Gå til innhold

Hvorfor skal ikke flytende avløpsåpner i toalettet?


tøydokka

Anbefalte innlegg

Jeg har litt skrekk for at doen skal gå tett, ettersom jeg har opplevd det før. Og bruker flytende avløpsåpner(jif eller mudin) forebyggende med jevne mellomrom. På flasken står det: skal ikke tømmes i toalette! Jeg har nå gjort det likevel.. Men lurer på hvorfor man ikke skal gjøre dette.. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg vet ikke eksakt hvorfor ikke, men om det står på flaska, så regner jeg med at det er av en veldig god grunn som jeg ikke vil overprøve. Det skulle ikke være nødvendig å bruke sånt i doen. Uansett hvor mye "last" en avleverer der, er det jo bare å dra ned flere ganger under jobben... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke eksakt hvorfor ikke, men om det står på flaska, så regner jeg med at det er av en veldig god grunn som jeg ikke vil overprøve. Det skulle ikke være nødvendig å bruke sånt i doen. Uansett hvor mye "last" en avleverer der, er det jo bare å dra ned flere ganger under jobben... ;)

Nei, den gangen doen gikk tett her var det så absolutt ikke bare å dra ned gjentatte ganger.. Da hadde i så fall bare vannet rent over doen. Rørleggeren klarte heller ikke å fikse det, så det endte med at avløpssystemet måtte spyles opp med høytrykksspyler av eget firma. (Vanlige rørleggere har ikke utstyret).

Så jeg lurer på om det kan skade doen på noen måte.. Plastrør skal tåle denne typen avløpsåpner, og jeg kan ikke forestille meg hva som evt skulle befinne seg i et do som ikke skulle tåle den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å fylle en 10liters bøtte med vann og slå nedi do, for å ''rense'' opp litt. Det sa rørleggeren som var her når dass'n var tett.

''Nei, den gangen doen gikk tett her var det så absolutt ikke bare å dra ned gjentatte ganger.. Da hadde i så fall bare vannet rent over doen.''

Les hva du fikk som svar; ''Uansett hvor mye "last" en avleverer der, er det jo bare å dra ned flere ganger under jobben..''

Altså; dra ned flere ganger i èn omgang. Det er forseint når du har stappa toalettet fullt med dopapir, da går det tett.

Anonym poster: 01dc1291fa67decc18709e54891e430e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det kan reagere med kloakk og dermed skape avleiringer, gasser, osv...Om det står skrevet på flasken så er det en meget god grunn til at du ikke skal gjøre det. Kanskje er det ikke et problem i akkurat din do og din kloakk, men kloakken går jo til felles rense anlegg og kanskje det kan gjøre skade der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for tett do, er første bud å ikke kaste noe nedi som ikke er dopapir.

En venninne er gift med en rørlegger, og bortsett fra skrekkeksempler på hva han har funnet i avløpet sier han at det er vanlig med ob'er, makeupservietter, bomullsdotter (makeup/hudpleie), hår fra sluket i dusjen. Dette skal ikke i do!

Men hvis doen likevel går tett (med kun det som skal være i doen), ville jeg ikke tatt sjansen på å bruke et middel som blir frarådet av produsenten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig det kan reagere med kloakk og dermed skape avleiringer, gasser, osv...Om det står skrevet på flasken så er det en meget god grunn til at du ikke skal gjøre det. Kanskje er det ikke et problem i akkurat din do og din kloakk, men kloakken går jo til felles rense anlegg og kanskje det kan gjøre skade der?

jammen, det kan jo brukes i alle andre rør, og de går jo ned i felles kloakk sammen med dovannet.. så det kan nå ikke være grunnen.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøydokka: ring en rørlegger og få et sikkert svar på hvorfor du ikke skal bruke slikt i doen,

så får du et klart svar som du forhåpentlig kan godta. Det er det beste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har hørt at "dyrt dopapir et best for å unngå at doen tetter seg. Vannbøttetrikset, nevnt over her, er nok en god ide. Hell ei full bøtte fort ned i do så får du renset godt i avløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri avløpsrens, men innimellom så koker jeg opp masse vann som jeg heller i rørene på kjøkken og bad samt at jeg har i en god del salo, det skal rense og holde det åpent. Har alltid hørt at div avløpsmiddel ikke er bra for rørene, men hvorfor vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri avløpsrens, men innimellom så koker jeg opp masse vann som jeg heller i rørene på kjøkken og bad samt at jeg har i en god del salo, det skal rense og holde det åpent. Har alltid hørt at div avløpsmiddel ikke er bra for rørene, men hvorfor vet jeg ikke...

Exn min er rørlegger, og han sier at jeg ikke må bruke plumbo fordi det legger seg i rørene og "forsteines/forkalkes" slik at rørene han bli helt tette. Eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest17

Kokende vann er nok ikke noe problem. Om det står på avløpsåpneren at det ikke skal brukes i toalettet er det nok fordi porselenet kan ta skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exn min er rørlegger, og han sier at jeg ikke må bruke plumbo fordi det legger seg i rørene og "forsteines/forkalkes" slik at rørene han bli helt tette. Eller noe sånt.

Kanskje greit å la være å uttale seg om noe man ikke kan ? Både deg og exn ?

– Nei, det dreier seg om brukerfeil. Folk bruker Plumbo pulver uten å fylle etter med tilstrekkelig varmt vann. Pulveret skal ha MYE vann for å virke som det skal, uten å forsteines. Gjør man det riktig er det ingen fare for forsteining, sier Wisted-Thu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

skal ikke hår fra dusjsluken i do heller? Hvorfor ikke? Jeg ser poenget med alt det andre nevnt her, men litt hår liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje greit å la være å uttale seg om noe man ikke kan ? Både deg og exn ?

– Nei, det dreier seg om brukerfeil. Folk bruker Plumbo pulver uten å fylle etter med tilstrekkelig varmt vann. Pulveret skal ha MYE vann for å virke som det skal, uten å forsteines. Gjør man det riktig er det ingen fare for forsteining, sier Wisted-Thu

Kankje greit å ikke gå med en tømmerstokk oppi ræva? ;) man blir sur av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...