Gå til innhold

Begynne å jobbe etter fødselen


Makrell

Anbefalte innlegg

Når begynte dere å jobbe igjen etter fødselen? Jeg vurderer å begynne å jobbe igjen etter tre måneder. Tenker da å jobbe 40 %, og ha 60 % permisjon. Noen som begynte å jobbe såpass tidlig? I såfall, hvordan synes dere det var? Og hvordan gjorde dere det med amming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg aldri vurdert hvis jeg ammet hvertfall. Dvs. ikke hvis det ikke går an å ombestemme seg. Hvis man ammer, ammer de fleste fortsatt om natta på det tidspunktet, og jeg ville syns det var veldig slitsomt å skulle jobbe da. Men det er klart, man vet ikke hvordan det vil bli. Om man er veldig oppsatt på å jobbe, kan man sikkert la mannen flaske om natta og så pumpe seg om dagen. Men så kan man få problemer med pumping, og så blir det et problem.

Jeg mener ikke å si at det absolutt ikke går, men i mitt hode høres det slitsomt ut. Ikke bare fordi jeg selv hadde en ganske krevende baby, men fordi jeg også ser på venninner mer såkalt enkle barn, som også ville synes det var for krevende å begynne igjen så tidlig.

Jeg var selv inne på tanken å begynne såvidt ved fem mnd, men er glad jeg ikke begynte før åtte mnd. Rett og slett fordi jeg ikke visste hvor viktig ammingen skulle bli for meg, og det var en del praktiske ting jeg ikke hadde tenkt på på forhånd rundt amming.

Men nå var det strengt tatt ikke meg du ba om svar fra da, ser jeg, siden du ville ha svar fra noen med erfaring...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Gjør ikke noe at du ikke har erfaring med det. Jeg har godt av å få sett det fra flere perspektiver, da det nok er mye jeg ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være hjemme i ett år - å skal nyte den tiden med den lille... Kunne ikke falt meg inn å startet å jobbe igjen så tidelig... Det er kanskje bare denne ene gangen i livet, liksom - å det kunne ikke falt meg inn å satt bort ett så lite barn til barnehage, tante ect.. Ønsker selv å være hjemme å få med seg alle de flotte opplevelsene som er - spesielt det første året...

Anonym poster: db4134c4c4045db71193e8135789ee84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn på snart fire måneder som sover såpass urolig enda at vi sliter med søvnen. Det ville vært uaktuellt for meg å starte på jobb nå pga søvnmangel. Jeg hadde ikke klart å konsentrere meg om jobben heller, er nok for mye i babybobla til det.

Anonym poster: e2b604be9d76ab422bdad959a955c23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være hjemme i ett år - å skal nyte den tiden med den lille... Kunne ikke falt meg inn å startet å jobbe igjen så tidelig... Det er kanskje bare denne ene gangen i livet, liksom - å det kunne ikke falt meg inn å satt bort ett så lite barn til barnehage, tante ect.. Ønsker selv å være hjemme å få med seg alle de flotte opplevelsene som er - spesielt det første året...

Anonym poster: db4134c4c4045db71193e8135789ee84

Kjenner jeg blir litt trist når jeg leser slikt.

Jeg skulle gjerne blitt hjemme et år og lenger, men har ikke muligheten til det.

Anonym poster: 2588ba1ac0483b8b702731904f0fe0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, tre mndr ville vært for tidlig for meg. Jeg begynte igjen da mini var 5,5 mnd fordi mannen er lærer, så for å utnytte hans lange ferie samt permisjonen slik at mini fikk være lengst mulig hjemme valgte vi å gjøre det sånn. Mini var fra dag en mer opptatt av hva som skjedde ute i verden enn å få i seg mat, så ammingen hadde hele tiden vært en kamp, og dette ble da en fin unnskyldning til å slutte, noe mini var fornøyd med (han spiste grøt samt at jeg pumpet i et par mndr etterpå) og en stor lettelse for meg når jeg endelig klarte å ignorere den formanende "du må amme lengst mulig, ellers er du en dårlig mor"-pekefingeren... Fordelen med å begynne igjen så tidlig var at mannen fikk delta mer aktivt i flere ledd av det første året hans, samt at jeg var hjemme igjen et par mndr helt på slutten før han begynte i bhgen, og dette var mndr jeg nøt mye mer enn de første fem!!!! :)

Anonym poster: 7d86b7d2e0a0b452f46b25310eb64208

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB 11:51 her.

