Gå til innhold

Pengekrangel i (student)samboerskap. Er jeg gnien?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min samboer gjennom to år(vært sammen 4 år), er begge studenter. Vi diskuterer ofte penger ... Vi har litt forskjellig pengebruk. Noe som gagner han, men som er en ulempe for meg. Det er nesten så jeg har lyst til å flytte ut og bo alene fordi jeg ikke har økonomi til å være så raus som han mener jeg burde være. Vil derfor høre deres mening om jeg er helt tullete, eller om han faktisk burde kjerpe seg.Penger er jo som mange vet et følsomt og ubehagelig tema.

Dette gjelder mat!

Han bruker 3000kr alene på mat, mens jeg 1500 kr! Jeg har ikke råd til noe mer, og trenger heller ikke mer. Han dropper feks å ta med bankkortet sitt, så kjøper han kjøttpålegg, kjøtt, og masse slike ting som koster fra 80kr stk og oppover. Så der står jeg må betale feks 500 kr, men kunne betalt 100 kr.. Dette er sikkert småpenger for mange her. Men jeg har kun 6700 i mnd å leve på (leie, strøm osv skal betales også) , så en hundrelapp her og der synes å merkes! Han blir kjempe sur de gangene jeg sier at "jeg gidder ikke betale for alt det der når det er noe jeg ikke spiser i det hele tatt (da gjelder dette dyre matvarer. Jeg er ikke supergnien heller)", eller " jeg har ikke råd til å bruke 2-3000 kr på mat i mnd jeg."

Nå må ikke folk oppfatte typen min som grådig, feit og sleip her. Men prinsippet er at han setter meg i en ubehagelig situasjon hvor jeg må betale så altfor mye mer enn jeg hadde trengt. Det er deprimerende å se pengene fly ut av lomma mi, uten at jeg får nytte av de, og som mange vet så er en studenttilværelse ganske trang. I tillegg så får jeg kjenne på den der "du er gnien" de gangene jeg mener vi kan dele kvitteringa på to osv..

Kan gi eksempel på en dag:

Frokost:

Han: musli, 3dl melk, syltetøy, 2 glass juice, 1 glass melk med oboy

Jeg: 1 porsjon grøt, 1 glass juice

Lunsj:

Han: 6-8 brødskiver med kjøttpålegg/ost

Jeg: 2 brødskiver med gulost/egg

Middag:

Han: 2 koteletter/ 2 laksefiléer/ 1 pakke kjøttdeig(!!)/ 2 kyllingfilér/ 3 kylllår / en kjele med ris/ halv pakke spagetti + 1 pakke saus

Jeg: 1 kyllingfilé ( spiser ikke annet kjøtt), grønnsaker, ris, pasta

Kvelds:

Han: 4 egg + 3 brødskiver

Jeg: 2 egg + 2 knekkebrød

Som man kan se; vi spiser i både ulik mengde, og ulike matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kalle Krakil

Frokost:

Han: musli, 3dl melk, syltetøy, 2 glass juice, 1 glass melk med oboy

Jeg: 1 porsjon grøt, 1 glass juice

Lunsj:

Han: 6-8 brødskiver med kjøttpålegg/ost

Jeg: 2 brødskiver med gulost/egg

Middag:

Han: 2 koteletter/ 2 laksefiléer/ 1 pakke kjøttdeig(!!)/ 2 kyllingfilér/ 3 kylllår / en kjele med ris/ halv pakke spagetti + 1 pakke saus

Jeg: 1 kyllingfilé ( spiser ikke annet kjøtt), grønnsaker, ris, pasta

Kvelds:

Han: 4 egg + 3 brødskiver

Jeg: 2 egg + 2 knekkebrød

Som man kan se; vi spiser i både ulik mengde, og ulike matvarer.

Ikke rart det er dyrt om dere hver dag spiser hver deres middag hver dag. Når en må tenke litt på hva en bruker, som en må når en er student, så kan en ikke sitte på hvert sitt hold og ha egne matvaner og varer til hvert eneste måltid.

Forøvrig lurer på hva slags inntekter din samboer har om han mener han har råd til å kjøpe dyre kjøttpålegg hele tiden?

Om du er gnien så lurer jeg nesten på hva jeg er som er i fullt arbeid og som ikke har i nærheten av like ekstravagante matvaner som både du og samboeren din har. Ikke har jeg vokst opp med noen lignende heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp å ta med bankkort når dere handler. Stikk en hundrings i lomma, og så kjøper du får den.

Han får da greie seg selv. Tipper at du ikke trenger å gjøre det veldig mange ganger.

