Gå til innhold

Snøst eller røyter katten?


Perelandra

Anbefalte innlegg

På Sørlandet der jeg er oppvokst, er det vanlig å si at katter og hunder snøst når de mister hår. Jeg har inntrykk av at dette ikke er så vanlig andre steder. Det normale "offisielle" ordet, som også brukes i litteratur, er røyte. Jeg har i tillegg også hørt en fra Hordaland si at katten reker, men hvor vanlig det ordet er, vet jeg ikke.

På Wikipedia står det følgene om ordet Snøst

Snøst (fra norrønt snjór, snær) – å røyte; røytehår – det er mye s- i forbindelse med denne katta. Særlig brukt på Sørlandet.

Begrepet er av enkelte språkforskere betegnet som ”selve lakmustesten på god språkfølelse”. Begrepet har samme rot som verbet ’å snø’, hvilket spesielt på Østlandet har medført en interferens mellom begrepene. I Nord- og Vest-Norge er begrepet ’snøst’ ikke i daglig bruk, men befolkningen i disse områdene vil normalt gjenkjenne ordet intuitivt selv om meningen ofte ikke står klart for dem. På Østlandet derimot, skaper interferensen mellom begrepene problemer for språkbrukerne. Personer med et gjennomgående godt språkøre vil likevel intuitivt erkjenne at begrepet må eksistere, selv om de ikke skulle kjenne begrepets presise betydning.

Teksten mangler forøvrig referanser, så jeg kan ikke gå god for kvaliteten på den, men at ordet betyr å røyte, og brukes på Sørlandet vet jeg i alle fall fra egen erfaring. Her blir også ordet snøst nevnt: spør en biolog

Er det flere her som sier at katten (eller andre dyr) snøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt snøst før noensinne.

I Bergen har jeg heller aldri hørt ordet reker om det. Når katten reker betyr det at den streifer rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg googler ordene snøst og katt sammen, får jeg flere treff. Tilsvarende også for hund.

Ordet kan også brukes om folk, men gjerne på en litt spøkefull måte. Jeg kom over denne tråden ved å søke bare på snøst. Forum Babyverden - Snøst??? Da ser jeg også en skriver at hun reker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiki sier at man vil kjenne igjen ordet intuitivt, på nord og vestlandet. Og det er jo greit nok det, i originalformen som visstnok skal komme fra å snø. Men derfra og til røyting er det langt, altså, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg skjønte det ikke da en fra sørlandet brukte ordet, og jeg er nordlending. Så jeg vet ikke akkurat med at man intuitivt vil kjenne det igjen om man er fra de områdene. :klø:

Anonym poster: 1d5001e33611d8c1dbb9dbca2e8514a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Sørlandet, og jeg sier også snøst x) Men når jeg leser det, så virker det litt rart..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg skjønte det ikke da en fra sørlandet brukte ordet, og jeg er nordlending. Så jeg vet ikke akkurat med at man intuitivt vil kjenne det igjen om man er fra de områdene. :klø:

Anonym poster: 1d5001e33611d8c1dbb9dbca2e8514a8

Det kommer fra "å snø". Selv om man ikke kjenner igjen betydningen på sørlandet, skal man kunne kjenne igjen verbet det kommer fra, tror jeg. Noe visstnok østlendingene ikke kunne, om jeg skjønte ting riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsagnet om at folk intuitivt kan skjønne ordet snøst høres merkelig ut, og neppe helt faglig korrekt. Tilsvarende synes jeg også om at det skal være en test på god språkfølelse. Selv har jeg aldri koblet snøst mot å snø, men til gjengjeld er det et så selvsagt ord for meg at jeg heller ikke har grublet så mye over opprinnelsen. Det jeg har visst er at ordet er mer lokalt og ikke brukes i litteratur om dyr. Jeg kan godt forstå at dere som aldri har hørt snøst bli brukt ikke skjønner betydningen siden det er helt ulikt røyte.

Er det flere her som sier at dyr snøst? Det hadde vært interessant å høre om noen utenfor Agder-fylkene sier det. Kanskje noen i nabofylkene bruker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ordet reke også nevner her. Jeg er fra Sunnmøre og her sies både reke og røyte. Snøst har jeg aldri hørt før.

Reke kommer fra nynorsk og er riktig å bruke i følge nynorskordboka.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Reke&nynorsk=+&ordbok=nynorsk

Anonym poster: 57c096dd924b8e09440df2cc69484eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlending her også, og har brukt ordet "snøst" hele oppveksten. Har skjønt at det kan være lurt å bruke "røyte" når man snakker med resten av befolkningen. Har i grunn opplevd noe av det samme med ordet "ronse", her må jeg innimellom oversette til "huske". Men moro med variasjoner og særegenheter i språket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ordet reke også nevner her. Jeg er fra Sunnmøre og her sies både reke og røyte. Snøst har jeg aldri hørt før.

Reke kommer fra nynorsk og er riktig å bruke i følge nynorskordboka.

http://www.nob-ordbo...&ordbok=nynorsk

Anonym poster: 57c096dd924b8e09440df2cc69484eb7

Interessant! Da stemmer det i alle fall som jeg skrev i starten at jeg hadde hørt en vestlending bruke ordet reke.

Kom forresten på nå at jeg har hørt noen uttale det mer som nøst enn som snøst. S-lyden har i alle fall vært veldig utydelig. Kan ordet heller har noe med nøste som i garnnøste å gjøre?

Noen sier også ordet mer en y-liknende lyd, snyst. Det blir tilsvarende som når pølse blir til pylse i enkelte dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteinntrykket av overskriften ble litt uforståelig da jeg lurte på om katten nøs eller røyter. Jeg har ikke hørt ordet snøst bli brukt om nysing (eller noe annet heller før nå) men det var det hjernen min oversatte det til. .

Her, i Nord Norge blir ordet "røyte" brukt. Å "reke" betyr, som silfen sier, at man drar rundt omkring. Man kan "reke" en tur til naboen eller til nabobyen.

Anonym poster: 3805b1c0c54ac795b19f4c4497e29c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tydeligvis misforstått litt, for her sier vi "snøss".

Hvor i landet kommer du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsagnet om at folk intuitivt kan skjønne ordet snøst høres merkelig ut, og neppe helt faglig korrekt.

Det er heller ikke hva jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke hva jeg skriver.

Nei, men det er hva jeg personlig mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du henviser til et utsagn; hvilket da? Dersom det er mitt så spiller det jo ingen rolle hva du personlig mener om du ikke leser det korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt ordet "snøst" før. Er fra Akershus.

Nå bor jeg i Østfold og her sier de "reker", det var også ukjent for meg.

Anonym poster: ce66dc2a8ece0cdc88eed690477af2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henviser til et utsagn; hvilket da? Dersom det er mitt så spiller det jo ingen rolle hva du personlig mener om du ikke leser det korrekt.

Det var Wikipediateeksten jeg viste til, trodde det var ganske tydelig ut i fra det jeg skrev. Siden den ikke hadde noen konkrete kilder å henvise til valgte jeg å kalle det for et utsagn. Har du noe bedre forslag, så er det helt ok for meg. Håper du forstår meg bedre nå, jeg har ikke lyst til å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...