Gå til innhold

Kvinner blir noen bitcher hvis de får lederstilling.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Okay, jeg skjønner poenget ditt Indianlady. HM... hva med å flytte til India og starte chapati-kurs? icon_smile.gif

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er meget enig i de som påpeker at overskriften din var det man reagerte på.

Det første jeg tenkte var at hjelp, nå er waco på farta igjen!! Og til deg som sier at vi må slutte å lese mellom linjene...eh.. det er vel akkurat det vi ikke gjør? vi leser ikke mellom linjene, vi leser det som faktisk står svart på hvitt! at man skriver litt forhastet kanskje når man er sint eller fortvilet er jo så, men det gir ingen bedre rett til å generalisere noen!

Og Indianlady, håper du ikke mener du blir mye hakket på i akkurat denne tråden, for da er du hårsår! Milla er den ENE her som våger å stille spørsmålet om hva det kan komme av! Og påpeker at siden det faktisk er de som utnytter systemet, så må man ha den tanken også med i helhetsbildet. En sak har ALLTID minst to sider, det er derfor bare fornuftig å stille spørsmål rundt omstendigheten du peker til og ikke bare "ta din side" uten å ane noe.

Selvfølgelig er det sannsynelig at du blir feilbehandlet av din nye kvinnelige sjef! Men uten at jeg vet noe om deg eller sjefen din, så ville jeg også naturlig da spør hva det var som feiler deg, også tatt synspunker utfra det.

Nå kan det hende du "er vant til" å få mye kritikk også, det ER mange som ikke klarer å sette seg inn i det å være langvarig syk, uten at det nødvendigvis synes. Disse vil da stille spørsmålstegn og prøve å forstå hva du snakker om. Får man disse spørsmålene og "kritikken" ofte, så blir man litt hårsår og lei. Men det er ikke annet å gjøre en å bite tenna sammen og prøve å forklare dem igjen.

Regner med at du har tatt opp problemet med din kvinnelige sjef før du tar det til fagforeninga, og at hun ikke vil samarbeide!? så lykke til videre. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri ha tolket intesjonene til de som jobber for meg, i den retninge jeg selv ønsker. Jeg mener at man skal ha det utgangspunkt å tro at et hvert menneske snakker sant, inntil det motsatte er bevisst (og jeg er ikke naiv, så er det sagt).

Debatten blir lite konstruktiv med mange slengbemerkninger.. Men jeg synes vel overskriften er vel generaliserende - men jeg tolker det slik at u.t er sværet skuffet og bitter og ikke klarer å skille ut uskalige argumneter.

icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-05-31 11:51, indianlady wrote:

Hei Milla  

Bytte jobb til hva ?? Hvem ansetter 47 åringer? De skal jo ha raske unge gutter og jenter,vi i 40 årene blir jo sett på som kisteferdig :rolling

ja , og det er er merkelig! De er ferdige med barn (les: hjemme pga sykdom), de er ferdige med den VÆRSTE festinga (les dårlig kapasitet på jobb) kort sakt mye mer stabil arbeidskraft, og de har lært en ting eller to om livet som yngre enda ikke har... JEG er helt ferdig med å ansette unge jenter!... Ang kvinnelige sjefer er jo det en klisje, men hvorfor blir ting en klisje....

Flere føler vel de har mer å bevise, flere er usikre i sin posisjon/redd for å bli utfordret, flere kvinner er petimetere fra nutens side? Og mange er veldig gode, runde, med mer sosiale antenner enn mange menn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg tenkte også på waco da jeg så overskriften, den var nemlig veldig ulikt det Indianlady pleier og skrive.

Milla

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å få med deg flere ansatte på dette? Det pleier å sette et støkk i sjefene når de ansatte stiller krav i samlet flokk.

Tror kanskje at kvinner har lettere for å bli høye på pæra enn menn når de får en høy stilling. Da sitter de liksom så trygt og godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Si meg, er det bare meg som har gode erfaringer med kvinnelige sjeder her??

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Milla. Du er ikke den eneste som har gode er faringer med kvinnelige sjefer. Det har jeg og!

Jeg har erfart at de kvinnelige sjefene jeg har møtt/vært utsatt for, er gode i sin jobb, flinke til å ta ansvar, bedømmer og ordner etter beste muligheter i "flokken". Det har dog vært visse tegn til typiske "kvinne-fenomen", uten at det er ment galt.. som at de påtar seg litt formye ansvar (les; mer en mennene ville gjort), og ender opp i en meget stresset situasjon hvor ting KAN gå litt i spinn.

Men jeg har også erfart en kvinnelig sjefs forståelse for typiske kvinneplager og mye større forståelse for psykiske plager en hos mannlige sjefer.

Har da sett bitshene også, men heldigvis har jeg sett begge delene. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

On 2002-05-31 11:55, Milla wrote:

Okay, jeg skjønner poenget ditt Indianlady. HM... hva med å flytte til India og starte chapati-kurs? icon_smile.gif

Milla

Hey Milla icon_biggrin.gif

Hvorfor skal jeg flytte til India ? Jeg er norsk født av Østfoldingær see.Vi har hus i India som vi drar til på ferie og det holder.Når en blir gammel kan en bo i India om vinteren og selge vafler.Bo i Norge om sommeren så slipper en snø og is og smerter.

Indianlady ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

Nei, Milla, jeg har også gode erfaringer med kvinnelige sjefer. De jeg har hatt (og har!) er bedre enn de manlige jeg har hatt, uten at det betyr at "alle" mannlige sjefer er drittsekker el.