Han har et matbudsjett som ikke ligner grisen! Som student så levde jeg på ca 250 - 300 i uka i mat, riktignok på 90-tallet, men dog. Man må tenke! Dyrt kjøttpålegg har man ikke råd til. En pakke kjøttdeig skulle rekke til 5 middager for meg. I dag så rekker 400g kjøttdeig til middag for 2 voksne og 2 barn på 10-12 år. Saus kjøper jeg aldri i poser, med mindre det er noe spesielt som bernaise. Jeg delte buliongterninger, bakte mine egne kjeks av kli og sammalt hvete, fikk høste frukt i nærområdet til skolen og frøys ned syltetøy og eplemos. Delte brød i biter og frøys ned. Ingen ting fikk gå til spille. Det gjorde at jeg hadde litt penger til andre saker.

Eneste grunnen til at han har råd til å spise så dyrt, er fordi han spiser for dine penger. Der kommer den hundrelappen i lomma inn i bildet. Å handle uten han, på vei hjem fra skolen, er også en mulighet.

At dere har så ulike matvaner gjør at dere heller får være knallharde på adskilt økonomi. Hva hadde han sagt om du forventet at han skulle sponse dine frisørtimer, for eksempel?

Ellers vil det være billigere om dere kan lage "felles" middager med f.eks. kylling og fisk. Men da må dere komme til enighet om matvaner.

Kan være en løsning å splitte opp om han ikke vil slutte å snylte. Se for deg hvordan samlivet vil bli med tiden. Hans luksus skal prioriteres forann alt annet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du er gnien! Matbudsjettet er et sted hvor du klarer deg med lite, og vil spare inn på, og det er helt greit. Da skal ikke du måtte betale for dyr mat som samboeren din spiser. Man kan heller være litt mer "løssluppen" når man kommer ut i arbeidslivet og tjener greit med penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ts vært mann hadde han blitt bedt om å holde kjeft og forsørge sin kvinnelige samboer.

Hva gir det deg å komme med sånt oppgulp? Mitt svar hadde vært nøyaktig det samme om rollene hadde vært byttet om!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig at man betalte for eget forbruk? :lete:

Du står fritt til å sette ned foten å si at "heretter kjøper vi mat hver for oss; du spiser mye mer enn meg og du kjøper mye dyrere ting, jeg har rett og slett verken råd eller lyst til å betale for noe jeg ikke spiser/deltar i" - ser ikke helt at dette skulle være verken gnient eller problematisk. Det er etter mitt syn helt rasjonelt, og jeg tenker at man på et studentbudsjett faktisk må verne litt om forbruket - det er ikke akkurat tida du har råd til å betale for andres stuff.. Dersom han spiser såpass mye mer og ikke minst dyrere enn deg, er dette noe han vitterlig må finansiere selv. Jeg hadde aldri punget ut hundrevis av kroner for mat jeg ikke skulle spise selv, det hadde en eventuell samboer måtte gjøre på egen hånd. Jeg forventer heller ikke at han skal betale for mine "særvarer", og jeg skjønner ikke at folk i det hele tatt ser på "betale for egne ting" som et problem. :forvirret:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke du si til at han at han spiser mer da? Det er jo en selvfølge at du ikke skal betale like mye som han, når han spiser dobbelt så mye som deg. Kjøp hver deres pålegg, men lag middag sammen. Du skal jo ikke betale for pålegg som du ikke spiser.

Ta med akkuratt nok penger til at du får betalt ditt, så får han stå der når bankkortet hans ligger hjemme. Kan ikke du "glemme" bankkortet hjemme da, så er det han som må betale? Da ser han jo hva du må gjøre hver gang han "glemmer" det.

Anonym poster: 242ba2936289c54cba54c0099f3868f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne situasjonen er vel ganske midlertidig. Snart har dere mastergrader og fete jobber.

Du kan begynne å gå med penger i stedet for bankkort, og han (eller du) kan ta seg ekstrajobb. Men lønner det seg med ekstrajobb, eller vil det svekke studieresultatet?

Han trenger mer mat enn deg, fordi han kanskje trener mer og er større. Hvem som betaler hva er ikke det viktigste, men totalen av deres inntekt kræsjer altså med forbruket.

Kanskje mammaen din eller pappaen hans kan spe på med noen tusenlapper?

Du kan si til han at du ikke har mer matbudsjett, og si at han må finne mer penger.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha foreslått felles middag, lag en ukeplan så blir det lettere å bestemme hva dere skal ha, hvor mye osv. Mens resten av måltidene kan dere handle inn hver for dere.

