Gå til innhold

Noirs lille kuriosakabinett


Noir

Anbefalte innlegg

Inspirert av Post mortem-fotografier, da det tydeligvis var interesse for mine rablerier om gamledager

Dette blir ikke en direkte dagbok, men kanskje en blanding av diverse rare historiske fakta, litt kunst og...andre ting som er spennende. Dette kommer til å bli ordentlig nerdete, men håper noen synes det er spennende. Hvis ikke får dere bare be meg om å holde opp.

Tar opp tråden fra et innlegg jeg skrev om viktorianske begravelsesritualer og fortsetter med noe relatert:

Sikkerhetskister

Koleraepedemien kom til Europa på 1800-tallet. En bakterieinfeksjon som ga alvorlig diare og oppkast, og raskt kunne lede til dehydrering, sjokk og død. Dette var før vaksinering og antibiotika, og i begynnelsen var det ingen forståelse for hvordan bakterien spredte seg. Med datidens kloakksystem spredtes en vannbåren sykdom raskt, og koleraen ble en av de mest dødelige og fryktede sykdommene.

I frykten for å spre smitte ble de som døde av kolera gravlagt på egne gravplasser. Disse hadde ekstra kraftige murer og ble bygget langt unna bebyggelse, da man ville ha smitten så langt unna som mulig, og nærmest trodde en kunne smittes av å puste i nærheten av en grav. De døde ble gravlagt i all hast, men etterhvert ga koleraen opphav til en frykt blant folket for å bli begravet levende. Det ble funnet beviser for tilfeller der besvimte syke var blitt tatt for døde og begravet. Døde som var gravd opp for å flyttes til andre gravlunder hadde snudd seg i graven eller viste tegn på å ha prøvd å bryte ut av kistene sine.

Denne frykten ga opphav til sikkerhetskister, så man skulle få sjansen til å komme seg ut igjen om uhellet var ute. Dette ble løst på flere forskjellige måter. En var såkalte "escape vaults" der hvert hvelv hadde en dør som kunne åpnes fra innsiden:

escape%20vault.jpg

Den mest vanlige varianten var en tråd fra kisten og opp til en bjelle over jorden, slik at om noen våknet dypt i en grav kunne de dra i tauet og signalisere at de fortsatt levde. Dette krevde selvfølgelig at noen var i nærheten og kunne høre bjellen, noe som ikke alltid var tilfellet. Men noen steder tok de dette seriøst nok til å ansette noen til å sitte på kirkegården og passe på bjellene.

(Fun fact: Noen mener at uttrykkene "Saved by the bell" og "graveyard shift" kan ha opphav i dette)

coffinbellcolor.jpg

were-bells-put-coffins-800x800.jpg

Andre metoder var vinduer ned i graven, eller et rør ned i jorden mot den dødes ansikt, slik at man kunne se om vedkommende var kommet til liv igjen. Noe av dette ble funnet opp etter at ideen med å binde en tråd til den døde og en bjelle ga falske uttrykk for liv, da forråtnelsesprosessen førte til bevegelse.

Mange ble begravet med både verktøy og mat, eller hadde egne "matingsrør" fra overflaten. Ironisk nok ble flere begravet med mat, men uten et system som tilførte luft.

Flere av oppfinnerne som kom på dette med luft lot seg selv levende begrave i flere timer for å bevise at oppfinnelsen deres fungerte, og det er historier om dem som både spiste middag og drakk øl six feet under. Noen historier om folk som faktisk ble hentet opp etter å ha blitt begravet på ordentlig har jeg dog ikke funnet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en kjempeinteressant og fascinerende tidsperiode! Du har ikke noe litteratur du vil anbefale, vel? Jeg kjente at jeg ble kjempeinteressert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kjempeinteressant og fascinerende tidsperiode! Du har ikke noe litteratur du vil anbefale, vel? Jeg kjente at jeg ble kjempeinteressert!

Jeg har lest denne, men det er en stund siden, og jeg har den ikke selv: http://www.amazon.com/Victorian-Celebration-Death-James-Stevens/dp/0750938730/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1349918230&sr=8-1&keywords=the+victorian+celebration+of+death

Angående post mortem så er det jo Sleeping Beauty som Thanatos reklamerer veldig for, så da regner jeg med at den er bra (men den er også svindyr).

Ellers finnes det jo drøssevis av bøker som omhandler denne perioden, søk på feks. "victorian" på amazon, og hvis du vil smale inn søket, legg til ord som feks. "mourning", "society", "fashion" etc. alt etter hva du ønsker.

Ellers plukker jeg opp rare fakta rundt omkring på nettet eller ser på historychannel og lignende. Det ligger for eksempel en kort dokumentar om kolerakirkegårder i Norge på NRK nett-tv nå (her http://tv.nrk.no/serie/glimt-av-norge/dkro50002212/30-08-2012#sok=kolera )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må løpe på biblioteket i morgen og raske med meg noen bøker, denne tiden er jo utrolig fascinerende! Jeg kommer til å følge denne dagboken som en hest! Tusen takk for at du opprettet den!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Morbid fasinasjon gjør at jeg følger deg videre hit. Og som en av de med angst for å bli begrvd levende føler jeg systemene deres var facinerende, men tror jeg nøyer meg med kremasjon selv for ikke å våkne 6 feet under

:gjeiper:

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morbid fasinasjon gjør at jeg følger deg videre hit. Og som en av de med angst for å bli begrvd levende føler jeg systemene deres var facinerende, men tror jeg nøyer meg med kremasjon selv for ikke å våkne 10 feet under : gjeiper:

Her i gården er min største frykt å bli brent levende -så her skal man six feet under :)

Følger tråden jeg også. Utrolig fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Følger tråden din, jeg og. Utrolig interessant med disse sikkerhetskistene! Takk for at du vil dele kunnskapen din med oss:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å komme med temaønsker eller ønske om utdypning av elementer i det du skriver? Ikke at jeg kommer på noe akkurat nå, men jeg ser ikke bort fra at det kan komme etter hvert :) Her kommer jeg i alle fall til å følge ivrig med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å komme med temaønsker eller ønske om utdypning av elementer i det du skriver? Ikke at jeg kommer på noe akkurat nå, men jeg ser ikke bort fra at det kan komme etter hvert :) Her kommer jeg i alle fall til å følge ivrig med!

Ja, for all del. Men jeg er ikke noe leksikon da, så er ikke sikkert jeg vet alt om alt:-)

Hyggelig at dere vil følge med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lide for skjønnheten

Kosmetikkens historie går tilbake tusenvis av år, over alle kontinenter. Her i Europa har kosmetikktrenden i hundrevis av år vært preget av blek hud som skjønnhetsideal. De som kom fra lavere klasser i samfunnet var nødt til å være mye utendørs, og ble solbrune. Overklassen var derfor blekere, og blek hud ga et signal om rikdom og høy sosial status. De hadde også råd til sminke, som bruktes både for å nå et enda blekere ideal, noen prøvde nærmest å se transparente ut, men også for å dekke over ujevnheter og arr som kom som følge av vanlige sykdommer.

På 1500-tallet var årelating en metode som ble brukt for å oppnå blek hud, rike kvinner tappet jevnlig blodet sitt for å fremstå som unaturlig lyse i huden. Den mest vanlige metoden for å oppnå dette gjennom tidene var riktignok foundation eller pudder, laget av hvite pigmenter av bly som ble mikset sammen med andre ingredienser. Noen passet også på å legge ekstra farge over blodårene slik at disse vistes godt, som en ekstra blekhetseffekt. En måte var å blande eggehvite og hvitt bly for å oppnå en blek og "skinnende" hud. Noen pudder kunne også inneholde arsenikk eller kvikksølv. Rouge og leppefarge kunne lages ved å blande karmin og bly. Sminken ble sjeldent vasket av, man freshet den heller opp og la et nytt lag over. Dråper av belladonna kunne dryppes i øynene for å gjøre pupillene store eller gi glans.

