Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

alt for mange arbeidsplasser som påstår at "her ønsker dem arbeidssøkere hele tiden" liksom. I alle fall når dem går ut i media, og snakk om alt dem visstnok har alt for få ansatte hele tiden. Blir bare en eller to personer syke, så er løpet kjørt i følge dem.  

men samtidig ønsker dem aldri å faktisk ansette nye lærlinger, eller være med på å utdanne folk (kanskje spesielt yngre mennesker) som dermed blir sittende igjen med skjegget i postkassen alt for ofte. Når jeg var ferdig med utdannelsen, så var det faktisk sånn cicrka halvparten av de jeg gikk i klassen med som kunne gå direkte ut i fast arbeid. Resten fikk seg stort sett bare deltidsstillinger, eller de ble gående og surre i opp til mange måneder før dem eventuelt fant seg noe relevant til utdannelsen deres.  

likevel er aktører fra de samme bransjene ute i nettavisene, for å snakke om at dem ikke har nok ansatte... 

Anonymkode: d6961...154

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

alt for mange arbeidsplasser som påstår at "her ønsker dem arbeidssøkere hele tiden" liksom. I alle fall når dem går ut i media, og snakk om alt dem visstnok har alt for få ansatte hele tiden. Blir bare en eller to personer syke, så er løpet kjørt i følge dem.  

men samtidig ønsker dem aldri å faktisk ansette nye lærlinger, eller være med på å utdanne folk (kanskje spesielt yngre mennesker) som dermed blir sittende igjen med skjegget i postkassen alt for ofte. Når jeg var ferdig med utdannelsen, så var det faktisk sånn cicrka halvparten av de jeg gikk i klassen med som kunne gå direkte ut i fast arbeid. Resten fikk seg stort sett bare deltidsstillinger, eller de ble gående og surre i opp til mange måneder før dem eventuelt fant seg noe relevant til utdannelsen deres.  

likevel er aktører fra de samme bransjene ute i nettavisene, for å snakke om at dem ikke har nok ansatte... 

Anonymkode: d6961...154

Enig! Disse bedriftene tenker absolutt ikke lenger enn nesetippen. 

Anonymkode: d3b18...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Enkelte arbeidsgivere virker å ha svært optimistiske annonser. De har en lang smørbrødliste med krav og forventer at du er "best i alt".  Men når det kommer til lønn så er den under gjennomsnittet...

Anonymkode: f6291...fd0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var på andregangsintervju hos en bedrift som skrev de hadde fantastisk god lunsj i jobbanonnsen og dette ble gjentatt under jobbintervjuet. Da jeg så kantina så var tilbudet brødskiver, litt pålegg, pastasalat og vann og saft. Helt grei lunsj, men ikke noe jeg ville betegnet som fantastisk eller noe jeg ville skrytt av. Kunne holdt å skrive i jobbannonsen at det var gratis lunsj for det er et pluss og da hadde man også skjønt at det trolig var snakk om kun brødmat. 

Anonymkode: 6d87f...8ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid surt å ikke få jobben man søkte på. Men flott at enkelte arbeidsgivere er villige til å gi litt tilbakemeling på hvorfor man ikke fikk jobben. Hva man kan gjøre bedre på jobbintervju og hva man kan gjøre bedre i søknaden. Skjønner at arbeidsgiverne normalt ikke har tid til dette. Men veldig flott med de som tar seg tid. I tillegg hyggelig når man får høre at det ikke skal så mye til før man får jobben. 

Anonymkode: 5664b...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri tror på det som står i annonsene hvertfall.

Som nevnt over her, god kantine er som regel brødskiver og pålegg. Dårlig næring, varm lunch av gode råvarer er tingen. Men dette finner du i svært få kantiner, som regel brukes et frossne rimelige råvarer. Ferdigproduktet som varmes opp. Jeg ordner min egen mat, trenger ikke servering. Mat er viktig for meg.

