Gå til innhold

Bloggere (og nordmenn generelt) sitt forbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare høre hva dere synes om dagens forbruk. Da tenker jeg spesielt på klær og sko, men også elektronikk, mat osv.

Jeg regner med at de fleste innerst inne skjønner at overforbruk ikke er bra, hverken for miljø eller bærekraftighet. Men det virker som om dette sitter langt inne hos oss nordmenn. Jeg leste et sted (kan ha vært framtiden i våre hender) at vi har 8 ganger så høyt forbruk enn resten av europa. Det er ganske mye.

Jeg kan skjønne tankegangen; du har råd, så hvorfor ikke kose deg mens du kan. Jeg har vært sånn selv; Et par nye mobiltelefoner i året, klesshopping hver lørdag og sånt. Men dette prøver jeg å forandre nå! Det er slutt på å handle minst 1 par sko i måneden, ny vinter/høst/vår-jakke hvert år og å gå amok på h&m hver gang det er salg(og det er jo ikke akkurat sjeldent).

For å være ærlig så syns jeg det er litt skremmende. Trenger man virkelig 50 partytopper i skapet og 300 par sko og velge i? Etter en storopprydding i sommer kom jeg frem til at jeg klarte meg fint i alle anledninger med 7 par sko og rundt 1/10 av det jeg hadde i klesskapet mitt.

Jeg synes også det er veldig trist at de største bloggerne i dette landet fremmer dette som den riktige måten å leve på til landets tenåringsjenter. Tenker da spesielt på fotballfrue kanskje som etter mitt syn har et ENORMT overforbrukforbruk (men også de fleste andre jentene på topplista). Skulle ønske at flere kunne se til for eksempel Maja Casablancas som nærmest fremmer det motsatte. Du trenger ikke et eget rom fullt med klær for å ha god stil eller være moteblogger.

Hva kan man gjøre for å forandre på dette?

Jeg har prøvd å snakke forsiktig om dette til folk (venninner for eksempel), noen syns det er interessant og smart og har som meg begynt å tenke seg om to ganger før de kjøper seg noe nytt. Men har også opplevd at noen går i totalt forsvarsposisjon og blir fornærmet, og kommer med sånne "mine penger, jeg gjør hva jeg vil"-argumenter. Dette er jenter som kjøper ny kjole for gang de skal ut på byen og sånn(som vil si hver helg i vår alder). Jeg ønsker hverken å diktere hva folk skal bruke penger på eller få de til å føle seg dritt, men jeg blir så oppgitt og frustrert og skulle ønske folk kunne åpne øya litt.

Hva tror dere?

Anonym poster: b021428244cb0b47701e8756c8a12a90

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overforbruk er ikke bra, nei. Nå har nok aldri jeg vært noen versting. Bruker mobilene til de dør, kjøper egentlig ikke så ofte klær, kjøper ikke ny jakke hver vinter, kjøper nesten aldri sko. Hverdags-vinterstøvlettene mine er vel faktisk 5-6 år gamle.

Men så klart, jeg skal ikke nekte for at jeg kjøper ting jeg ikke trenger. Jeg kunne jo klart meg med to jeans, to penkjoler, fire par sko osv. Men det tror jeg ikke er realistisk for de fleste i Norge. Så det viktige blir vel å finne en mellomting, altså prøve å leve sparsommelig og fornuftig uten å sette for høye krav til seg selv som man ikke vil klare å holde i lengden.

Noe som hjelper er å tenke nøye gjennom hvert eneste kjøp, spesielt når det gjelder klær og klestilbehør. Hvis man går gjennom disse spørsmålene i hodet sitt før man kjøper og klarer å svare riktig på alle så kan man vurdere kjøpet:

1. Kommer jeg til å bruke det i lang tid fremover? Hvis nei, ikke kjøp.

2. Har jeg noe fra før av som likner? Hvis ja, ikke kjøp.

3. Er det egentlig verdt pengene? Hvis nei, ikke kjøp.

4. Har jeg noe som passer sammen med dette? Hvis nei, ikke kjøp.

Denne tankegangen gjør at jeg er blitt flink til å ikke handle klær jeg ikke ender opp med å bruke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Disguise

Skal si det er enkelt å være mann når det kommer til dette.

Bruker en hoodie som jeg kjøpte i 2004. Har hatt 2 par sko siden 2008

Husker ikke sist jeg kjøpte en mobiltelefon. Låner en nå.

