Gå til innhold

Toner fra en Blå Trombone


Blå Trombone

Anbefalte innlegg

"Vet du, Småen, at hvis du hadde gidda å øve litt, så hadde du blitt veldig god". Jadda, jadda. Og når skulle jeg liksom øve, da? Midt på natta? Jeg har faktisk en jobb. At jeg ikke liker den noe særlig, er en annen sak. Og: Jeg bor i 4-mannsbolig, for pokker. Og tromboner og andre blåseinstrumenter med mye lyd er ikke særlig populære i et borettslag. Å Gud, som jeg ønsker meg enebolig. Eller et lydisolert rom.

Litt info: Blå Trombone er innflytter et sted der det ikke er enkelt å være innflytter. Har "sære" interesser, spesielt på et sted der likestillingen stoppa opp rundt 1960. Der kvinner helst ikke kjører bil, i hvert fall ikke fordi de liker det, og menn jobber skift på fabrikken. Blå Trombone blir sett på som en opprører, og trives egentlig ganske bra med det. Outsider har Blå Trombone alltid vært, så det går greit. Ordentlige venner har det vært langt mellom, men noen få har det vært. Dessverre har de hatt en tendens til å flytte og forsvinne.

Noe mer vil jeg ikke si om Blå Trombone. Blå Trombone trives best som litt anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så har man fikset de siste julegavene. Klar for å nyte desember uten stress. All frossenmat og tørrvarer er på plass, pinnekjøtt av villsau er bestilt. Det eneste som gjenstår er å skrive julekortene. I år blir det jul på mine premisser. Hva tanteungene sier til at jeg har gitt penger til en organisasjon i stedet for å kjøpe gaver til dem vet jeg ikke. Men når de ikke gidder takke engang...

Jeg liker jula. Men jeg liker ikke kjøpehysteriet som starter i allerede i oktober. Kan nok identifisere meg litt med Frøken Anti-Jul i Skomakergata. Jeg pynter til advent 1. desember eller 1. søndag i advent (avhengig av hva som kommer først). Julepynten kommer ikke fram før 4. søndag i advent her i huset. Første året jeg bodde her lurte naboene på om jeg var Jehovas vitne siden vi ikke hadde noe julepynt framme i midten av november. For her på stedet pyntes det til trengsel over alt fra begynnelsen av november til slutten av januar. Hjelp! Skulle tro at ei byjente som meg var vant til å se julepynt tidlig, men nå går det over alle støvleskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Hva tanteungene sier til at jeg har gitt penger til en organisasjon i stedet for å kjøpe gaver til dem vet jeg ikke. :klappe:

Jeg har bare to jeg skal kjøpe gave til. Deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man gått bikkjetur i sol, regn, sludd og snø. Alle årstider i løpet av to timer. Bikkja synes det er litt rart med folk som går på tur uten hund, men så lenge de vil hilse på, så er det greit. Nå ser vi på fotballkamp, og håper at Sogndal knuser Brann.

Ellers har jeg ikke gjort så mye fornuftig i dag. En rolig søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grei dag på jobben, lite folk og lite å gjøre. Så jeg fikk gjort mye.

Fikk ikke gjort så mye på hjemmebane. Har startet "Prosjekt flytting", og kaster alt jeg kommer over, selv om vi ikke skal flytte før til sommeren. Håper noen skal ha loppemarked snart. Eller kanskje jeg skal satse på garasjesalg (litt vanskelig uten garasje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Reservesjefen" tok virkelig av i dag. H*n er bestevenn med sjefen, og herser med de andre ansatte, spesielt oss som er yngre enn h*n. Heldigvis har jeg lært at når "Reservesjefen" er i det humøret, er det best å gjøre jobben sin og holde kjeft, helst i en annen del av lokalet. Så jeg gjorde det jeg skulle (og litt til), og var glad da klokka var så mye at jeg kunne gå hjem. Skal heldigvis bare jobbe sammen med "Reservesjefen" en dag til denne uka, og det går jo an å håpe på at h*n er i litt bedre humør da.

Etter jobb har jeg gjort litt husarbeid. Gubben er endelig frisk nok til å gå tur med bikkja, så jeg fikk støvsuge i fred. Laget lapskaus til middag, som ble servert med hjemmebakt flatbrød.

