Gå til innhold

Sier du slik eller sånn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sier du slik eller sånn?

F.eks, slik/sånn er det. Sånn/slik må du gjøre det.

Anonym poster: ab1bcb9ffa1691b6ce3be68ad5172377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sier sånn, skriver slik. "Slik" brukes ikke i min dialekt, annet enn i de som snakker den mest fisefine sosialektversjonen av den.

Anonym poster: e19c47547cbc27f636149dc6a2fd4aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er en viss forskjell på dem? I mine øyne er "slik" det samme som "sånn (her)", men "sånn der" og "slik" blir ikke helt det samme. Altså, for meg høres det rart ut å peke bort og si "gjør slik". Jeg husker det var en reklame der jeg stussa på dette. Jeg er fullt klar over at dette kun er i mitt hode, altså.

Og forøvrig sier og skriver jeg stort sett bare "sånn".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg sier og skriver begge deler, har ingen klare skiller når jeg bruker det ene eller det andre.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Borghild

Sier sånn. Syns slik høres stygt og bondsk ut og ingen med min dialekt sier slik. Utpå landet i Hedmark f.eks sier mange slikt no´eller mer slekt no´.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier sånn. Syns slik høres stygt og bondsk ut og ingen med min dialekt sier slik. Utpå landet i Hedmark f.eks sier mange slikt no´eller mer slekt no´.

Dette er litt morsomt og fascinerende, for her jeg bor er det motsatt. :ler: Om noen sier "slik", så blir de sett på som at de skal gjøre seg finere enn de er. Jeg sier mao. "sånn". Litt usikker på hva jeg skriver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begge deler, ikke fordi jeg ser noen avgjørende betydningsforskjell, men for å skape variasjon (og særlig skriftlig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Dette er litt morsomt og fascinerende, for her jeg bor er det motsatt. :ler: Om noen sier "slik", så blir de sett på som at de skal gjøre seg finere enn de er. Jeg sier mao. "sånn". Litt usikker på hva jeg skriver.

Hehe, så rart. :) Syns alle bønda sier slik jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som regel sånn, men skriver ofte slik.

Jeg også sier sånn, men skriver slik. Rart. Jeg har ikke tenkt over det før :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...