Shadee Skrevet 10. november 2012 #1 Skrevet 10. november 2012 Jeg er veldig fersk på strikkefronten, men tror jeg skal få til ett pledd. Men hvordan er det med toving? Vil det bare bli helt stivt? Ser for meg ett pledd som kan ligge på toppen i vognen. Jeg har noen votter som er tova, og de er myke og fine.. Er det i såfall bare å strikke i vei og så vaske det på 40 grader?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2012 #2 Skrevet 10. november 2012 Ser ikke for meg at et tovet pledd vil bli spesielt behagelig.. Tjukt og fælt. Hvis du prøver deg på det, så bruk samme type garn over hele slik at alt tover likt. Anonym poster: c2be977513599ac9eb189ce38d7f94c9
Zzyzx Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 Kommer litt an på hvordan du gjør det. Dvs hvilket garn du bruker og hvor løst det strikkes i utgangspunktet. Strikk en prøvelapp og tov den for å se hvordan det ferdige resultatet kan bli.
Belima Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 Jeg strikker votter som jeg tover og har prøvd to forskjellige "måter" å gjøre det på. To par er tovet på 50 gr med en olabukse og grønnsåpe i vannet. De ble ikke så hardt tovet som de andre jeg vasket på 60 gr. De vottene på 60 gr blir helt perfekte barnehagevotter og de andre ble myke og gode voksenvotter.
Shadee Skrevet 12. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2012 Prøvelapp var lurt! Takk for de andre tipsene også
Hoppetaujenta Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 Kan bli blytungt. I min iver en gang, skulle jeg hekle et stort slumreteppe av ullgarn. Det var tynt og fint i selve nøstet, men da jeg hadde fått sydd sammen alle de små (ganske store) allerede sammensydde kvadratene med firkanter (bestemorruter) så ble jeg helt paff og måtte le av meg selv som "bare" skulle ha noe varmt å ha over meg i vinterhalvåret. 3,7 kilo veide det ferdige vidunderet! ...og varmt og heldekkende er det uten tvil. Lykke til, ts. 1 1
Gjest inox Skrevet 13. november 2012 #7 Skrevet 13. november 2012 Tova babyteppe kan absolutt bli mykt, lett og deilig Trikset er å strikke med tynt garn på litt store pinner, og så tove det lett bare. Helt supert til vinterbabyer! Jeg har strikka tepper av f.eks Finull og Tove. Strikka de løst og tova forsiktig i maskin - tror jeg brukte bare 30 grader og finvask på første toving? Det blir lette, varme, myke tepper, og mye lettere enn tilsvarende tykt teppe som ikke er tova. Det blir mye luft i teppene på den måten.
Badeand Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Bare husk å bruk garn som ikke er superwash
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå