Gå til innhold

Barn under ti år skal ikke ha for grovt brød.


flickan

Anbefalte innlegg

På medisinstudiet lærte vi at småbarn ikke skal ha så mye fiber. De trenger det rett og slett ikke, og det gjør mer skade enn nytte. Halvgrovt brød er mer enn nok.

Anonym poster: fde0c76e51ba8b60216f01d6ca572221

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke svaret, men kanskje det har en betydning hvilket mel man bruker? Den oppskriften jeg brukte når barna var små, inneholdt 50 % hvetemel, 25 % sammalt hvete (grov) og 25 & rugmel (grov eller finmalt). Og litt kruskakli og litt havregryn. De var aldri dårlig i magen, unntaket var influensa.

Dette er jo noen år siden og nå bruker også jeg frø og andre typer korn i brøddeigen. Kanskje et barn som er sulten rett og slett spiser for fort og at det kan føre til mageproblemer? Eller tilsetningstoffene i kjøpebrød? Men barn flest ville valgt loff, helst med noe søtt pålegg...

Men å gi barnet loff, eller noe lofflignende, er vel ikke løsningen? Da kan de jo like gjerne få spagetti med ost... og at det vil føre til at de spiser f.eks. mer frukt tror jeg ikke på. Det handler vel om å tilby barna et variert kosthold, men frukt som mellommåltider og grønnsaker som tilbehør til middagen og kanskje til lunsj, fruktjuice og /eller grønnsaksjuice uten sukker osv. Da slipper man ha dårlig samvittighet.

Anonym poster: ec7793e3406f3367800b6ad75076dce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar fra fru Frølich i helgen, men har ikke tid til å gjengi det nå. Skal se om jeg får det i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth

Nytt for meg også.

Men ordentlig grovt brød er i mine øyner sånn helt mørkt brød med store kjerner i. Husker ikke hva de heter akkurat nå.

TS: Hadde barnet lidd under for grov brød så ville nok h*n vært hard i magen.

Sånn dansk grovbrød? Hvis du mener det er det supergodt med honning! Lærte det av en venninne en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth igjen

Sånn dansk grovbrød? Hvis du mener det er det supergodt med honning! Lærte det av en venninne en gang :)

Mener selvfølgelig dansk rugbrød :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...