Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

I går ble jeg innkalt til intervju som skal foregå idag, og idag ble jeg innkalt til enda et intervju som skal foregå i morgen!

hurra! Dette var gøy!!  Har holdt på å søke på jobber nå siden februar 2017 uten noe napp :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, Bambi1995 said:

I går ble jeg innkalt til intervju som skal foregå idag, og idag ble jeg innkalt til enda et intervju som skal foregå i morgen!

hurra! Dette var gøy!!  Har holdt på å søke på jobber nå siden februar 2017 uten noe napp :) 

Så bra, lykke til! Hvordan gikk det i dag?

Godt å høre det går bra for noen :) Jeg selv søker for harde livet enda, det har gått to år... 😞 

Anonymkode: 05be0...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg bare må lufte ut litt frustrasjon her inne, mens jeg sitter og desperat leter etter ledige stillinger på nettet.

Jeg ble ferdig med masteren i mai, og har enda ikke fått noe jobbnapp. Skjønner jo når jeg leser denne tråden at de månedene jeg har søkt ikke er spesielt lenge, men jeg føler meg så umotivert og frykter at jeg aldri kommer til å få jobb. Det er litt trøstende (om det er lov å si) å se at det er andre i samme båt her!

Jeg har vært litt "kresen" på området (altså søkt innenfor to fylker jeg kunne tenke å bo), men nå ser jeg meg nødt til å søke over hele landet. Jeg bor hjemme nå mens jeg søker og har litt sparepenger, så økonomisk overlever jeg jo. Men frykter jeg kan gå arbeidsledig i mange måneder til nå, og det gjør noe med selvtilliten.

Jeg har en avtale neste uke, hos en bedrift jeg har kjempelyst til å jobbe. Det er dog ikke et jobbintervju, men en uformell samtale, så jeg tør ikke ha for store forhåpninger. Har noen erfaring med slike uformelle samtaler?

Uff! Lykke til alle dere andre søkere :) 

Anonymkode: 2cf81...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Så bra, lykke til! Hvordan gikk det i dag?

Godt å høre det går bra for noen :) Jeg selv søker for harde livet enda, det har gått to år... 😞 

Anonymkode: 05be0...be9

Begge intervjuene gikk supert! På toppen av det hele ble jeg innkalt til enda et intervju nettopp skal skal være i morgen! Er helt sjokkert!

 

endrer «nettopp» cv’en min, mulig det har noe med saken å gjøre:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg bare må lufte ut litt frustrasjon her inne, mens jeg sitter og desperat leter etter ledige stillinger på nettet.

Jeg ble ferdig med masteren i mai, og har enda ikke fått noe jobbnapp. Skjønner jo når jeg leser denne tråden at de månedene jeg har søkt ikke er spesielt lenge, men jeg føler meg så umotivert og frykter at jeg aldri kommer til å få jobb. Det er litt trøstende (om det er lov å si) å se at det er andre i samme båt her!

Jeg har vært litt "kresen" på området (altså søkt innenfor to fylker jeg kunne tenke å bo), men nå ser jeg meg nødt til å søke over hele landet. Jeg bor hjemme nå mens jeg søker og har litt sparepenger, så økonomisk overlever jeg jo. Men frykter jeg kan gå arbeidsledig i mange måneder til nå, og det gjør noe med selvtilliten.

Jeg har en avtale neste uke, hos en bedrift jeg har kjempelyst til å jobbe. Det er dog ikke et jobbintervju, men en uformell samtale, så jeg tør ikke ha for store forhåpninger. Har noen erfaring med slike uformelle samtaler?

Uff! Lykke til alle dere andre søkere :) 

Anonymkode: 2cf81...fbe

Det kan ta litt tid! Bare stå på! 

Tok en stund før jeg fikk relevant jobb etter studiene. Men man må bare stå på. Sjekk CV-guruen og gjør endringer på søknader og CV. Finnes det et karrieresenter der du bor? Oppsøk dem og få tilbakemelding på søknad og CV. 

Jobb er litt som Lotto. Du må være rett person til rett tid. Noen ganger klaffer det med en gang, andre ganger kan det ta litt lengre tid. 

Om du ikke er registrert som arbeidssøker hos NAV anbefaler jeg deg å lage en liste (jeg brukte Excel) skaff deg en oversikt oversikt over jobber du har søkt, hva som var utfallet på søknadene (avslag/intervju osv). Kommer du til intervju ser du på søknaden du skrev til den jobben. Hva var bra med den? Ta det med deg videre. 

