Gå til innhold

Begynne å jobbe etter fødselen


Makrell

Anbefalte innlegg

Tusen takk for alle svar. Grunnen til at jeg kan tenke meg å jobbe litt fra han er 3 mnd, er dels fordi jeg ønsker å kunne jobbe litt, men også at far kan være mer sammen med barnet, i tillegg til at jeg da kan ta litt permisjon når han blir litt større. Jeg jobber i staten og har ammefri. I tillegg er jobben min såpass fleksibel at jeg kan velge hvilke dager jeg jobber, og hvor mye jeg vil jobbe hver dag. Ser for meg å jobbe to hele dager i uka. Far har mulighet til å komme innom med ungen slik at jeg kan amme han i alle fall en gang på jobb.

Ellers tar ungen flaske, og ammingen går bra, så det vil ikke være noe problem. Han sover ganske greit på natta, men jeg er klar over at dette kan endre seg. Ser for meg at jeg kanskje sover på et annet rom de dagene jeg skal jobbe, og at far kommer inn med ungen når det er tid for amming.

Det vil kanskje være ting jeg går glipp av ved å starte å jobbe så tidlig, men det ville jo vært ting som far hadde gått glipp av dersom jeg hadde vært hjemme i permisjon. Og jeg føler ikke at jeg har noe mer "rett" enn han til å få med meg ting i ungens utvikling.

Hei!

Jeg jobbet 1 uker per mnd fra barnet var 3mnd. Det gikk helt fint! Hadde ammefri 2 timer hver dag. Sto opp tidlig (babyen sov ganske lenge på den tiden), pumpet meg og gikk på jobb før babyen våknet. Så dro jeg hjem 2 timer tidligere enn vanlig for å amme. Typisk arbeidsdag var gjerne 07.30 til 13. Da var jeg tross alt ikke borte fra babyen så lenge.

Det ble litt surr med melkeproduksjonen da, men det gikk seg greit til igjen uken etter. Litt ekstra slitsomt for far også, da vår var veldig sutrete de første 10mnd. Far hadde nok kost seg mer med en ettåring.

Det med nattevåk bør du ikke tenke på, for det trenger slettes ikke være noe enklere når ungen er 1 eller 1,5år! Vår sønn sov hele natten fra 6 uker til 4 mnd, etter det være nattevåk hver natt (han er nå 1 år).

Uansett, NÅ er jeg jo VELDIG glad for at jeg har jobbet, siden jeg fortsatt har både permisjon og ferie igjen! :) En annen ting er jo det sosiale, hvis man trives på jobb. Utrolig godt å være noe annet enn mamma innimellom. Et annet pluss er at man holder seg oppdatert på jobb, og ikke føler seg heeelt lost når man kommer tilbake etter ett års tid...

Så, hvis du føler seg klar, og har god støtte og hjelp fra barnefar og kolleger - go for it! ;)

Anonym poster: 9f12eb68ad9fcc95dd189d9036ffe970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt å høre en som har en positiv erfaring med å begynne å jobbe såpass tidlig. Ser vi tenker likt når det gjelder årsaker til å starte å jobbe igjen. Tror vi kommer til å forsøke det. Enten funker det, eller så gjør det ikke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!! Det går sikkert kjempefint (tror innstilling har mye å si her jeg..)!

Anonym poster: 9f12eb68ad9fcc95dd189d9036ffe970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte dere å jobbe igjen etter fødselen? Jeg vurderer å begynne å jobbe igjen etter tre måneder. Tenker da å jobbe 40 %, og ha 60 % permisjon. Noen som begynte å jobbe såpass tidlig? I såfall, hvordan synes dere det var? Og hvordan gjorde dere det med amming?

Jeg begynte da barnet var 5 måneder. Starta da med 2 dager jobb og 3 dager permisjon i uka. Syns det fungerte fint! Godt å bruke huet igjen, og siden barnet tok flaske og jeg hadde betalt ammefri (o'luksus!!) var det helt overkommelig for oss å opprettholde full"amming" til 6 måneder. Han er ikke blant de mest storspiste, og jeg kunne pumpe i løpet av dagen og samtidig ha noe kortere arbeidsdag. Når det i tillegg var sommertid på arbeidsplassen var det ikke mange timene vekke fra barnet.

Men om ikke min kjære hadde insistert på at også han ville ha en stor andel av fellesdelen av permisjonen hadde jeg gladelig vært lengre i full permisjon, altså, for jommen var det en koselig og fin tid! Alskens soveutfordringer til tross.

Anonym poster: 75b2ee5eb22932aef1669391997f0dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...