Gå til innhold

Fire nye år...


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg har lagt merke til, for så vidt for lenge siden, denne talemåten. Som i kveld på nyhetene, Heikki Holmås er gjenvalgt for "fire nye år". En arrestant blir varetektsfengslet "for tre nye uker" osv.

Det opprinnelige uttrykket er "for nye fire år", "for nye tre uker" og så videre. "Nye" betyr i denne forbindelse "for nok fire år; for enda tre uker, for fire år til" osv. Det har ingen sammenheng med ny/gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Det opprinnelige uttrykket er "for nye fire år", "for nye tre uker" og så videre. "Nye" betyr i denne forbindelse "for nok fire år; for enda tre uker, for fire år til" osv.

Kan du backe opp dette med kildehenvisninger?

For meg er nemlig "for fire nye år", osv., den aller mest gjengse måten å si dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kan du backe opp dette med kildehenvisninger?

For meg er nemlig "for fire nye år", osv., den aller mest gjengse måten å si dette på.

Jeg skal se hva jeg kan finne ut. Jeg er dårlig til å søke på nettet, så jeg må ty til grammatikkbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Men da lurer jeg på hvor påstanden din kommer fra, dersom det ikke er sånn at du har lest det noe sted. Er det fra din egen språkfølelse. for eksempel? Det er selvfølgelig helt greit i så fall, men da må du jo presisere at det er synsing og personlige preferanser det dreier seg om, i stedet for å fremstille det som en slags "fasit" eller universell sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Men da lurer jeg på hvor påstanden din kommer fra, dersom det ikke er sånn at du har lest det noe sted. Er det fra din egen språkfølelse. for eksempel? Det er selvfølgelig helt greit i så fall, men da må du jo presisere at det er synsing og personlige preferanser det dreier seg om, i stedet for å fremstille det som en slags "fasit" eller universell sannhet.

Det er ikke fra min personlige språkfølelse. Det er grammatisk. Akkurat nå er jeg opptatt med "kjøkkentjeneste", tar pauser nå og da. Jeg skal undersøke nøyere i morgen.

Foreløpige eksempler:

Sigrid-siktet varetektsfengslet i nye fire uker - Østlandssendingen ...

www.nrk.no › NyheterDistriktNordland24. nov 2012 – Likevel tar de gårdagens beskjed fra Olje og energiminister Ola Borten Moe med fatning. Nye fire år med fredning kom ikke overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Joda, men jeg ba ikke om å få se eksempler på at folk skriver "nye fire uker". Jeg etterspurte derimot dokumentasjon på at "fire nye uker" er feil, som jo er det du jo påstår i åpningsinnlegget ditt, og som er selve grunnlaget for hele denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...