Gå til innhold

Jeg fikk feil av norsklæreren da jeg brukte ham!


Fashionistaen

Anbefalte innlegg

Jeg skrev en stil her om dagen, og jeg valgte som vanlig å bruke ham i stedet for han (akkurat på samme måte som man bruker henne). Læreren hadde altså streket under ham som feil, og skrev som kommentar på siden at jeg burde bruke han i stedet for, da ham var en form man ikke brukte lenger og at det dermed blir sett på som feil. Er det virkelig ikke lov til å skrive ham lenger, eller er dette bare noe læreren min innbiller seg?

Hvis det ikke er lov til å bruke ham mer, så blir jeg skikkelig snurt, akkurat som da jeg så at folk begynte å skrive beiken og mekling/mekler :snurt:

Endret av Fashionistaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Jeg skrev en stil her om dagen, og jeg valgte som vanlig å bruke ham i stedet for han (akkurat på samme måte som man bruker henne). Læreren hadde altså streket under ham som feil, og skrev som kommentar på siden at jeg burde bruke han i stedet for, da ham var en form man ikke brukte lenger og at det dermed blir sett på som feil. Er det virkelig ikke lov til å skrive ham lenger, eller er dette bare noe læreren min innbiller seg?

Hvis det ikke er lov til å bruke ham mer, så blir jeg skikkelig snurt, akkurat som da jeg så at folk begynte å skrive beiken og mekling/mekler :snurt:

i hva slags setning brukte du ham?

Er forskjell på å skrive ham sa.. noe som blir feil der bruker man han. Og å si jeg sa til ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt lovlig å bruke ordet "ham".

Dessverre er det ikke de skoleflinke elevene som selv velger å bli lærere i dagens Norge; det er de dårligste!

Hvor latterlig er ikke det?

De jeg kjenner som var dårligst i alle fag på skolen utdanner seg i dag til å bli lærere. Både i matte, naturfag og gym.

Fantastisk.

Selv hadde jeg 6er i både bokmål, muntlig og nynorsk, men ville ikke under noen omstendighet blitt lærer på de vilkårene som eksisterer i dag. Det ville ikke de andre flinke i klassene jeg har gått i heller.

Skjønner godt at folk som er virkelig flinke vil utdanne seg til et yrke der de får bedre betalt og blir satt mer pris på. De valgte i stedet å bli ingeniører, tannleger, advokater og leger.

MEN det gjør det ikke rett å ansette dagens dårligste elever som lærere.

Anonym poster: 7b9161c40425f0140e82b85929df6ac7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er fullt lovlig å bruke ordet "ham".

Dessverre er det ikke de skoleflinke elevene som selv velger å bli lærere i dagens Norge; det er de dårligste!

Hvor latterlig er ikke det?

De jeg kjenner som var dårligst i alle fag på skolen utdanner seg i dag til å bli lærere. Både i matte, naturfag og gym.

Fantastisk.

Selv hadde jeg 6er i både bokmål, muntlig og nynorsk, men ville ikke under noen omstendighet blitt lærer på de vilkårene som eksisterer i dag. Det ville ikke de andre flinke i klassene jeg har gått i heller.

Skjønner godt at folk som er virkelig flinke vil utdanne seg til et yrke der de får bedre betalt og blir satt mer pris på. De valgte i stedet å bli ingeniører, tannleger, advokater og leger.

MEN det gjør det ikke rett å ansette dagens dårligste elever som lærere.

Anonym poster: 7b9161c40425f0140e82b85929df6ac7

som sagt er ikke alltid man kan bruke ham..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig har Betty Boop rett i at du kan ikke bruke ordet "ham" under hvilken som helst omstendighet, men det regner jeg med at du vet.

Anonym poster: 7b9161c40425f0140e82b85929df6ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i hva slags setning brukte du ham?

Er forskjell på å skrive ham sa.. noe som blir feil der bruker man han. Og å si jeg sa til ham...

