Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville ansatt Purelove ;)

Fordi hun har faglige kvalifikasjoner hun har snakket om her, eller ville du bare kommentere utseende?

Dette er ikke en snikksnakk-flørtetråd, det er tips og motivasjon til de i tråden som søker jobb.

Jeg skjønner du bare mente det hyggelig, som et kompliment til ei flott jente - men det er på samme tid ganske nedvurderende i en tråd som handler om jobb og faglige kvalifikasjoner.

Ergo; bad timing av kommentar :)

Send henne eller andre en beundringsPM, ikke ta det i tråder som handler om helt andre ting.

Anonym poster: 55772764ef6044bf2f37880d9c04c38d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette passer inne her, men jeg trenger hjelp..

Det er nå blitt 1,5 år siden jeg gikk ut av skolen og ble ferdig med Bacheloren. Har gått 5 år etter vgs, på privatskole og høyskole. Etter jeg gikk ut har jeg jobbet nå og da, men ikke fått noe fast jobb til tross for utallige søknader på diverse deltidsstillinger.

Hovedproblemet er at jeg sliter VELDIG med presentasjoner (som er en viktig del av jobben) og liten selvtillit. Både generelt og til faget. Jeg slites mellom å søke diverse jobber jeg egentlig hverken kan eller vil ha, og å søke på praktikantstillinger/ faglig rettede stillinger. Vet jeg vil gjøre en god jobb bare jeg kommer meg innenfor, men skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. Hater å ringe, men er det bedre enn å sende mail? Kommer ikke inn på skole før jeg får praksis, og i februar bør jeg søke på skole igjen. Folk maser og sier "Er det ikke bare å gjøre det...??" Nei, det er det ikke. Jeg har mistet livsgnisten og er likegyldig til det meste. Ond sirkel dette her.

Kan noen bare si hva jeg skal gjøre? :)

Anonym poster: 8b5c8846d3c0c00781cf8cadb9041e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Til anonym over: Selv om du strengt tatt er ferdig, er det kanskje mulig å oppsøke veiledningstjenesten/karriererådgivning på skolen du gikk ut fra? Om ikke, se hva som finnes av veiledningstjenester der du bor, kanskje det finnes en form for råd å få gratis. Om du virkelig har mistet livsgnisten bør du vurdere å ta kontakt med psykolog for å få snakket gjennom problemene. Enten via henvisning fra fastlege, eller privat dersom du har råd til å selv betale (om det får deg ut i jobb vil det jo lønne seg).

Til dere andre som leser her: Er det noen som har erfaring med å søke jobb hos NAV (altså jobbe for nav, ikke få jobb gjennom de)? Er det hard konkurranse om stillinger, eller hjelper det at NAV tydligvis er så forhatt hos enkelte. Jeg vurderer nemlig om ikke det kan være en ok vei til kontor/saksbehandlings/rådgivningsstillinger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har noen erfaringer med bruk av nav/praksisplass for å få fast jobb senere? Jeg har vært utbrent og får snart tilbud om praksisplass (vet ikke hvor enda), og vet ikke helt hva jeg kan forvente meg av det. Jeg har vel litt dårlig selvtillit, for jeg tenker at jeg er såpass "gammel" og har fortsatt ikke fått meg relevant erfaring, mens det fins massevis av jobbsøkere som er yngre, bedre kvalifisert og har mer erfaring enn meg. Jeg har bare erfaring fra jobber som ikke er relevante i det hele tatt, fordi jeg ikke har turt å søke på annet, og fordi det ikke akkurat har vært så mye relevante stillinger der jeg bodde før.

Vet det er dumt, men klarer ikke la være å tenke "hvorfor skal de ansette meg, når det fins så mange andre?". Har bachelor innen kommunikasjonsstudier, så jeg er liksom ikke den eneste med den type utdannelse...

Det jeg lurer på er: Har noen fått fast jobb av praksisplass? Har dere opplevd at det å ha praksis på CVen er positivt eller negativt? (er redd arbeidsgiver vil tenke at jeg ikke klarte å få meg noe uten hjelp fra nav og at jeg ikke er selvstendig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mari kontrari

Dragonfly: Der jeg jobber deltid har vi en ansatt som startet som uteplassert fra NAV. Så vidt jeg vet var det naturlig å spørre om hun var intressert i fast jobb når hun var ferdig med praksisperioden ettersom hun gjorde en god jobb, og i tillegg alt kunne det meste i butikken i motsetning til en nyansett som ville krevd opplæring. Men jeg vet ikke hvordan det er i forhold til å få en relevant jobb, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Fint å høre folk kan få fast jobb, og at ikke alle bedrifter "naver" og bare benytter seg av gratis arbeidskraft i praksisperioden for å slenge folk ut etterpå... Har hørt det skje en del også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragonfly: Jeg hadde praksisplass i regi av NAV, og fikk fast jobb senere. Riktignok bare deltidsstilling, men likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke, kan jeg spørre hva det er for en retning dine 7 år med skole er i? Finnes det virkelig så lange utdannelser som det er helt umulig å jobbe med?

