Gå til innhold

Snøst eller røyter katten?


Perelandra

Anbefalte innlegg

Snøss eller snøst, bruker de litt om hverandre tror jeg....

Ja det stemmer nok. Jeg har også hørt snøss bli brukt. Da blir koblingen til snø mer logisk.

Jeg har aldri hørt ordet "snøst" før. Er fra Akershus.

Nå bor jeg i Østfold og her sier de "reker", det var også ukjent for meg.

Anonym poster: ce66dc2a8ece0cdc88eed690477af2ad

Kjæresten min er fra Akershus, og han har heller aldri hørt snøst før vi ble kjent. Jeg spurte han i går om han kjente til at reke kunne bety samme som røyte, men det var også ukjent. Interessant at de bruker det i Østfold og ikke bare på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer fra "å snø". Selv om man ikke kjenner igjen betydningen på sørlandet, skal man kunne kjenne igjen verbet det kommer fra, tror jeg. Noe visstnok østlendingene ikke kunne, om jeg skjønte ting riktig.

Det visste jeg ikke, og har tydeligvis ikke klart å resonnere meg frem til det heller :fnise:

Hvor i landet kommer du fra?

Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg bruker verken snøst eller snøss, men derimot snøse. Å snøse, snøser, snøste har snøst. Og katta snøser en god del, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bøyer jeg ordet? Tja... :klo:

Det må bli slik: Å snøste, snøst, snøsta, har snøsta.

For eksempel kan jeg si at katten snøst så fælt for tida, og at den har snøsta helt siden sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt ordet snøst. Dette til tross for at jeg nå bor på sørlandet (oppvokst i Oslo).

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I Grimstad og Arendal (og Lillesand såvidt jeg vet) brukes snøss, ikke snøst.

Mulig de sier noe annet lenger vest/innover i Aust-Agder.

Da blir det snøss, snøss, snøste, snøst :)

Anonym poster: 74137ccf071752e7f72563bc05e4041b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grimstad og Arendal (og Lillesand såvidt jeg vet) brukes snøss, ikke snøst.

Mulig de sier noe annet lenger vest/innover i Aust-Agder.

Da blir det snøss, snøss, snøste, snøst :)

Anonym poster: 74137ccf071752e7f72563bc05e4041b

Jeg er fra Grimstad, men er vant med å si snøst. Har også hørt noen si snøster, "katten min snøster mye for tida". Denne formen tror jeg det er mest eldre folk som bruker.

Anonym poster: d1dd5f1682b6b59e155093389e88dc3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grimstad og Arendal (og Lillesand såvidt jeg vet) brukes snøss, ikke snøst.

Mulig de sier noe annet lenger vest/innover i Aust-Agder.

Da blir det snøss, snøss, snøste, snøst :)

Anonym poster: 74137ccf071752e7f72563bc05e4041b

Jeg har mye familie i Grimstad/Arendalsområdet, og alle sier "nå snøst katten mye" som i røyter. Det er sikkert lokale ulikheter, men de sier å snøst, snøst, snøst, har snøst. Hele veien.

For å svar ts; Jeg bytter på, men sier røyter på Østlandet og snøst når jeg er "hjemme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye familie i Grimstad/Arendalsområdet, og alle sier "nå snøst katten mye" som i røyter. Det er sikkert lokale ulikheter, men de sier å snøst, snøst, snøst, har snøst. Hele veien.

For å svar ts; Jeg bytter på, men sier røyter på Østlandet og snøst når jeg er "hjemme".

Sånn er det for meg også. Jeg bor i Akershus, og her vil ikke folk forstå det hvis jeg sier snøst. Foreldrene til kjæresten min har to katter, og til dem sier jeg røyte.

Da jeg startet denne tråden spurte jeg kjæresten min, som er fra Romerike, om han visste hva snøst betyr. Det gjorde han ikke, men med noe hjelp gjettet han seg til det. Jeg sa først at det er noe katter og hunder gjør, og videre at de gjør det særlig om sommeren.

For min mamma var det helt motsatt. Jeg var på besøk nylig, og mens jeg koste med katten der, spurte jeg om hun visste at røyte betyr det samme som snøst. Det gjorde hun ikke. Mamma er forøvrig over 80, er oppvokst i nærheten av Arendal og har ellers bodd på Sørlandet hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valiumsjunkie

Bergen, og katten røytar! Har aldri hørt formen snøst før, egentlig.

Endret av Valiumsjunkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at på Sunnmøre reker katten, ja. Den reker også rundt, tidvis. Kanskje mens den spiser reker? Hvis den rekker?

(somebody, stop me.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...