Gå til innhold

Kjære dere andre bilister; juster lysene nå


Gjest Lille-pus

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Jeg kjører hjemmefra før solen står opp, og merker nå at det er mange som burde justere lysene sine. Både nær- og fjernelysene.

Jeg er den du møter, og som får disse feiljusterte lysene rett i glaningen når jeg møter dere rundt en sving.

Min oppfordring til dere alle er: sjekk lysene og få dem justert riktig nå før vintersesongen virkelig er i gang.

På forhånd mange takk :)

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morteno

Åhhh. Det er det verste jeg vet når jeg kjører når det er skumring / tidlig, folk som har lysene sine som lyser meg rett i trynet i stedet for på veien.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine lyser riktig men de er 110watt i stedet for 55watt. Man ser liksom så mye bedre da. :)

Anonym poster: a742a06363cf3beceacd8834e8515f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Mine lyser riktig men de er 110watt i stedet for 55watt. Man ser liksom så mye bedre da. :)

Anonym poster: a742a06363cf3beceacd8834e8515f6f

Lysstyrke regnes i Candela og ikke i effekt (watt) ;)

- bare sånn for å ha nevnt det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det aller første du gjør er å sjekke lufttrykket i dekkene dine (riktig trykk står som regel oppgitt enten på innersiden av luken over bensinlokket, eller i håndboken).

Så sørger du for at du ikke har lastet bilen uforsvarlig (med myye last i bagasjerommet).

Om luttrykket ikke er korrekt så vil ikke lysstrålen fra lysene gå dit de skal gå :)

Og om du har uforsvarlig mye vekt i bagasjerommet så vil heller ikke lyskjeglene gå dit det er meningen at de skal gå.

Når du vet at du har riktig luttrykk i dekkene, og ikke store mengder vekt i bagasjen, så finner du deg en vegg.

så kan du følge den beskrivelsen som er gitt her for å finne ut om du har lys som må justeres.

Det er så klart og godt beskrevet at jeg ser ingen grunn til å skrive dette om for å legge det ut her :)

Dersom lysene må justeres så varierer det litt, avhengig av merke og alder hvor justeringsskruene befinner seg hen.

Har du NAF i nærheten så tar de ikke mange kronene for å justere lysene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lysstyrke regnes i Candela og ikke i effekt (watt) ;)

- bare sånn for å ha nevnt det :fnise:

Ingen som bruker Candela når det er snakk om effekten på ei pære. Mer watt, mer lys. (sålenge ledningsnettet er dimensjonert for dette.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere idioter med etterpåmontert xenon: Dra te Helvete! Vil ha kjempemye fjernlys på bilen min så jeg kan vrenge øya deres når dere kommer over bakketoppene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Lille-Pus! +1! :)

Er forferdelig slitsomt både å møte og havne foran folk med feiljusterte lys, spesielt de kjempelure med xenonlys som lyser ca like sterkt som sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere idioter med etterpåmontert xenon: Dra te Helvete! Vil ha kjempemye fjernlys på bilen min så jeg kan vrenge øya deres når dere kommer over bakketoppene!

Hva er galt med ettermontert xenon? :klo:

Anonym poster: a742a06363cf3beceacd8834e8515f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høymann

Hva er galt med ettermontert xenon? :klo:

Anonym poster: a742a06363cf3beceacd8834e8515f6f

Om de er ettermontert av en vanlig person i gata er det ikke innstilt med riktig lys vinkel(ned på veien). Så de blender alt og alle når de er på veien i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med ettermontert xenon? :klo:

Anonym poster: a742a06363cf3beceacd8834e8515f6f

Ordentlig xenon-lys justerer seg feks. over bakketopper, det gjør ikke fake xenon... Og som Høymann sier så er de sjeldent riktig justert og xenon er hakket verre å få i trynet enn andre lys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Jeg kjørte på en vei hvor det ikke er så mange steder å kjøre inn til siden, med en bak meg med så skarpe lys at jeg var nødt til å snu speilene helt vekk, jeg holdt på å bli blind føltes det som. Ikke ville han kjøre forbi når jeg blinket inn til siden og senket farten heller. Utrolig plagsomt.

Anonym poster: f30ef96b04d9ecbc93de846e8230c969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest J.Bourne

Da gjør du som meg, senk farten til de kjører forbi, og la dem smake på sin egen medisin. Lys beregnes i watt, ikke candela. Ettermontert xenon på biler uten automatisk høyderegulering er strengt forbudt og livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...