Gå til innhold

Barn under ti år skal ikke ha for grovt brød.


flickan

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på forbrukerinspektørene på NRK og der testet de hvor sunne de 10 mest solgte brødene i Norge er. Det var professor i ernæring og brødspesialist Wenche Frølich som gjennomgikk innholdet i brødet. Her kom det frem noe som var helt nytt for meg:

Barn under 10 år skal helst ikke ha grovere brød enn 50% på grovhetsskalaen, pga at det inneholder for mye kostfiber som er gjør at de 1. blir for raskt mette, og får ikke i seg nok næring. 2. små barn klarer ikke fordøye så mye kostfiber og det kan gi barna diaré.

Dette var helt nytt for meg, kjenner dere til dette? Jeg har alltid vært så stolt over barna mine som spiser de groveste brød, og alltid stusset over at såkalte barnebrød ikke er grovere. Har alltid trodd at grovbrød var det beste for alle, har aldri fått med meg dette med barn.

Nå fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet for min 3-åring er mer eller mindre konstant løs i magen, og ser egentlig det samme hos minstemann på ett år. Har bare trodd at han var sånn, og ikke klart å knytte det til noe han spiser. Huff, jeg håper ikke jeg har ødelagt tarmsystemet deres ved å ha servert dem det groveste brød siden de begynte med fast føde..

Ble litt lei meg jeg nå..

Endret av flickan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Nei, det visste ikke jeg heller. Vi prøver alltid å spise så grovt brød som mulig :sjenert: Og unngår "barnebrød" for de ser for fine ut. Men jeg har jo sett i bhg at der spiser de ikke sååå grove brød. Hm...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut det grove da og kjøp kneip så ser du jo fort om det er det som er problemet.

Ja, selvsagt skal jeg det.

Ble bare så inmari overrasket over at jeg ikke har hørt om dette, for jeg har lest MYE llitteratur om kosthold for barn, og barnestell generelt og aldri fått med meg at dette ikke er bra for barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at barn ikke bør få det aller groveste brødet av årsakene du nevnte, men anbefalingene sier vel "grovt" brød, og 50% er vel ikke spesielt grovt? Jeg har iallfall gitt mine barn grovere brød enn det... Og at det gjelder for barn opp til 10 år, nei dette var nytt for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt for meg også.

Men ordentlig grovt brød er i mine øyner sånn helt mørkt brød med store kjerner i. Husker ikke hva de heter akkurat nå.

TS: Hadde barnet lidd under for grov brød så ville nok h*n vært hard i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ALDRI hørt dette.

Mine barn spiser et brød som er 97 % grovt - og de/vi er sjelden syke, har flott avføring (kan man si det??? ;) ) og lider ingen nød.

Synes det er rart at man ikke har fått en slik informasjon fra helsestasjonen/legesenteret hvis dette er viktig å gjennomføre...?

Håndhygiene, derimot - se der er jeg streng... ;) = Sjelden syke... :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har høyrt dette fleire gonger.

Kan jeg spørre hvor har du hørt dette? Er dette noe de har opplyst om på helsestasjon, e.l?

Etter et raskt google-søk finner jeg faktisk lite info om dette, med unntak av noen forum.

Imidlertid så finner jeg dette på helsedirektoratets sider:

Det er bra å venne barnet til å spise grovt brød, fordi dette inneholder mer kostfiber, jern og B-vitaminer enn lyst og mellomgrovt brød.

http://www.helsedire...er/default.aspx

På matportalen finner jeg dette om kosthold til barn:

Bruk så grovt brød som mulig. "Brødskalaen" på brødposen bør helst ha tre eller fire mørke felt. Du kan også bruke Nøkkelhullet for å se hvilke brød som er sunnere alternativer.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/barn/#tabs-1-2-anchor

I en test på bramat.no finner de at ingen av de såkalte barnebrødene er grove nok: http://bramat.no/kos...ester-barnebrod

Og sønnen min har ikke konstant diaré altså, bare så det er oppklart. Men avføringen er ofte løs, så ofte at jeg har lurt på om det er normalt eller ikke.

Endret av flickan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Jeg har ALDRI hørt dette.

Mine barn spiser et brød som er 97 % grovt - og de/vi er sjelden syke, har flott avføring (kan man si det??? ;) ) og lider ingen nød.

Synes det er rart at man ikke har fått en slik informasjon fra helsestasjonen/legesenteret hvis dette er viktig å gjennomføre...?

Håndhygiene, derimot - se der er jeg streng... ;) = Sjelden syke... :Nikke:

Det å være sjelden syk er ikke nødvendigvis bra for unger, er det det da? :gjeiper: Viktig at barna får bygget opp et immunforsvar... Jeg var så og si aldri syk som liten, men har jaggu fått min del av sykdommer i voksen alder...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt for meg også.

