Gå til innhold

Er rettskriving virkelig så vanskelig?


Envy

Anbefalte innlegg

For meg ligger rettskriving som en grunnstein. Selvfølgelig, jeg skriver feil til tider jeg også. Roter med kommaer eller og/å, MEN enkelte banale ting er jeg av den oppfatning at voksne mennesker som har fullført norsk grunnskole bør kunne.

Dette med ekstremt dumme rettskrivingsfeil har jeg spesielt lagt merke til på facebook. Eksempler er "sett pris på søstra de" eller "leger opp etter en lang dag". Alle ser vel at dette er åpenbare feil? Eller "åpen bare" som sikkert mange ville skrivd. Er det virkelig så vanskelig, eller er folk bare ekstremt slappe?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg ligger rettskriving som en grunnstein. Selvfølgelig, jeg skriver feil til tider jeg også. Roter med kommaer eller og/å, MEN enkelte banale ting er jeg av den oppfatning at voksne mennesker som har fullført norsk grunnskole bør kunne.

Dette med ekstremt dumme rettskrivingsfeil har jeg spesielt lagt merke til på facebook. Eksempler er "sett pris på søstra de" eller "leger opp etter en lang dag". Alle ser vel at dette er åpenbare feil? Eller "åpen bare" som sikkert mange ville skrivd. Er det virkelig så vanskelig, eller er folk bare ekstremt slappe?

Tar meg den frihet å rette litt.

"Roter med komma og og/å."

"Som sikkert mange ville skrevet."

Ja, tydeligvis er rettskrivning så vanskelig ;)

Anonym poster: bb7190f38c766c8b1eb021099771f290

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

For meg ligger rettskriving som en grunnstein. Selvfølgelig, jeg skriver feil til tider jeg også. Roter med kommaer eller og/å, MEN enkelte banale ting er jeg av den oppfatning at voksne mennesker som har fullført norsk grunnskole bør kunne.

Dette med ekstremt dumme rettskrivingsfeil har jeg spesielt lagt merke til på facebook. Eksempler er "sett pris på søstra de" eller "leger opp etter en lang dag". Alle ser vel at dette er åpenbare feil? Eller "åpen bare" som sikkert mange ville skrivd. Er det virkelig så vanskelig, eller er folk bare ekstremt slappe?

Vel, jeg har lignende problemer med enkelte ting i matte. Jeg husker hvilken klasse vi hadde det i, og jeg husker hvordan jeg strevde med leksene. Det jeg derimot ikke husker, er hvordan jeg egentlig gjorde utregningene. Noe så banalt som hvor mange prosent er 300 kr rabatt på noe som egentlig koster 1000, aner jeg ikke hvordan jeg skal regne ut. For ikke å snakke om geografi eller orientering! Til tider føler jeg meg som et kompass på (den magnetiske) nordpolen! :lete:

Jeg syns derimot at rettskriving er både viktig og (relativt) lett, så jeg lurer ofte på hvordan folk klarer å ikke se forskjell på "de" og "di", "legge" og "lege", etc. Helt til nå, når jeg tenker på hvilke helt elementære ting jeg syns er vanskelig i andre fag ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter jo skrevet da Envy, hehehe :fnise:

Men jeg er enig med det, jeg skriver noen ganger feil pga skriver frt på tastaturet og da kan noen bokstaver forsvinne, men jeg tror også mange skriver slik de snakker og da kan det bli feil.

Selv skriver jeg ofte "dem" akkurat som "dem der" fordi det er slik jeg snakker selvom jeg vet det skrives "de der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :) Men folk har skriveproblemer, akkurat som andre har matteproblemer. Det er selvfølgelig måte på hvor mye feil en klarer å skrive iløpet av en linje.

Har ei på facebook som stadig skriver statusoppdateringer, og de lyder sånn her:

"Eskler ale vnenne mine de byter(betyr) alt de re best og ale er likke flote" .. "Du vedren så mase snø jeg blir gall" Og nei, dette er ikke overdrivelse. Dette er kopiert og limt inn. Blir seriøst sliten av å lese det. Hu er 45 år og burde i hvertfall skrive ALLE og GAL riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter jo skrevet da Envy, hehehe :fnise:

Men jeg er enig med det, jeg skriver noen ganger feil pga skriver frt på tastaturet og da kan noen bokstaver forsvinne, men jeg tror også mange skriver slik de snakker og da kan det bli feil.

