Gå til innhold

Problemer med bremsene på Mazda 323


Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Jeg er ikke så veldig bilvant, men jeg lurer på om noen vet om problematikk med bremsesystemene er noe som følger Mazda 323 (tenker spesifikt på 98- og 99-modellene)?

Blir takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

honestjohn.co.uk har ingenting om bremseproblemer på disse. Har du en 323 med bremseproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

honestjohn.co.uk?

Jeg har to. Eller, hadde to. Det starter med at abs-lampene lyser, og bremsene svikter mer og mer, uten at bilverkstedene finner ut av det, sier det bare er sensorer som er gåene. Skifter sensorer, også går det noen måneder og problemet er tilbake. På den første bilen sviktet bremsene helt tilslutt, dette skjedde kanskje tre ganger på noen år. Så solgte jeg bilen. Nå har den andre bilen begynt også, det har skjedd to ganger på et år med den.

Er derfor jeg lurer på om det følger disse bilene, da jeg egentlig er veldig fornøyd med dem. Men bremsene er jo viktige, og jeg har ikke råd til å sette bilen på verksted flere ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig vanskelig å bedømme noe uten å ha sett/tatt i bilen, men det høres ut som det er abs-enheten som ryker. jeg har ikke vært borti dette på noen av mine mazda, though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

honestjohn.co.uk?

Jeg har to. Eller, hadde to. Det starter med at abs-lampene lyser, og bremsene svikter mer og mer, uten at bilverkstedene finner ut av det, sier det bare er sensorer som er gåene. Skifter sensorer, også går det noen måneder og problemet er tilbake. På den første bilen sviktet bremsene helt tilslutt, dette skjedde kanskje tre ganger på noen år.

Sier du at bremsene skviktet tre ganger, og at dette ble utbedret ved å skifte abs-sensorer tre ganger? Eller misforstår jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Sier du at bremsene skviktet tre ganger, og at dette ble utbedret ved å skifte abs-sensorer tre ganger? Eller misforstår jeg nå?

Det er hva jeg ble fortalt at ble gjort, ja. Syns selv det høres litt rart ut, men forklaringen jeg har fått er at abs-sensorene har påvirket bremsene i så stor grad at de ikke ville fungere korrekt uten at sensorene ble byttet. Arbeidet ble utført av tre forskjellige verksted, det siste en autorisert Mazda-forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri eid en Mazda, men i alle andre normale bilmerker så kobles jo ut ABS-systemet når det er feil på sensorene. "Rir" du mye på bremsene når du kjører da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri eid en Mazda, men i alle andre normale bilmerker så kobles jo ut ABS-systemet når det er feil på sensorene. "Rir" du mye på bremsene når du kjører da?

Det er det samme som blir sagt i de to linkene på mazda-forumet. At bremsene både ABS-lampen lyser/blinker og at bremsene kan koble helt ut når ABS-sensoren/-ene virker dårlig/slutter å virke.

Høres ut som et dårlig system, i sær hvis en må bytte det så ofte.

Anonym poster: e4afcf520a7355e21b815007e6477c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Bremsene er det aller viktigste. Hverken ratt eller motor eller sikkerhetssele er så viktige som bremser.

http://www.club323f....pic.php?t=39137

Anonym poster: e4afcf520a7355e21b815007e6477c96

Jeg vet jo at bremsene er viktige, kjempemorsomt å kjøre i alle bakkene i Tromsø sentrum så og si uten - på isete føre. Derfor jeg ble så irritert når det samme problemet dukket opp på bil nummer to. Imotsetning til de på forumet du linker til kan ikke jeg gjøre noe jobb på bilen selv, da jeg ikke er mekaniker nok til å bytte hjul engang :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme som blir sagt i de to linkene på mazda-forumet. At bremsene både ABS-lampen lyser/blinker og at bremsene kan koble helt ut når ABS-sensoren/-ene virker dårlig/slutter å virke.

