Gå til innhold

Ødelagt hjulmutter


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Heisann. Lang historie kort. Jeg prøvde å skifte dekk med en elektrisk drill for første gang. De 3 første mutterne gikk av, men den 4. satt fast og ble tilslutt umulig å få av pga den ble slitt i stykker.

Før jeg avslører hvor mye jeg må betale.. så vil jeg gjerne høre om dere har noen erfaringer og har opplevd det samme. Hva måtte dere betale?

Føler jeg betalte litt for mye, men greit nok. Det ble fiksa uten å kløyve hele dekket :)

Hva er prisen på å få av en mutter og skifte alle fire dekka samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mutter eller bolt det er snakk om?

Så er jo spørsmålet om det var kun mutter/bolt som gikk eller om du tok gjengene i navet. Det er jo ganske vesentlig for prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mutter eller bolt det er snakk om?

Så er jo spørsmålet om det var kun mutter/bolt som gikk eller om du tok gjengene i navet. Det er jo ganske vesentlig for prisen :)

Det er kun den ene mutteren. Den som man skrur av og på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg betalte 30 kroner for ny bolt. Knakk hele greia inni dekket/hva enn det heter (ja jeg har ikke peiling), fikk den ut ved hjelp av noen som kunne bil, og satte inn ny bolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk heller ikke av siste bolten (tyverisikringsbolt) Kjørte på et dekkverksted og der fikk de den av. Knakk den ytre delen, men fikk hele ut. Vi betalt ingenting, og det var like før stengetid og masse folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står fortsatt for at det er en mutter ja. Mutteren satt fast, og fikk dermed ikke av hjulet. Måtte til verksted for å få den fjernet, i tillegg til at dem bytta alle fire dekke for meg. For de som har opplevd det samme, eller for de som jobber på verksted. Hvor mye betalte dere / tar dere betalt for en slik jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber tar vi 300kr for å montere 4 hjul på bil + vask av sommerhjul.

For å borre ut bolt blir kunde fakturert 0,5time. (650kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Som regel er det en pris på omlegging fra sommerhjul til vinterhjul, og en annen, noe varierende, pris på å løsne og ta av en ødelagt hjulmutter.

Sikkert mange som har vært ute for dette. Lille-pus har ikke.

Priser varierer litt fra verksted til versted, så hva skal du bruke prisinformasjonen fra andre til ? :klo:

Var det kanskje slik at du bruket en nøkkel som var et nr for stor for mutteren, og da mutteren satt litt godt så 'slipte' du kantene på muteren så godt ned at du ikke lenger fikk tak med den nøkkelen du brukte ?

Det er et helt vanlig problem, og unngås ved å sørge for at du bruker helt korrekt nøkkeldimensjon, og at du ved hjulbytte har påført en bitteliten mengde kobberpasta på gjengene på bolten.

Definisjonen på 'et hjul' er en felg med påmontert dekk ;)

Edit:TyrkLeif

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte riktig nøkkeldimensjon. Men problemet mitt er at felgene er for store, og jeg får ikke nøkkeldimensjonen ordentlig rundt mutteren. Har aldri brukt elektrisk drill før, og kommer aldri til å bruke det igjen. Mutteren ble helt slipt, og umulig å få av for meg. Men verkstedet klarte det uten å kløyve felgen.. så nå har jeg fortsatt sommerdekket tilgjengelig når våren kommer.

Jeg betalte 1000 kroner. Synes dette var litt mye, men selvfølgelig så går det greit. Servicen var veldig bra, men etterhvert så følte jeg meg nedprioritert og glemt.

Grunnen er fordi jeg ringte tidlig om morningen og leverte bilen ved 10:30. Greit nok at de har endel å gjøre, men hvor langt tid kan det ta å få av en mutter og skifte fire dekk? De skulle ringe, og jeg ventet, og ventet og ventet. Jeg visste de stengte kl 17:00, og når klokka var 16:00 så ringte jeg dem. Da hadde det ikke skjedd noe. Men de sa de skulle kaste seg over det og ringe meg når de var ferdig. Når klokka var 16:50 så gadd jeg ikke vente på at de skulle ringe, så jeg gikk ned dit for å være sikker på at de ikke stengte butikken og lot meg være uten bil. (Var avhenig av bil på kvelden, og tidlig dagen etter). Men når jeg kom dit hadde de ikke begynt!!! Så når de så meg, så satte de igang. Dette tok en halv time, så klokka 17:30 fikk jeg bilen. Det får meg til å lure på om de hadde giddet å gjøre noe hvis jeg ikke hadde bare kommet tilfeldig til dem. Så derfor føler jeg litt at de tok noe overtid på meg også.

En her tidligere nevnte at de tok 650,- for en halvtime + 300 kr for dekkskift. 950 kroner høres bra ut, så dette beroliget meg. Nå fikk jeg ikke sommerhjul vask, men jeg fikk den stakkars voldtatte mutteren :) Jeg er fornøyd, bortsett fra at jeg føler jeg burde blitt fulgt opp. Hadde jeg ikke dukket opp på døra dems, så hadde de kanskje bare dratt når klokka ble 17:00?? Ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...