Jeg følte ikke jeg ble kastet ut i det altfor tidlig, da jeg visste de to storkoste seg hjemme. Det lille vi hadde av nattevåk på dette tidspunktet tok jo mannen, så jeg fikk sove. Også visste jeg at jeg hadde de mndene på slutten å glede meg til Syns også det var veldig godt å få "brukt hjernen" igjen, og jeg tror overgangen for meg den dagen mini begynte i bhgen ble litt mindre, siden jeg allerede hadde "prøvd meg" ute i jobb som småbarnsmor :)

Anonym poster: 7d86b7d2e0a0b452f46b25310eb64208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte dere å jobbe igjen etter fødselen? Jeg vurderer å begynne å jobbe igjen etter tre måneder. Tenker da å jobbe 40 %, og ha 60 % permisjon. Noen som begynte å jobbe såpass tidlig? I såfall, hvordan synes dere det var? Og hvordan gjorde dere det med amming?

Hva er grunnen til at du vurderer å begynne å jobbe så tidlig, ts? Jeg tror du har krav på ammefri (opptil to timer hver dag?) og det er klart det hjelper med en fleksibel arbeidsgiver!! Med 40% tenker du da å jobbe to fulle dager, eller dele opp slik at du jobber flere korte dager i uka? Er det praktisk gjennomførbart på arbeidsplassen? :)

Anonym poster: 7d86b7d2e0a0b452f46b25310eb64208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du vurderer å begynne å jobbe så tidlig, ts? Jeg tror du har krav på ammefri (opptil to timer hver dag?) og det er klart det hjelper med en fleksibel arbeidsgiver!! Med 40% tenker du da å jobbe to fulle dager, eller dele opp slik at du jobber flere korte dager i uka? Er det praktisk gjennomførbart på arbeidsplassen? :)

Anonym poster: 7d86b7d2e0a0b452f46b25310eb64208

Men det er ikke alle som har krav til betalt ammefri....og det kan jo bli et problem for noen.

Og ts har vel ikke sagt hvem som skal ha barnet?! Far kan vel også ta seg av barnet....

Jeg skal begynne å jobbe i 40% når barnet er 6 mnd, far skal være hjemme med barnet de to dagene når jeg er på jobb. Far er en like god omsorgsperson som meg, selv om han ikke kan amme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner i 100% jobb igjen når knerten er 6,5 mnd, og hadde jeg hatt muligheten til det, så kunne jeg fint jobbet 40% nå og hatt 60% permisjon.

Flere av de jeg jobber sammen (menn) med har hatt gradert permisjon fra barnet var ca 3-4 mnd gammel og hatt permisjon to dager i uken. Moren har da jobbet 2 dager i uken. For disse så ser dette ut til å ha fungert fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke alle som har krav til betalt ammefri....og det kan jo bli et problem for noen.

Og ts har vel ikke sagt hvem som skal ha barnet?! Far kan vel også ta seg av barnet....

Jeg skal begynne å jobbe i 40% når barnet er 6 mnd, far skal være hjemme med barnet de to dagene når jeg er på jobb. Far er en like god omsorgsperson som meg, selv om han ikke kan amme.

Poenget med innlegget mitt var mest for å belyse muligheter (som mulig krav på ammefri) og begrensninger (som lite fleksibel arbeidsgiver) rundt dette med å begynne tidlig, noe som ts bør undersøke/ta stilling til før de tar en avgjørelse. Det var ts selv som tok opp amming i HI. Om barnet skulle være med far eller hos barnepasser/barnehage antok jeg at kom til å komme frem i svaret til ts på innlegget mitt.

At far er en like god omsorgsperson som mor er for meg en selvfølge, forhåpentligvis er det også det hos ts og mannen!!!!

Anonym poster: 7d86b7d2e0a0b452f46b25310eb64208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært helt uaktuelt å starte på jobb etter 3mnd. Mest pga komplikasjoner etter fødselen som gjorde at jeg hadde smerter i underlivet i over 3mnd :(

Anonym poster: dc9eeee09672254f2f7e3dea3e5cf005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg blir litt trist når jeg leser slikt.

Jeg skulle gjerne blitt hjemme et år og lenger, men har ikke muligheten til det.

Anonym poster: 2588ba1ac0483b8b702731904f0fe0db

Det var ikke meningen det altså å få deg til å bli trist. Jeg bare mener at det er en ting man ikke skal ta for gitt. Selvfølgelig har ikke alle mulighet til det, det er forståelig å det spiller mange faktorer inn. Å jeg hadde heller ikke kunnet gjort det hadde jeg ikke valgt å jobbe masse ekstra og spare opp penger til det slik at muligheten var der før jeg ble gravid...

Anonym poster: db4134c4c4045db71193e8135789ee84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være hjemme i ett år - å skal nyte den tiden med den lille... Kunne ikke falt meg inn å startet å jobbe igjen så tidelig... Det er kanskje bare denne ene gangen i livet, liksom - å det kunne ikke falt meg inn å satt bort ett så lite barn til barnehage, tante ect.. Ønsker selv å være hjemme å få med seg alle de flotte opplevelsene som er - spesielt det første året...

