Gå til innhold

Sykle med musikk på ørene - i trafikken


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

En fotgjenger i 4 km/t er ikke til noen særlig fare. En syklist i 40 km/t er.

Det kommer jo helt an på situasjonen gjør det ikke? En fotgjenger som plutselig går ut i veien fordi h*n er opptatt med musikk, teksting eller bare er distré - kan forårsake ganske mye skade. Eller generelt uoppmerksomme fotgjengere kan sette seg selv og andre i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på situasjonen gjør det ikke? En fotgjenger som plutselig går ut i veien fordi h*n er opptatt med musikk, teksting eller bare er distré - kan forårsake ganske mye skade. Eller generelt uoppmerksomme fotgjengere kan sette seg selv og andre i fare.

Seriøst?

Anonym poster: dab713111d459ba3721057829c042afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på situasjonen gjør det ikke? En fotgjenger som plutselig går ut i veien fordi h*n er opptatt med musikk, teksting eller bare er distré - kan forårsake ganske mye skade. Eller generelt uoppmerksomme fotgjengere kan sette seg selv og andre i fare.

Men det er uansett lettere for en bilist/syklist å unngå den saktegående fotgjengeren enn syklisten om de først skulle vase rundt uten å se seg for.

Jeg forstår heller ikke hvordan folk tør å sykle med musikk, man fjerner jo store deler av en av de viktigste sansene man har. Når man da i tillegg peiser på i rødt lys og over fotgjengeroverganger er det det komplette idoti i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Anonym poster: dab713111d459ba3721057829c042afb

Hva er så vanskelig å skjønne med det? Folk som går og tekster med telefonen og er distré har klart å skade seg før, uten at man har bestemt at man skal bøtelegge de som går og tekster.

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Uansett hva dere med musikk på ørene sier, så opplever jeg som syklist stadig situasjoner der jeg må ta hensyn fordi den jeg møter er mer opptatt av musikken enn av trafikken rundt. Om jeg vil forbi deg, ringer i ringeklokken og du ikke hører pga musikk, måte jeg ofte pent holde meg bak deg.

Min mening er at det burde være forbudt med musikk i ørene når man sykler, og man burde kunne få bot dersom man ble tatt. Mange har ikke full fokus på det som er rundt dersom man hører på musikk.

Jeg sykler til jobb hver dag, og sykler masse ellers og.

Musikk i ørene har jeg alltid.

Noen av oss klarer å bruke vett når vi sykler, være observant og sykle pent.

Mangeårig daglig sykling har lært meg hvem som utgjør den største faren i trafikken - uten tvil er det syklister av typen "Tour-de-France-wannabe" i fargerike drakter og selvsagt siste mote i både sykkel og utstyr. Mange av disse ser på andre syklister som konkurrenter og hensyn er et fremmedord.

Jeg sykler forrsten kun på fortauet eller sykkelstier, aldri i veien.

Når jeg skifter "sykkelbane" så snur jeg meg alltid og ser over skulderen om noen er bak meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så vanskelig å skjønne med det? Folk som går og tekster med telefonen og er distré har klart å skade seg før, uten at man har bestemt at man skal bøtelegge de som går og tekster.

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

Hvor stor skade volder en fotgjenger kontra en syklist? Det er bilisten eller syklisten som har ansvar for å stoppe dersom jeg skal ut i et fotgjengerfelt foran en av dem.

Men selvsagt skal man være aktpågivende som fotgjenger også.

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor stor skade volder en fotgjenger kontra en syklist? Det er bilisten eller syklisten som har ansvar for å stoppe dersom jeg skal ut i et fotgjengerfelt foran en av dem.

Men selvsagt skal man være aktpågivende som fotgjenger også.

En uforsiktig forgjenger utgjør først og fremst en fare for seg selv, men kan også forårsake trafikkulykker, som f. eks. kan føre til at biler må bråbremse, svinger ut av veien eller lignende.