Søker du stilling i det offentlige, så kan du også se de andre søkerne. Har dere samme kvalifikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mulighet til å få 2 jobber nå, men hva velger jeg om jeg får tilbud om begge?

begge er i butikk. Den ene er fast deltid, minst 2 vakter i uka + annen hver helg

den andre er 100% fra september til jul, altså et vikariat... Denne tror jeg er mye kjekkere, da jeg elsker den butikken! 

Anonymkode: 6401c...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har midlertidig stilling i det offentlige, og nå er det lyst ut tre stillinger i avdelingen min. Synes egentlig litt synd på alle de som kommer til å bruke tid på å skrive søknader... fordi disse tre stillingene er ment for tre interne som enda ikke har fast stilling. Vi har alle jobbet her en god stund, så rent kvalifiseringsmessig er det nok vanskelig for noen som kommer utenfra å bli regnet som mer kvalifisert enn noen av oss. Men det kommer jo likevel til å bli holdt intervjurunder, og jobbsøkere kommer til å møte opp full av forhåpning.. og jeg synes det er så trist! De tok lang tid før jeg fikk min midlertidige stilling, så jeg vet så alt for godt hvor frustrerende jobbsøking kan være!

Anonymkode: 3c458...2ee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har midlertidig stilling i det offentlige, og nå er det lyst ut tre stillinger i avdelingen min. Synes egentlig litt synd på alle de som kommer til å bruke tid på å skrive søknader... fordi disse tre stillingene er ment for tre interne som enda ikke har fast stilling. Vi har alle jobbet her en god stund, så rent kvalifiseringsmessig er det nok vanskelig for noen som kommer utenfra å bli regnet som mer kvalifisert enn noen av oss. Men det kommer jo likevel til å bli holdt intervjurunder, og jobbsøkere kommer til å møte opp full av forhåpning.. og jeg synes det er så trist! De tok lang tid før jeg fikk min midlertidige stilling, så jeg vet så alt for godt hvor frustrerende jobbsøking kan være!

Anonymkode: 3c458...2ee

Det er helt latterlig! Lyses ut tre stillinger, også er det tre midlertidige som får de. Altså flott at folk får fast jobb. Men om det er så, så burde man jo vært fast for leeeeenge siden. Det offentlig er utrolig flinke til å ha folk midlertidig uten en reell hjemmel.

Anonymkode: e3d3d...f53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en mulighet til å få 2 jobber nå, men hva velger jeg om jeg får tilbud om begge?

begge er i butikk. Den ene er fast deltid, minst 2 vakter i uka + annen hver helg

den andre er 100% fra september til jul, altså et vikariat... Denne tror jeg er mye kjekkere, da jeg elsker den butikken! 

Anonymkode: 6401c...302

Det er jo stor sannsynlighet til at du kan bli ekstrahjelp etter vikariatet tenker jeg? Butikker trenger alltid folk som kan ta ekstra vakter.

Anonymkode: 23d87...678

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt latterlig! Lyses ut tre stillinger, også er det tre midlertidige som får de. Altså flott at folk får fast jobb. Men om det er så, så burde man jo vært fast for leeeeenge siden. Det offentlig er utrolig flinke til å ha folk midlertidig uten en reell hjemmel.

Anonymkode: e3d3d...f53

Ja, jeg synes jo det er litt leit... men samtidig vet jeg at jeg aldri hatt sjans på fast jobb "direkte". Sjefen min bruker vel egentlig midlertidige stillinger for å sjekke ut hvem som passer inn i avdelingen og hvem som klarer arbeidsoppgavene. De har tydeligvis hatt flere midlertidig ansatte tidligere som endte opp med å ikke få fast jobb rett og slett fordi det viste seg at de ikke var så flinke til jobben som sjefen min gjerne vil. Terskelen for å ansatte noen midlertidig er jo lavere, og jeg er kjempedårlig med jobbintervjuer. Jeg forstår jo at det offentlige alltid skal ansette den som er mest kvalifisert, men det fører jo også at vi må gjennom slike latterlige intervjurunder selv om alle vet hva utfallet kommer til å bli..

Anonymkode: 3c458...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det pinlig. Folk spør. Ikke fått jobb enda du. Eh, nei. Søker og søker. Alene med barn på fulltid så turnus utgår. Alle dagjobber i distriktet har kun få vakter. Jeg må ha fast inntekt. Livredd jeg ikke kommer i mål her. Hva skjer om en ikke får jobb?