Godt arbeidsmiljø, dette kan ikke en bedrift definere selv. Det finnes svært få bedrifter som har godt arbeidsmiljø, alle har noen former for problemer her. Oftest pga dårlige ledelse.

Gode kollegaer, dette kan ikke bedriften definere. Det må du selv finne ut av, ofte så er miljøene preget av grupper og norsk saueflokkmentalitet. Folk som har jobbet sammen i mange år for eks, slipper sjelden nye til eller inn i "gjengen" sin.

Lønn, dette bør alltid stå i annonsen. Så folk slipper å kaste bort tiden sin på å søke om den ikke er god nok.

Anonymkode: b9c39...e69

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Godt arbeidsmiljø, dette kan ikke en bedrift definere selv. Det finnes svært få bedrifter som har godt arbeidsmiljø, alle har noen former for problemer her. Oftest pga dårlige ledelse.

Gode kollegaer, dette kan ikke bedriften definere. Det må du selv finne ut av, ofte så er miljøene preget av grupper og norsk saueflokkmentalitet. Folk som har jobbet sammen i mange år for eks, slipper sjelden nye til eller inn i "gjengen" sin.

Anonymkode: b9c39...e69

Enig, det som teller er hva som er objektivt. Arbeidsgiver vil selvsagt alltid fremstille det som om de har godt arbeidsmiljø når de rekrutterer nye arbeidere. 

Anonymkode: e682d...5c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Aldri tror på det som står i annonsene hvertfall.

Som nevnt over her, god kantine er som regel brødskiver og pålegg. Dårlig næring, varm lunch av gode råvarer er tingen. Men dette finner du i svært få kantiner, som regel brukes et frossne rimelige råvarer. Ferdigproduktet som varmes opp. Jeg ordner min egen mat, trenger ikke servering. Mat er viktig for meg.

Godt arbeidsmiljø, dette kan ikke en bedrift definere selv. Det finnes svært få bedrifter som har godt arbeidsmiljø, alle har noen former for problemer her. Oftest pga dårlige ledelse.

Gode kollegaer, dette kan ikke bedriften definere. Det må du selv finne ut av, ofte så er miljøene preget av grupper og norsk saueflokkmentalitet. Folk som har jobbet sammen i mange år for eks, slipper sjelden nye til eller inn i "gjengen" sin.

Lønn, dette bør alltid stå i annonsen. Så folk slipper å kaste bort tiden sin på å søke om den ikke er god nok.

Anonymkode: b9c39...e69

Så negativ du er 🤪 har ingen av de samme erfaringene. Byttet jobb i april og kom inn i miljøet raskt, lederne kunne definitivt stå for både god stemning og folk som trives rundt hverandre på jobb. Mye latter, folk er hjelpsomme og tar ansvar for det sosiale. Kantina er ok med brødmat, salatbar, youghurtbar, frukt og varmmat. Leder til leder sitter i kontorlandskap sammen med oss resten og strukturen er veldig flat.

 

Har aldri opplevd at det er sjeldent at bedriften har godt arbeidsmiljø, trivdes godt der jeg sluttet også 😊

Anonymkode: 704ff...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 19.16):

Håper vedkommende har fått jobb siden den gang, siden det har gått ti år. 

Anonymkode: 09ef7...970

Hun fikk seg jobb til slutt ja :)

 

Anonymkode: 11a45...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske lokalavisen ikke har som evig tydelig sak at "nå søker disse på denne jobben", når jeg søker og søker og søker og søker og søker. Synes det er flaut og hater at andre på nåværende jobb følger med på hva jeg søker på også, og at jeg aldri får napp. 🙈

Anonymkode: 2dde1...73c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle ønske lokalavisen ikke har som evig tydelig sak at "nå søker disse på denne jobben", når jeg søker og søker og søker og søker og søker. Synes det er flaut og hater at andre på nåværende jobb følger med på hva jeg søker på også, og at jeg aldri får napp. 🙈

Anonymkode: 2dde1...73c

What, hvorfor gjør de det?