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Hvor stor skade volder en fotgjenger kontra en syklist? Det er bilisten eller syklisten som har ansvar for å stoppe dersom jeg skal ut i et fotgjengerfelt foran en av dem.

Men selvsagt skal man være aktpågivende som fotgjenger også.

Problemet er ikke syklister eller fotgjengere med musikk i ørene - problemet er alle de som kun tenker på seg selv og ikke tar hensyn til andre.

Som sagt så har jeg alltid musikk i ørene (det er det som gir sykkelturen det lille ekstra), men jeg bruker hodet og øynene aktivt hele tiden mens jeg sykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke syklister eller fotgjengere med musikk i ørene - problemet er alle de som kun tenker på seg selv og ikke tar hensyn til andre.

Som sagt så har jeg alltid musikk i ørene (det er det som gir sykkelturen det lille ekstra), men jeg bruker hodet og øynene aktivt hele tiden mens jeg sykler.

Så hvis jeg sykler bak deg og bruker ringeklokken så kommer jeg alltid forbi deg uten problemer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg sykler bak deg og bruker ringeklokken så kommer jeg alltid forbi deg uten problemer?

Akkurat det får du bare leve med, all opplever irritasjonsmomenter en gang i blandt, vi slenger ikke bøter på alle som ikke følger med.

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Anonym poster: dab713111d459ba3721057829c042afb

Ja.

Men det er uansett lettere for en bilist/syklist å unngå den saktegående fotgjengeren enn syklisten om de først skulle vase rundt uten å se seg for.

Jeg forstår heller ikke hvordan folk tør å sykle med musikk, man fjerner jo store deler av en av de viktigste sansene man har. Når man da i tillegg peiser på i rødt lys og over fotgjengeroverganger er det det komplette idoti i mine øyne.

Ikke i alle situasjoner. Jeg har selv opplevd å se situasjoner hvor fotgjengere som overhode ikke følger med og plutselig skifter retning, gjør det ekstremt vanskelig for både syklister og bilister å "bare" svinge unna.

Man har mange andre sanser i tillegg til hørsel, om du kun forventer å stole på hørselen din så har du et problem som fotgjenger/syklist. Det er tross alt en grunn til at man får beskjed om å bruke sine andre sanser når man ferdes i trafikken.

Jeg sier ikke jeg er en perfekt syklist, men jeg tenker i alle fall så langt at jeg har musikken lavt nok til at når jeg ferdes på strekninger hvor det er biler og andre syklister, så vil jeg høre ringeklokke, tuting, og hva annet som medfølger. Så nyter jeg den heller fullt ut når jeg er kommet på den strekningen hvor det kun er meg og landskap rundt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det får du bare leve med, all opplever irritasjonsmomenter en gang i blandt, vi slenger ikke bøter på alle som ikke følger med.

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

Og om en ambulanse kommer opp bak deg så får du det med deg også? Har du øyne i nakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om en ambulanse kommer opp bak deg så får du det med deg også? Har du øyne i nakken?

Man bruker da hodet og snur og ser hva som er bak deg med jevne mellomrom! Hallo...bilister gjør akkurat det samme og de har musikk på full guffe i bilen :rolleyes:

Anonym poster: afc047a242c4bba43e3d8bcad1287e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og om en ambulanse kommer opp bak deg så får du det med deg også? Har du øyne i nakken?

Ambulanse var et dårlig eksempel da, de har sirener. Forøvrig sykler ikke jeg foran biler, jeg holder meg til sykkelvei eller fortau.

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Så hvis jeg sykler bak deg og bruker ringeklokken så kommer jeg alltid forbi deg uten problemer?

Som jeg skrev over så holder jeg meg i samme "bane" når jeg sykler. Dersom du skal forbi, så er det bare å sykle forbi. Dersom det ikke er plass til to sykler ved siden av hverandre så er det ikke min oppgave å flytte meg for noen som kommer bak - da må du finne en annen løsning om du absolutt må forbi.

Ambulanse er ikke noe stor problem når man som jeg gjør enten holder seg på fortau eller sykkelveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Jeg går/sykler med musikk på ørene og aldri opplevd at det er noe problem.