Men ordentlig grovt brød er i mine øyner sånn helt mørkt brød med store kjerner i. Husker ikke hva de heter akkurat nå.

TS: Hadde barnet lidd under for grov brød så ville nok h*n vært hard i magen.

Det har vel kommet frem at man kan få løs mage av grovbrød også? Noen tåler bare loff... så det stemmer vel ikke helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imli: må bare legge til at jeg ikke mistror deg, jeg bare er nysgjerrig på hvor du har hørt det fordi jeg synes det er interessant. Ble litt usikker på om det kom feil ut i forrige innlegg, så oppklarer for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være sjelden syk er ikke nødvendigvis bra for unger, er det det da? :gjeiper: Viktig at barna får bygget opp et immunforsvar... Jeg var så og si aldri syk som liten, men har jaggu fått min del av sykdommer i voksen alder...

Jeg var lite syk da jeg var liten, og er ytterst sjelden syk i dag...har ikke noe problem med at barna mine stort sett holder seg friske, nei... ;) Skulle det være dumt/ikke bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette var såpass interessant og oppsiktsvekkende, iom at det gå direkte mot myndighetenes anbefalinger, at jeg like gjerne sendte Wenche Frølich en mail og spurte litt mer om dette. Jeg kan oppdatere hvis jeg får svar.

Huff, noen synes sikkert jeg er litt hysterisk nå, men jeg fikk virkelig en vond følelse i magen av dette siden eldstesønnen min har så mye løs mage.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om dette er sant eller ikke (dessverre er det mange eksperter som ikke er helt oppdatert på alt innen forskning, selv om de er professorer) så bør du jo sjekke ut om det er brødet eller ei som er av betydning.

Jeg ville tatt slike uttalelser med en klype salt så lenge jeg ikke finner mer dokumentasjon på det. Frølich må jo ha basert påstanden sin på noe som kan dokumenteres, så det er bare å vente og se... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette var nytt for meg også. Her har vi hørt på det matportalen sier, dvs. helst 3 ''kaker'' på grovhetsskalaen. Og når jeg tenker meg om har jenta vår mye løs mage, men vi har koblet det til tenner.

Oppdater gjerne når du får svar, for dette vil jeg vite mer om kjenner jeg. :)

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Løs mage kan komme av allergi og intolleranse og, gjerne i sammenheng med magesmerter. Syns det er godt å høre at barn liker grovbrød og de har vel ikke så grovt i barnehagen fordi ikke alle barn spiser det hjemme.

Jeg blir forøvrig løs i magen hvis det er lenge siden jeg har spist havregrøt også spiser det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imli: må bare legge til at jeg ikke mistror deg, jeg bare er nysgjerrig på hvor du har hørt det fordi jeg synes det er interessant. Ble litt usikker på om det kom feil ut i forrige innlegg, så oppklarer for sikkerhets skyld.

Heilt greitt :)

Eg mener å ha lest det her inne på forumet, faktisk. Var ein diskusjon om sunt kosthald for barn ein gong. Hugsar ikkje heilt når... Har óg høyrt det frå noko slags informasjon om prød (veit ikkje om det var frå produsent eller helsepersonell), at ungar ikkje skulle ha for grovt brød. 10-års-grensa har eg ikkje høyrt før, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt nytt for meg. Dette har jeg lest i ganske så mange kostholdsartikler for barn på nett. Det gjelder de aller minste barna, ikke de større barna. De aller minste har jo så små mager at de blir fort mette, og siden fiber er såpass mettende kan det hende de minste ikke orker så mye annen mat når de blir fyllt opp med fiberrikt brød, noe som igjen kan føre til at de får i seg for lite av andre viktige næringsstoffer.

Halvgrovt brød til de minste, skift til grovere når barna blir litt større.

Anonym poster: e97969b0e06571d0e288a23ce7c4df82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt nytt for meg. Dette har jeg lest i ganske så mange kostholdsartikler for barn på nett. Det gjelder de aller minste barna, ikke de større barna. De aller minste har jo så små mager at de blir fort mette, og siden fiber er såpass mettende kan det hende de minste ikke orker så mye annen mat når de blir fyllt opp med fiberrikt brød, noe som igjen kan føre til at de får i seg for lite av andre viktige næringsstoffer.

Halvgrovt brød til de minste, skift til grovere når barna blir litt større.

Anonym poster: e97969b0e06571d0e288a23ce7c4df82

Men hva legger du i ''de minste barna'' egentlig? Et halvt år? Ett år? Fem år? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...