Gå til innhold

Hva skal man si/gjøre når man vet at en nær person snart skal dø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kjære svigermor har lenge slitt en kamp mot kreften, og nå er hun så svak at vi vet ikke om hun vil leve lengre enn til jul..

Dette er svært tungt, og jeg vet ikke hva jeg skal si eller hva jeg skal gjøre i denne situasjonen.

Noen som er i lignende situasjoner?

Hva ville du sagt/gjort hvis du viste at det kanskje var siste gang du så en person som står deg nær?

Anonym poster: 60fd0ded621c647fa8a0447478ee3b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist gang sa jeg "Alt ordner seg, du trenger ikke å bekymre deg for meg. Er veldiig glad i deg". Noen timer seinere var det over. Virket nesten som om personen trengte de ordene og ga slipp på livet på en måte. Han hadde ropt at han ikke kunne dø nå på grunn av meg noen dager tidligere :lillesky::dagens-rose::yvonne:

Anonym poster: b02320cfd72147fa59d2e10c56eeca3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'jeg er glad i deg, og du må vite at jeg skall passe på de du håller kjær", noe slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'jeg er glad i deg, og du må vite at jeg skall passe på de du håller kjær", noe slik?

Hva slags språk snakker du? Google oversetter fant ikke språket, har litt problemer med å forstå deg av og til.

Anonym poster: b02320cfd72147fa59d2e10c56eeca3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags språk snakker du? Google oversetter fant ikke språket, har litt problemer med å forstå deg av og til.

Anonym poster: b02320cfd72147fa59d2e10c56eeca3e

Oj, sorry. Var mitt försök att skriva på norska... Måste nog öva mig mer. Konstigt för jag kan inte helt se vart jag har skrivit fel.

Google med svenska som språk: "Jag tycker verklingen om dig och jag lovar att jag ska ta hand om dina nära och kära (eller dotter/son).

Att få veta att de man älskar kommer att klara sig och att de har stötte runt sig är nog det viktigaste. Det var det i alla fall för min mamma.

Beklagar situationen du är i, cancer (kreft) är en helt fruktansvärd, pinande sjukdom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du sagt/gjort hvis du viste at det kanskje var siste gang du så en person som står deg nær?

Anonym poster: 60fd0ded621c647fa8a0447478ee3b21

Denne er vanskelig. Det er i en sådan stund man helst skal tenke seg nøye om før man uttaler seg.

Mennesker liker å føle seg elsket. Hvorfor ikke da fortelle om hvor glad du er i vedkommende først og fremst. Der nest kommer ønsket om at personens interesser skal vernes. Du må sannsynligvis love å passe på hennes kjære, samt andre gjøremål som gjenstår i hennes liv som er uferdig. Nå får du hennes vilje.

Når tiden går i mot vil legene bare sørge for at smertene er mest mulig fraværende inntil døden inntreffer, og når dødsøyeblikket kommer vil vedkommende forsøke å kjempe imot. Ingen ønsker å dø på denne måten. Enkelte sovner stille inn, andre opplever en intens kamp om livet i sin seng. Sistnevnte er fryktelig å vitne. Om du kan bør du prøve holde rundt vedkommende når siste stund er kommer. Det lindrer og gir en slags indre ro. Samme prinsippet benyttes av soldater der man oppfordrer til å ha fysisk kontakt. Å kjenne en varm hånd på ryggen eller skulderen bygger opp motet. Sammen er vi sterke. Se også på hva små barn gjør når de er redde. De holder rundt hverandre.

Nærhet er viktig. De flestes skrekk er å dø ensom eller å føle seg ensom når de går mot det uunngåelige.

Endret av Pene sko...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags språk snakker du? Google oversetter fant ikke språket, har litt problemer med å forstå deg av og til.

Anonym poster: b02320cfd72147fa59d2e10c56eeca3e

Hva er problematisk med denne setningen? "Jeg er glad i deg, og du må vite at jeg skal passe på dem du holder kjær".

Anonym poster: 51fa285503f136f37d0af2d1beb3b918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...