Gå til innhold

Fikk "bot" på 450 kr av E18 Vestfold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en uke siden fikk jeg "bot" av E18 Vestfold fordi jeg ikke har betalt faktura på 11kr. De sier at de hadde sendt meg purring. Jeg er ganske nøye med faktura fra bomselskaper, men kan ikke huske å ha sett den.

Trolig har den kommet fram til meg, men jeg har mistet post før og noen ganger havner den hos en nabo i andre enden av gata, selv om det ikke er ofte. Jeg kan selvsagt ha mistet den, eller at noen av ungene har tatt inn posten.

Uansett de krever meg fortsatt for 450 kr. noe de sier regjeringen har bestemt er lov å innkreve.

Føler meg helt rettsløs ......

Anonym poster: af580882fae1d6adf0fbfc5b38465d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest suphadupha

Det samme skjedde faktisk meg! Jeg fikk en faktura plutselig på 310 kroner, hvor det stod at 10,- var for passeringen, og at 300,- var et gebyr for å ha unnlatt å betale bomavgift. Dette var på en automatisk bomstasjon.

Jeg visste jo at jeg ikke hadde latt være å betale noen fakturaer fra dem (nøye på å betale regninger så fort jeg får dem), og sendte derfor en mail og spurte hvordan det var mulig å ikke ha betalt, når det tross alt var en automatisk bomstasjon.

Svaret jeg fikk tilbake var at de mente jeg hadde betalt 10,- for lite på en faktura (dette stemmer ikke, sjekket i nettbanken),

men at jeg bare kunne la vær å betale de 300, og betale inn 10,- på fakturaten, så var saken ute av verden.

Er det mulig.. Får på følelsen at de prøver å snike til seg penger jeg, da det samme har skjedd samboeren min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 6-7 fakturaer fra E18 Vestfold i året, kanskje har jeg blandet den med en annen, husker rett og slett ikke. Jeg tar på meg ansvaret, synes bare 450 kr er hinsides. Staten er jo selv ute å kritiserer private for å ha for høye purregebyrer. I tillegg så har jo selv staten gitt seg selv et tak på 250 kr, enten det er purring på NRK avgiften eller vei avgift.

Anonym poster: ec663bd696a8c1ddd3edf5e3468d99e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suphadupha

Jeg får 6-7 fakturaer fra E18 Vestfold i året, kanskje har jeg blandet den med en annen, husker rett og slett ikke. Jeg tar på meg ansvaret, synes bare 450 kr er hinsides. Staten er jo selv ute å kritiserer private for å ha for høye purregebyrer. I tillegg så har jo selv staten gitt seg selv et tak på 250 kr, enten det er purring på NRK avgiften eller vei avgift.

Anonym poster: ec663bd696a8c1ddd3edf5e3468d99e3

Men prøv å sende de en mail (sånn at du får det skriftlig), og spør hvorfor/evt hvor de har den satsen på 450 fra. Fungerte jo for meg, og en til jeg vet om så er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suphadupha

Jeg får 6-7 fakturaer fra E18 Vestfold i året, kanskje har jeg blandet den med en annen, husker rett og slett ikke. Jeg tar på meg ansvaret, synes bare 450 kr er hinsides. Staten er jo selv ute å kritiserer private for å ha for høye purregebyrer. I tillegg så har jo selv staten gitt seg selv et tak på 250 kr, enten det er purring på NRK avgiften eller vei avgift.

Anonym poster: ec663bd696a8c1ddd3edf5e3468d99e3

450 var uansett veldig høyt! Er det bomstasjonen mellom Larvik og Sandefjord, siden den er på 11 kr originalt? Samboeren mottok en purring for et par måneder siden pga for glemt før forfall, og da var første "purring" en advarsel om at de la på et gebyr på 300kr hvis man ikke betalte innen en ny frist.. ikke 450.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja den var ved Sandefjord.

De sa i telefonen at avgiften har blitt økt fra 300 til 450 kr.- ,

Anonym poster: ec663bd696a8c1ddd3edf5e3468d99e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suphadupha

Ja den var ved Sandefjord.

De sa i telefonen at avgiften har blitt økt fra 300 til 450 kr.- ,

Anonym poster: ec663bd696a8c1ddd3edf5e3468d99e3

Jeg ville faktisk ikke gitt meg på denne. Som sagt så skal de sende en purring først uten ekstra gebyr, og når du ikke har fått denne synes jeg det er det urimelig å komme med et krav på 450,- ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hverken en bot eller en avgift. Det er feil bruk av ord fra bomveiselskapet sin side isåfall

Private foretak må forholde seg til innkassoloven. Der står det at et purregebyr kan maksimum være 10% av et innkassogebyr. Dog kan du få to gebyr når du har mottatt to varsel.

Oppsummering: Nei de kan ikke kreve 450 kroner i purregebyr.

Hva har de kalt dette gebyret på fakturaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suphadupha

Dette er hverken en bot eller en avgift. Det er feil bruk av ord fra bomveiselskapet sin side isåfall

Private foretak må forholde seg til innkassoloven. Der står det at et purregebyr kan maksimum være 10% av et innkassogebyr. Dog kan du få to gebyr når du har mottatt to varsel.

Oppsummering: Nei de kan ikke kreve 450 kroner i purregebyr.

