Gå til innhold

Hvorfor må vi snakke SUPERPERFEKT engelsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser "alle" klage på Jagland sin engelsk. Men for en på 61 år, er den virkelig så dårlig? Det står kanskje ikke til en 6-er... eller 4 i engelsk muntlig, men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette har så mye å si. De eneste som er flau her er vel nordmenn selv? Franskmenn eller engelskmenn er vel ikke akkurat kjent for å ha spesielt gode engelskunskaper de heller, men ingen klager da på det. Eneste personen jeg har sett her i verden klage på at engelsken til noen ikke er superperfekt, det er vel nordmenn det.

Synes mange ganger det virker som nordmenn forlanger at man snakker bedre engelsk enn engelskmennene selv.

Jeg kom over dette

youtube.com/watch?v=49CkgeQVh70

Og her er hva en amerikaner sier

I'm an American and I think you guys are being too hard on yourselves. There are tons of people that have lived in the US for years that don't speak English half as well as some of the people in this video.

Anonym poster: 078fc6b6b39b4ab041ccf187c5b2b527

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Franskmenn eller engelskmenn er vel ikke akkurat kjent for å ha spesielt gode engelskunskaper de heller,

Anonym poster: 078fc6b6b39b4ab041ccf187c5b2b527

Det skulle foresten stå tyskere der :sjenert:

Anonym poster: 078fc6b6b39b4ab041ccf187c5b2b527

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briter og amerikanere er som regel veldig imponert over engelsken til nordmenn. Jeg er enig med deg om at ingen reagerer hvis en franskmann har en sterk fransk aksent, men hvis nordmenn har norsk aksent er det helt fryktelig, selv om språket ellers er tilnærmet perfekt. Merkelig. Vi forventer jo ikke at utlendinger som lærer seg norsk skal høres ut som de er født og oppvokst her :fnise:

Ja, norskengelsk høres kanskje litt pussig ut av og til, men det er jo HELT naturlig at man har aksent når man snakker noe som ikke er sitt førstespråk. Eksempelet ditt med Jagland er jeg dog litt uenig i, for han knoter såpass mye med språket at det går utover forståelsen. Synes et bedre eksempel er Stoltenberg. Han har en sterk aksent, men selve språket hans er bra og godt forståelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som får eklebyger av dårlig engelsk. Jeg mener at folk i slike posisjoner burde ha hjelp til uttale. At mannen i gata høres ille ut får så være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det om hvordan man fremstår i såpass viktige og offentlige posisjoner som f.eks Jagland har. Det gjorde ikke noe at Thor Heyerdahl knotet på engelsk, men det er for meg mye verre når Jagland gjør det. Det virker lite profesjonelt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det ofte om en "maske", som man tar på seg - nesten en rolle man spiller. Jeg kan f.eks. karakteristisk etterligne "bri'ish English" eller amerikansk for den saks skyld, men jeg føler bare ikke at det er meg. Det er ikke en del av min identitet, så jeg føler det er utrolig påtatt hvis jeg skal ta på en slik maske i sammenhenger hvor jeg ikke tuller. På samme måte synes jeg det er litt teit (ofte litt "wannabe") når folk jeg kjenner, snakker bred amerikansk-engelsk (fucking, you know, it's like,... osv) . Det føles bare ikke ekte.

Sånn er det forresten når jeg snakker persisk også. Jeg snakker med norsk aksent, selv om jeg vet at det høres rart ut, og selv om jeg til en viss grad kan snakke med ordentlig persisk tonefall. Igjen, det er bare ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handler det om hvordan man fremstår i såpass viktige og offentlige posisjoner som f.eks Jagland har. Det gjorde ikke noe at Thor Heyerdahl knotet på engelsk, men det er for meg mye verre når Jagland gjør det. Det virker lite profesjonelt.

Helt enig. At mora mi eller en eller annen tilfeldig mann i gata snakker med dårlig uttale er helt OK, men når man skal holde en tale for hele verden bør man gjøre seg bedre forstått. Jeg forstod ikke alt han sa en gnag da jeg hørte talen på radio.