Høres ut som et dårlig system, i sær hvis en må bytte det så ofte.

Anonym poster: e4afcf520a7355e21b815007e6477c96

Noe av prinsippet med et tokrets-bremsesystem er jo at man alltid skal ha nok bremsekraft til å stoppe bilen, høres jo helt fantastisk ut hvis Mazda har klart å lage et system som gjør at man faktisk ikke har bremser i hele tatt. Synes det er rart at dette ikke er en mer "kjent" problemstilling, men høres ut som en god grunn til å unngå 323 om ikke annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Nå har jeg aldri eid en Mazda, men i alle andre normale bilmerker så kobles jo ut ABS-systemet når det er feil på sensorene. "Rir" du mye på bremsene når du kjører da?

Nei, ikke i det hele tatt. Den første bilen bremset veldig bra på girene, sådet er ikke en vane jeg har fått. Kanskje ejg misforstår deg, men det at abs-en kobles ut skal da ikke forårsake at bremsene svikter? Abs-en er da bare et hjelpemiddel for bremsene, for å si det sånn, eller er jeg totalt på jodet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke i det hele tatt. Den første bilen bremset veldig bra på girene, sådet er ikke en vane jeg har fått. Kanskje ejg misforstår deg, men det at abs-en kobles ut skal da ikke forårsake at bremsene svikter? Abs-en er da bare et hjelpemiddel for bremsene, for å si det sånn, eller er jeg totalt på jodet nå?

Nei, du er ikke på jordet. Du har forstått helt riktig. Det eneste som skal skje hvis ABSen ikke virker er at bremsene bremser som på en "vanlig" bil, det vil si, ingen "skraping" i bremsepedalen imens hjulene låser seg hvis du bremser hardt. Det skal også, som orgus sa, være to "kretser" med bremseolje i systemet. Slik at hvis den ene kretsen slås ut og ikke virker så er det en ekstra krets (minus et hjul bak) som virker. Men er enig med orgus, hvis dette er et "vanlig" problem på den modellen ville jeg også ha holdt meg unna. Det kjennes veldig godt å kjøre en modell man kjenner og hatt over lenger tid, men det er bedre å ha en bil som virker enn en som plutselig ikke bremser!

Anonym poster: e4afcf520a7355e21b815007e6477c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke i det hele tatt. Den første bilen bremset veldig bra på girene, sådet er ikke en vane jeg har fått. Kanskje ejg misforstår deg, men det at abs-en kobles ut skal da ikke forårsake at bremsene svikter? Abs-en er da bare et hjelpemiddel for bremsene, for å si det sånn, eller er jeg totalt på jodet nå?

Stemmer det, men er jo du som sier at ABS-sensorene har streika - og dermed at bremsene har sviktet totalt? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Stemmer det, men er jo du som sier at ABS-sensorene har streika - og dermed at bremsene har sviktet totalt? :)

Jepp! Er som sagt forklaringen jeg har fått. At sensorene har forårsaket videre svikt i systemet (bremsene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj shit, nå ble jeg egentlig litt redd her! Kjøpte meg en mazda 323 (1999 modell) for to måneder siden, har ikke hatt noen problemer med den, men nå ble jeg litt bekymret for å få de samme problemene som deg, høres jo kjempeskummelt ut av bremsene slutter å virke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorene KAN ikke føre til svikt i systemet. Alt de gjør er å lese signal fra bremsekrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorene KAN ikke føre til svikt i systemet. Alt de gjør er å lese signal fra bremsekrets.

Åjoda. Om en sensor leser feil kan ABS'en slå inn ved normal brems. Da hører man ABS pumpa jobbe og pedalen går rett i gulvet. Dette gjelder spesiellt i lav fart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på mazdas heller primitive system. Og dessuten ville verkstedet høyst sannsynlig ha koblet dette ut, om ikke sensoren er på så funker ikke abs heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...