Neste uke skal jeg til "byen" med ei venninne og gjøre de siste innkjøpene til jul (bortsett fra grønnsaker og andre ferskvarer). Må bare se over servietter og lys først, og skrive liste. Jeg er en smule opphengt i lister og lager lister for alt. Synes det er så fint å kunne stryke ut alt som jeg har gjort/kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en torsdag. Og nok en tale om hvor god jeg kunne ha blitt hvis jeg bare hadde øvd litt mer. Dagens gulrot var at hvis både kasserer, materialforvalter og styreleder godkjenner det, så får jeg kanskje ny trombone neste år. Omtrent like sannsynlig som at jeg vinner flere millioner i Viking-Lotto, med andre ord. Men det skulle ikke være meg imot å få byttet ut den gamle skolekorps-trombonen med en ny som ikke 20 andre har brukt før meg. Da skulle jeg ha øvd til naboene flyttet...

Prosjekt Julerengjøring har ikke kommet lenger enn til planleggingsstadiet ennå, og som vanlig får jeg ikke gjort mer enn halvparten. Det viktigste akkurat nå er å få ryddet gjesterommet til tanteunge #6 kommer i morgen. Og klekke ut et eller annet til middag på lørdag. Guttungen elsker kylling, så det burde ikke være så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slakter gjøkalven i dag. Da Den Fortapte Sønn på mystisk vis (les: Facebook) fant ut at favorittfetteren skulle komme, meldte også han sin ankomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om familien: Familien min består av meg (Blå Trombone), Gubben, Den Fortapte Sønn (21), Englebarnet (12) og Bikkja (5). Familien utvides i perioder med Favorittfetter'n (23). Vi bor i bygda Ingenmannsland i Indre Nynorskland.

Har en liten følelse av at noen her inne prøver å finne ut hvem jeg er... Men det skal ikke bli enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så var det mandag igjen. En grei dag på jobben, rolig nå før julestresset slår inn for fullt. Nuvel...

Har støvsugd i dag, og strøket adventsdukene. Må få strøket julegardinene også en dag... Og tatt en tur i nettbanken og funnet ut at det ikke blir noe juleshopping denne uka... Bare røde tall. Så da får det bli julerydding og julevask i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens juleforberedelser: Har spilt gjennom "Kling no, klokka" og "Glade Jul". Høres faktisk ikke så halvgalt ut. "Det lyser i stille grender", derimot...

Og i morgen har jeg fri.

Ønsker meg Dogwalker-støvler til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en skikkelig aha-opplevelse i dag. Nå skjønner jeg hva som skjer, og hvem som står bak. Alt som har skjedd i det siste, både privat og på jobben, er faktisk del av en persons helt syke meninger. Jeg burde ha skjønt det før, for eksempel da jeg som den eneste av ca. 50 biler ble vinket inn til promillekontroll noen kilometer etter at jeg hadde kjørt i land fra ferga. Jeg som ikke har drukket alkohol siden nyttårsaften 1995. Den personen som står bak var med på samme fergeturen. Og klagen på noe jeg hadde sagt til en kunde på jobben - en dag jeg ikke var på jobb! Jeg var ikke engang i nærheten, pleier liksom ikke å henge rundt på jobben og fornærme kundene på fridagene mine... Og sjefen skjønte heller ingenting, hadde spurt flere ganger om kunden var sikker på at det hadde skjedd akkurat den dagen, noe kunden insisterte på. Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor vedkommende gjør dette mot meg. Jeg har aldri vært frekk mot vedkommende, anser oss ikke for å være bestevenner, men behandler vedkommende med normal høflighet når vi møtes.

Nok om det. Når jeg vet hva som skjer, kan jeg ta mine forhåndsregler.

I dag er pinnekjøttet til julemiddagen innkjøpt. Gourmetlam fra Hallingskarvet. Ville helst ha villsau, men det var visst veldig vanskelig å få tak i. Skjønner ikke det, papsen får alltid tak i kjøtt fra villsau når vi er der i jula. Menmen... Jeg var visst vanskelig nok som ville ha urøykt kjøtt. Her skal det være røykt, må vite. Måtte investere i pinnekjøttgryte også. Hadde ikke noen som var store nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag, og bare en dag igjen til fredag. Endelig. Planene for helga er stort sett å slappe av og se Santa Buddies sammen med Bikkja. Bikkja elsket Marmaduke-filmen, så Santa Buddies burde være midt i blinken. Ellers får vi ta en tur og snuse litt på alle juletrærne som har dukket opp i sentrum de siste dagene. Bikkja synes det er kjemperart med trær med lys på. Han foretrekker epletrær, de er det i hvert fall et poeng med (og Bikkja elsker epler).

De siste julegavene forventes å lande i postkassen på tirsdag, så skal de pakkes inn og puttes i esker og sendes til store deler av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...