Gå til innhold

Crawl


Fakse

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å svømme litt igjen. Blir litt lei av å bare svømme bryst, og det er vanskelig å svømme rygg når det er mye folk i bassenget. Men jeg husker fint lite av det vi lærte om crawl i svømmetimene på skolen. Har prøvd å plaske litt i vei, men håper noen har gode tips om teknik til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seleena

Eg ville først gått til innkjøp av sånn ting som man har på nesa for å unngå vatn.

Den har mykje å sei, synst eg sjølv då :)

Dessutan må du ta det med ro i begynnelsen, ikkje stresse deg over til andre sida.

Ta 3 svømmetal før du pustar.

Lær deg å puste seint, ikkje pust fort. Då besvim du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om tullingen som skulle til svømmehallen?

Han hadde hørt om brystsvømming for kvinner og det måtte han bare se :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å plaske litt i vei, men håper noen har gode tips om teknik til meg :)

Teknikken må nesten beskrives til deg personlig. Kan du få noen med deg som kan crawl? Få en kjapp innføring i det vesentlige. Det jeg kan anbefale er at du puster annenhver gang. Å beherske rytmisk pusting med utånding under vann er en forutsetning for å kunne kråle over en lengre distanse. Husk godt feste i vannet er viktig. Det tar tid å lære denne teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg behersker pusting ganske bra fra før tror jeg, svømmer bryst med hodet under vann mesteparten av tida, så det skal ikke bli noe problem. Jeg har prøvd å se på noe av dem som svømmer crawl, men det er kaskje ikke alle som har like bra teknik der heller ;) Har prøvd å puste på hvert tak, men det blir bare stress så annenhvert eller hvert tredje er nok lurt. Skal prøve meg litt frem jeg :)

Men hva mener du med godt feste i vannet, Care? Og hvordan skal man bruke bena? Ser noen som bare "padler" fra knærne og ned, og noe som bruker hele foten. Hva er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg behersker pusting ganske bra fra før tror jeg, svømmer bryst med hodet under vann mesteparten av tida, så det skal ikke bli noe problem. Jeg har prøvd å se på noe av dem som svømmer crawl, men det er kaskje ikke alle som har like bra teknik der heller ;) Har prøvd å puste på hvert tak, men det blir bare stress så annenhvert eller hvert tredje er nok lurt. Skal prøve meg litt frem jeg :)

Men hva mener du med godt feste i vannet, Care? Og hvordan skal man bruke bena? Ser noen som bare "padler" fra knærne og ned, og noe som bruker hele foten. Hva er rett?

Vel, jeg synes det er vanskelig å beskrive dette over her. Men føttene skal være samlet, bevegelsene skal være små, men hardt (høres nesten motsigende ut). Ikke bruk knærne så mye, mest nedre del av beina. Når det gjelder pustingen så er hver gang for mye, blir akkurat som du sier, mye stress. Da jeg svømte aktivt, pustet jeg annenhver gang. Dette er en personlig sak. Med godt feste i vannet, så er også det vanskelig å beskrive, du vet det når du kjenner du får det til. Men du skal altså ikke slite for å holde deg opp, jeg ser ofte at noen har beina nede i vannet, beina skal ligge på overflaten.

Det som kan være lurt er å titte på tv på konkurransesvømmerne, de har en fantastisk stil. Du kan jo og gå på biblotektet og låne deg en bok med svømmeteknikk.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...