Gå til innhold

speedometeret er ødelagt! hjelp hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Speedometeret har visst gått i stykker på bilen min . den er helt død.

"nåla" beveger ikke på seg, selv når jeg slår på dashbordet.

alt annet fungerer. turtelleren. km telleren ..

bare selve speedometeret som ikke funker :S

det gjelder på min ford focus 2000 modell .

det var en som så vidt så over det og sa at det kan hende jeg må kjøpe ny instrumentpanel.

som dere skjønner så har jeg ikke så mye peiling på biler,

kan man bare kjøpe nytt speedometer? hvis nei,

så vet jeg ihvertfall at det innmari dyrt for nytt instumentpanel og det har jeg ikke råd til, da kjøper jeg heller brukt.

(ikke vet jeg heller hvor man får tak i brukte instrumentpanel)

noen som har mer peiling enn meg som kan komme med råd?. jeg må bare få ordna speedometeret og jeg kan heller ikke bruke masse sure penger på dette!

hjeeeeeelp :s

Anonym poster: 6f0f87b571ab85638763e0d700cc76fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn.no og fordklubben kan være gode kilder ebay.de altså tysk ebay.

Finnes også speedometerapper til mobi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare finne farta med triptelleren, da... Bare få noen til å kjøre foran deg så du finner ut hvor mye turtall du har på de forskjellige gira i forskjellig fart =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilopphuggere , bruktbildeler , kan vere søke ord på gule sider

kan ikke noe særlig om bil jeg heller :-) , men bittelitt har jeg funnet ut etterhvert som jeg har trengt ting og tang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no og fordklubben kan være gode kilder ebay.de altså tysk ebay.

Finnes også speedometerapper til mobi ;)

speedometerrapper til mob i ? hva er det ? :P

Anonym poster: 6f0f87b571ab85638763e0d700cc76fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo bare finne farta med triptelleren, da... Bare få noen til å kjøre foran deg så du finner ut hvor mye turtall du har på de forskjellige gira i forskjellig fart =)

Fungerende speedometer blir kicka på i EU kontroll, så det er greit å ha det i stand. Det som er verre, er hvis kilometertelleren også har tatt kveld. Da må man gjette på når serviceintervallene kommer. Jeg hadde levert den inn på verksted, og fått med til å kjøre diagnose på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerende speedometer blir kicka på i EU kontroll, så det er greit å ha det i stand. Det som er verre, er hvis kilometertelleren også har tatt kveld. Da må man gjette på når serviceintervallene kommer. Jeg hadde levert den inn på verksted, og fått med til å kjøre diagnose på bilen.

Ja, det må jo fikses innen EU-kontroll... Det vet jo jeg også! Tenkte på sånn i mellomtia jeg. Og det med serviceintervaller: Det har neppe mye å si med de mila hu kjører før det er orntli fiksa, og ingen trenger vel vite om det om kilometertelleren har kvelda ;-) Hørtes rådyrt ut å sette den på verksted for no sånt, håper du kjenner en orntli bilmekaniker =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må jo fikses innen EU-kontroll... Det vet jo jeg også! Tenkte på sånn i mellomtia jeg. Og det med serviceintervaller: Det har neppe mye å si med de mila hu kjører før det er orntli fiksa, og ingen trenger vel vite om det om kilometertelleren har kvelda ;-) Hørtes rådyrt ut å sette den på verksted for no sånt, håper du kjenner en orntli bilmekaniker =)

hehe. jeg kjenner ingen :/ men jeg prøver å lete etter en riktig billig brukt instumentpanel, å få noen til å gjøre arbeidet (sette den på osv) blir jeg redd for kan bli dyrt :/

Anonym poster: 6f0f87b571ab85638763e0d700cc76fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. jeg kjenner ingen :/ men jeg prøver å lete etter en riktig billig brukt instumentpanel, å få noen til å gjøre arbeidet (sette den på osv) blir jeg redd for kan bli dyrt :/

Anonym poster: 6f0f87b571ab85638763e0d700cc76fb

Spørs litt egentlig... Men er du sikker på at det er selve instrumentpanelet og ikke no elektronikk som er ødelagt???