Anonymkode: 704ff...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så negativ du er 🤪 har ingen av de samme erfaringene. Byttet jobb i april og kom inn i miljøet raskt, lederne kunne definitivt stå for både god stemning og folk som trives rundt hverandre på jobb. Mye latter, folk er hjelpsomme og tar ansvar for det sosiale. Kantina er ok med brødmat, salatbar, youghurtbar, frukt og varmmat. Leder til leder sitter i kontorlandskap sammen med oss resten og strukturen er veldig flat.

 

Har aldri opplevd at det er sjeldent at bedriften har godt arbeidsmiljø, trivdes godt der jeg sluttet også 😊

Anonymkode: 704ff...a1c

Bare vent til du møter motstand hos din leder eller kollegaer.

Jeg er ikke negativ, belyser bare virkeligheten.

Anonymkode: b9c39...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare vent til du møter motstand hos din leder eller kollegaer.

Jeg er ikke negativ, belyser bare virkeligheten.

Anonymkode: b9c39...e69

Nå har jeg vært i arbeidslivet i 12 år, og venter fortsatt 🤪

 

Jo, du er ekstremt negativ. Holdningen din har muligens mye med hvorfor du tydeligvis havner i kjipe situasjoner å gjøre 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 704ff...a1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

What, hvorfor gjør de det?

Anonymkode: 704ff...a1c

De er vel jævla nysgjerrige da…. 😳

Anonymkode: 2dde1...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er det noen igjen her inne? Jeg har spørsmål om saksbehandling når arbeidsgiver ikke innstiller noen til en jobb. Jeg har søkt på en stilling hvor jeg har vært vikar i over ett år. Arbeidsgiver velger å ikke innstille noen til jobben, og for min del begrunnes det i enkelte momenter jeg anser som ulovlige diskrimineringsgrunnlag, særlig helse (og arbeidsgiver har funnet ut dette på egen hånd. Jeg er ikke enig, da det ikke er noe galt med helsa mi). Jeg jobber i en stor statlig etat, og HR sitter ikke i samme bygg som oss og kjenner oss ikke. Arbeidsgiver må varsle noen (HR?) om at de ikke innstiller noen. Kan jeg da håpe på at en usaklig/ulovlig begrunnelse plukkes opp her, eller er det en håpløs tanke? Og kan de i så fall f,eks, pålegges å ta en ny intervjurunde?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Etter å ha søkt og søkt på ny jobb i 2,5 år, begynner jeg endelig i ny jobb neste uke! Gleder meg til siste arbeidsdag på denne h***** plassen! 🙌🏼

Anonymkode: f6a1f...011

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter å ha søkt og søkt på ny jobb i 2,5 år, begynner jeg endelig i ny jobb neste uke! Gleder meg til siste arbeidsdag på denne h***** plassen! 🙌🏼

Anonymkode: f6a1f...011

Gratulerer😊

Anonymkode: 51cd3...447

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg ble ferdig utdanna i fjor sommer. Fortsatt ikke fått jobb. Drittlei av å bare leve på tiltakspenger og bo hjemme. Savner å kunne ha noe eget. Har lyst til å bruke kompetansen min i hverdagslivet. Tjene penger etter å bare ha levd på studielån og tiltakspenger. Måtte ha en liten utblåsning her

Anonymkode: a64f3...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble ferdig utdanna i fjor sommer. Fortsatt ikke fått jobb. Drittlei av å bare leve på tiltakspenger og bo hjemme. Savner å kunne ha noe eget. Har lyst til å bruke kompetansen min i hverdagslivet. Tjene penger etter å bare ha levd på studielån og tiltakspenger. Måtte ha en liten utblåsning her

Anonymkode: a64f3...b69

Ser den 😕 Hva slags utdannelse har du? 

Anonymkode: f3292...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...