Anonymkode: 23e80...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes jo det er litt leit... men samtidig vet jeg at jeg aldri hatt sjans på fast jobb "direkte". Sjefen min bruker vel egentlig midlertidige stillinger for å sjekke ut hvem som passer inn i avdelingen og hvem som klarer arbeidsoppgavene. De har tydeligvis hatt flere midlertidig ansatte tidligere som endte opp med å ikke få fast jobb rett og slett fordi det viste seg at de ikke var så flinke til jobben som sjefen min gjerne vil. Terskelen for å ansatte noen midlertidig er jo lavere, og jeg er kjempedårlig med jobbintervjuer. Jeg forstår jo at det offentlige alltid skal ansette den som er mest kvalifisert, men det fører jo også at vi må gjennom slike latterlige intervjurunder selv om alle vet hva utfallet kommer til å bli..

Anonymkode: 3c458...2ee

Joda, men gjør de det på den måten så bryter de jo AML. Man kan ikke ha midlertidige ansatte uten at det er grunn for det. Er ikke akkurat sånn at det er sesongtopper på f.eks NAV. Der er det jo trykk hele året. 

Og er jo en grunn til at man har prøvetid. Nettopp for å unngå mange midlertidige uten grunn... 

Anonymkode: e3d3d...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på et intervju forrige uke hvor de jeg snakket med virket veldig positive. Nå har jeg fått beskjed om å komme inn for en ny samtale. Jeg har en god følelse, men er usikker på om det er for et nytt intervju eller for å diskutere detaljene rundt en ansettelse. Har nemlig inne fått beskjed om hva jeg går til og det er sååå frustrerende. 

 

Begynner også å få litt presentasjonsangst. Er redd jeg ikke kan bidra med det de ønsker jeg skal, på grunn av måten de har gjort den oppgaven på tidligere og mangel på lyst til å endre fremgangsmåte. Jeg er avhengig av den inntekten (eller fra en annen jobb)

Anonymkode: 36c07...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, men gjør de det på den måten så bryter de jo AML. Man kan ikke ha midlertidige ansatte uten at det er grunn for det. Er ikke akkurat sånn at det er sesongtopper på f.eks NAV. Der er det jo trykk hele året. 

Og er jo en grunn til at man har prøvetid. Nettopp for å unngå mange midlertidige uten grunn... 

Anonymkode: e3d3d...f53

Det er ikke snakk om NAV, men mengden klagesaker varierer helt klart fra måned til måned. Jeg fikk midlertidig stilling i fjor sommer pga. ferieavvikling og uvanlig mange nye klagesaker. Men ja, det kan godt hende at dette med midlertidige stillinger ikke alltid gjøres i tråd med loven. Men om det ikke hadde vært for det, så tviler jeg på at jeg hadde fått prøvd meg her i det hele tatt.

Anonymkode: 3c458...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo stor sannsynlighet til at du kan bli ekstrahjelp etter vikariatet tenker jeg? Butikker trenger alltid folk som kan ta ekstra vakter.

Anonymkode: 23d87...678

Ja, det tenker jeg og... hmm

Anonymkode: 6401c...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har midlertidig stilling i det offentlige, og nå er det lyst ut tre stillinger i avdelingen min. Synes egentlig litt synd på alle de som kommer til å bruke tid på å skrive søknader... fordi disse tre stillingene er ment for tre interne som enda ikke har fast stilling. Vi har alle jobbet her en god stund, så rent kvalifiseringsmessig er det nok vanskelig for noen som kommer utenfra å bli regnet som mer kvalifisert enn noen av oss. Men det kommer jo likevel til å bli holdt intervjurunder, og jobbsøkere kommer til å møte opp full av forhåpning.. og jeg synes det er så trist! De tok lang tid før jeg fikk min midlertidige stilling, så jeg vet så alt for godt hvor frustrerende jobbsøking kan være!

Anonymkode: 3c458...2ee

Sånn har jeg også fått inntrykk av at det offentlige gjør det. De er lovpålagt at man må følge visse prosedyrer for å gi noen fast ansettelse, og så må det offentlige holde søknadsprosesser som er rene skuespillet, enda de allerede vet hvem de kommer til å ansette. I det private hadde nok slike ansettelsesprosesser gått utenom markedet.
 

Anonymkode: d2372...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir jo depressiv når man leser tråden..

