Gå til innhold

Engangsstønad ELLER fars svangerskapspermisjon??


Thomasine

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått vite at gubben ikke får penger fra trygdekontoret da jeg valgte engangstønad?! :o :klø:

Som student hadde jeg ikke veldig mange valg - men hva har stønaden med fars mulighet til å ta seg de 4 ukene han har krav på?! :klø:

Noen som kan opplyse meg litt om dette?

Da har vi ikke råd til at far er hjemme i 4 uker... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg har forstått det riktig, kan han ta så godt som hele permisjonen, hvis du ikke tar engangsstønad... men det forutsetter jo at du går tilbake til studiene og ikke er hjemme sammen med dem hver dag da. Det er flere som gjør det på den måten når det bare er han som har hatt inntekt før barnet kommer til verden. Eneste begrensning er at mor må ha 6 uker etter fødselen.

Sjekk trygdeetatens nettsider for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er de vanlige 4 ukene med pappapermisjon du tenker på så har ikke pappaen krav på den når mor ikke har hatt fulltisdarbeid. Jeg var også student da vi fikk var lille, men jeg valgte fødselspenger istedet for engangsstønad da jeg hadde jobbet veldig mye ved siden av studiene. Men alikevel så hadde jeg ikke jobbet nok til at pappaen kunne få betalt fire uker pappapermisjon. Derimot fble de fire ukene overført til meg, slik at jeg fikk penger en ekstra måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har gått meg hus forbi... :( :-(

Enda et "bevis" som viser at det ikke lønner seg å få barn i studietiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har gått meg hus forbi... :( :-(

Enda et "bevis" som viser at det ikke

Men du kan jo få fødselsstipend fra lånekassen - det er jo mye mer enn engangsstønaden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jeanine.

Som student får du fødselspenger fra lånekassen i tillegg til engangsstønad eller evt fødselspenger fra lånekassen. Jeg fikk barn midt i studietiden og planlegger nestemann før jeg begynner siste året på skolen. For meg har det ikke vært noe problem økonomisk å få barn i studietiden, selv om samboer på den tiden ikke hadde full stilling heller. Vi fikk masse tid sammen alle tre og gjør det mer en gjene på samme måte en gang til. Flere av venninne mine har også fått barn i løpet av studietiden eller planlegger å få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det sånn at alle studenter kan få fødselspenger fra Lånekassen og i tillegg engangsstønad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at alle studenter kan få fødselspenger fra Lånekassen og i tillegg engangsstønad?

Hvis du tar en utdanning som gir rett til studiefinansiering fra lånekassen, og har vært i utdanning minst seks måneder før fødselen, har du rett på fødselsstipend fra lånekassen i tillegg til engangsstønaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...