Tenker ikke på overforbruk. Er vel heller det at jeg ikke orker "tom for penger" maset som kommer med å gå amok i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn selv, så jeg skal ikke si noe på det. Kan gjerne dra på storshopping hver uke - 1. fordi jeg har råd 2. fordi jeg elsker sko, klær og mote. Har opprydning i garderoben min 3-4 ganger i året, og da kaster jeg store mengder klær. Ganske trist, jeg er klar over det selv.

Likevel reagerer jeg på enkelte motebloggere(uten å nevne navn). Nå legger de vel ikke ut alt de har på seg til enhver tid, men jeg er rimelig sikker på at det meste blir brukt én gang. Det er jeg litt allergisk mot. Jeg kan bruke samme klesplagg flere ganger. Det avhenger også kanskje litt på plagget. Om det er et basic-plagg eller et mote-plagg som passer trenden denne sesongen. Jeg merker at jeg kaster MYE mindre klær nå som jeg har utviklet en mer tidløs klesstil med mer nøytrale farger. Mote-plaggene går rett i søpla hver sesong, så det går ikke i feil retning for meg, hvert fall. Interessant diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig, det er bare en materialistisk drittmentalitet som har kommet med velstanden, ingen trenger en garderobe som flere titalls latinamerikanere hadde sagt seg fornøyd med.

Blir også ganske så provosert når de samme personene engasjerer seg i miljøvern o.l, synes det er så jævlig med oljeutvinning osv, samtidig som de kjøper noen titalls klesplagg i uka, altså bedriver selvbedrag og utviser dobbeltmoral.

Jeg merker at jeg kaster MYE mindre klær nå som jeg har utviklet en mer tidløs klesstil med mer nøytrale farger. Mote-plaggene går rett i søpla hver sesong, så det går ikke i feil retning for meg, hvert fall.

Det er da irrelevant hvorvidt du kaster klesplaggene tvert, eller om du lar de ligge å støve ned i noen måneder før du kaster de.

Endret av meh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å kvitte seg med gamle klær er det mange alternativer til å kaste dem. Gi bort til venner og familie, gi bort til Fretex eller andre hjelpeorganisasjoner, selg på Finn.no

Alt er bedre enn å kaste plagg som er fullt brukbare.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg shopper ikke så mye, mest fordi jeg ikke har råd til det, eller heller vil spare pengene. Men tenker også på at jeg ikke trenger så mye klær og sko. Prøver også å ikke kjøpe typiske trend-plagg som jeg vet jeg ikke kommer til å bruke neste sesong, prøver heller å finne tidløse klær i god kvalitet som kan brukes i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har tenkt mye på selv, og jeg blir temmelig provosert over bloggere som proklamerer en livsstil der det er om å gjøre å forbruke mest. Ikke at de skal ha alt ansvaret, det ligger selvsagt på den enkelte forbruker, men jeg synes det er trist likevel. Jeg prøver stadig å gå inn i mitt eget forbruk, og selv om det alltid er forbedringspotensiale, kjøper jeg langt mindre enn vanlig. På ti år har jeg kjøpt fire mobiler, og da etter at forgjengeren var ødelagt. Jeg elsker mote selv, men heldigvis handler ikke det om å handle mest mulig klær, men heller om å se helheten. Synes egentlig at de med best stil er de som klarer å kombinere det de har, og se nye muligheter. De med garderobe som bærer preg av bruk- og kast synes jeg har en stil som minner om nettopp det. Garderoben min består av basisplagg av god kvalitet, det samme med skoene mine, der det meste kan kombineres med hverandre. Nå har som sagt jeg også forbedringspotensiale, men jeg prøver å gå i meg selv og tenke at materielle verdier ikke øker livskvaliteten min, den bare tapper lommeboka. Også går jeg ikke på shopping, men venter til jeg trenger noe, eller de få gangene jeg bestemmer meg for at "nå skal jeg kjøpe meg noe nytt". Og er det ikke kjipt å finne drømmekjolen, og så tenke at man bare kan bruke den 1-2 ganger?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at det blir mer bevissthet rundt dette :)

Jeg har klær og sko i åresvis, og kaster ingenting før det er slitt/i stykker. Kjøper kun plagg / ting jeg trenger og som skal vare, en supersjelden gang jeg kjøper noe på impuls da også spør jeg meg selv om jeg trenger det / og om det er verdt det - samsvar pris / vare. Kjøper alltid kvalitet, på salg, og har en pen klassisk garderobe.

