Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er norsklærer i 8. klasse og hver fredag har vi en lesestund for å øke lesekompetanse og litteraturinteresse. Vi leser som oftest noveller.

Er det noen som har forslag på gode noveller egnet for åttendeklassinger? Det kan være både spenning og alvorlig, klassikere eller nyere. :-)

Skrevet

Roald Dahl har jo noen gode noveller! Husker ikke hva de heter, men han har sikkert skrevet mange =)

Skrevet

Ja, Roald Dahl har mange gode! Til nå har vi lest Dypfryst og en til av ham... Husker ikke hva den het, men handlet om en Bed and Breakfast-vertinne.

Forresten, humor kan også være bra! Gi gjerne tips om gode kåseri også, i tillegg til noveller :-) Jeg vil gjerne ha navngitte tekster, da, det gjør letingen enklere ;-)

Skrevet

Ja, Roald Dahl har mange gode! Til nå har vi lest Dypfryst og en til av ham... Husker ikke hva den het, men handlet om en Bed and Breakfast-vertinne.

Forresten, humor kan også være bra! Gi gjerne tips om gode kåseri også, i tillegg til noveller :-) Jeg vil gjerne ha navngitte tekster, da, det gjør letingen enklere ;-)

The Landlady? Husker den fra ungdomsskolen, fin den.

Marianne Meløy synes jeg skriver helt kanongode kåseri :)

Skrevet

The Landlady? Husker den fra ungdomsskolen, fin den.

Marianne Meløy synes jeg skriver helt kanongode kåseri :)

Ja, stemmer, kom på at den het Pensjonatvertinnen! Den fikk god respons, ja :-)

Takk, hun skal jeg sjekke ut! :-)

Skrevet (endret)

Hemingway "Fifty grand" for guttene.

Karen Blixen "Babettes gjestebud" for jentene.

Det finnes også en småfin novelle som på norsk heter "Psykologi". Husker ikke hvem som har skrevet den, men den er også fin for jentene.

EDIT: Hun heter Katherine Mansfield.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Hemingway "Fifty grand" for guttene.

Karen Blixen "Babettes gjestebud" for jentene.

Det finnes også en småfin novelle som på norsk heter "Psykologi". Husker ikke hvem som har skrevet den, men den er også fin for jentene.

Tusen takk, disse skal absolutt sjekkes ut!

Keep 'em coming! ;-)

Skrevet

Jeg er veldig glad i Kielland (og har vært det fra jeg gikk på ungdomsskolen selv). Balstemning, Karen og En god Samvittighed, liker jeg. Karens jul (Skram) er vel også en klassiker. Faderen (Bjørnson)

Har ikke så mange moderne å komme med i grunnen. Må tenke litt til.

Skrevet

Bjarte Breiteig :)

Anonym poster: d62ce54330ed0e0f27cb21247ea97347

Gjest Badabing
Skrevet

Are Kalvø kan vel kanskje få ungdommen til å like nynorsk. ;)

• Liker 1
Skrevet

Are Kalvø kan vel kanskje få ungdommen til å like nynorsk. ;)

Enig - husker det var mange som ble mye mer begeistra for nynorsk i klassen min på ungdomsskolen etter vi hørte et kåseri han hadde laga om hvor stilig nynorsk er=) Husker ikke akkurat hva kåseriet het, men det ble laget en gang på slutten av 90-tallet, og er sikkert ikke så veldig vanskelig å spore opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...