Gå til innhold

Svimmel og skjelven - blir bra av å spise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på et innlegg her. Kanskje noen har noen erfaringer, eller kunnskap som kan hjelpe meg...

Problemet mitt er at jeg blir skjelven og svimmel, og føler meg dårlig. Og da må jeg spise. Jeg skjelver som et aspeløv, kaster i meg en brødskive, og så blir jeg bra igjen på kort tid. Legene finner ingenting galt med meg :( Jeg går ut i fra at det ikke er farlig, men det er ganske ubehagelig!

Jeg lurer på om jeg skal prøve å gå til en privat lege. Har lest et par solskinnshistorier om folk som har gjort det. Jeg føler at legen min bagatalliserer dette problemet. Jeg lurer på om det kan skyldes matintoleranser, eller kan det være noe som har med opptak av næringsstoffer tro? (jeg var i en periode lav på flere vitaminer og mineraler, bl.a. jern, b12, d-vitamin, kalsium). Jeg føler meg også mye slapp og trøtt, og har dårlig immunforsvar :( Ikke noe immunsvikt altså, men blir lett syk :(

Noen teorier? Føler jeg må lete litt selv når legen ikke finner ut noe...

Jeg må legge til at jeg ikke trenger å være sulten når jeg blir dårlig. Det kan være knappe 2 timer siden sist måltid når jeg får sånne "anfall".

Anonym poster: 186300c1b6ff9ba5824a952e8159db18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, jeg ville(fra en som ikke har noen medisinsk utdannelse whatsoever) gjettet at det hadde vært noe med blodsukkeret.

Synes det er smart det du sier og forsøke en privatlege, kan være de finner ut noe mer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om du rett og slett har dårlig kosthold. Du snakker om at du er "skjelven og svimmel", "kaster i meg en brødskive", "var i en periode lav på flere vitaminer og mineraler, bl.a. jern, b12, d-vitamin, kalsium", "mye slapp og trøtt", "dårlig immunforsvar" og "blir lett syk".

Underernæring?

Spiser du middag? Får du i deg nok proteiner?

Anonym poster: d1af3ef7aac50dbd36cbbeec84642046

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. Jeg spiser sunt :) Mye grønnsaker, kjøtt og fisk :) Har barn, så lager ordentlig mat liksom...

Anonym poster: 186300c1b6ff9ba5824a952e8159db18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har regelmessige måltider? Jeg blir hvertfall sånn hvis jeg glemmer eller hopper over måltid - og da trenger jeg heller ikke føle meg sulten, det kommer bare ut av det blå. Jeg spiser ofte, med små porsjoner, så ja, to timer er lenge for meg. Siden "kuren" er mat, hva med å ha litt flere småmåltid mellom? Type frukt, en brødskive, yoghurt osv.

Endret av ninuska_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører ut som at du får lavt blodsukker. Jeg pleier å få det sånn når jeg har lavt blodsukker i hvert fall. Men hvis du plages mye med det, kan det jo være at du har diabetes eller noe, uten at jeg kan uttale meg noe særlig om det. Jeg får det bare en skjelden gang, og det er helt normalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også disse anfallene når blodsukkeret er ustabilt. Har hatt fokus på å spise sunnere og grovere (grovbrød og salat til lunsj, grønnsaker til middag osv), og har hatt få slike anfall etter dette.

Røyk på en fin baguett til middagen her en dag, og fikk skjelva to-tre timer etterpå. Så på meg så virker det som om dette spiller en stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om det kan handle om reaktiv hypoglykemi. Det skjer fordi blodsukkeret blir for lavt eller at det faller for raskt. Oftest skyldes dette ikke matintoleranser, men hvis insulintoleransen er for høy eller lav, så vil man også kunne reagere sterkere på for eksempel melk og hvitt mel/gluten.

Kort sagt: Det som stort sett hjelper er å spise mange, små måltider i løpet av dagen (hver 2-3 time). Unngå loff, syltetøy og sånt, eller i hvert fall spis proteiner og trege karbohydrater samtidig. Målet er stabilt blodsukker. Kan være vanskelig å innføre en slik livsstilsforandring om man kun er smådårlig av og til, men det vil mest sannsynlig bare bli verre på sikt om man lar være. De fleste blir bra når de gjør dette.

Her er en norsk side som forteller om dette, årsaker, behandling osv:

http://blodsukker.wordpress.com/about/

Sakset fra lommelegen.no:

"Hos noen personer, så stiger insulinmengden i blodet etter et måltid, mer enn hos andre, og 'virkningen' av insulinet er sterkere enn hos andre på celleoverflatenivå. Virkningen av insulin er altså å senke blodsukkeret. Så hvis man får en større insulinproduksjon av et måltid enn gjennomsnittlig, og dette insulinet samtidig virker 'sterkere' enn hos gjennomsnittspersonen, hva skjer da? Jo, blodsukkeret synker raskere og mer enn hos folk flest.Det synker da faktisk så lavt at man får lavt blodsukker, og dette gir symptomer som ligner 'føling' hos diabetikere. Det er dette som er 'reaktiv hypoglykemi', altså lavt blodsukker som respons på mat som har blitt inntatt litt tidligere. Det er egentlig med andre ord, nesten det 'motsatte' av diabetes." http://www.lommelege...v-hypoglykemi-1

Det er ulike årsaker til reaktiv hypoglykemi, det kan bl.a. komme av høy insulinsensitivitet eller lav insulinsensitivitet. Sistnevnte tror jeg er verre når det gjelder mulig utvikling av diabetes. Her er en medisinsk artikkel om reaktiv hypoglykemi (antageligvis kun for spesielt interesserte): :)

http://www.alfediam....und&m5-2000.pdf

Du kan jo lese litt i de linkene her og se om de gir noen mening for deg. Kanskje lurt å sjekke jern, vitaminer og stoffskifte også, da mangel på slikt kan påvirke magesekken, syreproduksjon, næringsopptak osv. Er vondt å ha slike plager, så jeg håper noe av dette kan hjelpe deg, TS, eller andre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sånn hvis jeg spiser for mye raske karbohydrater. Blir helt desperat etter bare etpar timer, og MÅ ha mer mat.

