan man jo så klart bare ha over body og strømpis osv. Litt vanskeligere når det er jente for pyntetrangen kommer snikende her kjenner jeg.. :fnise: Men plutselig er jeg to uker over termin igjen og da er jo den norske sommeren på hell egentlig.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stinelin; hva anbefaler du å kjøpe til nyfødt på sommeren? (vi har termin 1 august)

Får man bruk for søte kjoler og sparkedresser uten bein? Sånne shortsdresser liksom..? :klo: Tenker at kjoler og sånt kan man jo så klart bare ha over body og strømpis osv. Litt vanskeligere når det er jente for pyntetrangen kommer snikende her kjenner jeg.. :fnise: Men plutselig er jeg to uker over termin igjen og da er jo den norske sommeren på hell egentlig.. :roll:

Jeg ville gått for tynne ullbodyer, tynne ullstrømpebukser og tynn ulldress. Joha har en god heldress i ull/silkeblanding. På varme dager lå vår forrige baby i bare tynn ullbody og bleie, evt. med Mor Signe over når han sov.

Fikk "sommerdresser" i gave, brukte aldri noen av dem. Babyene skal jo uansett ikke ha sol på kroppen, og jeg synes ullbody ventilerer mye bedre. Men så er jeg ikke særlig pyntete heller. ;) Kjole til de minste synes jeg bare virker upraktisk? Men søtt da! :)

Enig siebaeo. Vet alt om pyntetrangen :ler:

Men hvor handler dere disse ull klærne? :)

Barnas Hus, NameIt, Cubus, Sparkjøp, sportsbutikker, lokale butikker... Jeg handler ull ved hver anledning, og passer på når det er salg særlig nå på våren. På Apotek1 har de mye fint til grei pris, jeg synes 149kr for en omslagsbody i ull er helt greit. Man trenger jo ikke mange, siden de passer lenge, tørker fort og ikke blir klamme slik som bomull. 3-4 bodyer i str. 50-56 holdt i massevis her, men litt kjedelig kanskje. Hadde flere i 62.

Joha har forresten egen sommerkolleksjon med tynn god ull. Vi har en omslagsbody med fisker på, ble brukt i flere måneder til storebror. Ser det er salg nå forresten!

Om man vil koste på litt ekstra kan man se på Nøstebarn. Jeg har sett mye, men handlet lite der. ;)

Puh, bare å søke rundt, de fleste selger ullklær nå, ettersom flere og flere vil ha det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke Nøstbarn-fan, og synes det finnes mykere og penere ull fra andre produsenter.

Ang. kjoler til småjentene så er det egentlig bare upraktisk. Jeg er glad i pynte snuppa, men før hun gikk var de fleste kjoler til prakk. Spesielt når hun var nyfødt og ble mye bært, ammet og bysset i armene. Kjolene gled bare opp og havnet under armene! :eeeh: Bodyer med påsydd skjørt funker litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring med kjoler til småjenter - det er mest upraktisk. Vår jente er jo født i januar, så hun var noen måneder gammel da det ble sommer. Mens vi var i Norge ble det aldri noe særlig varme til å bruke kjoler, men da vi var på ferie i "syden" brukte vi det så mye som mulig. Greit å ha da hun lå/satt i vognen når vi var ute og spiste og sånt.

Tanter og bestemødre var jo helt spinnville, og kjøpte så utrolig mange! Hvis jeg ikke husker feil, hadde vi 17 kjoler i str 62! Heldigvis får vi jente denne gangen også, så vi kanskje rekker å få brukt alt i hvert fall én gang! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...