Bachelor i biologi... pluss Gründerskolen og halvannet år med Systemdynamikk. problemet med det første er at det finnes ekstremt få jobber, og de går til folk som har Master- og doktorgrad. Systemdynamikk er det ingen som har hørt om, derfor ingen etterspørsel. Gründerskolen gjør meg forsåvidt i stand til å starte eget firma, men når man er blakk som en fjording og i tillegg sliter med selvtilliten og motivasjonen ihht jobb, så er det ikke det beste tidspunktet å gjøre det på :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragonfly: Jeg hadde praksisplass i regi av NAV, og fikk fast jobb senere. Riktignok bare deltidsstilling, men likevel :)

Whoop whoop! :biggrin: Ikke aktuelt med mer enn deltid for meg uansett, så. Bra du fikk noe fast etterpå! :5:

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun har faglige kvalifikasjoner hun har snakket om her, eller ville du bare kommentere utseende?

Dette er ikke en snikksnakk-flørtetråd, det er tips og motivasjon til de i tråden som søker jobb.

Jeg skjønner du bare mente det hyggelig, som et kompliment til ei flott jente - men det er på samme tid ganske nedvurderende i en tråd som handler om jobb og faglige kvalifikasjoner.

Ergo; bad timing av kommentar :)

Send henne eller andre en beundringsPM, ikke ta det i tråder som handler om helt andre ting.

Anonym poster: 55772764ef6044bf2f37880d9c04c38d

Beklager så mye! Det skal ikke gjenta seg. :)

Men for å svare på spørsmålet ditt så er det fordi jeg vet hun er flink og hardtarbeidende. Dessuten har hun en del arbeidserfaring fra før, noe som bør telle positivt. :) Det hadde faktisk ingenting med utseende å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fått en tlf om jeg kan komme på intervju i løpet av denne uka. Rart å ringe så sent men.. Vi ble enig om imorgen formiddag.

Gratulerer, så spennende! Jeg ble ringt opp i dag, skal på intervju på fredag. Krysser fingrene for oss :)

Har noen av dere erfaringer med å legge ut CVen sin på finn.no?

Jeg har gjort det, de eneste som tok konakt var Securitas som skulle ha meg til å bli selger.... Men har den nå liggende der fortsatt sånn i tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp fått en tlf om jeg kan komme på intervju i løpet av denne uka. Rart å ringe så sent men.. Vi ble enig om imorgen formiddag.

Hvordan gikk det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg trenger litt hjelp. Holder på å skrive søknad nå, og skal skrive inn utdanning. Det studiet jeg begynte på nå i høst er det som er relevant til jobben, og jeg lurer på hvordan jeg skal føre dette opp? Ble litt dårlig forklart dette her... Har nå skrevet det slik:

(2012-2015 PR, kommunikasjon og media, Høgskulen i Volda)

2009-2010 VG3 Allmenn påbygg, "skriver skole her"

2008-2009 VG2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget, "skriver skole her"

2007-2008 VG1 Helse- og sosialfag, "skriver skole her"

Men hvordan bør jeg egentlig føre det? Nåværende studium mener jeg? Eller skal jeg bare skrive at jeg er for tiden under denne utdanningen? Klønete forklart av meg dette, men håper dere kan hjelpe! :klo:

Jeg har min slik:

2011-2012: Vg3, *skole* – påbygning til generell studiekompetanse

2010-2011: Vg2, *skole* – helsearbeiderfag

2009-2010: Vg1, *skole* – helse- og sosialfag

Og da jeg gikk de ulike, føyde jeg bare på "Pågående utdanning"

F.eks:

2011-2012: Vg3, Lia Videregående Skole - Påbygning til generell studiekompetanse, pågående utdanning

:)

Skal forresten på to intervjuer på torsdag.. Så håper det går bra! Er ikke så lett dette her; i alle fall ikke når man ikke har utdanning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det? :)

Intervjuet gikk bra. Jeg fikk videre at jeg gikk videre til 2.runde der og da. Nytt intervju neste uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Intervjuet gikk bra. Jeg fikk videre at jeg gikk videre til 2.runde der og da. Nytt intervju neste uke.

Så bra! :biggrin: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min søker jobb fremdeles og har gjort det det siste året, det vanskelige er attpåtil at vi bor i et annet land i Norge hvor det er enda hardere konkurranse om jobbene. Han er toppkvalifisert men må stå ovenfor avslag etter avslag, og jeg ser nå det tærer på ham. Har dere tips til hvordan jeg kan oppmuntre?

Anonym poster: b2a35d4697e8369934157091d49100ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forresten på to intervjuer på torsdag.. Så håper det går bra! Er ikke så lett dette her; i alle fall ikke når man ikke har utdanning :)

Lykke til imorgen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min søker jobb fremdeles og har gjort det det siste året, det vanskelige er attpåtil at vi bor i et annet land i Norge hvor det er enda hardere konkurranse om jobbene. Han er toppkvalifisert men må stå ovenfor avslag etter avslag, og jeg ser nå det tærer på ham. Har dere tips til hvordan jeg kan oppmuntre?

Anonym poster: b2a35d4697e8369934157091d49100ce

Hvilket land bor dere i ?Jeg kunne og tenkt meg å jobbe i et annet land,men er litt redd for at det kommer til å være umulig å finne jobb :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...