Gå til innhold

Bloggere (og nordmenn generelt) sitt forbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lypsyl1

Kan ikke tro at Norge er verstingen når det kommer til miljø. Klær, sko og mobiler er vel ikke alt heller, når det kommer til verstinger. Gjennomsnittet i norske familier er 2,5 barn. Vi er et lite filleland med få innbyggere i forhold til resten av verdens land, og tro at vi utgjør den største trusselen synes jeg er å ta litt for hardt i.Vil faktisk gå så langt å si at jeg tror vi er et av de bedre landene på miljøet når det kommer til bevissthetsgjøring, men vi kan gjerne bli bedre. Vi har faktisk ordninger for resirkuleringer, vi har mest sannsynlig de mest miljøvennlige energikildene i verden. I tilegg har vi regler for nybygg, utslipp av farlige gasser osv. Hvilke andre land har disse ordningene? Det er jo befolkningsveksten rundt om i verden som er det største problemet og med det jaget etter matriell "lykke".

Endret av Lypsyl1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes og forbruket mange har er ille. Blir skremt av de som må ha det siste nye til enhver tid, både klær og elektronikk.

Selv kjøper jeg ikke mye nytt, men er heller ikke så nazi at jeg aldri kjøper noe jeg strengt tatt ikke trenger. Min mobil er nå 3,5 år gammel. Samme med min pc. Nye klær kjøper jeg sjelden, vinterkåpen min er 6 år gammel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge shopping og oppussing er blant nordmenns største tidsfordriv, så tyder det på at vi ikke tenker all verdens mye på miljøet.

Vi forbruker en del, men jeg har blitt stadig mer restriktiv. Til jul blir det mye praktiske gaver, og vi er blant de siste dinosaurene i landet som fremdeles har tjukk-TV. Men jeg vil ikke være med på kjøpekarusellen, det byr meg imot å kaste ting som fungerer flott fremdeles (og det er ingen som vil ha tjukk-TV om den så blir gitt bort). Samme med pc og mobiltelefon- jeg bytter ikke ut bare fordi det kommer noe kult og nytt.

Anonym poster: be082ae79263265ef7f5c75c846dfd56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg kjøper så sjeldent klær at det først er når moren min påpeker at det kanskje er på tide at jeg vurderer det. For noen uker siden tvang hun meg til å kjøpe nye vintersko fordi jeg teipet fast sålene på mine gamle i fjor vinter da de løsnet og hun trodde ikke de kom til å vare enda en vinter. Boblejakken min har jeg arvet av bestemoren min, og den eldste buksa mi er 12 år gammel! :fnise:

Jeg tror en mellomting mellom meg og Fotballfrue er passe :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Kan ikke tro at Norge er verstingen når det kommer til miljø. Klær, sko og mobiler er vel ikke alt heller, når det kommer til verstinger. Gjennomsnittet i norske familier er 2,5 barn. Vi er et lite filleland med få innbyggere i forhold til resten av verdens land, og tro at vi utgjør den største trusselen synes jeg er å ta litt for hardt i.Vil faktisk gå så langt å si at jeg tror vi er et av de bedre landene på miljøet når det kommer til bevissthetsgjøring, men vi kan gjerne bli bedre. Vi har faktisk ordninger for resirkuleringer, vi har mest sannsynlig de mest miljøvennlige energikildene i verden. I tilegg har vi regler for nybygg, utslipp av farlige gasser osv. Hvilke andre land har disse ordningene? Det er jo befolkningsveksten rundt om i verden som er det største problemet og med det jaget etter matriell "lykke".

Det handler om forurensing PER person da. Norge er jo bare en fjert i havet, men dersom alle andre skulle forbruke og forurense like mye som oss, så hadde jorda vært brukt opp innen en halvtime.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lypsyl1

Det handler om forurensing PER person da. Norge er jo bare en fjert i havet, men dersom alle andre skulle forbruke og forurense like mye som oss, så hadde jorda vært brukt opp innen en halvtime.

Du overdiver ikke litt nå Darthoven?

Visst det er slik du sier, burde vi jo bada i søppel alle mann.

Endret av Lypsyl1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Du overdiver ikke litt nå Darthoven?

Visst det er slik du sier, burde vi jo bada i søppel alle mann.

Hæ? Utslipp, oljeplattformer, bilhold per person (tror du folk i India, Kina eller Spania for den saks skyld har to eller flere biler per husstand?), flyreiser, bilkjøring, kjøp av klær, kjøp av mat, osv osv. Søppelet blir brent eller gjenvunnet. Hvor tett er du?

Samtidig er Norge blant landene som forurenser mest per innbygger. Vi hadde trengt to jordkloder om alle hadde levd som nordmenn, viser WWFs rapporter om økologiske fotavtrykk.

http://www.dagsavisen.no/verden/kan-lere-av-vare-feil/

Endret av Darthoven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lypsyl1

Nei kan så være at de ikke har like mange biler pr. pers men de er tross alt flere innbyggere enn lille norge. I tilegg har de neppe den resirkuleringen som vi har her. Dessuten vil jeg si at fabrikker som slipper ut farlige gasser, atomkraftverk , og at i mange land er de ikke like opplyst og flinke til å kompostere og resirkulere er verstingen. Kan du gi meg noen eksempler på land som er bedre enn oss på miljøet?

Endret av Lypsyl1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Nei kan så være at de ikke har like mange biler pr. pers men de er tross alt flere innbyggere enn lille norge. I tilegg har de neppe den resirkuleringen som vi har her. Dessuten vil jeg si at fabrikker som slipper ut farlige gasser, atomkraftverk , og at i mange land er de ikke like opplyst og flinke til å kompostere og resirkulere er verstingen. Kan du gi meg noen eksempler på land som er bedre enn oss på miljøet?

Tyskland? Danmark? Stort sett de fleste vestlige land er bedre enn oss på miljø. Hvorfor tror du vi er gode på miljø? Hvor får du det fra? Har vi vindmøller? Nei..men vi har vann da, men det er ikke noe vi har gjort noe for å ha, vi bare har det..flaks. Samtidig er vi det landet som produserer mest olje per kapita. Olje er forurensing.

Poenget her er ikke at vi forurenser mer enn India, eller Kina, eller Tyskland, for den saks skyld. Man snakker om per kapita. Vi med 5 millioner mennesker kan ikke sammenlignes med India med 1,2 MILLIARDER mennesker. Det tror jeg alle forstår. Men dersom alle indere skulle forbruke like mye som oss, så hadde verden gått under.

En gjennomsnittlig nordmann forurenser ti ganger så mye som en gjennomsnittlig inder. Det sier litt.

Resirkulering er dessuten ikke miljøvennlig for fem øre. Hva tror du skjer med søppelet ditt? Mye av det fraktes med trailer og båt til Tyskland hvor det brennes opp. Er det miljøvennlig?

Den resirkuleringen norske husstander driver med og som Stortinget har pålagt alle hjem å betale fullt ut for gjennom renovasjonsavgiften, bidrar til å redusere CO2-utslippene minimalt. SSB har regnet ut at norsk søppel genererer under én prosent av de samlede, norske utslippene av skadelige gifter og klimagasser. Papir husstandene bruker, for eksempel, utgjør 0,1 prosent av de totale CO2-utslippene fra norske husstander. Det tilsvarer de samlede norske utslippene fra produksjonen av ni liter melk. Et årsabonnement på en avis gir den samme miljøbelastningen som én blomsterbukett.

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lypsyl1

Hæ? Utslipp, oljeplattformer, bilhold per person (tror du folk i India, Kina eller Spania for den saks skyld har to eller flere biler per husstand?), flyreiser, bilkjøring, kjøp av klær, kjøp av mat, osv osv. Søppelet blir brent eller gjenvunnet. Hvor tett er du?

Samtidig er Norge blant landene som forurenser mest per innbygger. Vi hadde trengt to jordkloder om alle hadde levd som nordmenn, viser WWFs rapporter om økologiske fotavtrykk.

http://www.dagsavise...e-av-vare-feil/

PS...Vi har vindmøller i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lypsyl1

Tyskland? Danmark? Stort sett de fleste vestlige land er bedre enn oss på miljø. Hvorfor tror du vi er gode på miljø? Hvor får du det fra? Har vi vindmøller? Nei..men vi har vann da, men det er ikke noe vi har gjort noe for å ha, vi bare har det..flaks. Samtidig er vi det landet som produserer mest olje per kapita. Olje er forurensing.

