Gå til innhold

Sammenheng mellom P-pille bruk og ufrivillig barnløshet?


Moonchild

Anbefalte innlegg

Tenkte dette var rette forum å lufte problemstillingen. Mannen og jeg har så vidt begynt å tenke på å sette i gang med prøvingen. Siden jeg ikke har fast jobb er vi litt avhengig av at det klaffer innenfor en gitt tidsramme (hvis ikke er det på'n igjen med prevensjon...) Nå er jeg VELDIG klar over at dette er noe som kan ta sin tid, men det jeg egentlig lurer på er om det er mange av dere ufrivillige barnløse som har gått lenge på hormonelle prevensjonsmidler. Jeg kan faktisk ikke huske hvordan det var å ha en vanlig mens :roll: Jeg var såvidt over 20 da jeg begynt på p-piller, og hadde ikke "stabile" sykluser i den forstand at jeg visste på dagen når mensen kom, men hadde mens ca. hver 5-6 uke (mellom 32 og 35 dagers sykluser). Er derfor litt spent på hva konsekvensen av mine lange sykluser blir når jeg nå slutter på pillen. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet i hvert fall at flere jeg kjenner har slitt med å få tilbake eggløsning etter lengre tids p-pillebruk. En venninne av meg brukte p-piller fra hun var 15 til hun var 25, og det tok nesten to år før hun fikk tilbake eggløsningen.

En annen venninne slet veldig med ujevne sykluser i flere år etter at hun sluttet - kunne blø sammenhengende i to uker, for så å ikke blø noe i tre måneder osv.

Begge fikk beskjed av legen at det var p-pillebruken som gjorde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå brukte jeg p-piller i "bare" ca 10 år før vi bestemte oss for å prøve å lage barn. Det ble faktisk klaff på første forsøk! :-)

I følge legen min er det like vanlig som å måtte vente en tid på å bli gravid etter bruk av p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte p-piller fra jeg var 15 til jeg var 22 (da vi bestemte oss for å få barn). Syklusene mine har alltid vært regelmessig, og det var de også umiddelbart etter p-pilleslutt. Nå sliter vi litt med å få barn (har enda ingen - men mistet i desember`03, og nå er jeg 24 1/2), men det kommer vel kanskje ikke av p-pillebruk. :roll:

Tror det er veldig individuelt!!!

Lykke til - håper det klaffer når dere vil! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå brukte jeg p-piller i "bare" ca 10 år før vi bestemte oss for å prøve å lage barn. Det ble faktisk klaff på første forsøk! :-)

I følge legen min er det like vanlig som å måtte vente en tid på å bli gravid etter bruk av p-piller.

Samme her, bortsett fra at min lege sa at det er vanligere en folk tror å få kjappt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke huske hvordan det var å ha en vanlig mens  :roll:  Jeg var såvidt over 20 da jeg begynt på p-piller, og hadde ikke "stabile" sykluser i den forstand at jeg visste på dagen når mensen kom, men hadde mens ca. hver 5-6 uke (mellom 32 og 35 dagers sykluser). Er derfor litt spent på hva konsekvensen av mine lange sykluser blir når jeg nå slutter på pillen. Noen erfaringer?

Jeg hadde også sykluser på samme måte som deg før jeg begynnte med p-piller. Etter jeg sluttet tok det ca. 2 mnd. før jeg fikk mens igjen, det var ganske kjedelig og frustrerende å gå rundt å lure. :roll:

Jeg spurte derfor legen min, hun fortalte at om mensen ikke kom av seg selv innen 2 mnd. og man hadde et barne-ønske så kunne man sette det hele i gang med medisiner. Jeg fikk da mens en uke senere, slappet vel endelig av eller noe? :hoho: Og nå er syklusene tilbake slik det var før pillene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også sykluser på samme måte som deg før jeg begynnte med p-piller.

:-) Men jeg ser av dagboken din (som jeg nettopp snikleste) at jeg nok har gått på pillen litt lenger enn deg. Mye lenger, faktisk *klarer så vidt å treffe tastene på tastaturet på grunn av gammel-dame skjelvinger*

Takk for mange gode svar, jenter. Det er visst ingen fasitløsning, og jeg får satse på at Moder Jord ser på meg med blide øyne og tillater treff innenfor min "ønskede" tidsramme. *ser med avsky på de resterende pillebrettene på badet, og har litt lyst å kaste dem i do, men bare litt, og kanskje ikke i do, men heller levere dem tilbake til apoteket slik som en snill, miljøvennelig jente skal gjøre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...