Jeg hadde tjukk tv inntil 2 år siden og mobil har jeg alltid arvet av andre som vil ha ny, men allikevel har jeg en mobil i 3 - 4 år før den skiftes ut.

Forbrukersamfunnet er forkastelig.

Anonym poster: f63e1f197c0725be4fd290517a8ef4fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper flere og flere ser dagens lys og forstår at dagens forbrukersamfunn ikke er bærekraftig. Jeg kan ikke forstå hvordan mennesker kan være med på bruk og kast kulturen uten å gidde å tenke en tanke om hva som skjer bak kulissene.

Hvor produseres at det billige tøyet henn? Av hvem? Hvor blir alt bosset vi kaster av? Hvilke forhold lever mennesker under som produserer at det forbrukersamfunnet i vesten vil ha? Hvordan har arbeiderene det på fabrikken der de produserer Iphone? Bryr du deg?

Anonym poster: f63e1f197c0725be4fd290517a8ef4fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper flere og flere ser dagens lys og forstår at dagens forbrukersamfunn ikke er bærekraftig. Jeg kan ikke forstå hvordan mennesker kan være med på bruk og kast kulturen uten å gidde å tenke en tanke om hva som skjer bak kulissene.

Hvor produseres at det billige tøyet henn? Av hvem? Hvor blir alt bosset vi kaster av? Hvilke forhold lever mennesker under som produserer at det forbrukersamfunnet i vesten vil ha? Hvordan har arbeiderene det på fabrikken der de produserer Iphone? Bryr du deg?

Anonym poster: f63e1f197c0725be4fd290517a8ef4fa

Jeg tror mange rett og slett ikke bryr seg. Situasjonen til mennesker på andre siden av kloden blir for virkelighetsfjern for dem, og dette provoserer meg veldig.

Selv har jeg nesten aldri behov for å kjøpe meg nye klær, da vennene mine gir meg av sin overflod uten at jeg spør en gang, kun for at de har ALT for mye.

Det gjelder bare å ta seg sammen. Tenk konsekvenser, ta ansvar. Gi dere på all shoppingen og start å gi penger til et veldedig formål som dere har tro på. Reis langt avgårde og kos dere og lær at man kan klare seg, og trives, med langt mindre enn det dere har. Få opp øynene for denne forkastelige forbrukskulturen dere deltar i og si NEI. Voks som mennesker og finn andre verdier og større gleder enn de materialistiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg er uenig at nordmenn bedriver såkalt "overforbruk", og jeg er uenig at det er negativt for miljøet.

Problemet er ikke at 5 millioner nordmenn har en god levestandard med mange forbruksprodukter, ei heller om hele vesten får en tilsvarende standard. Problemet er at hele jordas befolkningen kan ikke leve slik, det har ikke kloden vår nok ressurser til. Da kan man dra en av to konklusjoner. Enten bedriver vi overforbruk med den livsstilen vi har i Norge, eller så er verden i dag alvorlig overbefolket. Jeg mener sistnevnte. Flere eksperter har ment at jordas befolkning bør ligge på ca 1 milliard. Det beste vi kunne gjort for miljøet, kloden og fremtidige generasjoner hadde vært å følge Kinas flotte eksempel og innføre en ett-barns-politikk, men slike upopulære avgjørelser er det ingen politisk interesse for å i det hele tatt snakke om.

Da er det bedre for deres karriere og fortsette med "miljø-tullpolitikk". For det er nettopp tull det er. Det spiller ingen rolle om vi kutter forbruket vårt 90%, så lenge dagens befolkningsvekst fortsetter så kommer vi snart til å forrurense mer enn vi gjorde i dag uansett, rett og slett fordi vi er flere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn selv, så jeg skal ikke si noe på det. Kan gjerne dra på storshopping hver uke - 1. fordi jeg har råd 2. fordi jeg elsker sko, klær og mote. Har opprydning i garderoben min 3-4 ganger i året, og da kaster jeg store mengder klær. Ganske trist, jeg er klar over det selv.