Anonym poster: db4134c4c4045db71193e8135789ee84

Nå har ikke ts sagt at hun skal sette bort barnet. Jeg har tatt for gitt at det er far som skal være hjemme når ts jobber i starten. Har heller aldri hørt om en barnehage som tar inn et så lite barn.

For øvrig er det fort gjort å tolke innlegget ditt som at du ikke ville satt bort en tre mnd gammel baby fordi man som mor går glipp av så mye. Det problematiske med å ha noen andre enn foreldrene til å passe et så lite barn handler jo tross om noe mer enn mors behov... En digresjon, men fikk lyst til å påpeke det.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Grunnen til at jeg kan tenke meg å jobbe litt fra han er 3 mnd, er dels fordi jeg ønsker å kunne jobbe litt, men også at far kan være mer sammen med barnet, i tillegg til at jeg da kan ta litt permisjon når han blir litt større. Jeg jobber i staten og har ammefri. I tillegg er jobben min såpass fleksibel at jeg kan velge hvilke dager jeg jobber, og hvor mye jeg vil jobbe hver dag. Ser for meg å jobbe to hele dager i uka. Far har mulighet til å komme innom med ungen slik at jeg kan amme han i alle fall en gang på jobb.

Ellers tar ungen flaske, og ammingen går bra, så det vil ikke være noe problem. Han sover ganske greit på natta, men jeg er klar over at dette kan endre seg. Ser for meg at jeg kanskje sover på et annet rom de dagene jeg skal jobbe, og at far kommer inn med ungen når det er tid for amming.

Det vil kanskje være ting jeg går glipp av ved å starte å jobbe så tidlig, men det ville jo vært ting som far hadde gått glipp av dersom jeg hadde vært hjemme i permisjon. Og jeg føler ikke at jeg har noe mer "rett" enn han til å få med meg ting i ungens utvikling.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønte ikke at du hadde født allerede, ts. Da er det jo litt lettere å planlegge, når man hvertfall vet noe om hvordan barnet er og hvordan man føler seg etter fødselen. De fleste planlegger vel permisjon før fødselen, og da kan det fort bli litt ambisiøst med slike planer, siden man ikke vet hvordan det er å ha en baby eller hvordan man selv vil ha det etter fødsel. Men du er jo i en annen posisjon sånn sett. Og jeg er helt enig i at det er positivt at barnet er myesammen med far, og at det ikke er noe mer logisk at far skal gå glipp av ting enn mor, om man skal tenke sånn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så lang erfaring enda, men: Min baby er 4 mnd og jeg begynte å jobbe for litt siden. Jobber én dag i uka. Hadde tenkt å jobbe to halve dager, men så langt har det blitt en hel om gangen. Far er hjemme med ungen(e. Dette er vårt andre barn, eldstejenta er 2,5 år)

Jeg pumper litt nå og da sånn at far har melk å gi mens jeg er borte. Nettene er greie, dvs at babyen ammes alt fra to til fem (seks? syv?) ganger i løpet av natten, men sover godt innimellom. Så jeg blir vekket ofte, men det går greit når vi sovner fort igjen.

Når jeg kommer hjem fra jobb pumper jeg mens babyen dier på motsatt bryst.

Grunnen til at vi gjør det på denne måten er at jeg trives med å jobbe, og at far ikke vil ha tolv uker sammenhengende permisjon. Så på denne måten får jeg være hjemme litt lenger totalt sett, far får delta litt mer fra tidligere av og far slipper å gå hjemme i tolv uker i strekk. Han skal likevel ha én mnd permisjon + noen uker ferie på slutten av permisjonstiden vår hvor det er han som er hjemme på fulltid.

Anonym poster: fb8f3696ef4b6ea1a518e0cceec328d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg er enig med Vera Vinge; det er vanskelig å legge disse planene på forhånd. Jeg hadde avtale med jobben om at jeg kommer på jobb når jeg er klar. Jeg så for meg at jeg ville komme relativt raskt tilbake, men var åpen for at jeg kunne ombestemme meg når babyen kom.

Da eldstejenta var baby hadde jeg samme plan, men da ble det til at jeg valgte å ikke jobbe før hun var 9 mnd.

Anonym poster: fb8f3696ef4b6ea1a518e0cceec328d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å være hjemme ihvertfall 1,5 år, men fikk tilbud om drømmejobben, og begynner i 40% når gutten er 11mnd.

Har studert litt fra gutten var 3-5mnd, mens gutten var hos pappaen sin.

Det har gått lang tid før jeg har blitt klar for å fokusere på andre ting enn søvn, mating og rutiner, og jeg håper det går seg enda mer til før jeg begynner i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...