Min eks og jeg pleide å handle inn matvarer til middager sammen og resten hver for oss, delvis fordi jeg har cøliaki men også fordi han likte andre pålegg, og vi ikke spiste middag sammen hver dag.

Menn spiser mer enn damer, sånn er det bare, men det blir urimelig at ditt budsjett skal bli sprengt hver måned fordi han "glemmer" å ta med seg bankkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er samboere. deler på leie, strøm og noe matutgifter. Hva mef å opprette en felles bankkonto med to kort. Der setter dere inn til felles bruk. Bruk det kortet når dere er ute og handler. sørg bare for at det ikke benyttes på andre ting. For en måned setter du inn 1500 for mat, han xxx. Legg inn leie og det dere regner med blir støm utg. Kan være en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mener du han ikke skal spise seg mett???

Du er gnien ja.

Som student har en ikke råd til å leve av sånne "luksusvarer", en kan spise seg mett av billigere mat også. Det at kjæresten til TS ikke har økonomisk sans og satser på at hun skal kjøpe dyr mat til ham når hun selv handler økonomisk, er bare tull. Skal han absolutt ha den dyreste maten, får han kjøpe det selv.

Anonym poster: 75259593f19f765919f306199aaf5797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får han i måneden da? Og alt av leie, strøm, tv e.l deles likt?

Anonym poster: be6dfe0ef3b85fe11c736960c1cb0b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg syns ikke du er gnien! Han er frekk!

Og hvis dere, som så mange andre- splitter opp etter studietiden så har du brukt halvparten av hans matbudsjett gjennom hele studietiden....

Hvem faen spiser en hel pakke kjøttdeig til middag? Da jeg var student delte jeg den i 4.... SIkkert gnient det også men jeg spiste godt og var økonimisk!

FLytt ut du :)

Anonym poster: 71b67632401e198caa78ee8bda28406f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

dere er samboere. deler på leie, strøm og noe matutgifter. Hva mef å opprette en felles bankkonto med to kort. Der setter dere inn til felles bruk. Bruk det kortet når dere er ute og handler. sørg bare for at det ikke benyttes på andre ting. For en måned setter du inn 1500 for mat, han xxx. Legg inn leie og det dere regner med blir støm utg. Kan være en løsning.

Nå virker det jo som om han liker å bruke pengene hennes på ting til seg selv, så jeg tror det kortet hadde vært tomt etter to uker! Og så måtte hun betale mat resten av måneden.

Man skal ikke forplikte seg for mye økonomisk i forhold til å forsørge hverandre når man er student. Han har et usunt syn på penger, det må fikses eller så må man revurdere hele fyren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke gnien, langt i fra. Det matbudsjettet hans går jo over stokk og stein! Har spiser sinnsykt mye kjøtt, trener han mye eller noe?

Dere burde inngå en slags avtale, sett opp budsjett. Gjør det enkelt.

Jeg og samboeren min gjør det slik at vi handler mat en gang i uka, annenhver gang. Og vi bruker maks 750 kroner, og det holder i massevis. Med andre ord 3000 kroner mnd på mat for 2 pers, vi er til og med under dette.

Vi har begge jobb ved siden av studiene, så vi har jo en del til overs ved siden av studielånet, men det betyr nødvendigvis ikke at vi ikke skal prøve å leve nøkternt.

Sjekk ut www.pengevett.com, genial side med mye hjelp å få :)

Håper det ordner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man spiser så forskjellig så må man nesten betale deretter. Aldri i livet om jeg hadde sponset min samboers dyre spisevaner. Han spiser jo dobbelt så mye som meg jo. Og kjøtt i hvert måltid. Hvordan kan han ikke mene at det er urettferdig?

Foreslår at dere gjør det enkelt, og betaler deres eget pålegg. Del kjøleskapet i to hyller. Kjøp hver deres skinkepålegg, egg, juice, etc. Også kan dere spleise på middagen. En dag kan han betale for den, neste dag kan du.

Om dere har gode jobbutsikter etter studier så kan man jo se på det med litt andre øyne. Men jeg er jammen glad for at jeg sparte mens jeg var student og hadde en liten buffer å gå på. Det trengte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, de eksemplene du kom med ang at du spiser to egg og han 4 syns jeg er et latterlig eksempel. selvfølgelig spiser han mer enn deg. det er ganske naturlig at menn spiser mer enn kvinner. han må da få spise seg mett.

og problemet ditt løses ikke av at du sitter her å klager. du må nesten ta det opp med han.

at han kjøper dyre pålegg og lar deg betale er selvfølgelig ikke riktig. men at han drikker mer juice enn deg eller spiser to brødskiver mer enn deg er da vitterlig ikke noe å klage på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...