Gå til innhold

kjøpe italian greyhound i England deretter frakte til Norge?


Caroline411

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vurdert å skaffe meg en hund etter å ha blitt ferdig med studiene mine i England til våren, og flyttet hjem til Norge igjen. Jeg har sjekket litt rundt og sett at prisen for en valp i england er langt billigere her enn i Norge, og fordi jeg da (og nå, forsåvidt) er rett ved studienes ende, har jeg naturligvis ikke en hau med penger. Jeg har selvsagt råd til å ta vare på en hund når jeg først har den, men dersom jeg kan spare litt på selve kjøpet, så ønsker jeg jo det. Det jeg nå lurer på er om det virkelig er så smart å skaffe seg denne rasen før en flytur hjem, dersom jeg skulle valgt å skaffe meg en før jeg reiste tilbake? De er jo veldig små og benskjøre, og ikke minst trenger de mye varme og nærhet i en så ung alder. Er det noen som har erfaring med dette? Kan en fly en ca 2 timers flytur med en IG valp? Jeg har selvsagt ikke tatt noen avgjørelse ennå, men jeg vil gjøre dette riktig og med god planlegging.

Blir veldig glad for litt råd og veiledning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uanonymbruker

Jeg har lenge vurdert å skaffe meg en hund etter å ha blitt ferdig med studiene mine i England til våren, og flyttet hjem til Norge igjen. Jeg har sjekket litt rundt og sett at prisen for en valp i england er langt billigere her enn i Norge, og fordi jeg da (og nå, forsåvidt) er rett ved studienes ende, har jeg naturligvis ikke en hau med penger. Jeg har selvsagt råd til å ta vare på en hund når jeg først har den, men dersom jeg kan spare litt på selve kjøpet, så ønsker jeg jo det. Det jeg nå lurer på er om det virkelig er så smart å skaffe seg denne rasen før en flytur hjem, dersom jeg skulle valgt å skaffe meg en før jeg reiste tilbake? De er jo veldig små og benskjøre, og ikke minst trenger de mye varme og nærhet i en så ung alder. Er det noen som har erfaring med dette? Kan en fly en ca 2 timers flytur med en IG valp? Jeg har selvsagt ikke tatt noen avgjørelse ennå, men jeg vil gjøre dette riktig og med god planlegging.

Blir veldig glad for litt råd og veiledning:)

Jada det kan du, den er såpass liten at du kan ha den under setet ditt. Da min var valp fløy vi til danmark og jeg tok den med meg inn på doen innimellom for å ta den ut av vesken og kose litt med den. Men vær forberedt på at den kan bli redd, ule hele turen og få angstdiare, det skjedde med venninnen min og hun ble merket for livet. Hun kommer aldri til å fly med sin igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det kan du, den er såpass liten at du kan ha den under setet ditt. Da min var valp fløy vi til danmark og jeg tok den med meg inn på doen innimellom for å ta den ut av vesken og kose litt med den. Men vær forberedt på at den kan bli redd, ule hele turen og få angstdiare, det skjedde med venninnen min og hun ble merket for livet. Hun kommer aldri til å fly med sin igjen :fnise:

Men er det lov å fly med kjæledyr i håndbagasjen? Trodde aldri jeg skulle bli en av de som hadde hunden sin i veska :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Men er det lov å fly med kjæledyr i håndbagasjen? Trodde aldri jeg skulle bli en av de som hadde hunden sin i veska :rolleyes:

Nei du må ta den med som baggasje i godkjent reisebag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du må ta den med som baggasje i godkjent reisebag

Dette er noe en kan registrere når en først kjøper flybilletten da, antar jeg? Hvordan var din å fly med da, ble den veldig redd?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Du kan lese litt her

Men så må du undersøke i tillegg hva mattilsynet sier, det er importregler som må oppfylles også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan lese litt her

Men så må du undersøke i tillegg hva mattilsynet sier, det er importregler som må oppfylles også

Flott! Dette skulle jeg jo uten problem ha funnet ut av selv, men takk for link:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suphadupha

Tror det er spesielle regler i forhold til å fly fra england til norge med fly. Undersøk dette nøye, mener det er veldig vanskelig å finne et flyselskap som lar deg ta med hunden i kabinen, med mindre du mellomlander i Sverige eller noe liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at du må betale mva på hunden ved innførsel, det betyr at den blir 25% dyrere enn hva du (kanskje) tror.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at du må betale mva på hunden ved innførsel, det betyr at den blir 25% dyrere enn hva du (kanskje) tror.

