Gå til innhold

Gifte seg på tinghuset..?


Gjest jente8923

Anbefalte innlegg

Gjest jente8923

Hei! Min kjære og jeg har planer om å gifte oss om ikke sånn altfor lenge ettersom vi prøver og få barn og jeg har en ganske konservativ familie. For meg betyr bryllup ingenting og ønsker derfor ikke noe "big day" så vi (les: jeg) har bestemt at vi skal gifte oss borgelig og uten selskap. Dette er også fordi vi på sikt ønsker å adoptere og tenker at det vil være enklere dersom vi er gift. Det er sikkert mange som syns det er feil å gifte seg på det grunnlaget og det må dere gjerne syns. Jeg syns ikke det er feil når samfunnet er lagt opp på den måten. Vi elsker hverandre og kommer til å være sammen uansett giftemål eller ikke, men tenker at det vil gjøre det enklere rent praktisk å ha papir på forholdet. Spørsmålet mitt er hvordan går man frem når man skal gifte seg? Noen som har giftet seg på tinghuset?

Jeg er helt grønn på det området og aner ikke hvordan vi skal gå frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke noe om å gifte seg på Tinghuset. Men vil bare si at om dere ønsker å adoptere så er det veldig smart å gifte seg, de fleste byråer krever at man skal være gift og endel adopsjonsland har også krav om at man må ha vært gift i mer enn to år. Om man ønsker å tilbringe livet sammen er det juridisk sett veldig lurt å være gift. Lykke til!

Anonym poster: 7ee42b37404f31c37cfc4f0ed940bb18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha papirene i orden på forhånd uansett hvor dere gifter dere.

www.skatteetaten.no/no/Alt-om/Folkeregistrering/Ekteskap/?m=true

Vi tok turen ned på tinghuset bare noen uker før vi ville gifte oss, for å bestille tid. Nå gifta vi oss på en bitteliten plass, så det var ingen problem å få tid på kort varsel. På større plasser vil jeg tro det kan lønne seg å være ute i god tid ;)

Selve vielsen tok bare noen minutter. Kan ikke si at jeg husker stort annet enn at et par lys var tent på et bord, vigsleren snakka om noe fint, og vi satte på ringer og sa Ja :rodmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifte oss på tingsretten i byn min man kommer från. Det var en kort men väldigt fin cermoni.

Vi valde att ha våra mammor med som vittnen och fira med närmaste familjen 12 vuxna och 6 barn i sommarhuset till svigers. Lite annorlunda men det passade oss.

Var beredd på frågor som:

varför inte i vår kyrka här, den är ju så fin?

Där har alla döpts/gift sig tidigare så det är tradition?

Vi känner prästen så väl, han är underbar?

Klart ni måste ha en middag, tänk på tante och onkel eller bestfar och mor, de kommer bli så besvikna.

och så vidare.

Det är bara att förklara: vi vill ha en intim och privat cemoni. För oss är det viktigast att bli äkta makar. För kärlekens skull, för det juridiska med mera.

Vi vill inte ha en stor uppvaktning eller ett dyrt och flådigt/flott kalas eller fest.

Ordna papper, se till att få förlover och vittnen, boka tid, gift er.

Klädsel kan ni bestämma helt själv.

Ringar eller inte kan ni också bestämma.

Middag eller fest efteråt, eller inte alls, det bestämmer ni också själva.

Det enda ni måste göra är att ordna papper i förväg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta først kontakt med folkeregisteret for å få utlevert søknadspapirer. Når folkeregisteret har prøvet at vilkårene for å inngå ekteskap er oppfylt, får dere utstedt en prøvingsattest, som dere viser fram for tingretten når dere avtaler tidspunkt for vigselen. Så er det bare å møte opp og bli viet. Selve seremonien tar 3-4 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt i orden at man gifter seg av de grunnene du oppgir. Jeg ville egentlig ikke gifte meg i det hele tatt før jeg leste ekteskapsloven. Det er en avtale designet for to mennesker som skal dele økonomi i all overskuelig fremtid, ikke en kjærlighets erklæring som mange tror;)

Gå inn på skatteetaten sine sider sider og finn frem skjemaet for prøving av ekteskap og forlovererklæring. Fyll ut disse og sende inn til folkeregisteret. Få svar og gå på tinghuset og bestill tid. Sermonien er enkel men høytidelig. De leste ett nydelig dikt når vi giftet oss på Tinghuset^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt i orden at man gifter seg av de grunnene du oppgir. Jeg ville egentlig ikke gifte meg i det hele tatt før jeg leste ekteskapsloven. Det er en avtale designet for to mennesker som skal dele økonomi i all overskuelig fremtid, ikke en kjærlighets erklæring som mange tror;)

Hørt om samboerkontrakt? ;)

Anonym poster: f5f044356b48fb4985a4c281b2f8a75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om samboerkontrakt? ;)

Anonym poster: f5f044356b48fb4985a4c281b2f8a75c

...hvis du tror at en samboerkontrakt dekker de samme juridiske områdene som et ekteskap, så skal du jaggu få deg noen overraskelser her og der.