Det er jo ikke verre enn at han (og andre i slike posisjoner) tar et skikkelig engelsk-kurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg tenker at det i Jaglands tilfelle tildels går utover forståeligheten av det som har sagt. Jeg har innimellom litt problemer med å forstå hvor han vil hen med det han sier, og av og til må jeg "oversette" inne i hodet mitt for å skjønne hva han mener.

Jeg er forsåvidt heller ikke enig at man aksepterer dårlig engelsk fra franskmenn og tyskere heller, jeg gjør i alle fall ikke det. Det verste jeg vet er når jeg må tolke en franskmann eller tysker med veldig sterk aksent fra deres eget språk. For det går utover forståeligheten, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han er over seksti år er ingen formildende grunn; det engelske språk kan ikke ha kommet overraskende på noen, det har eksistert lenge.

Jeg er faktisk enig i at en mann i hans posisjon burde kunne bedre uttale enn han tydeligvis kan.

Det er mange nasjonaliteter som skal tyde det han sier og så mye kursing som de helt sikkert

har tilgang på i hans omgivelser, burde han klare å løfte det til et litt bedre nivå.

Ellers syns jeg at det i dagliglivet til "Hvermannsen" er sjarmerende om en ikke er superflink,

men forsøker å gjøre seg forstått slik en er og med det man kan. Det pleier å funke veldig bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det ofte om en "maske", som man tar på seg - nesten en rolle man spiller. Jeg kan f.eks. karakteristisk etterligne "bri'ish English" eller amerikansk for den saks skyld, men jeg føler bare ikke at det er meg. Det er ikke en del av min identitet, så jeg føler det er utrolig påtatt hvis jeg skal ta på en slik maske i sammenhenger hvor jeg ikke tuller. På samme måte synes jeg det er litt teit (ofte litt "wannabe") når folk jeg kjenner, snakker bred amerikansk-engelsk (fucking, you know, it's like,... osv) . Det føles bare ikke ekte.

Sånn er det forresten når jeg snakker persisk også. Jeg snakker med norsk aksent, selv om jeg vet at det høres rart ut, og selv om jeg til en viss grad kan snakke med ordentlig persisk tonefall. Igjen, det er bare ikke meg.

Ikke deg? Du kan snakke skikkelig, men vil ikke? Det er jo akkurat som når norsk ungdom i Oslo snakker gebrokkent. Teit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke deg? Du kan snakke skikkelig, men vil ikke? Det er jo akkurat som når norsk ungdom i Oslo snakker gebrokkent. Teit.

Det er helt korrekt. Språk er jo identitet! Jeg har jobba også med innvandrerungdom som kan tullesnakke norsk med riktig uttale, men likevel ikke gjør det når de snakker vanlig. Det er et veldig komplekst felt, og om du hadde satt deg inn i det, så tror jeg ikke du hadde nøyd deg med å si "teit".

Men altså, jeg skjønner selvfølgelig kravet dere andre setter til politikere skal kunne snakke forståelig, og ikke minst at de skal ha et godt ordforråd. Det jeg sier om identitet blir litt på sida av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg nøyer meg med å si teit når voksne mennesker som kan ikke gidder, fordi det "føles" feil. At ungdom er så dumme at de ikke har skjønt skikkelig oppførsel er noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Det er litt rart ja, at man reagerer så kraftig på nordmenn som prater dårlig engelsk, men det er liksom greit når man hörer kinesere, tyskere osv prate dårlig engelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg nøyer meg med å si teit når voksne mennesker som kan ikke gidder, fordi det "føles" feil. At ungdom er så dumme at de ikke har skjønt skikkelig oppførsel er noe helt annet.

Det er ikke et spørsmål om å "gidde". Jeg kan snakke persisk uten norsk aksent (f.eks. hvis jeg skal tulle), men det er ikke det at jeg ikke gidder å gjøre det til vanlig; jeg klarer det ikke. Så får du synes jeg er teit, selv om det bare avslører at du mangler forståelse for forholdet mellom individ og samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...