Gå til innhold

Hva skjer når man ikke betaler barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har barn med en dame, og han betaler ikke barnebidrag kom det frem i en samtale med noen venner.

Jeg fikk litt bakoversveis, må man ikke det da? Han har ingen omsorg for barnet, men er der på besøk og har et slags forhold til barnet, men bidrar altså null..

Er det sånn at NAV utbetaler til moren, også vil han bygge opp gjeld til NAV, eller har han gjeld til moren?

Har tenkt å ta en alvorsprat med han, men må bare prøve å finne ut litt fakta angående hva som skjer da man ikke betaler. Har jo hørt om de som skylder flere hundre tusen innen ungen fyller 18 år osv. Går jo ikke an å snike seg unna barnebidrag?

Anonym poster: a1fd94373ad8a34059722d0b54e0809f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror staten tar seg av å betale bidraget til barnet/moren. også står han i gjeld til staten.. Er litt usikker, men trooor det er sånn det foregår! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at faren og moren har en avtale om å ikke betale bidrag av en grunn. Men hvis moren krever bidrag via Nav så opparbeider man gjeld til Nav som underholder barnet , og han blir trekkt i lønn i ettertid. Eller krevd inn på noe annet vis . ( bil,bolig osv. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får maks ca 1400 av staten i forskuddsbidrag. Har han arbeid og ikke betaler, opparbeider han seg gjeld. Jobber han svart eller jobber ikke, så er han ikke bidragspliktig grunnet lav inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man opparbeider seg gjeld til nav og barnet, barnets mor så lenge barnet er under 18 år.

Nav betaler ut en minstesats til mor hvis hun ikke tjener for mye. Sånn som for meg så skal far betale nesten 5000 kr i bidrag for 2 barn, jeg mottar 2000 kr fra nav. Så derfor opparbeider far seg gjeld til både nav og mor. Det er nav som er ansvarlig å trekke far for bidrag, har han fast inntekt trekker de det fra lønnen hans. Men det kan fort ta ca 6 mnd fra mor krever det gjennom nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har null inntekt, så da slipper han å betale bidrag? Vet ikke om de har en avtale seg i mellom.. Går ikke sånn automatisk?

Anonym poster: a1fd94373ad8a34059722d0b54e0809f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har null inntekt, så da slipper han å betale bidrag? Vet ikke om de har en avtale seg i mellom.. Går ikke sånn automatisk?

Anonym poster: a1fd94373ad8a34059722d0b54e0809f

Det er da sansynlig at han ikke regnes som bidragsdyktig. Dermed opparbeider han ikke gjeld til NAV eller mor som er bidragets mottaker på vegne av barnet.

Kommer han i jobb eller blir funnet bidragsdyktig vil det bli opparbeidet gjeld til NAV og bigdragsmottaker. Blir han ansatt kan NAV trekke av lønnen. Største beløp som kan trekkes at ikke større at han klarer levekår etter fastsatte satser. Dette kan være hardt nok om en har boligutgifter ovs.

Det kan også nå trekkes av tilgode på skatten beløp til dette.

Konklusjonen for de som har opparbeidet bidragsgjeld ikke kan begynne jobbe når han først er kjent bidragsudyktig.

De som har blitt birdagspliktige og har jobb må bli arbeidsudyktige dvs.lav inntekt på grunn av sykdom o.l. og ha svartjobb el.lign ved siden av.

En kan også bli selvstednig næringsdrivende og ha liten inntekt offisielt.

Dagens ordning legger opp til en del ting som ikke er bra for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer etter hvert SI-feen og tryller bort bilen din, huset ditt og etter hvert lønnen din.

Anonym poster: a98e7d0b2cf063c1d0ed6c92a141f6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man opparbeider seg gjeld til nav og barnet, barnets mor så lenge barnet er under 18 år.

Nav betaler ut en minstesats til mor hvis hun ikke tjener for mye. Sånn som for meg så skal far betale nesten 5000 kr i bidrag for 2 barn, jeg mottar 2000 kr fra nav. Så derfor opparbeider far seg gjeld til både nav og mor. Det er nav som er ansvarlig å trekke far for bidrag, har han fast inntekt trekker de det fra lønnen hans. Men det kan fort ta ca 6 mnd fra mor krever det gjennom nav.

