Gå til innhold

Bloggere (og nordmenn generelt) sitt forbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror vel strengt tatt at det eneste du reellt sett KAN gjøre.. er å endre på ditt eget forbruk.

Evt dra frem - med positiv vinkling - hvordan du opplever det å være mindre fokusert på forbruk.

Jeg tror at så fort du begynner å stille spørsmålstegn ved hva folk forbruker, så vil du få en negativ reaksjon. Men hvis du heller vinkler det med å dra frem hvordan dette er positivt for deg, så tror jeg at det er lettere for at folk blir lydhøre.

At rosabloggerne er populære tror jeg du skal ta med en klype salt. De fleste unge jenter (og gutter) vokser likevel ikke opp til å bli tilnærmet lik disse. I tillegg så er det ikke rosabloggernes ansvar, hva den enkelte velger å gjøre i livet sitt. Man har kun ansvar som eget individ.

Men jeg syntes du skal gi deg sjøl en klapp på skulderen for at du har fått et bevisst forhold til dette. Det tar enkelte mennesker flerfoldige tiår å komme til det stadiet i livet at de skjønner at ting bare er .. vel.. ting. Og de fleste ting er bare skrammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg handler sjeldent nytt... Eneste mobilen jeg har kjøpt selv begynner å bli 10 år siden... resten har jeg "arva" etter venner/familie som har skaffa seg ny mobil. Klær kaster jeg aldri, med mindre de er heeeeeelt slitt. Gir de til fretex, loppemarked, venner e.l... Ting som fjellsko, joggesko osv har jeg kun ett par av hver.

Er noe litt ødelagt så lapper jeg det sammen.

Helt nye klær kan faktisk være miljøskadelig har jeg lest. For når du fks vasker de, så skiller de ut miljøskadelige stoffer. Men gamle klær som er godt brukt og vaska mange ganger skiller ikke ut de stoffene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

, vi har mest sannsynlig de mest miljøvennlige energikildene i verden.

Vi har den mest miljøfientlige energikilden i norge - olje!

Anonym poster: f63e1f197c0725be4fd290517a8ef4fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg å redusere forbruket mitt til et mer nøkternt forbruk. Likevell føler jeg selv at jeg bruker en del for mye. Jeg kjøper sjeldent klær, og når jeg gjør det går jeg på fretex først. Det nyeste klesplagget mitt er en ulltunika som min mor har strikket til meg, på bestilling.

Denne måneden har jeg kjøpestopp, og jeg kjenner godt at jeg sliter litt med det. Driver å leker med tanken på å ha kjøpefritt år igjen til neste år, så da må jeg øve meg nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg mest med dette er det langsiktige perspektivet. Enorme land som Kina, Brasil og India har nå kraftig økonomisk vekst. Men det er ikke ressurser nok på kloden til at de skal ha samme levestandard som vi har. Hvordan skal vi løse dette? Skal vi legge lokk på dem og si at de ikke får reise seg fra fattigdommen og ta del i vår rikdom fordi vi ikke ønsker å redusere vår levestandard? Eller skal vi finne en måte å redusere vår levestandard slik at deres kan øke?

Jeg kan ikke se noen realistisk løsning på dette, og denne problemstillingen er i seg selv nok til at jeg kjenner jeg får lyst til å hamstre hermetikk.

Hjelper lite å hamstre hermetikk for en global økonomisk nedsmeltning. For det er det vi ser rundt omkring i verden nå. Det er jo ikke som at ting bedrer seg i Europa og USA, og det på tross av at økonomien i Kina har kjølnet de siste årene. Levestandarden i Norge vil også bli lavere enten vi vil det eller ikke. Nå flyr jo alle til Norge, for vi er snart det eneste landet i Europa hvor det er arbeidsplasser. Dette bidrar bare til at Norge går raskere i dass enn det ellers ville gjort. Dessuten er vi jo i en global verden avhengig av å kunne selge til andre land.