Jeg brukte det som objektsform (på samme måte som jeg ville brukt henne), selvfølgelig ;)

Som f.eks.: Jeg skal se ham etterpå. Jeg slo ham. osv. :)

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Jeg brukte det som objektsform, selvfølgelig ;)

Som f.eks.: Jeg skal se ham etterpå. Jeg slo ham osv. :)

hmm idiotlærer. Går det an å klage til noen andre om karakteren?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008 skrev språkrådet at de var likestilte.

Det samme sier korrekturavdelingen.

han eller ham?

«Han» er eneste mulighet når det er subjektet i setningen: Han slo William.

Når det er objekt, er det valgfritt: «Han slo han på kjeften.» Eller «Han slo ham på kjeften.» Hvis din språkfølelse ikke reagerer på «han slo han», så kan du altså – med Språkrådet i ryggen – trygt bruke «han» i objektsform. Folk av litt mer konservativ språklig støpning vil dog insistere på at man bør holde seg til det tradisjonelle «ham».

http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm#a

I sistnevnte fant jeg ingen datostempling, men jeg fant ingenting noen steder som tilsier at dette skal være endret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å bruke begge, men det finnes noen regler som du kan søke deg fram til.

http://www.riksmalsforbundet.no/Globalt-s%C3%B8k/Visning-nyheter.aspx?PID=251&NewsID=255

Kanskje læreren tror at det er stress for deg å skille dem, derfor er det lettest for ham/han(her tror jeg at jeg kan bruke begge) å bare be deg bruke den ene formen.

Anonym poster: 2a8b2a932611bcae05e7c8bc9ff15440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

I 2008 skrev språkrådet at de var likestilte.

Det samme sier korrekturavdelingen.

I sistnevnte fant jeg ingen datostempling, men jeg fant ingenting noen steder som tilsier at dette skal være endret.

hater å si det men høres ut som karakteren var litt trynefaktor aktig..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi nå faen i dette kjerringsnakket deres, og heller hjelp TS! Vi er ikke interessert i karakterene deres, eller hvordan man får gode karakterer. Kom heller med setninger med eksempler osv.

Anonym poster: 2a8b2a932611bcae05e7c8bc9ff15440

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Gi nå faen i dette kjerringsnakket deres, og heller hjelp TS! Vi er ikke interessert i karakterene deres, eller hvordan man får gode karakterer. Kom heller med setninger med eksempler osv.

Anonym poster: 2a8b2a932611bcae05e7c8bc9ff15440

hva skal vi hjelpe henne med?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

En enkel regel for hvor du bør bruke ham over han, er å bytte kjønn når du skriver. Ville du skrevet 'henne' i stedet for hun, bør du skrive ham i stedet for han.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi nå faen i dette kjerringsnakket deres, og heller hjelp TS! Vi er ikke interessert i karakterene deres, eller hvordan man får gode karakterer. Kom heller med setninger med eksempler osv.

Anonym poster: 2a8b2a932611bcae05e7c8bc9ff15440

TS har da fått hjelpen hun ba om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm idiotlærer. Går det an å klage til noen andre om karakteren?

Det har nok ingen innvirkning på karakteren jeg fikk, men jeg skal søren meg dra inn noen andre lærere for å bevise at hun tar feil!!

Det er lov å bruke begge, men det finnes noen regler som du kan søke deg fram til.

http://www.riksmalsf...=251&NewsID=255

Kanskje læreren tror at det er stress for deg å skille dem, derfor er det lettest for ham/han(her tror jeg at jeg kan bruke begge) å bare be deg bruke den ene formen.

Anonym poster: 2a8b2a932611bcae05e7c8bc9ff15440

Ja, det er sant, men da tror jeg det hadde vært stor sjanse for at jeg hadde begynt å bruke de og hun der jeg egentlig skulle brukt henne og dem.

Gi nå faen i dette kjerringsnakket deres, og heller hjelp TS! Vi er ikke interessert i karakterene deres, eller hvordan man får gode karakterer. Kom heller med setninger med eksempler osv.