For et uorginalt instrumentpanel trenger ikke koste skjorta, hva jobben koster vet jeg ikke. Men vanlig timespris ligger vel på rundt 1000 kr. timen, kan vel ikke ta over to timer å bytte?

Er det elektronikken så kan det fort balle på seg med 1000lapper =/

Edit: Kan jo bare være en ledning som har hoppet ut også =)

Endret av LittleJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt egentlig... Men er du sikker på at det er selve instrumentpanelet og ikke no elektronikk som er ødelagt???

For et uorginalt instrumentpanel trenger ikke koste skjorta, hva jobben koster vet jeg ikke. Men vanlig timespris ligger vel på rundt 1000 kr. timen, kan vel ikke ta over to timer å bytte?

Er det elektronikken så kan det fort balle på seg med 1000lapper =/

Edit: Kan jo bare være en ledning som har hoppet ut også =)

jeg kjørte til Sulland fordforhandleren, Det var der jeg fikk høre at instumentpanelet måtte skiftes.

Jeg begynte å bli skeptisk og tenkte: "kanskje det er bare noe de sier for å tjene penger" .

hehe:) er så rart siden alt annet på instrumentet funker som det skal.. km og turtelleren osv. Det er bare speedometeret som er død! og jeg har ikke no peiling på hvordan man skal sjekke om det er kun elektronikken eller ledingen som har falt ut.

Anonym poster: 6f0f87b571ab85638763e0d700cc76fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, bilen er ødelagt, få den på verksted. En eldgammel Ford må det jo finnes bruktdeler til også.

Anonym poster: d1e2e7a897d1be8c98efdc87f2e45358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, bilen er ødelagt, få den på verksted. En eldgammel Ford må det jo finnes bruktdeler til også.

Anonym poster: d1e2e7a897d1be8c98efdc87f2e45358

bilen er jo ikke ødelagt. bare instrumentpanelet. så gammel er den ikke. 2000 modell :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er faktisk greit å forhøre seg litt når man ikke har peil, mange lugubre verksteder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bytta ut panelet og satt på en ny, fikk tak i brukt og billig hos hoggeri.

kom til å tenke på en ting til, bilen er egentlig kjørt i 191 000 km,

nå som jeg har satt i nytt instrumentpanel står det 145 000..

Dette ser veldig lettvint ut, folk som (meg) ikke har peiling på biler kan fort bli lurt og si at det er kjørt så lite når det egentlig er kjørt dobbelt så langt. Dette kosta meg bare 1000 kr inkl arbeid.

Kan jeg si at det er kjørt i kun 145 000? (ikke at jeg har tenkt til å gjøre det) Er det andre måter å finne det ut på?

Anonym poster: 6f0f87b571ab85638763e0d700cc76fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må ringe forsikringsselskapet å si ifra at du har byttet instrument og oppgi nye kilometerstanden.

Hvis du ikke gjør det og det smeller en dag blir det moro for deg. Forsikringssvindel.

LittleJ: Du vet det er svindel, ikkesant? Stått masse om dette i media for litt siden. Ser man i serviceheftet ser man fort at noe ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har ringt og sagt ifra til forsikringen. så det er i orden:)

på serviceheftet til bilen kan man finne det ut ja. men har man ikke det så er det dumt,

har jeg nå skjønt.

Tenk at det er så lett å lure folk, bare å kjøpe et nytt instrumentpanel som viser at km telleren er kjørt lite. dumt at det ikke er andre måter å finne ut det på. dette viste jeg ikke noe om! en lite ting som service heftet kan bety mye =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hedgepig

Er ikke no annen måte å finne ut det på, nei... Så jeg hadde sagt det =P

Har bilen vært på verksted så er kmstand registrert.

Busted!

Endret av hedgepig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...