Jeg klarer fortsatt å gå uten å være i veien for noen, om et uttrykningskjøretøy vil forbi så ser jeg det blinker eller hører sirenene (er jo grenser for hvor mye musikken kan overdøve annen lyd), jeg klarer fortsatt å se meg for når jeg skal over veien.

Om et menneske er så distré at det er et hinder for annen trafikk så tror jeg at det hadde vært like distré selv med uten musikk på ørene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett hva dere med musikk på ørene sier, så opplever jeg som syklist stadig situasjoner der jeg må ta hensyn fordi den jeg møter er mer opptatt av musikken enn av trafikken rundt. Om jeg vil forbi deg, ringer i ringeklokken og du ikke hører pga musikk, måte jeg ofte pent holde meg bak deg.

Min mening er at det burde være forbudt med musikk i ørene når man sykler, og man burde kunne få bot dersom man ble tatt. Mange har ikke full fokus på det som er rundt dersom man hører på musikk.

Trudde det bare var unger som hadde ringeklokke på sykkel... Jeg kjenner ingen som har det hvertfall =P

Nå vet ikke jeg hvor du sykler hen, men hvor i dette landet er det så smal vei at du ikke kommer forbi en sykkel?

Min oppfatning er at syklister som vil forbi durer forbi uten å bruke no som helst form for lyd, aldri opplevd at noen har meldt fra... Og bare for å ha sagt det: Den dagen hesten min sparker ned en syklist som snitter rompa hennes uten å ha gitt en eneste lyd fra seg skal jeg sitte oppå hesten og le!

Sånne ting skal gå begge veier, og syklister er ikke no flink til å ta hensyns til andre! Så om jeg sykler med propper i øra og det irriterer andre så vær så god =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Trudde det bare var unger som hadde ringeklokke på sykkel... Jeg kjenner ingen som har det hvertfall =P

Nå vet ikke jeg hvor du sykler hen, men hvor i dette landet er det så smal vei at du ikke kommer forbi en sykkel?

Min oppfatning er at syklister som vil forbi durer forbi uten å bruke no som helst form for lyd, aldri opplevd at noen har meldt fra... Og bare for å ha sagt det: Den dagen hesten min sparker ned en syklist som snitter rompa hennes uten å ha gitt en eneste lyd fra seg skal jeg sitte oppå hesten og le!

Sånne ting skal gå begge veier, og syklister er ikke no flink til å ta hensyns til andre! Så om jeg sykler med propper i øra og det irriterer andre så vær så god =P

Da har du ikke sett godt nok etter, elle hørt... De aller fleste har ringeklokke, bortsett fra dem som mener at de "veier for mye". Pass på at det er plass for meg til å passere gampen din du, så slipper det å bli et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde det bare var unger som hadde ringeklokke på sykkel... Jeg kjenner ingen som har det hvertfall =P

Nå vet ikke jeg hvor du sykler hen, men hvor i dette landet er det så smal vei at du ikke kommer forbi en sykkel?

Min oppfatning er at syklister som vil forbi durer forbi uten å bruke no som helst form for lyd, aldri opplevd at noen har meldt fra... Og bare for å ha sagt det: Den dagen hesten min sparker ned en syklist som snitter rompa hennes uten å ha gitt en eneste lyd fra seg skal jeg sitte oppå hesten og le!

Sånne ting skal gå begge veier, og syklister er ikke no flink til å ta hensyns til andre! Så om jeg sykler med propper i øra og det irriterer andre så vær så god =P

Det er påbudt med klokke og lys på sykkelen. http://www.tryggtrafikk.no/Krav+til+sykkelen.9UFRLWXL.ips

Anonym poster: 7c1d45e5c0c443741599b27ca2b024d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at enkelte ikke har klokke er kanskje fordi de kjøper litt dyre sykler, og da følger det ofte ikke med noe som helst av ekstrautstyr, og da er det ikke så mange som gidder å kjøpe klokke.

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...