Anonym poster: 2a8b2a932611bcae05e7c8bc9ff15440

Jeg vet da godt i hvilke sammenhenger jeg skal bruke ham. Ta deg to minutter og les åpningsinnlegget mitt, så ser du kanskje at det jeg er ute etter, er å finne ut av om det fortsatt er lov til å bruke både ham på samme linje som han i objektsform :)

Endret av Fashionistaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg er jo lærar, og dermed per definisjon inkompetent, men eg støttar TS, det er lov å bruke korrekt objektsform. Eg kan likevel tenkje meg at sidan det er meir moderne å bruke same form, så ville det kan hende passe betre inn i teksten din reint stilmessig. Men då burde det vore kommentert.

Men kvifor er det så viktig å vise at det er feil, kan du ikkje syne utdraget frå Språkrådet til læraren? Det er mogleg ho har misforstått (dette er slikt som blir nemnt i norsklærerfora, og då kan kan det har blitt misforstått at formene no er like, med at den gamle ikkje er lov lenger). Kan ikkje lærarar også få gjere feil av og til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Eg er jo lærar, og dermed per definisjon inkompetent, men eg støttar TS, det er lov å bruke korrekt objektsform. Eg kan likevel tenkje meg at sidan det er meir moderne å bruke same form, så ville det kan hende passe betre inn i teksten din reint stilmessig. Men då burde det vore kommentert.

Men kvifor er det så viktig å vise at det er feil, kan du ikkje syne utdraget frå Språkrådet til læraren? Det er mogleg ho har misforstått (dette er slikt som blir nemnt i norsklærerfora, og då kan kan det har blitt misforstått at formene no er like, med at den gamle ikkje er lov lenger). Kan ikkje lærarar også få gjere feil av og til?

Jo men da må de rette opp feilen etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winston

Jeg håper ikke det er lov å skrive hun istedet for henne, for det reagerer jeg skikkelig på. Det skjer jo hele tiden her inne. Får meg til å tro det er tolvåringer som skriver innleggene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en stil her om dagen, og jeg valgte som vanlig å bruke ham i stedet for han (akkurat på samme måte som man bruker henne). Læreren hadde altså streket under ham som feil, og skrev som kommentar på siden at jeg burde bruke han i stedet for, da ham var en form man ikke brukte lenger og at det dermed blir sett på som feil. Er det virkelig ikke lov til å skrive ham lenger, eller er dette bare noe læreren min innbiller seg?

Det eneste tvilsomme du har gjort var å droppe anførselstegn rundt ham i overskriften din her. Jeg fikk bilder i hodet og trodde tråden handlet om noe helt annet. :laugh:

Anonym poster: e4cc5cb3014d56afa058581bd80cb304

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt lovlig å bruke ordet "ham".

Dessverre er det ikke de skoleflinke elevene som selv velger å bli lærere i dagens Norge; det er de dårligste!

Hvor latterlig er ikke det?

De jeg kjenner som var dårligst i alle fag på skolen utdanner seg i dag til å bli lærere. Både i matte, naturfag og gym.

Fantastisk.

Selv hadde jeg 6er i både bokmål, muntlig og nynorsk, men ville ikke under noen omstendighet blitt lærer på de vilkårene som eksisterer i dag. Det ville ikke de andre flinke i klassene jeg har gått i heller.

Skjønner godt at folk som er virkelig flinke vil utdanne seg til et yrke der de får bedre betalt og blir satt mer pris på. De valgte i stedet å bli ingeniører, tannleger, advokater og leger.

MEN det gjør det ikke rett å ansette dagens dårligste elever som lærere.

Anonym poster: 7b9161c40425f0140e82b85929df6ac7

Hmm... Dette var da å generalisere litt. Selv utdanner jeg meg som lærer, og snittet mitt fra videregående er langt over 5. Det samme gjelder mange av mine medstudenter :)

Anonym poster: be9810de0dbd6878b48e7e4aee0ed584

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...