Gå til innhold

Ut og/å kjøre?


RaiChu

Anbefalte innlegg

Ut og kjøre?

Ut å kjøre?

Det skal være OG der, hva? Har klart å starte en hissig diskusjon her, og det er ikke så enkelt å slå i bordet med fakta når jeg egentlig ikke har peiling på gramatikk. For jeg bare "vet" sånt, og har aldri skrevet en feil før - hadde 6er i norsk og greier.

Er det riktig? Jeg ser selv at det ikke er to verb i setningen og hehe-blabla, men jeg insisterer :kjefte:

Fins det en lærer i salen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal det ikke være Å der da?

Anonym poster: d94d23444dbb6b44e36fbd89ecd639ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut og kjøre?

Ut å kjøre?

Det skal være OG der, hva? Har klart å starte en hissig diskusjon her, og det er ikke så enkelt å slå i bordet med fakta når jeg egentlig ikke har peiling på gramatikk. For jeg bare "vet" sånt, og har aldri skrevet en feil før - hadde 6er i norsk og greier.

Er det riktig? Jeg ser selv at det ikke er to verb i setningen og hehe-blabla, men jeg insisterer :kjefte:

Fins det en lærer i salen?

http://www.sprakrad.no/nb-no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/

Ditt eksempel er også inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelet over sier "ut og spise"

Blir ikke dette akkurat det samme? :klo:

Fra den siden:

(Komme) ut å kjøre

Derimot er komme ut å kjøre og være ute å kjøre stivnede uttrykk med overført betydning ("oppleve vanskeligheter") og obligatorisk å: "Hun kom ut å kjøre", "Han var uteå kjøre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut å kjøre og ut og kjøre er liksom to forskjellige ting. Den første sier at man skal ut å kjøre feks bil, den adre sier at man skal ut men at man også skal kjøre. ?

Anonym poster: 1539317222fd6170367f9681c43a8f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på om TS snakker om uttrykket "å være ute å kjøre", eller det å faktisk være ute og kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på om TS snakker om uttrykket "å være ute å kjøre", eller det å faktisk være ute og kjøre.

Som i "skal dere ut og/å kjøre?"

Endret av RaiChu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i "skal dere ut og/å kjøre?"

Ååja, jeg trodde du mente det "å være på kjøret". Å være i trøbbel/vanskeligheter. Hvis du spør noen om de skal ut og kjøre, er det definitivt og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG! Jeg er rettskrivningsnerd, og det skal være OG. Man kan ikke skrive "ut å kjøre", det er ikke riktig. "Ut for å kjøre" vil derimot være riktig.

Men hvorfor? Kan du gi en god regel som forklarer hvorfor det skal være sånn?

Anonym poster: 34398b0acb11582c70df5b7064150098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er ute og kjører = Han kjører bil

Han er ute å kjøre = Han har problemer

Jeg lurer igjen på det samme.

Er det faste uttrykk som bare er sånn, eller er det noen annen grunn til det?

Anonym poster: 34398b0acb11582c70df5b7064150098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer igjen på det samme.

Er det faste uttrykk som bare er sånn, eller er det noen annen grunn til det?

Anonym poster: 34398b0acb11582c70df5b7064150098

"Å være ute å kjøre" er å være i trøbbel/vanskeligheter. Det er overført betydning, og det har ingenting å gjøre med faktisk å være ute på kjøretur. Altså er det ikke noe du gjør, det er en situasjon du er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å være ute å kjøre" er å være i trøbbel/vanskeligheter. Det er overført betydning, og det har ingenting å gjøre med faktisk å være ute på kjøretur. Altså er det ikke noe du gjør, det er en situasjon du er i.

Jeg skjønner helt fint betydningen, men jeg lurte på om det var en regel for det, eller om dette er et fast uttrykk som bare er slik.

Jeg ser hva folk skriver, og hva folk mener, men jeg ser ingen klar regel som beskriver hvorfor det er slik her inne i form av en regel.

For å oppklare, er det en gramatisk regel for hvorfor ting er sånn?

Anonym poster: 34398b0acb11582c70df5b7064150098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Men det som står i lenken, forklarer ikke nødvendigvis forskjellen mellom "ute å kjøre" og "ute og kjører". For eksempel kan man jo også ha følgende setninger:

Han skal ut og kjøre.

Han kom ut å kjøre.

For det er jo ikke sånn at bare fordi man har en infinitiv, så skal man ha "å" og ikke "og" foran. I tilfellet "ut(e) å kjøre" er dette fast uttrykk. Det bare er sånn, så dette er dermed bare noe man bør lære/vite - det er ikke noe som følger en eller annen regel, eller som man kan forstå.

Når det gjelder "ut og kjøre", derimot, dreier det seg om de generelle reglene for bruk av "og". Man kan for eksempel sette om uttrykket til presens, "ute og kjører", og ettersom verbet da står i presens, skal det være "og" foran, også i de tilfellene hvor det står i infinitiv, som f.eks. i den øverste eksempelsetningen min. Slik er det jo ikke for den andre eksempelsetningen; der står "kjøre" i infinitiv uansett hvilken tid man omskriver uttrykket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Men det som står i lenken, forklarer ikke nødvendigvis forskjellen mellom "ute å kjøre" og "ute og kjører". For eksempel kan man jo også ha følgende setninger:

Han skal ut og kjøre.

Han kom ut å kjøre.

For det er jo ikke sånn at bare fordi man har en infinitiv, så skal man ha "å" og ikke "og" foran. I tilfellet "ut(e) å kjøre" er dette fast uttrykk. Det bare er sånn, så dette er dermed bare noe man bør lære/vite - det er ikke noe som følger en eller annen regel, eller som man kan forstå.

Når det gjelder "ut og kjøre", derimot, dreier det seg om de generelle reglene for bruk av "og". Man kan for eksempel sette om uttrykket til presens, "ute og kjører", og ettersom verbet da står i presens, skal det være "og" foran, også i de tilfellene hvor det står i infinitiv, som f.eks. i den øverste eksempelsetningen min. Slik er det jo ikke for den andre eksempelsetningen; der står "kjøre" i infinitiv uansett hvilken tid man omskriver uttrykket til.

Du har rett, artikkelen er ikke fullstendig utfyllende, men jeg ville bare vise at det finnes grammatikalske regler for bruk av og/å, det er ikke slik at det bare "er sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...