Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

min nevø er mye og ofte syk. Og er så fryktelig småspist. Vil ikke ha annen mat en yoghurt. HAn er blitt så tynn at det er helt fælt.

HAr dere gode råd til hvordan få han til å spise???? Tar imot ALT med takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtter ikke nugatti'n..... :-?

Her bør man bare prøve og prøve med forskjellige ting;

*forskjellige grøttyper

*velling

*brød m/diverse pålegg: prim, makrell,smøreost, leverpostei

*middagsmat m/ris/poteter/pasta

Det jeg prøver å formidle er at man bare må fortsette å gi, selvom barnet ikke spiser.

Hvis ingenting er galt, sulter ikke barn seg i hjel!

En eller annen gang tror jeg han vil gjenkjenne noe og like smaken! :)

Slik har det iallefall gått med vår eldste. Han er altetende, bortsett fra kålrot og prim...

+ litt til, selvfølgelig :o :wink:

Håper yngsteman også gjør det etterhvert... :wink: :-)

Skrevet

Dessverre er det sånn at han er allergisk mot så mye mat så han kan f.eks ikke få nugatti( moren ville nok ikke gitt det uansett og det applauderer jeg)

Men hun gir han jo mat-hele tida

Har visst prøvd all mat som hun kommer på.

Men det jeg tenkte på er om noen har måter å få maten til å virke spennende på sånn at det frister?

Skrevet

Mitt tips er å være sikker på at gutten er sulten. Ikke gi ham så mye som en liten kjeks mellom måltidene. Siden han er fælt tynn vil jeg jo heller gi ham mat ofte, men da måltid, ikke mellom-måltid.

Med fare for å være særdeles lite ydmyk (hva er det motsatte av ydmyk?) våger jeg å fremsette påstanden om at det er gjennom maten barn finner ut at de har makt over foreldrene. Derfor er et annet råd til foreldrene til denne gutten å mase minst mulig om mat ( noe annet er det jo hvis gutten er syk), men ganske enkelt si værsågod, lille venn, dette er maten som blir servert nå. Spis dette nå, eller vent til du får noe annet neste måltid.

Uansett, ønsker dere alt det beste med problemet, det er jo så vopndt å se uten å vite det beste man kan gjøre.

Skrevet

Hvor gammel er han? Kan det være at det er konsistensen på maten som er evgjørende for ham?

Skrevet

Enig i å holde kjeks og andre mellomåltider: rosiner, frukt o.l unna til hovedmåltidene.

Da er det større sjanse for at han virkelig er sulten! :Nikke:

Ellers er det mange som gir barna altfor mye drikke mellom måltidene... :-?

Barn som får 5-6 flasker melk, f.eks, er ikke sultne, og det er ikke rart... :roll: :o

Viktig også å ikke gi barnet mange alternativene, da blir de sære.

Som en sa tidligere, dette er maten nå, vil du ikke ha det får du vente til neste måltid!

Ellers går det ann å bruke pepperkakeformer til å "stanse" ut morsomme former av salami, servelat o.l. Noen synes det er spennende.

Har hørt at det finnes fiskepinner i "barneposer", og det finnes makaroni i forskjellige former;hatter, hjul osv

Kanskje det finnes idèer her også:

http://www.barnemat.com/

Lykke til! :)

Gjest Zalomine
Skrevet

Dette var ikke et barn som var kresent, men mye syk, ifølge hovedinnlegget. Da er det jo gjerne slik at man er glad uansett hva de spiser, selv om det ikke er supersunt?

Det motsatte av å være ydmyk er vel hoverende og påståelig det, og når dette er snakk om et barn som er SYK og derfor ikke spiser synes jeg det bli malplasert å si at dette handler om barns makt over foreldre, så bare si "ok, dette eller ikke noe".

Hva som kan få maten til å virke fristende avhegner vel litt av barnets alder. Når vi var syke fikk vi alltid velge middagen den dagen (vi var jo ikke langvarig eller kronsik syke da) Det ble vel gjerne pølser eller sånn, men det var mat vi hadde lyst på, og fikk ned i alle fall. Det var ikke disse dagene mamma var aktiv med grønnsaker vi ikke likte, elle fiskeserveringer. Hva er galt med å tilby skive med nugatti eller sjokoladepålegg? Om alternativet er at et sykt barn ikke spiser NOE så er det da bedre med ei usunn skive? Om et barn er sykt og avmagret så synes jeg at et kjeks og litt saft er bedre enn ikke noe også jeg.

Men jeg "banner visst i kirka" her, for alle andre mener at vi skal servere grønnsaker og sunn mat, droppe alt som er litt sukker i, og si "vil du ikke ha dette, så får du ikke noe før neste måltid" og nekte dem et kjeks innimellom.

Så har jo ikke jeg barn da, men jeg vet hvordan det er å selv være syk. Får man ned litt "ufornuftig middag" så er det bedre enn at man ikke spiser, og et par kjeks er bedre enn ikke noe når man ligger der og er syk...

Sorry, men her er jeg visst ikke helt enig med de andre...

Hva som virker fristende for barnet avhenger nok av alder, og hva barnet faktsik liker. Litt frukt kan være godt det... brød med banan og syltetøy? Eller med appelsin eller eple med sukker på? (jada, jada, de er ikke såå sunt, men det er MAT i en mager kropp...)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Frukt som han liker, og kan spise er jo vedlig sunt og godt.

Ellers er det bare til å prøve seg frem, for her er det jo tydeligvis viktigst å få i gutten noe, siden han er svak og skrøpelig. Tror nok jeg hadde lagt det fornuftige litt på hyllen i en slik situasjon, bare for å få i han noe. Må jo være viktigere det enn at en skal holde på det fornuftige. Helsen til gutten bør gå fremfor alt, selv de sunne kostvanene.

La gutten få noe han liker, og som han kan spise, og ikke tenkt for mye på at det må være 2det riktige" han spiser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Få ihvertfall i ham vitaminer. Er det b-vitamin som øker apetitten? Det finnes ernæringspulver på apoteket som blandes ut i melk, husker ikke hva det heter, men det smaker ok. Brukes på sykehus.

Skrevet

Ja, da har ikke jeg klart å få med meg at gutten var mye syk... :flau:

Må nok moderere meg litt, men samtidig hvis han er mye syk og det er langvarig er det jo ikke særlig bra å spise mye usunn mat, f.eks nugatti ( det likte han ikke, det har jeg fått med meg... :wink: ), mye sukker o.l.

Pannekaker, semulegrøt og risgrøt er ting som vår pode ønsker seg når han er litt pjusk, og ikke orker svelge noe særlig... :trøste:

Varer dette over lengre perioder må det jo konfereres med lege.

Skrevet

Jeg ble visst anklaget for å være hoverende (som er det motsatte av ydmyk!) til tross for at det uttrykkelig var det siste jeg ønsket. Nettopp fordi gutten har vært mye syk, ville jeg ikke virke hoverende ved å si at det er gjennom maten unger tar makt over foreldrene. For det er helt sikkert ikke det dette stakkars barnet gjør.

Men mat bør han likevel få i seg, og jeg tror ikke veien å gå er å gjøre akkurat som han vil. Vi er nødt til å lede barn, også i matveien. Selvfølgelig kan han få nugatti hver eneste dag om han har lyst. Vitaminene kan sikres på annet vis, en tablett og en teskje biovit gjør susen. Det handler ikke om hvor sunt det han får i seg er, men at han må få noe energi. Så gi ham det han har lyst på, men ikke gjør det vha en liten tugge en gang i timen. Vent heller til han kan spise seg ordentlig mett også bli sulten igjen.

Mine unger er småspiste, den ene er tynn den andre er solid. De er heldigvis stort sett friske, og det til tross for at de er småspiste. Den solide jentungen kan klare seg med en yoghurt på to dager. Periodevis er det det eneste hun vil ha, og da får hun det til ett måltid om dagen. Jeg kan ikke gi henne supersøte yoghurter til hvert eneste måltid. Hvis hun ikke vil ha omeletten eller fiskepinnene til middag, neivel, da er det nye lodder til kveldsmat. Jeg prøver å si at unger ikke alltid trenger så mye mat for å vokse og trives. Så lenge de får muligheten flere ganger daglig til å spise seg mette, så tar de ofte til seg det de trenger.

Tror ikke du skal se mye sykdom i forbindelse med apettitten. Tynne unger er jo ofte veldig energiske og friske. Så sykdommen til denne gutten kan jo ligge i helt andre ting enn matvanene?

Gjest Zalomine
Skrevet

Nei, jeg sa aldri at du VAR hoverende, jeg bare foreslo noe som det motsatte av ydmyk, og fastslo at å si til en unge som spiser for lite at "dette eller ikke noe" etter min mening var malplassert, jeg sa ALDRI at du var hoverende.

Uansett, om din unge klarer seg med en yoghurt på to dager... ja så gjelder det ikke de fleste andre unger i alle fall. En unge som bare ikke vil ha, på trass, kan jeg skjønne at man ikke gir noe alternativ til middag, men en unge som ikke får i seg nok mat, er syk, hadde jeg strukket emg langt for å få i middag....

Skrevet
Hvor gammel er han? Kan det være at det er konsistensen på maten som er evgjørende for ham?

Han er akkurat fyllt 2 år, har matallergi, atopisk eksem og astma, i tillegg mye syk hjemme med halsbetennesle pga for store mandler. Så han er nesten syk hele tida. Sukker blir han dessuten hyperaktiv av så det er ikke lett dette her.

Han kan f.eks ikke spise nugatti pga nøttene som er i, mange typer frukt får han ekstremt eksem av og ja det er uendelig mye han ikke tåler.

takker for tipset om å bruke pepperkakeformer for å gjøre maten spennende. Det skal prøves...

Ellers skal vi prøve med B-vitamin hvis det kan bedre matlysten.

gleder oss egentlig til sommeren for det er en bedre tid for han mtp halsbetennelsen som stadig vender tilbake.( venter på operasjon, men det tar jo årevis jo...)

Håper jo at han skal legge litt på seg..

Skrevet

Vi har hatt en syk gutt nå i 3 uker, men null matlyst og masse medesiner inn. Her får han det han vil ha og han får saft og drikke siden det er favoritten. Vi får heller ta den jobben når han blir frisk igjen, det viktigste er at han får i seg drikke og litt mat. Pølser og spagetti er favoritter her i huset.

Skrevet
Få ihvertfall i ham vitaminer. Er det b-vitamin som øker apetitten? Det finnes ernæringspulver på apoteket som blandes ut i melk' date=' husker ikke hva det heter, men det smaker ok. Brukes på sykehus.[/quote']

Fex Afi-Nutrin

Skrevet
Han er akkurat fyllt 2 år, har matallergi, atopisk eksem og astma, i tillegg mye syk hjemme med halsbetennesle pga for store mandler. Så han er nesten syk hele tida.

Staker liten, skjønner godt at han har problemer med å få i seg mat. Det er fryktelig vondt å spise med halsbetennelse, og astmaen kan gjøre at han produserer mye slim og fort blir kvalm av mat. Kanskje noen næringsrike supper kan være noe? Det er iallfall ganske lett å svelge.

Skrevet

Har ikke hørt om et barn som har sultet ved siden av mat - men syke barn blir gjerne bleke, tynne og har lite matlyst.. Syns ikke det er spesielt rart eller oppsiktsvekkende.. Astma, allergi og eksem er jo alle hver for seg sykdommer som sliter på.. og har barnet alt er det jo ikke rart h*n ikke er i form - medisiner bør jo hjelpe, men ikke alle barn får de rette..

Har kjent dette på kroppen - så det vet jeg..

Når det gjelder mat.. Kalde/varme pølser, spagetti, chips, fiskepinner, søte frokostblandinger, yoghurt med havregryn i, pizza, - det er mange muligheter og jeg tror ikke moren bør tenke på sunt/usunt slik det er nå men heller finne noe mat barnet vil ha.. Dessuten - pizza kan være sunt bare man tilbereder det slik..

Skrevet

Jeg takker alle for tips. Vi skal prøve så godt vi kan :-)

• 9 år senere...
Skrevet

hva med næringsdrikker fra apoteket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...