AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #1 Skrevet 14. november 2012 Er en jente i tyveårene som har vokst opp med en alkoholisert pappa. Han flyttet ifra meg og mamma når jeg var ca 7-8. Da hadde mamma fått nok og ga han et valg mellom alkohol eller oss, og dessverre valgte han alkoholen. Han flyttet da til andre siden av landet. Og siden da har jeg vel møtt han ca 5-6 ganger. Var en skikkelig pappajente så tok dette ganske så tungt. Men han fortsatte å drikke, og det gjorde til en ujevnlig kontakt mellom oss. I etter tid føler det ut som han er en fremmed for meg, selv om han innerst inne er pappaen min. Pappaen min er nå snart 70, og sliter med mye plager og smerter. Han drikker fremdeles og bor i felleskap med mye alkohol og rus og slikt. Han er helt umulig å få tak i og med han ikke har mobil, for den jeg ga til han, har han solgt for å få penger til røyk og alkohol. Var hos han sist i oktober i fjor, og da var han utrolig skjelven, hadde rar oppførsel (tegn på dement?!), og veldig dårlig til bens. Siden da har jeg ikke hørt noe fra han, men i dag hadde onkelen min(ingen av våres familie er hos han til vanlig fordi han stenger de ute, åpner ikke opp og slikt) vært på besøk hos han og ringte meg med engang etter det. Han har klart å skaffe seg rulator, og var i skikkelig dårlig stand. Men han nekter å dra til legen! Nå sitter jeg over 200 mil ifra og er veldig lei meg. For jeg trur at han ikke har lenge å leve igjen hvis han ikke får hjelp. Hva kan man gjøre med en som nekter å dra til lege? Er veldig fortvilet. Anonym poster: d1c0a3fb0b7773e95108e326d595d047
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #2 Skrevet 14. november 2012 Han er voksen og ikke umyndiggjort. Du kan bare akseptere at dette er hans valg. Anonym poster: 779b2c66cbe7342453ca6149af554c4b 3
Gjest NozMonster Skrevet 14. november 2012 #3 Skrevet 14. november 2012 jeg forstår godt at dette er tungt for deg! men om pappan din ikke vil ha behandling, så er det nok heller ikke så lett å få til. dersom han er mentalt klar og "normal" så blir det vanskelig å få han tvangsinnlagt. du som er datteren kan kontakte fastlegen hans og legge frem problemet, og deretter bør/skal fastlegen motivere faren din til å ville ta imot behandling.. 1
Kontormus Skrevet 14. november 2012 #4 Skrevet 14. november 2012 (endret) I fare for å virke negativ, så vil jeg råde deg til å la det være!! For din egen skyld, for du kommer til å kjempe mot vindmøllene. Har selv blitt valgt bort til fordel for alkohol, ingenting har til nå vært motiverende nok til engang og gjøre et forsøk. Alkoholikere som har drukket mye og lenge kan pådra seg Wenickes encephalopathi eller Wernickes-Korsakoff Syndrome som er en irreversibel tilstand av førstnevnte. Siden du nevnte dette med demens altså, fordi denne sykdommen har symptomer som gir slike utslag. Som sagt, personen som jeg hadde en relasjon til er 20 år yngre og har alt utviklet dette. Endret 14. november 2012 av Kontormus 2
Ariele Skrevet 14. november 2012 #5 Skrevet 14. november 2012 Det du kan gjøre er å legge inn en bekymrings melding til hjemmesykepleien i den bydelen hvor han bor. Da vil de reise innom han, og sjekke forholdene der. Er han vanskelig å komme i prat med, så kan du også fortelle til til de. De er flinke til å få til en avtale med pasienter slik at de får den nødvendige hjelpen som de trenger. Det er iallefall en start. 3
Kontormus Skrevet 14. november 2012 #6 Skrevet 14. november 2012 Nei, nå fikk jeg en følelse av å ha slått deg i hodet med et balltre!! Det var ikke meningen. Men de første som må gjøres er å utrede hvordan den helsemessige tilstanden er. Og med tanke på de diagnosene jeg skrev om over, så krever dette litt mere enn bare en legetime. Men man må jo starte der...
Steinar40 Skrevet 14. november 2012 #7 Skrevet 14. november 2012 Det er ikke alltid man kan gjøre noe dessverre. 1
liv Skrevet 14. november 2012 #8 Skrevet 14. november 2012 Eneste du kan er å sende beskymring til hjemmetjenesten eller fastlegen. En alkoholiker som ikke vil slutte å drikke kan en ikke hjelpe. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #9 Skrevet 14. november 2012 Tusen takk for mange svar. Fortsatt usikker på om jeg "vil" hjelpe. Hadde egentlig "lagt" han bak meg, for han ødelegger med psykisk. Og planen var at jeg ikke ville ha kontakt med han mer. Men nå klarer jeg det ikke mer. Vet ikke hvem som er fastlegen og sånt, er det noe som er mulig for meg å finne ut ? Dessuten så tviler jeg på at han hadde sluppet noen inn. Men er jo kanskje verdt å prøve.. TS Anonym poster: d1c0a3fb0b7773e95108e326d595d047
Steinar40 Skrevet 14. november 2012 #10 Skrevet 14. november 2012 Tusen takk for mange svar. Fortsatt usikker på om jeg "vil" hjelpe. Hadde egentlig "lagt" han bak meg, for han ødelegger med psykisk. Og planen var at jeg ikke ville ha kontakt med han mer. Men nå klarer jeg det ikke mer. Vet ikke hvem som er fastlegen og sånt, er det noe som er mulig for meg å finne ut ? Dessuten så tviler jeg på at han hadde sluppet noen inn. Men er jo kanskje verdt å prøve.. TS Anonym poster: d1c0a3fb0b7773e95108e326d595d047 Tror du bør forberede deg på å ikke komme noen vei. Han valgte livet med alkoholen selv. Eller så valgte alkoholen ham. Resultatet blir dessverre det samme. 2
Kontormus Skrevet 14. november 2012 #11 Skrevet 14. november 2012 Tusen takk for mange svar. Fortsatt usikker på om jeg "vil" hjelpe. Hadde egentlig "lagt" han bak meg, for han ødelegger med psykisk. Og planen var at jeg ikke ville ha kontakt med han mer. Men nå klarer jeg det ikke mer. Vet ikke hvem som er fastlegen og sånt, er det noe som er mulig for meg å finne ut ? Dessuten så tviler jeg på at han hadde sluppet noen inn. Men er jo kanskje verdt å prøve.. TS Anonym poster: d1c0a3fb0b7773e95108e326d595d047 Gjør det du må. Du kan muligens klare å få navnet på legen hvis du ringer til Helfo. Jeg klare det en gang, og jeg var ikke engang i familie.