Selv skriver jeg ofte "dem" akkurat som "dem der" fordi det er slik jeg snakker selvom jeg vet det skrives "de der".

Godt poeng, sikkert derfor jeg skrev "skrivd" også :gjeiper:

Men man sier jo faktisk "søstra di" akkurat sånn som det skrives, så ser ikke helt sånne feil nei.

Og alle dere som må pirke, jeg begynte innlegget med å innrømme at jeg også har rettskrivingsfeil, poenget mitt var snodige feil som ikke på noen måte burde kunne være forvirrende.

Og hvorfor kan jeg ikke få skrive "roter med kommaer eller og/å"? Hvorfor må det være og i mellom der? Hvis jeg hadde skrevet "og" i mellom der, ville det jo sett ut som det var de eneste to tingene jeg skriver feil, det er det helt sikkert ikke. Derfor nevnte jeg dem som eksempler, og valgte å bruke "eller" i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er kanskje slem nå, men jeg tror ikke at 90 prosent (kan virke sånn her) av dem som er slurvete med rettskrivning, har dysleksi som de skylder på. Bare skyt meg!

Endret av Arabella
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :) Men folk har skriveproblemer, akkurat som andre har matteproblemer. Det er selvfølgelig måte på hvor mye feil en klarer å skrive iløpet av en linje.

Har ei på facebook som stadig skriver statusoppdateringer, og de lyder sånn her:

"Eskler ale vnenne mine de byter(betyr) alt de re best og ale er likke flote" .. "Du vedren så mase snø jeg blir gall" Og nei, dette er ikke overdrivelse. Dette er kopiert og limt inn. Blir seriøst sliten av å lese det. Hu er 45 år og burde i hvertfall skrive ALLE og GAL riktig.

Har et par av de jeg også. Var derfor jeg spekulerte i om folk skriver sånne ekstreme feil som følge av slurv. :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugg... Skrivefeil! Jeg må nesten HVER eneste dag påpeke at navnet mitt skrives med stor forbokstav. Altså, hva er så forbanna vanskelig med å skrive stor bokstav i navnene til andre (og sitt eget så klart!)? Her har man hatt norskopplæring i 10 år, men likevel er det såpass mange som ikke klarer en så enkel regel? Fatter det ikke. Sikkert fordi jeg er norskfanatiker. Jeg liker språket vårt, men alt for mange synes å rett og slett drite i det. De skriver liten forbokstav i egennavn, de skriver di istede for de, de deler faktisk opp ord som ikke skal deles opp, som f.eks post kasse, laps kaus, kjøtt kake osv. Jeg har faktisk sett egennavn bli delt opp!! Jeg blir så forbanna, rett og slett.

Om jeg pirker på at navnet mitt er skrevet med liten forbokstav får jeg som regel til svar at de har dysleksi, er ordblind e.l. Selv om de skriver helt perfekt ellers, har ingen problemer med å/og-regelen, ingen problemer med tegnsetting osv. Her hvor jeg bor, sier (og skriver) vi va når vi var en plass. F.eks "Æ va på butikken". Utrolig nok er det utrolig mange som skriver "æ Hva på butikken"! Hvilket fenomen er dette egentlig? Og hva med å legge på et par bokstaver som slettes ikke skal være der, f.eks dursjen? Det heter DUSJEN!! :sur:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg mest, er at folk ikke bryr seg. Det er greit å ikke kunne stave absolutt alle ord i ordlista korrekt, men å ikke bry seg om hvorvidt man skriver rett eller feil gjør meg faktisk sint. Alle bør prøve så godt de kan å skrive så korrekt som mulig, dersom man ikke bryr seg så blir det jo selvsagt mange flere feil.

Jeg vet selv at jeg ikke skriver perfekt, jeg har skrivefeil jeg som alle andre. Men - jeg er veldig opptatt av å skrive riktig, jeg vil at det jeg skriver skal være korrekt. Dersom jeg er usikker på om et ord er korrekt stavet, slår jeg opp i ordlista.