Jeg reagerte også negativt på overskriften, fordi det går ikke an å si at "alle" er slik eller sånn. Noen kvinnelige sjefer er jævlige, men det er da mannlige sjefer også. Men - jeg tror nok at mange reagerer på en annen måte overfor en kvinnelig enn en mannlig sjef. Det skal mye mindre til før en kvinne får stempelet jævlig sjef enn en mann.

Til Indianlady: at din kvinnelige sjef er en drittsekk er greit nok, jeg ser ingen grunn til ikke å tro på det du sier. Men - det betyr ikke at ALLE kvinnelige sjefer er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Det med at kvinnelige sjefer påtar seg for mye har jeg også sett flere eksempler på. Og det jo ikke noe godt trekk, men dette bitch-stempelet har jeg heldigvis aldri kommet over.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei Lea

Tror kanskje at kvinner har lettere for å bli høye på pæra enn menn når de får en høy stilling. Da sitter de liksom så trygt og godt!

Ja hun ble høy på pæra og det skal fuglene vite.Jeg har snakket med de andre og de tørr ikke for repremander fra sjefen.Jeg koblet til slutt HMS avdelinga inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla, har du aldri møtt ei sjefsbitch?

Hvor er det du har jobba da, verna bedrift?

Jeg forstår Indianlady veldi godt, dersom dere hadde lest det hun startet med, var det at de kvinnelige bossene var værre enn de mannlige.

Ofte kan det virke sånn at hunnsjefer skal BEVISE at dem også er dyktige og at dem mestrer alle situasjoner.

Men jeg er også enig i at overskriften kanskje kan virke litt villedende for nærtagende mennesker.

Alle forstår jo at ikke alle damer er bitcher hele tiden, men alle kvinnesjefene som indianlady har hatt har vært tispete, og da må jo vi prøve å forstå hva india sier, for det er litt viktig skjønner dere.....men selv der måtte jentene begynne å pirke....

...er det rart vi har gutteklubben grei til å holde orden?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har faktisk aldri vært borti noen bitchete sjefer. Men du ser jo ikke annet enn ondskap i kvinner så jeg skjønner at du møter de daglig.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt kvinner blir "bitcher" i lederstillinger, avhenger av flere faktorer.

Det er en kjensgjerning av kvinner i lederstillinger blir utsatt for vesentlig press fra kollegers side. Kvinner i lederstillinger må for sine kolleger vise at hun er mye bedre i jobben enn det en mannlig kollega ville vært. Misunnelse fra kolleger er også en vesentlig ting å ta med - kvinnelige kolleger som i korridoren har sine teorier om hvordan denne kvinnen har kommet seg dit hun er.

Slike faktorer er til daglig uhyre vanskelige å takle - og det er nettopp grunnet disse faktorene at enkelte kvinner utvikler seg til å bli "bitcher" i lederstillinger.

For min egen del har jeg måttet tåle mye pepper fra kollerer og omgivelser - selv i år 2002 er det faktisk ikke helt 100% akseptert blant alle at kvinner innehar slike roller. Utrolig mange menn har problemer med å forholde seg til kvinnelige sjefer.

Det er jo også forskjellige syn på en mannlig leder og en kvinnelig leder.....

...... en mannlig leder med meningers mot blir oppfattet som serøis leder som styrer bedriften med stø hånd.

...... en kvinnelig leder med meningers mot blir av de fleste oppfattet som en "bitch" som tror hun er noe.

Kvinnelige ledere må også i større grad enn menn virkelig bevise at de er kompetente til jobben.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Det var en fryktelig unødvendig kommentar, Milla. Slettet.

Tusenfryd - moderator

_________________

she knows she knows she knows

*www.milla-world.com* kommer snart1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-05-31 13:49 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt mange kvinnelige og mannlige ledere. Ingen av de har vært bitchete mot meg. Men noen av de kvinnelige sjefene har kanskje vært "mer opptatt" av detaljer som mine mannlige sjefer ikke har brydd seg om. Men det kan jo være både positivt og negativ.

Ang, overskriften så hadde jeg ikke hengt meg opp i at hun generaliserer kvinnelige ledere som bitcher. Hvor mange har ikke generalisert MENN etter en dårlig episode ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Tina du må ikke glemme at det er særlig kvinner som har vanskeligheter med å forholde seg til hunnledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpt ingen gadd komm. waco...

Synes også Milas krakteristikk av 10na er unødvendig...

Ser også at 10na skriver at kvinner MÅ bevise.... For seg selv eller andre? Derom en sjef er trygg på seg selv og sin kompetanse vises det av seg selv. Man finner en ballanse på rundthet, imøtekommenhet , velvilje og strukturerte rammer som må ti få å få ting til å fungere. INGEN trenger å være "bitch", det virker KUN mot sin hensikt.

Dette har gått igjen på ALLE lederkurs jeg har vært på.

En trenger ikke være venner med alle, det er umulig, men en må møte folk.

Dersom en må bevise noe, vil det kun virke negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i hekkfjell skal vi komme nærmere likestilling til lederverv dersom til og med kvinner hakker på kvinnelige ledere.

Jeg har hatt strenge kvinnelige ledere, men ikke strengere enn de mannlige. Det er drittsekker blant begge kjønn.

Slik likestillingen i dag er, vil jeg si at en kvinne i en lederstilling kanskje til og med er MER kompetent enn sin mannlige motsats, ellers ville hun aldri blitt vurdert.

Kvinner er kvinner verst. Dette er misunnelse og hønsementalitet de luxe.

En streng kvinnelig sjef er en streng kvinnelig sjef - ikke en bitch. En urettferdig kvinnelig sjef er fremdeles "bare" urettferdig - ikke bitch.

Svadajenter er dere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...