Hva har de kalt dette gebyret på fakturaen?

For min del, så stod det at det var en "avgift for ikke å ha betalt bompasseringsavgift" eller noe i den duren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan

For min del, så stod det at det var en "avgift for ikke å ha betalt bompasseringsavgift" eller noe i den duren

Dette kan kanske høres ut som flisespikker, men avgifter er det staten som driver inn.

Hvis bomveiselskapet kaller postene på fakturaen "avgift" så har de bommet.

De er klart de har lov til å kreve inn purregebyr, men da må satsen være lovlig og det må ikke minst være beskrevet korrekt på fakturaen så man vet hva man betaler.

Jeg hadde kommet til å betale den opprinnelige summen på 11,- og tatt det derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi fikk og en regning for å ha unnlatt å betalt for bompasering. Ringte inn og det ble opprettet en sak på det. Mnd før hadde vi betalte og mnd etter betalte vi. Var ikke mange turer inn til byen i mars, april og mai. Regningen fra en annen bompasering (Voss) kom heller ikke frem og vi fikk purring. Dette var samme dag som vi kjørte inn til Bergen. Hadde gitt beskjed om adresseendring (ikke flyttet, bare offentlig adresse), men de hadde sendt til gamle. Dagen etter ringte samme mann og sa at vi skulle bare betale for paseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan

Dette kan kanske høres ut som flisespikker, men avgifter er det staten som driver inn.

Hvis bomveiselskapet kaller postene på fakturaen "avgift" så har de bommet.

De er klart de har lov til å kreve inn purregebyr, men da må satsen være lovlig og det må ikke minst være beskrevet korrekt på fakturaen så man vet hva man betaler.

Jeg hadde kommet til å betale den opprinnelige summen på 11,- og tatt det derifra.

står på regnignen at det kommer et gebyr på kr 300 dersom en ikke betaler for bompaseringer.

Anonym poster: 5141758029c5563e90a83964074fcff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i byen står det på fakturaer fra bomfolket at "ikke betalt avgift er å regne som snik". Ikke akkurat den ordlyden, men det blir altså regnet som ulovlig passering, ergo er det ikke egentlig et purregebyr det er snakk om, men heller en bot. Uansett helt rått. Men her får man i det minste enda et krav før man til slutt får krav med påslag.

Jeg har akkurat fått et, men jeg vet at regningen forlengst er betalt, og kan bevise det i nettbanken. Full kontroll har Noen tydeligvis ikke... :roll:

Anonym poster: 6ec6c264ff222b816642b89a17269b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk for et par år siden en purring på en bot for å ha parkert over tiden som var betalt for på en parkeringsplass i andre enden av landet. Dette var ikke meg og min bil så jeg klagde og fikk den slettet, jeg kunne dokumentere at bilen min befant seg i andre enden av landet på det tidspunktet. Selve boten må ha blitt plassert på den rette bilen men registrert med feil registreringsnr til bilen og de hadde ikke bilde av bilen og sendte purringen til meg siden boten ikke ble betalt av synderen. På purringen var det et purregebyr på ca 300 kr (jeg husker ikke nøyaktig beløp) og inkassovarsel. Så det er flere som tar sinnsykt høye beløp for purregebyr! :( Det burde ikke være lov! Jeg syns og at det er rart at det er lov da første purring skal være gratis! Jeg har opplevd noen ganger at jeg har fått purring selv om jeg har betalt og nesten alltid de siste årene er det et purregebyr, mens før i tiden var det aldri det.

Anonym poster: ee5f85a85d8f639f4a9ad0e202553aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er galskap å kreve 450 kr for et beløp som egentlig var 11 kr!!

Anonym poster: ee5f85a85d8f639f4a9ad0e202553aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i byen står det på fakturaer fra bomfolket at "ikke betalt avgift er å regne som snik". Ikke akkurat den ordlyden, men det blir altså regnet som ulovlig passering, ergo er det ikke egentlig et purregebyr det er snakk om, men heller en bot. Uansett helt rått. Men her får man i det minste enda et krav før man til slutt får krav med påslag.

Jeg har akkurat fått et, men jeg vet at regningen forlengst er betalt, og kan bevise det i nettbanken. Full kontroll har Noen tydeligvis ikke... :roll:

Anonym poster: 6ec6c264ff222b816642b89a17269b38

Bedrifter har ikke anledning til å utstede bøter, det er det kun politiet gjør. Litt usikker på hvordan saken stiller seg hvis de kaller det noe annet enn purrgebyr. Det er jo helt klart en vanvittig sum, men virker som en ganske vanlig metode.

På purringen var det et purregebyr på ca 300 kr (jeg husker ikke nøyaktig beløp) og inkassovarsel. Så det er flere som tar sinnsykt høye beløp for purregebyr! :( Det burde ikke være lov! Jeg syns og at det er rart at det er lov da første purring skal være gratis! Jeg har opplevd noen ganger at jeg har fått purring selv om jeg har betalt og nesten alltid de siste årene er det et purregebyr, mens før i tiden var det aldri det.

Anonym poster: ee5f85a85d8f639f4a9ad0e202553aeb

Som nevnt tidligere, slike høye purregebyr er ulovlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det ikke sendes purring, før de kan sende en slik regning? Vi fikk purreregning fra passeringene mot Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...