Jeg er også enig med Arabella angående dysleksi - jeg tror de aller fleste som har mye skrivefeil bare ikke gidder å lære seg å skrive riktig. Det finnes selvsagt folk som har dysleksi, men mitt inntrykk er at de som har dysleksi jobber en del med rettskrivingen, for at det skal bli så bra som mulig. Det er greit å ikke kunne, men det er ikke greit å ikke ville!

Anonym poster: 215a194726e1b4dff8094a7ec88031f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ligger rettskriving som en grunnstein. Selvfølgelig, jeg skriver feil til tider jeg også. Roter med kommaer eller og/å, MEN enkelte banale ting er jeg av den oppfatning at voksne mennesker som har fullført norsk grunnskole bør kunne.

Dette med ekstremt dumme rettskrivingsfeil har jeg spesielt lagt merke til på facebook. Eksempler er "sett pris på søstra de" eller "leger opp etter en lang dag". Alle ser vel at dette er åpenbare feil? Eller "åpen bare" som sikkert mange ville skrivd. Er det virkelig så vanskelig, eller er folk bare ekstremt slappe?

Du er klar over at enkelte sliter med dysleksi. Jeg har "venner" på facebook som skriver på den måten, men de har dysleksi, og jeg kunne aldri funnet på å kritisere dem for det.

Prøv å tenke litt.

Anonym poster: d98ee3dad5db359811770d033786d15a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg skrivefeil. Noe jeg har prøvd å jobbe med i mange år, og jeg er sikkert ikke den verste.

Men noen ganger på facebook går det raskt og det blir feil, eller man skriver på telefonen og plutselig har den rettet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ligger rettskriving som en grunnstein. Selvfølgelig, jeg skriver feil til tider jeg også. Roter med kommaer eller og/å, MEN enkelte banale ting er jeg av den oppfatning at voksne mennesker som har fullført norsk grunnskole bør kunne.

Dette med ekstremt dumme rettskrivingsfeil har jeg spesielt lagt merke til på facebook. Eksempler er "sett pris på søstra de" eller "leger opp etter en lang dag". Alle ser vel at dette er åpenbare feil? Eller "åpen bare" som sikkert mange ville skrivd. Er det virkelig så vanskelig, eller er folk bare ekstremt slappe?

"Skrivd?" Det er en de dummeste skrivefeilene jeg vet om.

Anonym poster: d98ee3dad5db359811770d033786d15a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Jeg har mine skriveleif, noen som er "innarbeidet" etter flere års slurv, andre som jeg rett og slett ikke klarer å se om er rett eller galt skrevet.

Men jeg dør litt hver gang noen jeg kjenner har bursdag og FaceBook renner over med "gratulere med dagen" meldinger.

Hva er så vanskelig med å sette en R på slutten av første ord???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er klar over at enkelte sliter med dysleksi. Jeg har "venner" på facebook som skriver på den måten, men de har dysleksi, og jeg kunne aldri funnet på å kritisere dem for det.

Prøv å tenke litt.

Anonym poster: d98ee3dad5db359811770d033786d15a

Vel, jeg må si meg enig med Arabella.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må si meg enig med Arabella.

Et menneske som ikke kan skrive "alle" og "legger" riktig, må ha dysleksi. At noen ikke klarer å forstå det, syns jeg er rart.

Anonym poster: d98ee3dad5db359811770d033786d15a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,for i Norge er alle vellykket og har mastergrad. Det finnes ikke fattige folk,mislykket folk, narkomaner, og folk som faktisk ikke har fullført skolen. Norge,et land kun for de som er vellykket.

Anonym poster: 6a72662c7ecd8cfe3e22eee3bb9045e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje slem nå, men jeg tror ikke at 90 prosent (kan virke sånn her) av dem som er slurvete med rettskrivning, har dysleksi som de skylder på. Bare skyt meg!

Jeg er enig. Jeg har selv dysleksi og nettopp derfor forsøker jeg ekstra mye å lære meg å skrive riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...