:heks:

Oisann, takk for tips. Sjekket tollvesenets nettside, hvor det sto bl.a:

"Hvis du selv reiser for å kjøpe et dyr i utlandet, gjelder verdigrensen for toll- og avgiftsfri import. Det vil si at hvis du har oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer (dyr regnes som vare i denne sammenhengen) for inntil 6 000 norske kroner. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen 3 000 norske kroner.

De fleste kjæledyr er tollfrie, men du må alltid betale merverdiavgift på 25 prosent dersom verdien overstiger verdigrensen."

Jeg bor jo her, så det betyr vel at jeg kan ta tilbake til Norge en hund som jeg har betalt opp til 6000kr for? Må jeg kun betale mva (av hele beløpet, antar jeg) dersom den overstiger 6000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy til Oslo fra Nord-Norge og hentet valpen og fløy hjem igjen, hadde han i en bag av denne typen (du må passe på at reiseveska ikke overskrider målene til flyselskapet og at hunden ikke veier mer enn det de tillater i håndbagasjen). Det gikk veldig fint for oss, han sov mesteparten av tida, men hadde bagen litt åpen, så han kunne stikke fram hodet også hadde jeg ham på fanget når vi hadde mellomlandet, men det kommer vel helt an på hva de som jobber på flyet tenker om det, i vårt tilfelle var det lite passasjerer, så vi hadde hele raden for oss selv, og flypersonalet kom bort og ville hilse på herligheten. Alt i alt var det en veldig positiv opplevelse. :)

Søskenbarnet mitt kjøpte hund i Sverige, og hvis jeg ikke husker helt feil så fikk hun oppdretteren til å skrive at beløpet for valpen var mindre enn det egentlig var så hun skulle slippe å betale mva. Mulig at jeg husker feil og at avtalen var at søskenbarnet mitt betalte halvparten av beløpet på forhånd og resten etter at de hadde kommet til Norge for at det skulle se ut som at den bare kostet halvparten av det den gjorde. Et eller annet smutthull var det ihvertfall :tongue:

Edit: Du må forresten si ifra til flyselskapet om at du skal ha med hund for å forsikre deg om at det er plass på forhånd, i Norge tror jeg ihvertfall det er maks to dyr i kabinen per flyvning.

Endret av Stueloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å ringe Mattilsynet. De kan fortelle deg om alle reglene, unntakene, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fløy til Oslo fra Nord-Norge og hentet valpen og fløy hjem igjen, hadde han i en bag av denne typen (du må passe på at reiseveska ikke overskrider målene til flyselskapet og at hunden ikke veier mer enn det de tillater i håndbagasjen). Det gikk veldig fint for oss, han sov mesteparten av tida, men hadde bagen litt åpen, så han kunne stikke fram hodet også hadde jeg ham på fanget når vi hadde mellomlandet, men det kommer vel helt an på hva de som jobber på flyet tenker om det, i vårt tilfelle var det lite passasjerer, så vi hadde hele raden for oss selv, og flypersonalet kom bort og ville hilse på herligheten. Alt i alt var det en veldig positiv opplevelse. :)

Søskenbarnet mitt kjøpte hund i Sverige, og hvis jeg ikke husker helt feil så fikk hun oppdretteren til å skrive at beløpet for valpen var mindre enn det egentlig var så hun skulle slippe å betale mva. Mulig at jeg husker feil og at avtalen var at søskenbarnet mitt betalte halvparten av beløpet på forhånd og resten etter at de hadde kommet til Norge for at det skulle se ut som at den bare kostet halvparten av det den gjorde. Et eller annet smutthull var det ihvertfall :tongue:

Edit: Du må forresten si ifra til flyselskapet om at du skal ha med hund for å forsikre deg om at det er plass på forhånd, i Norge tror jeg ihvertfall det er maks to dyr i kabinen per flyvning.

Takk for supert svar og tips! Har lest litt rundt, ja, at en trenger spesielle reisevesker og at hunden da også blir eneste håndbagasjen på reisen, og slikt.. Nå har jeg jo ikke anledning til å skaffe meg IG før mot våren, men da er det jo som sagt greit å være helt forberedt:)

Smålur hun kusinen din, da! Kanskje det kunne være en mulighet, i verste fall;) hehe. Heldigvis kan man få tak i en valp her i England for rundt 4000 norske kroner. Deretter koster det visst 400kr å fly den til Norge første gang. I tillegg kommer reiseveske, som forhåpentligvis ikke bringer hele verdien på flylasten over 6000. Det hadde vært kjedelige penger å også spytte i mva for hele beløpet:)

Igjen, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...