Gå til innhold

Barn under ti år skal ikke ha for grovt brød.


flickan

Anbefalte innlegg

Jeg har også hørt dette, men husker ikke hvor ... men vi liker begge best halvgrovt til litt mer grovt brød, så det har ikke vært noe problem. Jeg kjøper ofte sånt Byggbrød med god, brent skorpe, det er sånn halvgrovt / litt mer enn halvgrovt for meg. Kneip er for lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva legger du i ''de minste barna'' egentlig? Et halvt år? Ett år? Fem år? :klo:

Under skolealder, tenker jeg. Og så gradvis øke grovheten. Om man ser at ungene eter lite annet enn brødmat bør man unngå å fore med for grovt.

Anonym poster: e97969b0e06571d0e288a23ce7c4df82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Under skolealder, tenker jeg. Og så gradvis øke grovheten. Om man ser at ungene eter lite annet enn brødmat bør man unngå å fore med for grovt.

Anonym poster: e97969b0e06571d0e288a23ce7c4df82

Her kjøper vi bare brød med fire kakestykker på grovhetsskalaen.

Har ei frøken på 3,5år, som bortsett fra til frokost, er veldig småspist..

En sammenheng der kanskje da? At vi bør bytte til brød som ikke er så grovt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Har tenkt mye på dette siden i går jeg...

Tror jeg rett og slett må ta en samtale med HS, eller legen til lillemor jeg.

Datteren vår er veldig tynn, så kanskje hun er feilernært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noen kakestykker på brødposen på brødet vårt, men det står grovhetsgrad 78 %. Er det grovt?

Jeg ville tolket det som 3 av 4 kakestykker. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tolket det som 3 av 4 kakestykker. :vetikke:

Takk for svar!

Det er merket som "ekstra grovt", men jeg synes ikke det er spesielt grovt. Mulig det er fordi det ikke inneholder hele korn, jeg er ikke så glad i det. Uansett synes jeg det er grovt nok for oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Har tenkt mye på dette siden i går jeg...

Tror jeg rett og slett må ta en samtale med HS, eller legen til lillemor jeg.

Datteren vår er veldig tynn, så kanskje hun er feilernært?

Feilernært er vel å ta i, men det kan hende at ho ville få betre næringsopptak og spise meir viss ho fekk halvgrovt brød i staden for grovt. Litt av poenget er at dei vert fortare mette av det grovaste brødet, og dermed ikkje får i seg så mykje næring som dei burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn men visste også om dette. Barns fordøyelsessystem klarer ikke fordøye de aller groveste brøddtypene. Når de blir eldre er det vanligvis null problem.

Dette bør være en vekker for foreldre med barn- bak brødet selv. Det er utrolig mye juks og tull i kjøpebrød, kan man ikke bake selv bør man i det minste kjøpe brød på gode bakerier og ikke i matbutikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn under 10 år skal helst ikke ha grovere brød enn 50% på grovhetsskalaen, pga at det inneholder for mye kostfiber som er gjør at de 1. blir for raskt mette, og får ikke i seg nok næring. 2. små barn klarer ikke fordøye så mye kostfiber og det kan gi barna diaré.

Hvis konsekvensen er at de blir for raskt mette synes jeg ikke det var så mye å bekymre seg over. Du gir dem jo ikke grovt brød til hvert eneste måltid uansett så faren for at de blir underernært er ikke til stede. Når det gjelder diaré er det litt verre, men hvis det har gått greit hittil så er det ingen ting å bekymre seg over.

Når en "ekspert" sier slikt så betyr ikke det at alle barn under 10 år reagerer på samme måte, bare at det er forhøyet sjanse for at noe skjer. Hvis du har gitt dine barn grovt brød i alle år og de ikke er underernært eller har hyppig diaré så gjelder ikke denne advarselen dine barn. Hvis dine barn har hyppig diaré så vet du nå årsaken og kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nytt for meg også, men når jeg tenker over det, så har begge barna vært veldig løse i magen de periodene vi har brukt ekstra grovt brød. F eks Ingers rugbrød måtte vi kutte fort ut fordi minste mann som da var 2 år tømte magen 4-5 ganger per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hørt om det før. Jeg baker stort sett selv, hvos vi kjøper brød så kjøper vi så grovt som mulig. Jeg tenker nå at ingen har behov for brødskiver 3 ganger om dagen jeg da. Og da ser jeg ikke problemet om barnet får grovt brød til ett måltid, all den tid det resten av tiden får annen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hadde ikke hørt om det før. Jeg baker stort sett selv, hvos vi kjøper brød så kjøper vi så grovt som mulig. Jeg tenker nå at ingen har behov for brødskiver 3 ganger om dagen jeg da. Og da ser jeg ikke problemet om barnet får grovt brød til ett måltid, all den tid det resten av tiden får annen mat.

Enig med deg, men når frøkna her spiser brød til frokost og kanskje til lunsj i bhg (har bare grovt brød), også spiser hun ikke noe særlig resten av dagen, så er det kanskje et problem at hun ikke får i seg de næringsstoffene hun trenger..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finner ikke noen kakestykker på brødposen på brødet vårt, men det står grovhetsgrad 78 %. Er det grovt?

grovhetsmerking_500p.jpg

78 % = ekstragrovt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Enig med deg, men når frøkna her spiser brød til frokost og kanskje til lunsj i bhg (har bare grovt brød), også spiser hun ikke noe særlig resten av dagen, så er det kanskje et problem at hun ikke får i seg de næringsstoffene hun trenger..?

Det kan iallfall hende at ho vert fort mett av det grove brødet, fortare enn ho ville blitt av finare brød. Dermed får ho i seg litt lite energo ift kva ho treng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Det kan iallfall hende at ho vert fort mett av det grove brødet, fortare enn ho ville blitt av finare brød. Dermed får ho i seg litt lite energo ift kva ho treng.

Tror rett og slett jeg skal teste ut en uke med mindre grovt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Viss ungen er tynn og et lite, kan det vera verd å prøve finare brød, men feilernært er jenta nok ikkje, Magdalene :)

Eg vil tru at dette med kor grovt brødet er kan vera greitt å tenkje over for ungar som et lite og er tynne, men ungar som et bra og har normal vekt, trur eg ikkje det har noko å seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

Noen barn har aldri det man så fint kaller "formet avføring". Et av mine (alle spiser samme mat, inkludert grovt, hjemmebakt brød) hadde alltid løs avføring til en god stund etter bleieslutt. Sunn og frisk og med helt fin vektøkning likevel.

Jeg prøver bare å si at løs avføring i seg selv slett ikke trenger å være noe tegn på at noe er galt. Diaré er selvfølgelig noe annet, det bør undersøkes og følges opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grovhetsmerking_500p.jpg

78 % = ekstragrovt

Kult, takk skal du ha. Her spiser jeg ekstra grovt brød uten å vite det - og jeg synes ikke det er grovt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt ikke du skal bekymre deg så veldig masse for det grove brødet. Det er viktig at barnet får i seg grovt brød, men du trenger ikke servere brødet til hvert måltid. Varier, varier og varier.

Varier med grove og mindre grove brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...