Det vi ser nå er en kurve som sakte men sikkert snur. Vi har hatt alt for brå vekst siden den industrielle revolusjonen. Nå kjølner det av, og det vil bli betydelig kjøligere. Men det kan godt ta 10-15-20 år før vi virkelig merker det i Norge. Da har det allerede vært borgerkriger og revolusjoner ute i Europa, og alle som kan klemmer seg samme i Norden, helt til oljepengene er forduftet på verdens børser, velferden er borte og industrien er et glemt kapittel. Da hjelper det lite med hermetikk. Da må du tenke mer langsiktig. Det er imidlertid ironisk at du tenker så kortsiktig, for det er nettop det som er hovedproblemet i hele verden. Vi hamstrer hermetikk fremfor å lære oss hvordan man dyrker et jorde. Vi setter oss i stadig større gjeld, samtidig som vi sparer penger..for å få i gang økonomien. Won`t work. Det finnes noen hemmelige nettforum her i Norge hvor blandt annet endel av finanseliten sitter og diskuterer. Pipa har en litt annen tone der enn slik politikerne fremstiller det på debattprogrammer og på nyhetene. Bare til informasjon..Folk med vett sikrer seg allerede nå. Om 5 år kan det være for seint.

Anonym poster: d11cc5f06cbc1cc37a1d276799bb27c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Klimaproblemene må faktisk løses på strukturelt nivå, vi som enkeltaktører kan ikke dra lasset. Det må innføres mye større avgifter ved forurensning, slik at prisene drives oppover, og produksjonen blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så en dokumentar om dette temaet her om dagen, at ting produseres for å gå stykker. Spesielt ting som mobiltelefoner, printere osv. Om telefonen vår til 4000 kr går i stykker etter et halvt år så kommer vi likevel å kjøpe ny telefon til samme pris igjen. Det er jo helt latterlig at noe man bruker 4000 kr på ikke skal vare i mer enn 6 mnd, det er jo ikke stort lenger levetid på en laptop heller. I dokumentaren fikk vi også se hvordan de første nylonstrømpene var, de var så sterke at de kunne slepe en bil - derfor måtte de lage de svakere, så de ble kjøpt oftere. Nå tåler de jo ikke at man stryker neglen over en gang. Mange som hadde blitt arbeidsledige hadde det ikke vært for forbruket vårt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en dokumentar om dette temaet her om dagen, at ting produseres for å gå stykker. Spesielt ting som mobiltelefoner, printere osv. Om telefonen vår til 4000 kr går i stykker etter et halvt år så kommer vi likevel å kjøpe ny telefon til samme pris igjen. Det er jo helt latterlig at noe man bruker 4000 kr på ikke skal vare i mer enn 6 mnd, det er jo ikke stort lenger levetid på en laptop heller. I dokumentaren fikk vi også se hvordan de første nylonstrømpene var, de var så sterke at de kunne slepe en bil - derfor måtte de lage de svakere, så de ble kjøpt oftere. Nå tåler de jo ikke at man stryker neglen over en gang. Mange som hadde blitt arbeidsledige hadde det ikke vært for forbruket vårt.

Ganske trist at ting lages for å gå i stykker, men samtidig forstår jeg jo hvorfor. Ellers hadde vel ingen av produsentene klart å tjene penger?

Også er det vel ikke normalt at mobiler går i stykker etter 6 måneder, heldigvis. Jeg forventer at min mobil skal vare i mange år, og reklamasjonsretten sier at jeg kan kreve den reparert gratis om den går i stykker ved normalt bruk før 5 år er gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske trist at ting lages for å gå i stykker, men samtidig forstår jeg jo hvorfor. Ellers hadde vel ingen av produsentene klart å tjene penger?

Også er det vel ikke normalt at mobiler går i stykker etter 6 måneder, heldigvis. Jeg forventer at min mobil skal vare i mange år, og reklamasjonsretten sier at jeg kan kreve den reparert gratis om den går i stykker ved normalt bruk før 5 år er gått.

Jeg har mine telefoner lengre enn 6 mnd ja, men tenker på alle de som knuser skjermen sin på smarttelefonen sin osv. Og bloggere får jo nye telefoner i hytt og pine når de mister den i bakken eller roter den bort. De setter jo ikke pris på det de får en gang, trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...