Men dere som søker - er det slik at dere ikke har nettverk i det hele tatt? Å basere jobbsøket kun utifra utlyste stillinger gjør at man har satt seg selv i en dårlig posisjon. 

Er iallfall tragisk hva som har skjedd de siste 15 - 20 årene. Før fikk man kastet butikkjobber etter seg omtrent. Det var bare omtrent om å møte opp på butikken og bare spørre: har du et par dager i uka jeg kan jobbe? Jepp. Ingen CV og annet tull og intervjurunder for denne type stillinger.

Nå i 2018 / 2019 er det ca 500 søkere på en sånn stillinger. Helt tragisk.

Uansett, de fleste stillinger går via nettverk og ikke via utlyste stillinger.

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2016/10/19/195250176/det-er-vanligere-fa-ny-jobb-nettverk-enn-jobbannonser

Vi snakker om ca 70% av stillingene går via nettverk. Selv mener jeg at dette er tragisk, men det er typisk Norge. Det burde ha vært innført en lov som tvinger alle til å utlyse stillinger - hver eneste stilling. 

https://studenttorget.no/index.php?show=4518&expand=4518,4631&artikkelid=9378

 

 

Anonymkode: d3756...079

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir jo depressiv når man leser tråden..

Men dere som søker - er det slik at dere ikke har nettverk i det hele tatt? Å basere jobbsøket kun utifra utlyste stillinger gjør at man har satt seg selv i en dårlig posisjon. 

Er iallfall tragisk hva som har skjedd de siste 15 - 20 årene. Før fikk man kastet butikkjobber etter seg omtrent. Det var bare omtrent om å møte opp på butikken og bare spørre: har du et par dager i uka jeg kan jobbe? Jepp. Ingen CV og annet tull og intervjurunder for denne type stillinger.

Nå i 2018 / 2019 er det ca 500 søkere på en sånn stillinger. Helt tragisk.

Uansett, de fleste stillinger går via nettverk og ikke via utlyste stillinger.

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2016/10/19/195250176/det-er-vanligere-fa-ny-jobb-nettverk-enn-jobbannonser

Vi snakker om ca 70% av stillingene går via nettverk. Selv mener jeg at dette er tragisk, men det er typisk Norge. Det burde ha vært innført en lov som tvinger alle til å utlyse stillinger - hver eneste stilling. 

https://studenttorget.no/index.php?show=4518&expand=4518,4631&artikkelid=9378

 

 

Anonymkode: d3756...079

Jeg tror vi er ganske mange som ikke har noe særlig til nettverk å lene oss på i jobbsammenheng. Jeg søker f.eks. i hele landet og innenfor andre bransjer enn jeg har jobbet i tidligere, og da er det eksisterende nettverket mitt lite verdt. Jeg har imdilertid inntrykk av at dette med nettverk er viktigere for sommer- og deltidsjobber og andre jobber som ikke krever særlig med utdanning. Innenfor kunnskapsintensive bransjer eller der det kreves master virker rekrutteringsprosessen nå å være såpass "prefesjonalisert" at nettverk ikke lenger har den samme betydningen. I tillegg virker det som de aller fleste større bedrifter nå outsourcer rekrutteringen til profesjonelle byråaer, kanskje nettopp for å hindre at stillinger blir gitt til venner og bekjente. 

Anonymkode: 88029...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått jobbtilbud!! Det er kun ringevikar, men jeg sa ja så får vi se om jeg får tilbud fra de andre også:)  Var på intevju idag, og håper veldig på den, skulle få svar innen en uke. Men hva søren gjør jeg nå om jobben jeg først var på intervju på tilbyr meg jobb? Jeg vil jo helst høre hva den siste sier liksom

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bambi1995 skrev:

Fått jobbtilbud!! Det er kun ringevikar, men jeg sa ja så får vi se om jeg får tilbud fra de andre også:)  Var på intevju idag, og håper veldig på den, skulle få svar innen en uke. Men hva søren gjør jeg nå om jobben jeg først var på intervju på tilbyr meg jobb? Jeg vil jo helst høre hva den siste sier liksom

Da sier du beklager til den andre og tar den du vil ha mest. Litt kjipt kanskje, men arbeidsgivere snur seg ikke to ganger før de gir ansatte sparken om det er nedgangstider. Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for sånt, i arbeidsmarkedet tenker man bare på seg selv, fordi det er hva alle andre gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...