Katniss Skrevet 14. november 2012 #12 Skrevet 14. november 2012 Hvis du blander deg inn ender du bare opp med å bli lei deg. Du må bare akseptere at du kan ikke endre voksne mennesker. 1
Gjest NozMonster Skrevet 14. november 2012 #13 Skrevet 14. november 2012 Hvis du blander deg inn ender du bare opp med å bli lei deg. Du må bare akseptere at du kan ikke endre voksne mennesker. mmhm, det er nytteløst å prøve å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp 1
Nuffen Skrevet 14. november 2012 #14 Skrevet 14. november 2012 Kjære TS Jeg har dessverre ikke noen gode råd å gi deg med hensyn til faren din. Jeg er i nesten samme situasjon som deg, og jeg er også helt rådvill. For min del er det iallfall alt for mange tanker og følelser knyttet til dette, så jeg kommer aldri til noen løsning. Fornuften sier noe, og hjerte sier noe annet, ergo står jeg på stedet hvil . Uansett, det er viktig å ta vare på deg selv oppi alt dette, for det du har vært gjennom setter naturligvis dype spor. Veldig dype spor. (Noe jeg dessverre vet alt for mye om.) Det er godt mulig du allerede kjenner til det, men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Blå Kors. Der har de tilbud for pårørende til alkoholikere, og også et "Voksne barn av alkoholikere"-tilbud. til deg fra meg.
Miss Debbie Skrevet 15. november 2012 #15 Skrevet 15. november 2012 du kan ikke hjelpe en som ikke vil ha hjelp. 3
Gjest Ts Skrevet 16. november 2012 #16 Skrevet 16. november 2012 Takk igjen har grått mine tårer, og valgt å ikke blande meg inn. Pappa må bare innse det selv. Jeg kan ikke tvinge han til legen, selv om det er det jeg har lyst til. Håper at han forstår at han virkelig treng hjelp og medisin. Så får jeg håpe at neste gang jeg ser pappa at det ikke er i begravelsen. Dette er fælt, men jeg må bare takle det!
Kontormus Skrevet 16. november 2012 #17 Skrevet 16. november 2012 Takk igjen har grått mine tårer, og valgt å ikke blande meg inn. Pappa må bare innse det selv. Jeg kan ikke tvinge han til legen, selv om det er det jeg har lyst til. Håper at han forstår at han virkelig treng hjelp og medisin. Så får jeg håpe at neste gang jeg ser pappa at det ikke er i begravelsen. Dette er fælt, men jeg må bare takle det! Så bra! Tror det er lurt for din egen del og la det ligge. I værste fall har han pådratt seg varig hjerneskade, og du kan jo tenke deg hvor lett det er å håndtere i tillegg til trangen til å drikke. Medisiner hjelper ikke for slik skade, og det brukes beroligende midler som det eneste som har noen effekt på adferden deres. Hvis det er til noen trøst så er du ikke den eneste som må akseptere at enkelte ikke lar seg fikse 2
Heisanndu Skrevet 17. november 2012 #18 Skrevet 17. november 2012 Jeg ville skrevet et brev til faren din og fortalt hvordan du har og har hatt det, og hvorfor du i perioder ikke har hatt kontakt. Fortell ham at du er glad i ham og vil gjerne hjelpe, men at du trenger et slags klarsignal fra ham. Han selv er nok ikke i stand til å kreve noe på egne vegne. Du kan også fortelle hvor vanskelig det er for deg da han ikke er tilgjengelig på telefon osv. UTEN å bebreide, men bare fortelle det fra din side. Skriv det du har skrevet her. Tror det vil varme et slitent sinn. I hans situasjon, er det nok lite som kan gjøres, er jeg redd. Tydeligvis har han legetilsyn, all den tid han har rullator. Den kommer ikke på døren av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #19 Skrevet 21. september 2013 Har ikke sett at du har skrevet før nå. Men problemet er at han ikke har hatt noe legetilsyn, han har kjøpt rullatorer hos en venn. Han vet at hvis han drar til legen, så blir han innlagt. Og da får han ikke drikke. Familie som har vært innom der i det siste mistenker at han har "røykebein". Jaaa. Hadde egentlig lagt dette bak meg siden sist, men dette plager meg helt vanvittig TsAnonymous poster hash: d1c0a...047
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2013 #20 Skrevet 21. september 2013 Jeg var i flere år konstant bekymret for faren min som er alkoholiker. Men så innså jeg at jeg kan ikke hjelpe folk som ikke vil ha hjelp. Man bør legge fra seg det "ansvaret"..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå