Gå til innhold

eldre mennesker og bilkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ultimatum: om en eldre person i din familie begynner å få sviktende fysisk og mental helse, hvor går grensen for at du tar ansvar og anbefaller vedkommende å legge bilen på hylla?

Min bestevenninnes bestefar er aldrende og jeg stusser nemlig litt på at ikke hun og nærmeste familie griper inn. Jeg jobber på den lokale butikken hvor han handler hver dag, og opplever han som tidvis nokså forvirret. Han sliter veldig med å skille personalet fra hverandre (noe han gjorde før ettersom han handler her hver dag og vi er få ansatte), og surrer tydelig med å finne ut hva han skal ha. Han kan også finne på å f. eks. glemme å ta på seg sko når han drar til butikken.

Fra kassen kan jeg se han når han kjører inn til butikkens parkeringsplass og det ser virkelig ikke bra ut. Han har to ganger nå i det siste truffet en annen bil, og begge gangene er det jeg som har måttet minne han på å legge igjen lappe i tilfelle bulk ect. Jeg har hintet diskret til min venninne om at situasjonen virker dårlig ift. at han skal fortsette å kjøre bil. Hun er helt enig, og tør ikke f.eks. å la seg eller småsøsknene sitte på. Likevel sier hun at verken hun eller moren har lyst til å si dette direkte til han, de vil ikke ta fra han selvstendigheten med å ha bil.

Jeg kjenner at jeg blir frustrert. Greit nok at det er trist å tenke på at bestefar kanskje vil behøve hjelp for å ta erend osv. Men det er mange barn som leker i dette området, og jeg synes ærlig talt at det er arrogant å velge bestefars selvfølelse foran andres sikkerhet (og ikke minst bestefars sikkerhet selv).

Hva mener dere?

Anonym poster: 61cb97d691eae91ab48bcc3e309ff620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke en enkel sak .. Det er jo opp til lege og avgjøre om helsen er så dårlig at han ikke er en god nok sjåfør . Og man kan ikke styre og bestemme over folk , skal mye til for å umyndiggjøre folk og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om personen ellers er frisk og rask ville jeg bedt ham om å gå på et 65+ kurs.

Om personen ikke er frisk og rask hadde jeg tatt en telefon til legen.

I ille tilfelle hadde jeg tatt det opp med fylkesmannen - for da kan det tyde på at legen ikke tør å ta fra personen førerkortet.

Anonym poster: 0900161c5dcde4539bbc3c09e5841e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Slike tilfeller er alltid utrolig vanskelige, for man tar jo fra en person en ganske stor del av friheten sin.

Men som du sier, når det blir så ille at han stadig kjører på biler (som står stille?) og generelt er forvirra, hvor lenge går det da før han kjører på et barn? Har du prøvd å si akkurat det til de pårørende?

Ellers er politiet rette instans å kontakte, med mindre du vet hvem som er mannens lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...