Likevel reagerer jeg på enkelte motebloggere(uten å nevne navn). Nå legger de vel ikke ut alt de har på seg til enhver tid, men jeg er rimelig sikker på at det meste blir brukt én gang. Det er jeg litt allergisk mot. Jeg kan bruke samme klesplagg flere ganger. Det avhenger også kanskje litt på plagget. Om det er et basic-plagg eller et mote-plagg som passer trenden denne sesongen. Jeg merker at jeg kaster MYE mindre klær nå som jeg har utviklet en mer tidløs klesstil med mer nøytrale farger. Mote-plaggene går rett i søpla hver sesong, så det går ikke i feil retning for meg, hvert fall. Interessant diskusjon.

:sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert:

For mye jobb å sende klærne til Fretex???

Anonym poster: 1778366e1aa34328dfe518ee1987248c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke glem at økonomien slik den er nå avhengig av at vi opprettholder bruk og kast samfunnet. Økonomien ville stagnert om folk hadde begynt å tenke før de brukte pengene sine på skrot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg er 100% enig med deg.

Jeg har vært en versting selv, etter 5 år som student, har jeg begynt å jobbe og da økte forbruket dramatisk - jeg har jo endelig fått råd til alt jeg ønsket meg. Da ble det fort ganske mange par sko, og kleskap ble fort fult. 2 ganger pr år måtte jeg sortere klær, og gi en svart søppelsekk til Fretex - det var klær jeg kjøpte men brukte ikke. Det tok litt tid før jeg skjønte hva jeg drev med, og nå prøver jeg å omvende meg. Jeg synes ikke at "men vi er jo bare 5 mil nordmenn" er noe unskylding, når vi er heldige til å leve i verdens rikeste land, det sier jo selv at det er vi som må ta ansvar. Nordmenn kaster 10 ganger så mye søppel som resten av Europa, det sier jo noe? Vi er 5 millioner, men vi kaster så mye søppel som om vi var 50! Eller til sammenlikning, kaster vi altså mer søppel enn Italia, hvor det bor 58 millioner mennesker!

Jeg for min del, jeg går ikke inn i H&M, gina tricot og cubus lengre. Da er det enklere å stoppe overshopping, fordi "åh, men det er jo bare 100 kr, jeg tar den!" -tankegangen er farlig. Og bomull i seg selv er jo en økologisk versting.. Jeg håper flere begynner å tenke over det!

Anonym poster: 7ee2ead216306fe42b3ce2cab027c849

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å kjøpe ny mobil flere ganger i året og å trenge å rydde i skapene og gi bort klær fire ganger i året? :overrasket: Jeg får dårlig samvittighet av å bruke penger på et par sko hvis jeg virkelig ikke trenger dem, eller å kjøpe ny mobil hvis den gamle virker fortsatt...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det er i menneskers egeninteresse å spare enger på unødvendig forbruk. Problemet er bare at veldig mange i Norge ikke helt ser poenget med en bankkonto som vokser litt hver måned. Problemet er en mangel på visjoner for hva man bruke disse pengene til. Enten det er sikkerhet, som i Norge er totalt overlatt til staten, eller den overprisede boligen med det enorme lånet eller det er ideer til å starte noe nytt, et prosjekt en bedrift eller hva som helst som er nytt.

I mangel på ideer, visjon og frykt for å miste basistingene i livet så tar forbruks kulturen tak.

Jeg er bruker klær til de blir ødelagt/ubrukelige. Jeg kjøper ikke mobiler med mindre jeg kan unngå det. Når jeg kjøper mat har velger jeg en av tre tankemåter, og helst flere, enten er det billig, enten er det sunt eller så er det bærekraftig. Jeg bor nært havet så da oppfyller vill, fersk fisk fisket selv eller kjøpt nærmest fiskeren alle de kravene. Det samme gjør å plukke bær og sopp i skogen. Til og med elgkjøtt kommer veldig godt ut.

Jeg er ikke imot mote, men jeg misliker motejaget. Altså, for meg er et godt antrekk noe som er et tidløst plagg av høy kvalitet som man ikke trenger å slutte å bruke før det er ødelagt og ikke kan repareres. Mannemote har selvfølgelig mange flere muligheter for dette. Men, som mann vil jeg si at det er kvinnen og hvordan hun bærer plagget som er viktigst. Ellers kan jeg si at en 50-talls sommerkjole, en god samtale og et fint smil gjør det for meg.