Anonym poster: fa577f84d01c6a92c60412670dde08ec

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om samboerkontrakt? ;)

Anonym poster: f5f044356b48fb4985a4c281b2f8a75c

Joda, har fått med meg at det finnes noe som heter samboerkontrakt, men den er ikke like dekkende som en eksteskapkontrakt. Og man må også ha testamente. Tinglysingen av disse dokumentene er dyrer enn å gifte seg på tinghuset.

Mener også å huske at det er skattemessig gunstig å være gift fremfor å være samboere.

Mange pansjonsavtaler kan kun ektefelle arve, ikke samboer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente8923

Tusen takk for svar og støtte =) Nå vet vi hva vi skal gjøre og blir nok å gifte seg i løpet av våren/sommeren. Så håper jeg at det hjelper oss senere i adopsjonsprosesser osv =)

Samboerkontrakt er ikke aktuelt i forhold til adopsjon osv og med tanke på familie etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kiara_pusen

Tusen takk for svar og støtte =) Nå vet vi hva vi skal gjøre og blir nok å gifte seg i løpet av våren/sommeren. Så håper jeg at det hjelper oss senere i adopsjonsprosesser osv =)

Samboerkontrakt er ikke aktuelt i forhold til adopsjon osv og med tanke på familie etc.

Lykke til på veien videre, både med ekteskapet og veien til å blir foreldre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

om man vil adoptere fra Kristene land, som Sør Afrika osv, må man være gift i kirke.

Det sa min venninde, som giftet seg i kirken og hadde vurdert tinghuset. Når det viste seg at kirken plutselig påvirket adopsjonen var hun lettet over valget de tok, uvitende om reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tvivlar på att de kan ställa krav på att vigseln har ägt rum i kyrkan - i vissa länder har kyrkan inte vigselrätt alls. Däremot kan de ställa krav på att man är kristen. Detta kan du visa genom medlemssskap i trossamfundet.

Jag har två troende vänner som valde borgerlig vigsel av praktiska och religiösa skäl, och sedan hade en kombinerad välsignelsecermoni med präster från deras bägge olika trossamfund. (de tillhörde olika kyrkor och ville inte göra val med EN förättare).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om man vil adoptere fra Kristene land, som Sør Afrika osv, må man være gift i kirke.

Det sa min venninde, som giftet seg i kirken og hadde vurdert tinghuset. Når det viste seg at kirken plutselig påvirket adopsjonen var hun lettet over valget de tok, uvitende om reglene.

Man må ikke være gift i kirken for å adoptere fra Sør-Afrika, men man må være gift OG kristen. Kristen regnes man som om man er medlem av det som het statskirken før eller andre kristne trosamfunn.

Anonym poster: 7ee42b37404f31c37cfc4f0ed940bb18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente8923

Ja =) Takk for tips =) Er uaktuelt å gifte seg i kirke, og jeg kommer aldri til å late som jeg er kristen for å få adoptert. Det blir feil for meg. Ekskluderer de meg for det så får det bare være =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja =) Takk for tips =) Er uaktuelt å gifte seg i kirke, og jeg kommer aldri til å late som jeg er kristen for å få adoptert. Det blir feil for meg. Ekskluderer de meg for det så får det bare være =)

Stortsett bare Sør-Afrika som krever det, men nesten alle krever at man er gift.

Anonym poster: 7ee42b37404f31c37cfc4f0ed940bb18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vi gifter oss på tinghuset om 3 mnd (ja her er det også babyplaner :fnise: ), har sendt inn papirene men hvor lang tid tar det å få svar, slik at man kan bestille tid? Bor i Oslo og vil jo helst være tidlig ute mtp datoen vi har satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss på tinghuset om 3 mnd (ja her er det også babyplaner :fnise: ), har sendt inn papirene men hvor lang tid tar det å få svar, slik at man kan bestille tid? Bor i Oslo og vil jo helst være tidlig ute mtp datoen vi har satt.[/quote

Dette er en gammel trå, men jeg svarer deg allikevel. Hos oss tok det en uke fra vi sendte inn papirene og fikk tilsendt prøvingsattesten! Fort med andre ord!

Anonymous poster hash: ec7e7...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...