Poenget her er ikke at vi forurenser mer enn India, eller Kina, eller Tyskland, for den saks skyld. Man snakker om per kapita. Vi med 5 millioner mennesker kan ikke sammenlignes med India med 1,2 MILLIARDER mennesker. Det tror jeg alle forstår. Men dersom alle indere skulle forbruke like mye som oss, så hadde verden gått under.

En gjennomsnittlig nordmann forurenser ti ganger så mye som en gjennomsnittlig inder. Det sier litt.

Resirkulering er dessuten ikke miljøvennlig for fem øre. Hva tror du skjer med søppelet ditt? Mye av det fraktes med trailer og båt til Tyskland hvor det brennes opp. Er det miljøvennlig?

Den resirkuleringen norske husstander driver med og som Stortinget har pålagt alle hjem å betale fullt ut for gjennom renovasjonsavgiften, bidrar til å redusere CO2-utslippene minimalt. SSB har regnet ut at norsk søppel genererer under én prosent av de samlede, norske utslippene av skadelige gifter og klimagasser. Papir husstandene bruker, for eksempel, utgjør 0,1 prosent av de totale CO2-utslippene fra norske husstander. Det tilsvarerde samlede norske utslippene fra produksjonen av ni liter melk. Et årsabonnement på en avis gir den samme miljøbelastningen som én blomsterbukett.

http://www.dagbladet...ingen/17008215/

PS...Vi har vindmøller i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja..vi har kapasitet på cirka 350MW..Danmark f.eks har kapasitet på 4000MW.

Mmm... Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan bruke litt penger på å utvikle mer fornybar energi, som tidevannskraft, flere vindparker og bioenergi. Men vi er mer opptatt av å få opp mest mulig olje. Vi har heldigvis mye vannkraft, men som du sier, det er ren flaks at vi har den muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm... Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan bruke litt penger på å utvikle mer fornybar energi, som tidevannskraft, flere vindparker og bioenergi. Men vi er mer opptatt av å få opp mest mulig olje. Vi har heldigvis mye vannkraft, men som du sier, det er ren flaks at vi har den muligheten.

Det er mye styr med å i det hele tatt få opp vindmøller, på kysten hvor de er best egnet er også hvor det er flest fugler, inkludert utrydningstruede arter, og vindmøller dreper disse i hopetall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Darthoven

Mmm... Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan bruke litt penger på å utvikle mer fornybar energi, som tidevannskraft, flere vindparker og bioenergi. Men vi er mer opptatt av å få opp mest mulig olje. Vi har heldigvis mye vannkraft, men som du sier, det er ren flaks at vi har den muligheten.

Det spørs faktisk om vindmøller er så veldig miljøvennlig. Det er en utrolig vanskelig kabal det der, og det er der problemet til verden ligger. Dersom det hadde vært profitt og penger å tjene på noe som kunne gitt masse energi, så hadde folk investert som gale i det. Problemet at så langt er det ingenting som kan måle seg med olje, og vi er dønn avhengige av olje, til ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg mest med dette er det langsiktige perspektivet. Enorme land som Kina, Brasil og India har nå kraftig økonomisk vekst. Men det er ikke ressurser nok på kloden til at de skal ha samme levestandard som vi har. Hvordan skal vi løse dette? Skal vi legge lokk på dem og si at de ikke får reise seg fra fattigdommen og ta del i vår rikdom fordi vi ikke ønsker å redusere vår levestandard? Eller skal vi finne en måte å redusere vår levestandard slik at deres kan øke?

Jeg kan ikke se noen realistisk løsning på dette, og denne problemstillingen er i seg selv nok til at jeg kjenner jeg får lyst til å hamstre hermetikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste går gjennom en periode i livet der de shopper mye og er veldig opptatt av mote.

Jeg hadde selv en sånn periode fra jeg var 18 år til jeg ble 23 år. Etter det fikk jeg andre verdier, og shopping ble noe jeg måtte gjøre når klærne var slitte og hullete.

For andre er shopping viktig hele livet, men for mange er shopping viktig i perioder av livet.

Anonym poster: 3d7be6a8c425227408fd9b2b8421b559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...