Snakker man om mote må man være noe mer vågal mener jeg. Da snakker man om at man mener sin egen individuelle smak kan utfordre alle de andre sin smak. Jeg liker folk som kan gjenomføre dette, men det krever en modig sjel og det krever et lite antall avhver type klesplagg. Ellers blir det jo vanlig og da er det ikke mote. Jeg mener at en som driver med mote bør kunne stå for de valgene de tar og bruke plagget lenge. Mote er med andre ord en seriøs hobby man ikke skal ta lett på. Et nytt plagg hver helg er ikke mote, det er feigt, men en gjennomført stil...da snakker man klasse.

Selv om forbruk er en vanskelig problemstilling, så går det an å tilnærme seg den på en god måte. Det er viktig å ikke glemme seg selv og sin egen bekvemhet oppi all denne forsiktigheten, sparingen og presset etter å kunne bidra med sine egne løsninger. Da anbefaler jeg å kjøpe ting der man er overbevist om at det er høykvalitetsarbeid bak, og sette virkelig pris på det du kjøper. Et godt eksempel er høykvalitets mat- og drikkevarer og å nyte dem i godt selskap.

Men la oss si at man lever godt for lite, noe som er veldig lett i norge så lenge man klarer og endre vanene sine. Og la oss si at man ikke har noen gode ideer for å starte en nyttig og god business eller noe. Da har man en veldig god finansiell situasjon og det trenger ikke være en kvart generasjon engang før man har formueskatt og hele pakka. Hva skal man gjøre da? Det eneste er å bruke ressursene på å sikre seg - dette går hovedsakelig ut på hvordan man kan bli selvforsynt med alt man trenger, og sekundert om å lære seg å få til ting man selv eller andre kan ha bruk for. Hvis man ikke går inn i grunnforskning eller spesialistfelt er det nettopp de tingene man burde gjøre og være villig til å dele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å kjøpe ny mobil flere ganger i året og å trenge å rydde i skapene og gi bort klær fire ganger i året? :overrasket: Jeg får dårlig samvittighet av å bruke penger på et par sko hvis jeg virkelig ikke trenger dem, eller å kjøpe ny mobil hvis den gamle virker fortsatt...

Samme her. Er helt sjokkert av folks forbruksbeskrivelser her inne!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Ikke glem at økonomien slik den er nå avhengig av at vi opprettholder bruk og kast samfunnet. Økonomien ville stagnert om folk hadde begynt å tenke før de brukte pengene sine på skrot.

Godt poeng, og helt riktig observert. Den moderne økonomien er vekst-økonomi. Alle politikere og økonomer snakker hele tiden om vekst, som om det er gull-kalven. Vekst i lønninger, vekst i priser, befolkningsvekst, you name it. Evig vekst på en begrenset planet virker å være mantraet.

Desverre er det da også nødvendigvis slik at dersom vi ikke fortsetter å konsumere i en stadig raskere rate, så kollapser økonomien.

En gang i framtiden, ikke i vår levetid, men kanskje i våre barns eller barnebarns levetid, så vil uhensiktsmessig forbruk være noe man ler av, og lurer på hvorfor vi idioter holdt på med. Barn lærer om sine oldeforeldre, om hvor dumme de var som bevisst ødela planeten med overbefolkning, bruk og kast, meningsløst jag etter stadig nye og meningsløse klesplagg, overforbruk av mat (fedme) osv. I framtiden vil vi forhåpentligvis ha lært, og vi vil forhåpentligvis leve i en verden hvor vi forsker på, og bryr oss om VIKTIGE ting, i harmoni med naturen rundt oss og i harmoni med den ENESTE planeten vi sannsynligvis noensinne, i hvert fall på svært svært lang tid, vil ha mulighet til å bo på.

Innen den tid vil, til og med kanskje vi som er unge i dag, oppleve økonomisk kollaps, revolusjoner, massiv hungersnød og krig. Men ut av den dritten så spår jeg det kommer noe godt. Vi mennesker handler aldri før det er for seint..ironisk nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg kjenner meg att i både miljøomsynet og overforbruket, eg. Eg er nok neppe av dei verste når det gjeld å handle klede, eg handlar ikkje nye klede kvar veke, og eg har kleda mine i årevis (eg har fleire plagg som eg kjøpte på tidleg nittital og som eg framleis brukar). Men eg har utallige par sko og masse dingsar. Eg sette meg sjølv på klesdiett i sumar, eg får ikkje kjøpe noko nytt før eg har slitt ut den gamle, no, og det funkar. Så har eg veldig keisam stil, då, eg likar berre vanlege, tidlause klede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...