Er dere nettopp flyttet fra hverandre siden du mottar kr 2000 inntil saken er ferdigbehandlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen for de som har opparbeidet bidragsgjeld ikke kan begynne jobbe når han først er kjent bidragsudyktig.

Eller konsekvent ligger med damer som tjener over 400000 ;)

Mer skal det nemlig ikke til før man ikke har rett på bidragsforskudd, og med mindre mor er like effektiv som NAV og SI ser hun neppe noe til bidrag hvis far ikke vil betale.

Anonym poster: efd3d041ccaf227bd9bc0f15a92c0ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere nettopp flyttet fra hverandre siden du mottar kr 2000 inntil saken er ferdigbehandlet?

Nei, er mange år siden vi bodde sammen. Men det er 2000 for 2 barn, altså 1000 kr barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller konsekvent ligger med damer som tjener over 400000 ;)

Mer skal det nemlig ikke til før man ikke har rett på bidragsforskudd, og med mindre mor er like effektiv som NAV og SI ser hun neppe noe til bidrag hvis far ikke vil betale.

Anonym poster: efd3d041ccaf227bd9bc0f15a92c0ebd

Grensen er 6 G for å motta bidragsforskudd. De om tjener det 6 G og mer mottar ikke bidragsforskudd. Men det blir likefullt birdagsgjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Da kommer etter hvert SI-feen og tryller bort bilen din, huset ditt og etter hvert lønnen din.

Anonym poster: a98e7d0b2cf063c1d0ed6c92a141f6c0

ååhhhnei du;-) Er ikke så lett;-) Bidragsforskudd får alle som har via NAV hvis bidragspliktig IKKE betaler til rett tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen er 6 G for å motta bidragsforskudd. De om tjener det 6 G og mer mottar ikke bidragsforskudd. Men det blir likefullt birdagsgjeld.

Men blir den noen sinne krevd inn?

Jeg mistet retten til bidragsforskudd da jeg kom i jobb, og regner ikke med å se noe til det han i prinsippet skulle betalt. Så lenge han sørger for å ikke kunne trekkes direkte fra lønna er det vel ingen som krever inn de pengene?

Anonym poster: efd3d041ccaf227bd9bc0f15a92c0ebd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest annemor30

Det sies så flott at de blir trekk i lønn når det ikke betales,men det er ikke helt tilfellet her ihvertfall.. Jeg fikk til svar fra NAVI: Det blir så store konsekvenser for bidragspliktig med trekk i lønn så det gjør vi ikke for så lite" Det er automatikk i at de nå får betalingsanmerkning når det trekkes fra lønn.Det er snakk om bidrag til 3 barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir den noen sinne krevd inn?

Jeg mistet retten til bidragsforskudd da jeg kom i jobb, og regner ikke med å se noe til det han i prinsippet skulle betalt. Så lenge han sørger for å ikke kunne trekkes direkte fra lønna er det vel ingen som krever inn de pengene?

Anonym poster: efd3d041ccaf227bd9bc0f15a92c0ebd

Det stemmer, det er ingen som kan trekke av lønnen om han ikke har arbeidsgiver som gjør det.

Men han får gjeld hos NAV, det blor anmerket i diverse registre. Får han skatt tilgode forsvinner den til NAV/staten. Eier han bil forsvinner han den ovs. Eier han bolig kan de de ta den med. Dvs han står som eier. De lir tvangssalg gjennom namsmannen med andre ord. Det er som med annen gjeld.

Så før han kan ha noen eiendeler eller verdier på sitt personnummer må det være en gjeldsordning som har en betalingsplan. Bankonto er ikke lov å røre med trekk.

Men alt dette kan selvfølgeig stå på et firma han eier selv og han leier det av samme firma. Da kan han kjøre fin bil ,hus ovs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til , og masse mas fra bidragsmottager før NAV gjør noe som helst .

Du er helt nødt til å være pådriver for at noe skal skje . Hvis ikke havner du bare i en bunke papir .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...