Gå til innhold

Sykle med musikk på ørene - i trafikken


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke at så mange gjør det! Når jeg sykler bruker jeg alle sansene mine, både synet og hørselen er i aktivt bruk. Jeg forstår bare ikke denne greia med musikk... Hva om noen kommer opp bak deg? Får du det med deg?

Dette er altså ikke en diskusjon om syklister i trafikken, men om det å høre på musikk mens man sykler...

Endret av Violetta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke ok. Jeg synes heller ikke folk som jogger eller går på rulleski skal ha musikk i ørene. Jeg vet selv at jeg ikke er oppmerksom nok med musikk eller radio/podcast i ørene, og jeg har skremt mer enn én syklist/jogger/rulleskigåer med å komme syklende opp på siden når jeg tror de har lagt merke til meg, men så viser det seg at de har ørepropper i ørene og de har ikke hørt at jeg har plinget.

Anonym poster: 7c1d45e5c0c443741599b27ca2b024d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke engang på musikk mens jeg går på tur med hunden. Jeg må alltid lytte etter biler eller andre farer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på musikk når jeg jogger og går, da er jeg på gangfelt eller på landevei og har ikke hatt problemer med det, nå er jo du som fotgjenger på den siden av veien slik at du ser hvem som kommer mot deg.

Men hadde aldri gjort mens jeg syklet, da er du mye mer en del av trafikken og trenger sansene mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke engang på musikk mens jeg går på tur med hunden. Jeg må alltid lytte etter biler eller andre farer

Samme her, det har også noe med at jeg ønsker å ha kontakt med hunden når jeg går på tur med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sykler sykler jeg såpass fort at det eneste jeg hører i ørene er susing, susinga er for meg mer forstyrrende enn musikken.

Regner med at dere som ikke har musikk på ørene heller ikke har musikk/radio i bilen, ikke snakker i mobil etc.

Anonym poster: b218bcd43bb0b4468e76f0c6603d9d49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ha så høy musikk på i bilen at det føles som om jeg faktisk sitter i bandet når de spiller låta. Men når jeg går langs veien og er ute og løper på stier i skogen så har jeg ingenting i ørene. Kanskje jeg kunne hatt musikk på øret om det var eget gangfelt langs veien, men der hvor jeg vokste opp og bor er det ingenting slikt.

Anonym poster: 27313689f19f1bfb9da4aba88e4748d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sykler sykler jeg såpass fort at det eneste jeg hører i ørene er susing, susinga er for meg mer forstyrrende enn musikken.

Regner med at dere som ikke har musikk på ørene heller ikke har musikk/radio i bilen, ikke snakker i mobil etc.

Anonym poster: b218bcd43bb0b4468e76f0c6603d9d49

Da er det noe som er galt med hørselen din. Jeg sykler fort nok jeg også, men har ingen problemer med å høre andre lyder enn susing.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler ofte med musikk på øret, og er veldig vant til å ha musikk på øret nesten overalt jeg går, sykler osv.

Jeg bruker øynene aktivt, snur på hodet og følger med på hva som skjer rundt meg. Dette har fungert helt fint i flere år. Det hender jeg slår av musikken av og til hvis jeg kommer til steder hvor det skjer mye. Selv om dere ser en med musikk på øret, så er det ikke sikkert at musikken er på eller at den er på full guffe ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et land hvor det er haugevis av syklister, her bruker så og si alle (inkl. meg selv) musikk når de sykler. Jeg har det høyt nok til at jeg hører musikken, men lavt nok til at jeg hører biler osv rundt meg. Jeg er som regel veldig observerende når jeg sykler til og fra skolen, aktiviteter osv så det har gått fint :)

Det har kanskje noe med å gjøre at vi syklister her i alle fall har egne "veier" og stier, det er heller lyskryssene jeg er mest nervøs for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva dere med musikk på ørene sier, så opplever jeg som syklist stadig situasjoner der jeg må ta hensyn fordi den jeg møter er mer opptatt av musikken enn av trafikken rundt. Om jeg vil forbi deg, ringer i ringeklokken og du ikke hører pga musikk, måte jeg ofte pent holde meg bak deg.

