Gå til innhold

Er det vanskelig å rygge henger på samme måte som bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg skal snart ha min første kjøretime på hengerlappen, og gruer meg selvfølgelig noe. Rett frem er ikke noe problem, rygging er heller egentlig ikke noe problem.

Derimot sliter jeg litt når jeg skal rygge på parkeringsplass. Når jeg står med hengeren plassert med siden av parkeringsstripene og skal rygge hengeren inn mellom to parkeringsstriper, havner jeg fort over på plassene med siden av, eller så må jeg nødt til å kjøre frem, rette opp, for så rygge på plass igjen. Dette må jeg som regel ikke med bil.

Er det "mulig" å ha bil og henger plassert med siden av parkeringsstripene, for å så rygge rett inn mellom to striper, få både henger og bil rett, slik man kan med bil? eller vil man måtte rette opp i stort sett alle tilfeller pga leddet mellom henger og bil? Og vil sensor reagere på dette?

Legger ved en mindre awsome tenging for å illustrere. :gjeiper:

post-37809-0-95428100-1351787185_thumb.j

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke det spor vanskelig. Hvis du kommer fra bygda og har kjørt en del traktor siden du var ett lite knøtt. Sånn som meg. :fnise:

Anonym poster: 0647dac2c476eb63c8d56803f80b5945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke det spor vanskelig. Hvis du kommer fra bygda og har kjørt en del traktor siden du var ett lite knøtt. Sånn som meg. :fnise:

Anonym poster: 0647dac2c476eb63c8d56803f80b5945

Nope, bor i byen, kjørt traktor en gang i hele mitt liv. :gjeiper:

Men seriøst, hvordan? ryggge i en L altså. Kanskje jeg er litt for forsiktig? Jeg får så stor vinkling på hengeren, at jeg må kjøre frem igjen for å rette. Får ikke hengeren og bilen rett uten å kjøre frem (med mindre jeg legger bilen lengre vekk fra stripene, og litt fremover, men da rygger man jo ikke lengre i en L. ) Har null problemer med å rygge i L vinkel med bil, men med hengeren må jeg altså frem, for å så rygge igjen. Vil sensor stryke en på det?

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger mer plass for å rygge i L med bil og henger, rett og slett fordi den totale lengden er større. Pass på at du får svingt hengeren nok med en gang, rett opp og følg på med bilen. Starter du like nært stripene som med bare bil, må du nok regne med å kjøre frem igjen for å rette opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du står såppas nærme stripene må du antagelivis ha ganske mye overlegg på rattet for å få tilhengeren inn, og da rekker du ikke rette opp før hengeren tverrer uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger mer plass for å rygge i L med bil og henger, rett og slett fordi den totale lengden er større. Pass på at du får svingt hengeren nok med en gang, rett opp og følg på med bilen. Starter du like nært stripene som med bare bil, må du nok regne med å kjøre frem igjen for å rette opp.

Når du står såppas nærme stripene må du antagelivis ha ganske mye overlegg på rattet for å få tilhengeren inn, og da rekker du ikke rette opp før hengeren tverrer uansett.

Ok, så da er det ikke mulig å kjøre inn en henger på samme måten som man gjør med bil da? Man må enten såpass langt ut fra stripene at man kan svinge i en slak L, eller svinge bilen litt vekk fra stripene, slik at hengeren kommer noenlunde foran stripene? ( da er det jo ikke lengre en L sving da). For det har jeg ikke noe problem med som sagt, er kun når jeg skal svinge hengeren rett inn som man gjør med bil, altså stå på siden av stripene, for å så svinge inn.

Vil sensor på oppkjøring stryke en om man må litt frem for å rette opp? Er denne "rygge på plass på parkeringen/rygge i vinkel" jeg gruer meg mest til, for jeg vet liksom ikke helt hvordan sensor ønsker at man gjør det, og hva som er tillatt eller ikke..

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den plasseringen på tegningen blir helt feil liksom, og jeg må legge meg lengre ut, er det jeg prøde å komme frem til. :gjeiper:

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link og video! :)

Problemer er egentlig ikke så mye å rygge, eller å huske at jeg må svinge omvendt, selv om jeg selvfølgelig kløner litt der enda :fnise: Men har bare kjørt henger noen få ganger enda. Men tusen takk igjen, alle tips er hjertelig velkommene, og kommer godt med!

Men akkurat dette med å få den rett inn mellom to parkeringsstriper uten å måtte rette opp, kløner jeg fælt med.

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har kjørt mye henger i løpet av mine 4 år med lappen! Og kjørte mye meg traktorhenger på landbruksskolen! Men å rygge rett, det greier jeg ikke alltid altså! Unngår det hvis jeg ikke må! Litt som at jeg unngår å lukeparkere med lang bil om jeg ikke må!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har kjørt mye henger i løpet av mine 4 år med lappen! Og kjørte mye meg traktorhenger på landbruksskolen! Men å rygge rett, det greier jeg ikke alltid altså! Unngår det hvis jeg ikke må! Litt som at jeg unngår å lukeparkere med lang bil om jeg ikke må!

Hehe, nei, det er ikke bare bare dette med henger. ;)

Men hvordan var oppkjøringen for BE, kunne du fortalt litt kort om det? :) Er så redd for å kløne det til med vinkelrygging, godtar sensor at man kjører litt frem å retter opp? (her varerer det jo selvfølgelig litt fra sensor til sensor.)

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, det er ikke bare bare dette med henger. ;)

Men hvordan var oppkjøringen for BE, kunne du fortalt litt kort om det? :) Er så redd for å kløne det til med vinkelrygging, godtar sensor at man kjører litt frem å retter opp? (her varerer det jo selvfølgelig litt fra sensor til sensor.)

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Oj, jeg glemte å få frem en viktige ting, nemlig det at jeg ikke har BE lappen! Jeg har ikke turt å ta den enda for jeg bare roter til selv! Skulle tatt den før reglene forandres, men så fikk jeg ikke baksmellen min før nå så de pengene går dessverre til noe viktigere! Men kjenner flere som har BE lappen og de kjører dårligere enn meg med henger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg glemte å få frem en viktige ting, nemlig det at jeg ikke har BE lappen! Jeg har ikke turt å ta den enda for jeg bare roter til selv! Skulle tatt den før reglene forandres, men så fikk jeg ikke baksmellen min før nå så de pengene går dessverre til noe viktigere! Men kjenner flere som har BE lappen og de kjører dårligere enn meg med henger ;)

Åja, ok, det er i orden. :)

Ja, det er akkurat derfor jeg skal ta den nå, jeg er egentlig litt avhengig av å kunne kjøre med større henger. Skulle egentlig ikke ta den nå selv, da jeg har så mye annet pengene gjerne kunne gått til, men kastet meg rundt nå før regelendringene kommer, og skal ta den nå. ;)

Men det er noe mye vanesak, man blir jo naturlig nok bedre til å kjøre om man kjører flere ganger i måneden/året selv om man ikke har lappen, enn om man har lappen og kanskje bruker den hvert 3. år.

Må bare trene, trene og trene tenker jeg, slik at det sitter til oppkjøringen.

Men om noen her har BE lappen, og vil dele litt erfaring fra oppkjøring (da spesielt med dette med ryggging på parkeringsplassen/ryggingen generelt, sensors krav etc), hadde det bare vært fint. :)

Anonym poster: ac64f4b1cc3f8ed33debf16d182e6e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...