Jeg er flink stort sett og spiser karbo kun i form av grønnsaker, ellers spiser jeg fett og proteiner. Opplever et mye mer stabilt blodsukker på denne måten.

Hvis jeg sprekker og spiser mye karbo, ja da suger kroppen etter MER karbo. Blodsukkeret krever mer mat hele tiden, vekten går opp, nattesøvnen blir dårligere etc.

Vi mennesker er nok ikke tilpasset dagens kosthold med alle de raske karbohydratene i form av allslags kornvarer, sukker, frukt osv. Dagens frukt er "blåst opp" via dyrkingsmåten med vann og sukker for å øke volumet og dermed profitten, og korn har menneskene bare dyrket ca. 5000 år. I menneskets evolusjonshistorie er et bare et øyeblikk, men vi er blitt hjernevasket til å tro at vi MÅ ha det.

Før moderne dyrkningsmetoder var vi jegere og sankere. Frukt og bær fantes naturlig ute i naturen, i naturlig form, og ble kun spist sesongmessig, før vinteren, for å bygge opp et ekstra fettlag til å tære på og som beskyttelse mot kulda. Bjørnen følger denne naturlige måten, den spise store mengder bær før vinteren slik at den har fett å tære på mens den ligger i hiet. Sukkeret i bærene lagrer fett.

Vi må begynne å tenke på hva naturen har bestemt for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Beklager at jeg svarer sent, har ikke fått muligheten til å gå på forumet. Vårsøg, jeg kjenner meg igjen i mye av symptomene på Reaktiv hypoglykemi! Det var utrolig bra å lese.

Jeg gikk en periode til Balderklinikken, og de mente at jeg ikke tåler mel, melk og egg. Men så sa fastlegen min at alle får den beskjeden på Balderklinikken, og at de ikke hadde påvist der hos fastlegen at jeg ikke tålte disse tingene. Hun har ikke veldig troen på Balderklinikken. Så da ble jeg usikker på det også.

Skal absolutt ta til meg dette med langsomme karbohydrater :)

Anonym poster: 186300c1b6ff9ba5824a952e8159db18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Akkurat slik har jeg det også.

Vært hos legen utallige ganger uten at de finner noe svar på hvorfor det skjer.

Jeg kan miste all farge i ansiktet, nesten besvime, klarer ikke stå på beina, blir kvalm og det rister i hele kroppen. En bit av en brødskive og jeg føler meg mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik har jeg det også.

Vært hos legen utallige ganger uten at de finner noe svar på hvorfor det skjer.

Jeg kan miste all farge i ansiktet, nesten besvime, klarer ikke stå på beina, blir kvalm og det rister i hele kroppen. En bit av en brødskive og jeg føler meg mye bedre.

Oj, på en måte godt å høre at det er flere... Men det skal jo ikke være sånn:(

Anonym poster: 186300c1b6ff9ba5824a952e8159db18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Funky Punk

Oj, på en måte godt å høre at det er flere... Men det skal jo ikke være sånn:(

Anonym poster: 186300c1b6ff9ba5824a952e8159db18

Hehe, ikke sant :)

Legene vet fortsatt ikke hva det kommer av. Har sjekket allergier, blodtrykk, diabetes m.m og alt ser normalt ut

Eneste et jo at jeg har fibromyalgi og en av symptomene er svimmelhet, men det er på en helt annen måte og ingenting som skal bedres ved å spise en halv skive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før moderne dyrkningsmetoder var vi jegere og sankere. Frukt og bær fantes naturlig ute i naturen, i naturlig form, og ble kun spist sesongmessig, før vinteren, for å bygge opp et ekstra fettlag til å tære på og som beskyttelse mot kulda. Bjørnen følger denne naturlige måten, den spise store mengder bær før vinteren slik at den har fett å tære på mens den ligger i hiet. Sukkeret i bærene lagrer fett.

Vi må begynne å tenke på hva naturen har bestemt for oss!

I steinalderen ble folk ca 30år gamle. Jeg tror jeg tar sjansen på bakervarer og "oppblåst frukt".

Bjørnen er forresten istand til å senke puls, kroppstemperatur, sette ned forbrenningen, samt å holde seg veldig lenge (urinen blir resikulert, dritten blir samlet på). Vi, på den annen side, er ett tropisk dyr, som må ha tilgang til mat, også på vinteren. Vi bruker også klær for å holde kulda ute.

Det blir med andre ord totalt feil å sammenligne oss med bjørnen.

Det at vi kan lagre fett, er ikke noe argument for at vi er genetisk tilpasset vinterland på noe vis.* Men, evnen til å lagre fett, viser at vi er istand til å overleve en god stund uten mat. Om denne perioden er på sommer eller vinter, spiller mindre rolle. Har vi tilgang til mat, men samtidig er mindre aktive (noe som er veldig typisk på vinteren), er det ikke det spor rart at vi legger på oss i disse tider.

*Neandertalerne var bedre tilpasset enn oss, til et kaldere klima.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du kaffe eller annen koffeininnholdig drikke på tom mage? Hvis jeg drikker mye cola, spesielt hvis jeg ikke har spist mye, så får jeg koffeinsjokk og blir svimmel og skjelven som går bort når jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...