Min mening er at det burde være forbudt med musikk i ørene når man sykler, og man burde kunne få bot dersom man ble tatt. Mange har ikke full fokus på det som er rundt dersom man hører på musikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva dere med musikk på ørene sier, så opplever jeg som syklist stadig situasjoner der jeg må ta hensyn fordi den jeg møter er mer opptatt av musikken enn av trafikken rundt. Om jeg vil forbi deg, ringer i ringeklokken og du ikke hører pga musikk, måte jeg ofte pent holde meg bak deg.

Min mening er at det burde være forbudt med musikk i ørene når man sykler, og man burde kunne få bot dersom man ble tatt. Mange har ikke full fokus på det som er rundt dersom man hører på musikk.

Ja det er jo mange som forsvinner i sin egen verden når de hører på musikk og sykler :) Jeg for min del har til nå alltid hørt ringeklokken til dem bak meg, jeg holder meg alltid til høyre på veien slik at det er mer enn nok plass for dem bak meg til å sykle forbi. Men jeg vet jo faktisk ikke hvordan de opplever meg som syklist, jeg vet bare at jeg selv er ganske observerende i trafikken selv om jeg har musikk på ørene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noe som er galt med hørselen din. Jeg sykler fort nok jeg også, men har ingen problemer med å høre andre lyder enn susing.

Ja, men det er jo ikke ditt problem at jeg har en hørselsfeil? Hører forøvrig ringeklokker, bilhorn og det jeg har behov for selv om jeg har musikk på ørene.

Anonym poster: b218bcd43bb0b4468e76f0c6603d9d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men det er jo ikke ditt problem at jeg har en hørselsfeil? Hører forøvrig ringeklokker, bilhorn og det jeg har behov for selv om jeg har musikk på ørene.

Anonym poster: b218bcd43bb0b4468e76f0c6603d9d49

Du skrev nettopp at du ikke hører annet enn susing. Bestem deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at det burde være forbudt med musikk i ørene når man sykler, og man burde kunne få bot dersom man ble tatt.

Nei takk, synes vi burde ha såpass mye frihet at vi skal få lov til å høre på musikk. Du kan ikke gjøre noe ulovlig bare fordi det er et irritasjonsmoment for deg ;)

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev nettopp at du ikke hører annet enn susing. Bestem deg.

Når jeg ikke har musikk i ørene ja. Da er det kun susing. Med musikk, eller annen lyd, klarer jeg å filtrere lydene. Samme effekt får jeg om jeg sykler med ørepropper. Fornøyd?

Anonym poster: b218bcd43bb0b4468e76f0c6603d9d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei takk, synes vi burde ha såpass mye frihet at vi skal få lov til å høre på musikk. Du kan ikke gjøre noe ulovlig bare fordi det er et irritasjonsmoment for deg ;)

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

Det er ikke bare et irritasjonsmoment, men trafikkfarlig. Derfor vil jeg ha forbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk, synes vi burde ha såpass mye frihet at vi skal få lov til å høre på musikk. Du kan ikke gjøre noe ulovlig bare fordi det er et irritasjonsmoment for deg ;)

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

Da syns jeg man heller burde lagt ned arbeidet i å bøtelegge våre medsyklister som ikke følger reglene, slike som ikke bruker ringeklokken, ikke følger trafikkreglene osv. Den dagen det blir forbudt med musikk i bil, kan jeg la være og ha musikk på ørene :) Så kan jeg heller bruke ørepropper:)

Anonym poster: b218bcd43bb0b4468e76f0c6603d9d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare et irritasjonsmoment, men trafikkfarlig. Derfor vil jeg ha forbud.

Man kan ha det samme argumentet mot fotgjengere med musikk eller som tekster mens de går. Det distraherer jo, og de gir ikke 100% konsentrasjon til omgivelsene sine. Enkelte folk er rett og slett distré, uansett om de har musikk på øret eller ei, men det betyr ikke at vi som klarer å manøvrere fint med musikk på øret må bøte pga. det.

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha det samme argumentet mot fotgjengere med musikk eller som tekster mens de går. Det distraherer jo, og de gir ikke 100% konsentrasjon til omgivelsene sine. Enkelte folk er rett og slett distré, uansett om de har musikk på øret eller ei, men det betyr ikke at vi som klarer å manøvrere fint med musikk på øret må bøte pga. det.

Anonym poster: f61fca91ef97c092ce56463859c1d361

En fotgjenger i 4 km/t er ikke til noen særlig fare. En syklist i 40 km/t er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...