Går vi helt tilbake til eldre kulturer som det gamle Egypt (og andre kulturer i Nord-Afrika og Midt-Østen), var det vanlig å male seg sort rundt øynene, og å bruke mascara. Her laget man kohl av blysulfid.

Noen har kanskje skjønt tegningen her allerede (Mineralsminke!?). Her er det snakk om gifter og tungmetaller. Bruk av blysminke førte til infeksjoner og gul misfarging av huden, rennende og betente øyne, tenner som råtnet og falt ut. Andre bivirkninger kunne være smerter, forvirring, hodepine, anemi og slag. Kvikksølv ble brukt for å fjerne ujevnheter, og det virket faktisk så godt at det like greit kunne fjerne huden og oksidere kjøttet under. Dråper av belladonna i øynene kunne forstyrre synet, gi dårliger fokus, øke hjerterytmen og gjøre en blind. Samtlige av de nevnte stoffene er dødelige. Arsenikk kan selv i små mengder kan føre til en lang og smertefull død, og små doser kan gi forgiftning over tid.

Blypudder ble forøvrig også brukt til å pudre håret. I siste halvdel av 1700-tallet ble det populert å bruke parykker, løshår (fra for eksempel hest) og extensions av ull. Et formål med pudderet var å skjule fargeforskjell mellom ens egen fargetone og løshårets. På sitt verste var disse parykkene enorme, og dekorert med fjær, frukt eller til og med modellskip som var fryktelig populære en stund. For å få pudderet til å sette seg godt ble de oljet eller smurt med dyrefett.

Store ullklumper med hestehår og dyrefett var selvfølgelig som et slott å regne for lus, og ikke minst et flott sted for rotter å lage reir.

De største og flotteste hårkreasjonene krevde tid og penger å lage, og ble beholdt på i uker av gangen. Håret kunne ikke gres eller vaskes mens de var i bruk, men man hadde kløpinner for å klø lusebitt.

På samme tid var det heller ikke uvanlig med falske øyebryn, disse ble laget av museskinn.

458px-Marie-Antoinette%2C_1775_-_Mus%C3%A9e_Antoine_L%C3%A9cuyer.jpg

Slik fremstilles datidens kvinner i kunsten, men disse er selvfølgelig idealisert.

(NB: Dette er ikke snakk om viktoria-tiden, da ble sminke nesten bare brukt av prostituerte og skuespillere. Dronning Victoria sa selv at sminke var upassende, og det ble sett på som vulgert.)

Endret av Noir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pærecider

Gir jo uttrykket 'å lide for skjønnheten' en ny mening...

Har hørt at uttrykket 'blått blod' om kongelige og adelige kom av dette, siden blodårene ser blå ut gjennom blek hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir jo uttrykket 'å lide for skjønnheten' en ny mening...

Har hørt at uttrykket 'blått blod' om kongelige og adelige kom av dette, siden blodårene ser blå ut gjennom blek hud.

Det har jeg ikke hørt om før, gøy med sånne funfacts. Takk for inspill:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du noe om 1800 talls seksualitet Noir? Kyskhetsbelter og sånn. :) Takk for interessant lesing så langt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vår kongefamilie ligner litt på Dronning Victoria jeg, de er vel i slekt langt uti :)

Bildet der oppe mener du? Det er ikke Viktoria, men Marie Antoinette. Stemmer med slektskap med Viktoria altså, Dronning Maud av Norge var barnebarnet hennes.

Har du noe om 1800 talls seksualitet Noir? Kyskhetsbelter og sånn. :) Takk for interessant lesing så langt. ;)

Japp, hadde tenkt jeg kunne skrive om noe som går litt under seksualitet i morgen (eller når jeg får tid). Ikke akkurat kyskhetsbelter, men etterhvert, kanskje?:-) Takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...